Discriminare salarială între categorii de personal auxiliar. Competența teritorială în acțiunile îndreptate împotriva instanțelor judecătorești

Prin cererea înregistrată pe rolul Tribunalului Bucureşti, secţia a VIII a conflicte de muncă şi asigurări sociale, la data de 06.06.2023, sub nr. x/2023, reclamantele A. şi B. au solicitat în contradictoriu cu pârâţii Curtea de Apel Bucureşti, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, Ministerul Justiţiei şi Tribunalul Bucureşti recunoaşterea stării de discriminare, pentru perioada august 2018- la zi şi în continuare prin raportare la specialiştii IT, repararea prejudiciului creat prin neacordarea drepturilor salariale, actualizarea sumelor solicitate cu indicele de inflaţie, cu dobânzi legale penalizatoare.

Reclamantele şi-au întemeiat în drept acţiunea pe dispoziţiile Legii nr. 567/2004, ale Legii nr. 153/2017 etc., solicitând administrarea probei cu înscrisuri.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 836 din 16 aprilie 2024)

Stabilirea instanței competente în soluționarea contestației la executare în raport cu instanța care a încuviințat executarea silită

Prin cererea înregistrată pe rolul Judecătoriei Sectorului 4 Bucureşti, secţia I civilă, în data de 25.11.2022, sub nr. x/2022, contestatoarea A. S.R.L. a formulat, în contradictoriu cu intimatul BEJ B., contestaţie la executare, prin care a solicitat anularea executării silite efectuate în dosarul de executare nr. 219/2022, amendarea intimatului şi obligarea acestuia la plata daunelor interese în cuantum de 4.975,8 RON, precum şi a cheltuielilor de judecată.

În drept, au fost invocate dispoziţiile art. 712 C. proc. civ.

(I.C.C.J., s. I civ., decizia nr. 1224 din 25 aprilie 2024)

Determinarea competenței teritoriale în litigiile având ca reclamant un operator regional cu statut de autoritate publică asimilată

Prin acţiunea înregistrată pe rolul Tribunalului Cluj, la data de 21.11.2023, reclamanta, Compania de Apă Someş S.A., a solicitat în contradictoriu cu pârâtul, Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene – Direcţia Generală Program Dezvoltare Durabilă – Autoritatea de Management pentru Programul Operaţional Infrastructura Marea, suspendarea executării procesului-verbal de constatare a neregulilor şi de stabilire a creanţelor bugetare nr. x/06.10.2023 întocmit de pârât, prin care s-a stabilit că suma de 3405,84 RON este neeeligibilă. În drept, au fost invocate dispoziţiile art. 14 din Legea nr. 554/2004 şi art. 50 alin. (8) din O.U.G. nr. 66/2011.

Prin sentinţa nr. 2835 din data de 20 decembrie 2023 Tribunalul Cluj, secţia mixtă de contencios administrativ şi fiscal, conflicte de muncă şi asigurări sociale a admis excepţia necompetenţei sale teritoriale, invocată de pârât prin întâmpinare şi a dispus declinarea competenţei de soluţionare a cererii formulate de reclamanta Compania de Apă Someş S.A. în contradictoriu cu pârâtul Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene – Direcţia Generală Program Dezvoltare Durabilă – Autoritatea de Management pentru Programul Operaţional Infrastructura Mare, în favoarea Tribunalului Bucureşti – complet specializat de contencios administrativ.

Pentru a hotărî astfel, instanţa a reţinut calitatea reclamantei de persoană juridică de drept public, având în vedere statuările din cuprinsul deciziei Î.C.C.J. – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept nr. 28/2017, structura acţionariatului (acţionar majoritar – 99,637% din acţiuni sunt deţinute de Judeţul Cluj) şi împrejurarea că aceasta furnizează un serviciu în gestiune delegată de către autorităţile publice locale şi judeţene, conform contractului de delegare, act administrativ conform Legii nr. 51/2006 şi Legii nr. 241/2006. De asemenea, au fost reţinute şi dispoziţiile art. 23 pct. 1 din O.U.G. nr. 109/2011, prin prisma cărora reclamanta este o întreprindere publică.

Apreciind că reclamanta nu poate fi în niciun caz asimilată unei persoane juridice de drept privat, chiar dacă este constituită în societate pe acţiuni, aceasta fiind o persoană juridică de drept public, respectiv autoritate publică asimilată, în sensul art. 2 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 554/2004, în temeiul art. 10 alin. (3) teza a II-a din acelaşi act normativ s-a stabilit că instanţa competentă din punct de vedere teritorial este cea de la sediul pârâtului, respectiv Tribunalul Bucureşti.

(I.C.C.J., SCAF, decizia nr. 1845 din 28 martie 2024)

Determinarea competenței într-un litigiu de muncă având ca obiect drepturi salariale ale personalului auxiliar din instanțele judecătorești. Incidența competenței alternative în acțiunile formulate împotriva instanțelor judecătorești

Prin cererea înregistrată, la data de 21.03.2022, pe rolul Tribunalul Dâmboviţa, secţia I civilă sub nr. x/2022, reclamanţii A., B., C., D., E., F., G., H., I., J., K., L., M., N., O., P., Q., R., S., T., U., V. au chemat în judecată pârâţii Curtea de Apel Piteşti şi Tribunalul Argeş, solicitând instanţei ca prin hotărârea ce se va pronunţa să se dispună în funcţie de responsabilităţile fiecărui pârât: l. Obligarea Curţii de Apel Piteşti, la reîncadrarea acestora şi recalcularea salariului de bază şi a celorlalte drepturi băneşti aferente prin valorificarea majorării de 10 % prevăzută de art. 17 alin. (5) din Anexa V – Justiţie şi Curtea Constituţională, Capitolul VIII, Secţiunea a-4-a din Legea nr. 153 2017 la salariul de bază prevăzut la Capitolul II al Anexei V – Justiţie şi Curtea Constituţională din Legea nr. 153 2017. luând în considerare prevederile Deciziei CCR nr. 794/15.12.2016. până la nivelul salariilor de bază ale personalului auxiliar de specialitate din cadrul D.N.A. şi D.I.I.C.O.T., în raport de funcţia, vechimea în muncă, vechimea în funcţie şi nivelul studiilor pentru fiecare dintre noi, începând cu data de 01.01. 2018 şi în continuare, pentru viitor: 2. Obligarea Curţii de Apel Piteşti, prin ordonatorul de credite – Preşedintele Curţii de Apel Piteşti la emiterea deciziilor de reîncadrare pe funcţii cu luarea în considerare a noilor salarii de bază majorate prin valorificarea procentului de 10%: 3. Obligarea pârâţilor la repararea prejudiciului produs prin neacordarea drepturilor de care ar fi trebuit să beneficieze, respectiv obligarea acestora la calcularea, plata şi alocarea sumelor necesare pentru fiecare lună până la recunoaşterea efectivă a dreptului, reprezentând diferenţele dintre venitul la care sunt îndreptăţiţi prin valorificarea procentului de 10% şi venitul încasat efectiv, sume care vor fi actualizate cu indicele de inflaţie, şi la care se va aplica dobânda legală penalizatoare, ambele calculate de la data exigibilităţii fiecărei obligaţii lunare de plată şi până la data plăţii lor efective; 4. Obligarea Ministerului Justiţiei la asigurarea finanţării sumelor necesare majorării salariilor de bază şi repararea prejudiciului produs.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 491 din 5 martie 2024)

Determinarea competenței teritoriale în acțiunea introdusă de o organizație sindicală în reprezentarea membrilor afiliați și soluționarea conflictului negativ de competență ivit între două instanțe de fond

Prin cererea înregistrată la 27 decembrie 2022 pe rolul Tribunalului Bucureşti, secţia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale, sub nr. x/2022, reclamanta A., în numele membrilor de sindicat, a solicitat obligarea pârâtului Spitalul Judeţean de Urgenţă Slatina, la acordarea voucherelor de vacanţă în cuantum de 1.450 RON pentru anul 2020.

În drept, reclamanta a invocat dispoziţiile din O.U.G. nr. 107/2018, H.G. nr. 215/2009, art. 28, art. 32, art. 41 alin. (1) şi (2) şi art. 208 din Legea nr. 62/2011, precum şi art. 27, art. 40 alin. (2), art. 229 alin. (4) şi art. 267 Codul Muncii.

Prin sentinţa civilă nr. 1913 din 5 aprilie 2023, pronunţată de Tribunalul Bucureşti, secţia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale, în dosar nr. x/2022, s-a admis excepţia necompetenţei teritoriale a instanţei, invocată din oficiu şi s-a declinat competenţa de soluţionare a cauzei în favoarea Tribunalului Olt.

În motivarea hotărârii, instanţa a constatat că acţiunea a fost promovată de o organizaţie sindicală, respectiv A., în numele membrilor Sindicatului Promedica Olt.

În continuare, instanţa a reţinut incidenţa deciziei nr. 1/2013, pronunţate de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – Completul competent să judece recursul în interesul legii, în sensul că în cazul stabilirii calităţii procesuale active, în acţiunile promovate în numele membrilor de sindicat, s-a menţionat expres denumirea de organizaţie sindicală – respectiv sindicat, federaţie sau confederaţie sindicală – potrivit art. 1 lit. u) din Legea dialogului social nr. 62/2011, însă în cazul problemei de drept referitoare la instanţa competentă în soluţionarea acestor acţiuni, s-a făcut referire la sediul sindicatului.

Având în vedere că printre membrii federaţiei reclamante se numără şi Sindicatul Promedica Olt cu sediul în judeţul Olt, tribunalul a admis excepţia necompetenţei teritoriale şi a declinat competenţa de soluţionare a cauzei în favoarea Tribunalului Olt.

Totodată, s-a reţinut că prin stabilirea instanţei competente la sediul sindicatului şi nu la cel al organizaţiei sindicale (federaţie) se asigură într-adevăr o protecţie mai eficientă a drepturilor şi intereselor membrilor de sindicat, având în vedere că de cele mai multe ori locul de muncă al acestora este în acelaşi judeţ în care se află sediul sindicatului din care fac parte.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 448 din 29 februarie 2024)

Stabilirea competenței teritoriale în litigiul privind încadrarea personalului silvic în condiții speciale de muncă și plata contribuției suplimentare de asigurări sociale

Prin cererea înregistrată pe rolul Tribunalului Bucureşti, secţia a VIII- a conflicte de muncă şi asigurări sociale la data de 03.11.2022 sub dosar nr. x/2022, reclamanta Federaţia Sindicatelor din Silvicultură Silva, în numele şi pentru membrii săi A., B., C., D., E., F., G., H., I., J., K., L., M., N., O., P., Q., R., S., T., U., V., W., X., Y., Z., AA., BB., CC., DD., EE., FF., GG., HH., II., JJ., KK., LL., MM., NN., OO., PP., QQ., RR., SS., TT., UU., VV., WW., XX., YY., ZZ., AAA., BBB., CCC., DDD., EEE., FFF., GGG. IOAN, III., JJJ., KKK., LLL., MMM., NNN., OOO., PPP., QQQ., RRR., SSS., TTT., GGG., UUU., VVV., WWW., XXX., YYY., ZZZ., AAAA., BBBB., CCCC., DDDD., EEEE., FFFF., GGGG., HHHH., IIII., JJJJ., KKKK., LLLL., MMMM., NNNN., OOOO., PPPP., QQQQ., RRRR., SSSS., TTTT., UUUU., VVVV., WWWW., XXXX., YYYY., ZZZZ., AAAAA., BBBBB., CCCCC., DDDDD., EEEEE., FFFFF., GGGGG., HHHHH., IIIII., JJJJJ., KKKKK., LLLLL., MMMMM., NNNNN., OOOOO., PPPPP., QQQQQ., RRRRR., SSSSS., TTTTT., UUUUU., VVVVV., WWWWW., XXXXX., YYYYY., ZZZZZ., AAAAAA., BBBBBB., CCCCCC., DDDDDD., EEEEEE., FFFFFF., GGGGGG., HHHHHH., IIIIII., JJJJJJ., KKKKKK., LLLLLL., MMMMMM., NNNNNN., OOOOOO., PPPPPP., QQQQQQ., RRRRRR., SSSSSS., TTTTTT., UUUUUU., VVVVVV., WWWWWW., XXXXXX., YYYYYY., ZZZZZZ., AAAAAAA., BBBBBBB., CCCCCCC., DDDDDDD., EEEEEEE., FFFFFFF., GGGGGGG., HHHHHHH., IIIIIII., JJJJJJJ., KKKKKKK., LLLLLLL., MMMMMMM., NNNNNNN., OOOOOOO., PPPPPPP., QQQQQQQ., RRRRRRR., SSSSSSS., TTTTTTT., UUUUUUU., VVVVVVV., WWWWWWW., XXXXXXX., YYYYYYY., ZZZZZZZ., AAAAAAAA. au chemat în judecată pe pârâtele REGIA NATIONALA A PADURILOR –ROMSILVA şi REGIA NATIONALA A PADURILOR –ROMSILVA – DIRECTIA SILVICĂ TIMIŞ, pentru ca prin hotărârea ce se va pronunţa să se dispună:

1. Obligarea pârâtelor la încadrarea salariaţilor, având calitatea de personal silvic, ce ocupă locuri de muncă care potrivit atribuţiilor din fisa postului presupun desfăşurarea a cel puţin uneia dintre următoarele activităţi: paza fondului forestier, a fondurilor cinegetice şi piscicole şi a ariilor naturale protejate, control silvic şi cinegetic, exploatări forestiere, construcţii forestiere, lucrări specifice de teren în activitatea de fond forestier şi împăduriri. în condiţii speciale de muncă, începând cu data de 16.12.2019 sau pentru salariaţii angajaţi ulterior datei de 16.12.2019, începând cu data încadrării (angajării) în locul de muncă respectiv;

2. Obligarea pârâtei Regia Naţionale a Pădurilor – Romsilva – Direcţia Silvică Timiş la încheierea actelor adiţionale la contractele individuale de muncă ale salariaţilor, având calitatea de personal silvic, încadraţi în condiţii speciale de muncă, în sensul modificării condiţiilor de muncă, din condiţii normale de muncă în condiţii speciale de muncă, începând cu data de 16.12.2019 sau pentru salariaţii angajaţi ulterior datei de 16.12.2019, începând cu data încadrării (angajării) în locul de muncă respectiv;

3. Obligarea pârâtelor la plata contribuţiei suplimentare de asigurări sociale. în cuantum de 8%. pentru condiţii speciale de muncă, pentru salariaţii, având calitatea de personal silvic, încadraţi în condiţii speciale de muncă, conform prevederilor art. 20 alin. (2) – (4) din O.U.G. nr. 59/2000 privind Statutul personalului silvic, coroborat cu art. 138 lit. c) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, începând cu data de 16.12.2019 sau pentru salariaţii angajaţi ulterior datei de 16.12.2019, începând cu data încadrării (angajării) în locul de muncă respectiv si în continuare, pe toată durata existenţei contractelor individuale de muncă ale respectivilor angajaţi, in condiţii speciale de muncă.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 423 din 28 februarie 2024)

Stabilirea competenței teritoriale în contestația la executare privind urmărirea silită a unui bun imobil în cadrul procedurii de executare fiscală

Prin cererea de chemare în judecată înregistrată pe rolul Judecătoriei Constanţa la data de 05.12.2022, contestatoarea A., în contradictoriu cu intimaţii UAT Eforie-Direcţia de Impozite şi Taxe Locale şi B., a formulat contestaţie la executare împotriva executării silite din cadrul dosarelor de executare nr. x/2018, y/2018, w/2019, z/2020, t/2020, iniţiată de către Primăria Oraşului Eforie împotriva debitorului B. asupra imobilului situat în Eforie Sud, str. x, jud. Constanţa având nr. cadastral x, înscris în CF nr. x UAT Eforie, solicitând ca instanţa să constate ca fiind suspendată de drept executarea silită imobiliară privind imobilul coproprietatea acestuia compus din teren în suprafaţă de 849 mp şi construcţii în suprafaţă de 438,58 mp situat în Eforie Sud, judeţul Constanţa, iar, în subsidiar, dispunerea suspendării executării silite instrumentate de creditor în dosarele de executare nr. x/2018, y/2018, w/2019, z/2020, t/2020 ale Primăriei Oraşului Eforie împotriva debitorului B., până la momentul partajării imobilului supus executării silite între coproprietarii devălmaşi şi acestuia.

Subsecvent, faţă de admiterea capătului principal sau subsidiar de cerere, a solicitat anularea dispoziţiei de efectuare a raportului de evaluare a imobilului şi a oricărui act de executare silită ulterior/subsecvent acesteia, anularea executării silite imobiliare începute în dosarele de executare nr. x/2018, y/2018, w/2019, z/2020, t/2020 şi a tuturor actelor de executare silită imobiliară subsecvente acestora şi obligarea intimatei la plata cheltuielilor de judecată.

În drept, au fost invocate dispoziţiile art. 260-261 din Codul de procedură fiscală.

(I.C.C.J., s. I civ., decizia nr. 796 din 20 martie 2024)

Stabilirea competenței teritoriale în litigiile privind drepturile salariale ale procurorilor – analiza conflictului negativ de competență

Prin cererea înregistrată pe rolul Tribunalului Bucureşti – secţia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale la 07.02.2023, sub nr. x/2023, reclamanta A., în contradictoriu cu pârâţii Ministerul Public – Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Ploieşti – Procuror General, Parchetul de pe lângă Tribunalul Prahova – Prim-Procuror, Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Bucureşti – Procuror General, Parchetul de pe lângă Tribunalul Călăraşi – Prim-Procuror şi Ministerul Justiţiei, a solicitat instanţei ca, prin hotărârea pe care o va pronunţa, să dispună:

1. obligarea pârâţilor, raportat la perioada în care au avut calitatea de angajatori ai acesteia, la recalcularea indemnizaţiilor de încadrare, conform Legii nr. 71/2015 şi a O.U.G. nr. 20/2016 şi a Legii-cadru de salarizare nr. 153/2017, luând în considerare coeficientul de multiplicare 19,000 (diferenţe de drepturi salariale în raport de indemnizaţiile procurorilor D.N.A. şi D.I.I.C.O.T. – O.U.G. nr. 27/2006);

2. obligarea pârâţilor, raportat la perioada în care au avut calitatea de angajatori ai acesteia, la plata diferenţelor salariale rezultate dintre noua indemnizaţie de încadrare şi indemnizaţia actuală de încadrare, începând cu 01.01.2020 şi în continuare, până la plata efectivă a noii indemnizaţii de încadrare, precum şi la alocarea fondurilor necesare plăţii diferenţelor băneşti corespunzătoare, sumă ce va fi actualizată cu indicele de inflaţie şi la care se va aplica dobânda legală penalizatoare, până la data plăţii efective;

3. emiterea de către Ministerul Justiţiei a unui nou ordin de încadrare, în care indemnizaţia de încadrare să fie stabilită conform Legii nr. 71/2015 şi a O.U.G. nr. 20/2016, începând cu 01.10.2015 şi în continuare, şi după intrarea în vigoare a Legii cadru de salarizare nr. 153/2017, luând în considerare coeficientul de multiplicare 19,000 (diferenţe de drepturi salariale în raport de indemnizaţiile procurorilor D.N.A. şi D.I.I.C.O.T. – O.U.G. nr. 27/2006).

A învederat că Tribunalul Bucureşti este competent material şi teritorial să judece cererea, în temeiul dispoziţiilor art. 269 din Codul Muncii şi art. 127 alin. (3) din C. proc. civ.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 330 din 13 februarie 2024)

Stabilirea competenței materiale procesuale privind ajustarea prețurilor unitare din contracte subsecvente în domeniul achizițiilor publice

Prin acţiunea înregistrată la data de 22 februarie 2023, pe rolul Tribunalului Constanţa, secţia de contencios administrativ şi fiscal, reclamanta A. S.R.L., în contradictoriu cu pârâta B. S.R.L., a solicitat:

(i) obligarea pârâtei să aplice corect formula de ajustare a preţului unitar prevăzută la art. 3.4 din contractele subsecvente nr. x înregistrate sub nr. x/26.05.2022 pentru Lotul x; nr. 47/26.05.2022 pentru Lotul x; nr. 48/26.05.2022 pentru Lotul x; nr. 49/26.05.2022 pentru Lotul x; nr. 50/26.05.2022 pentru Lotul x, în sensul de a utiliza indicele „rata anuală a inflaţiei” şi nu indicele „rata medie anuală a inflaţiei”, începând cu data de 26.05.2022;

(ii) obligarea pârâtei să aplice corect formula de ajustare a preţului unitar prevăzută la art. 3.4 din contractul subsecvent nr. x încheiat pentru lotul x, înregistrat cu nr. x/7.09.2021 şi atribuit în baza Acordului-cadru nr. 91/7.09.2021, în sensul de a utiliza indicele „rata anuală a inflaţiei” şi nu indicele „rata medie anuală a inflaţiei, începând cu data de 21.07.2022”;

(iii) obligarea pârâtei să aplice corect formula de ajustare a preţului unitar prevăzută la art. 3.4 din contractul subsecvent nr. x încheiat pentru lotul x, înregistrat cu nr. x/7.09.2022 şi atribuit în baza Acordului-cadru nr. 91/7.09.2021, în sensul de a utiliza indicele „rata anuală a inflaţiei” şi nu indicele „rata medie anuală a inflaţiei, începând cu data de 07.09.2022”;

(iv) obligarea pârâtei la încheierea unor acte adiţionale la fiecare dintre contractele subsecvente mai sus menţionate cu scopul de a fi indicat explicit faptul că prin noţiunea de „rata inflaţiei” menţionată în cadrul formulei de ajustare prevăzută la art. 3.4 se înţelege „rata anuală a inflaţiei” calculată de Institutul Naţional de Statistică;

(v) obligarea pârâtei la plata cheltuielilor de judecată ocazionate de soluţionarea prezentului litigiu.

(I.C.C.J., SCAF, decizia nr. 1449 din 13 martie 2024)

Stabilirea competenței teritoriale în litigiul privind plata drepturilor salariale aferente muncii suplimentare prestate de judecători

Prin cererea înregistrată pe rolul Tribunalului Bihor – secţia I civilă, la data de 10.03.2023, sub dosar nr. x/2023, reclamanţii A., B., C., D., E. au chemat în judecată pârâţii MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE, MINISTERUL JUSTIŢIEI, CONSILIUL SUPERIOR AL MAGISTRATURII, ÎNALTA CURTE DE CASAŢIE ŞI JUSTIŢIE şi TRIBUNALUL BUCUREŞTI, solicitând obligarea pârâţilor să aloce fondurile necesare pentru plata drepturilor salariale cuvenite şi neachitate pentru munca suplimentară prestată, raportat la indemnizaţia lunară, pe ultimii trei ani, sume ce vor fi actualizate cu indicele de inflaţie şi la care se va aplica dobânda legală penalizatoare, până la data introducerii cererii de chemare în judecată şi pentru viitor, ca efect al îmbogăţirii fără justă cauză a pârâţilor, precum şi obligarea pârâţilor la plata efectivă a acestor drepturi salariale cu titlu de muncă suplimentară.

Prin sentinţa civilă nr. 903/LM/2023 din 17 octombrie 2023, pronunţată în dosar nr. x/2023, Tribunalul Bihor – secţia I Civilă a admis excepţia necompetenţei teritoriale a instanţei, invocată de pârâtul TRIBUNALUL BUCUREŞTI şi a declinat competenţa de soluţionare a cauzei în favoarea Tribunalului Dolj – secţia de litigii de muncă şi asigurări sociale.

Pentru a hotărî astfel, instanţa a arătat că, în fapt, reclamanţii au calitatea de judecător în cadrul Tribunalului Bucureşti.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 244 din 7 februarie 2024)

Determinarea competenței teritoriale în cadrul unui litigiu privind recalcularea drepturilor salariale aferente concediului de odihnă și acordarea despăgubirilor pentru prejudiciul cauzat, ca urmare a unui conflict negativ de competență între instanțele sesizate

Prin cererea înregistrată pe rolul Tribunalului Iaşi – secţia I Civilă, la 25.04.2023, sub nr. x/2023, reclamanţii A., B., C., D., E., F., G., H., I., J., K., L., M., N., O., P., Q., R., S., T., U., V., W., X., Y., Z., AA., BB., CC., DD., EE., FF., GG., HH., II., JJ., KK., LL., în contradictoriu cu pârâtele Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării au solicitat instanţei:

1. recalcularea indemnizaţiei pentru concediul de odihnă cu luarea în calcul a indemnizaţiei de hrană pe ultimii 3 ani anteriori introducerii cererii de chemare în judecată şi în continuare, pentru viitor;

2. obligarea pârâtei Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie la plata către reclamanţi a diferenţelor dintre sumele de bani reprezentând indemnizaţia de concediu încasată şi cea cuvenită după recalcularea prin includerea în calculul indemnizaţiei de concediu a indemnizaţiei de hrană, pe ultimii 3 ani anteriori introducerii cererii de chemare în judecată şi în continuare, pentru viitor;

3. obligarea pârâtei Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie la plata către reclamanţi a despăgubirilor pentru prejudiciul cauzat, constând în diferenţele dintre sumele de bani reprezentând indemnizaţia de concediu încasată şi cea cuvenită după recalcularea prin includerea în calculul indemnizaţiei de concediu a indemnizaţiei de hrană, pe ultimii 3 ani anteriori introducerii cererii de chemare în judecată şi în continuare, pentru viitor, calculată de la data exigibilităţii fiecărei obligaţii lunare de plată şi până la data plăţii efective;

4. actualizarea sumelor stabilite mai sus cu indicele de inflaţie stabilit de Institutul Naţional de Statistică şi prin aplicarea dobânzii legale penalizatoare pentru executarea cu întârziere a acestor obligaţii de plată privind diferenţele de drepturi salariale, calculate începând cu data scadenţei plăţii sumelor ce ar fi trebuit să fie achitate reclamanţilor (datele la care s-au efectuat plăţile indemnizaţiilor reclamanţilor) până la plata efectivă a sumelor cuvenite solicitate anterior;

5. obligarea pârâtei Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, în calitate de ordonator principal de credite, să aloce fondurilor necesare plăţii drepturilor salariale solicitate.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 331 din 13 februarie 2024)

Stabilirea competenței teritoriale în litigiile de muncă ale personalului auxiliar de specialitate din cadrul instanțelor judecătorești și interpretarea dispozițiilor privind competența facultativă în cazul în care o instanță are calitatea de pârât

Prin acţiunea înregistrată pe rolul Tribunalului Argeş – secţia conflicte de muncă şi asigurări sociale la data de 27.12.2022, sub nr. x/2022, reclamanţii A., B., C., D. şi E. (toţi încadraţi ca specialişti IT – personal auxiliar de specialitate şi conex în cadrul Tribunalului Sibiu) au chemat în judecată pe pârâţii Ministerul Justiţiei, Curtea de Apel Alba Iulia şi Tribunalul Sibiu, solicitând obligarea pârâţilor la plata dobânzii penalizatoare şi la plata dobânzii remuneratorii la drepturile salariale stabilite prin Decizia nr. 29/C/19.05.2021 a Preşedintelui Curţii de Apel Alba Iulia şi completate prin Decizia 350/RU/01.10.2021 a Preşedintelui Curţii de Apel Alba Iulia, de la data stabilită în decizie (01.08.2016, de la care s-a stabilit VRS 605,225 RON), până la data emiterii deciziei şi în continuare, până la data plăţii efective;

– obligarea pârâţilor la actualizarea cu indicele de inflaţie stabilit de Institutul Naţional de Statistică la drepturile salariale stabilite prin Decizia nr. 29/C/19.05.2021 a Preşedintelui Curţii de Apel Alba Iulia şi completate prin Decizia 350/RU/01.10.2021 a Preşedintelui Curţii de Apel Alba Iulia, de la data de 01.08.2016, până la data plăţii efective.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 93 din 23 ianuarie 2024)

Conflict negativ de competență privind soluționarea unui litigiu de muncă având ca obiect acordarea unor drepturi salariale pentru personal din cadrul unei structuri centrale cu subunități teritoriale

Prin cererea înregistrată, pe rolul Tribunalului Prahova, la 8 noiembrie 2022, sub nr. x/2022, reclamanţii A., B., C., D., E., F., G., H., I., J., K., L. şi M. au chemat în judecată pârâţii Direcţia de Investigare a Infracţiunilor dc Criminalitate Organizată şi Terorism şi Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării (D.I.I.C.O.T.), solicitând instanţei ca prin hotărârea ce o va pronunţa să dispună obligarea pârâtei Direcţia de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism la recunoaşterea şi plata drepturilor salariale cu includerea unui spor la salariul de bază de 25%, corespunzător nivelului de secretizare Secrete de stat nivelul strict secret şi secrete de serviciu, care îl deţin sus-numiţii, cu excepţia reclamantului A., în exercitarea funcţiei cu acces la informaţii clasificate, în condiţiile legii; respectiv Strict secret de importanţă deosebită şi secret de serviciu, deţinut de reclamantul A.; plata către reclamanţi a diferenţelor dintre drepturile salariale pe care le-ar fi încasat de la data intrării în vigoare a dispoziţiilor Legii nr. 157/2020 pentru completarea anexei nr. VI la Legea – cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice şi până la recunoaşterea drepturilor de către pârât sau apariţia unei modificări legislative, precum şi pentru viitor, drepturi actualizate cu indicele de inflaţie, precum şi cu dobânda legală corespondentă, calculată de la data exigibilităţii sumelor până la data plăţii efective a drepturilor.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 36 din 17 ianuarie 2024)

Stabilirea competenței teritoriale în litigiile privind drepturile salariale. Conflict negativ de competență între instanțe în soluționarea unei acțiuni formulate de o organizație sindicală în numele membrilor săi

Prin cererea de chemare în judecată înregistrată iniţial pe rolul Tribunalul Dolj, secţia conflicte de muncă şi asigurări sociale, la data de 13 februarie 2023, sub dosar nr. x/2023, reclamantii A., B. prin Sindicatul Naţional „Forţa Legii” au chemat în judecată pârâţii Direcţia de Sănătate Publică Constanţa şi Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării, solicitând instanţei ca prin hotărârea ce se va pronunţa să fie obligată instituţia publică pârâtă să plătească reclamantelor despăgubiri echivalente cu sumele reprezentând sporul de 30% raportat la salariul de bază pe perioada stării de alertă, începând cu data de 10 august 2020 – 09 martie 2022 şi daune-interese constând în actualizarea sumelor şi dobânda legală penalizatoare la sumele datorate pentru sporul de 30% menţionat în petitul nr. 1 din cerere, începând cu data la care sumele au devenit exigibile şi până la data plăţii efective.

În drept, au fost invocate dispoziţiile art. 27 din O.G. nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, O.U.G. nr. 131/2020 privind reglementarea unor măsuri, Legii nr. 153/2017, art. 16 din Constituţie, Pactul Internaţional cu privire la drepturile economice sociale şi culturale, art. 7 lit. b) pct. (i) teza 1; Protocolul 12 la Convenţia Europeana a Drepturilor Omului, H.G. nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a Instituţiilor Publice aliate în subordinea acesteia, cu modificările şi completările ulterioare, art. 1535 alin. (1) din Noul C. civ., O.G. nr. 13/2011, art. 413 şi art. 417 din Codul administrativ.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 21 din 16 ianuarie 2024)

Determinarea instanței competente pentru soluționarea cererii de suspendare provizorie a executării silite în contextul principiului unicității instanței de executare și al regulilor de competență teritorială

Prin cererea înregistrată la data de 02.11.2023, pe rolul Judecătoriei Sectorului 3 Bucureşti, sub nr. dosar x/2023, contestatorul A. a solicitat instanţei ca, prin hotărârea care se va pronunţa, să se dispună suspendarea provizorie a executării silite, în temeiul art. 719 alin. (7) C. proc. civ., până la soluţionarea cererii de suspendare a executării silite formulată în cadrul contestaţiei la executare, contestaţie formulată împotriva actelor de executare silită efectuate în cadrul dosarului execuţional nr. x/2023 aflat pe rolul S.C. P..E.J. – B..

În drept, au fost invocate dispoziţiile art. 719 alin. (7) C. proc. civ.

(I.C.C.J., s. I civ., decizia nr. 234 din 31 ianuarie 2024)

Stabilirea instanței competente pentru soluționarea cererii privind despăgubiri salariale pentru munca prestată în zile nelucrătoare

Prin cererea înregistrată la 09.08.2023 pe rolul Tribunalului Dolj, sub nr. x/2023, reclamanţii Curtaşu Elena, A., B. şi C., prin Sindicatul Naţional „Forţa Legii”, în temeiul art. 30 din C. proc. civ. şi al art. 28 din Legea nr. 367/2022 privind dialogul social, cu modificările şi completările ulterioare, au chemat-o în judecată pe pârâta Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Giurgiu, pentru ca, prin hotărârea ce se va pronunţa, să fie obligată pârâta să plătească reclamanţilor despăgubiri determinate de necompensarea cu timp liber corespunzător a orelor lucrate de reclamanţi în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale şi în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările în vigoare, nu se lucrează, în cadrul schimbului normal de lucru, începând cu data de 01 aprilie 2020 până la data pronunţării hotărârii, sume actualizate, plus dobânda legală.

Prin sentinţa civilă nr. 2341/2023 din 17.11.2023, pronunţată de Tribunalului Dolj, secţia Conflicte Muncă şi Asigurări Sociale, a fost admisă excepţia necompetenţei teritoriale, invocate din oficiu, şi a fost declinată competenţa de soluţionare a cauzei în favoarea Tribunalului Giurgiu.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 1156 din 23 mai 2024)

Stabilirea competenței teritoriale în materia drepturilor de autor. Analiza conflictului negativ de competență

Prin cererea de chemare în judecată înregistrată la data de 23 noiembrie 2022, pe rolul Tribunalului Bucureşti, reclamanta a solicitat în contradictoriu cu pârâta A. S.R.L, obligarea acesteia la plata sumei de 316.841,99 iei, din care 266.253,81 RON remuneraţie şi 50.588,18 RON TVA, sume restante dintre cele recunoscute prin Protocolul nr. 8/18.02.2022, datorate cu titlu de drepturi patrimoniale de autor pentru radiodifuzarea operelor muzicale pe posturile de televiziune B., C., D., E. şi F., pentru trimestrele III şi IV din anul 2021, a sumei de 36.876,24 RON, reprezentând penalitatea egală cu dobânda legală penalizatoare datorată pentru întârzierea plăţii sumei de 316.841,99 RON, calculată până la data de 18.11.2022, precum şi a penalităţilor egale cu dobânda legală penalizatoare între profesionişti, datorate începând cu data de 19.11.2022 şi până la plata sumei de 316.841,99 RON, respectiv acordarea cheltuielilor de judecată.

(I.C.C.J., s. I civ., decizia nr. 164 din 23 ianuarie 2024)

Conflict negativ de competență în materia recalculării indemnizațiilor procurorilor – analiza criteriilor de determinare a competenței teritoriale

Prin cererea înregistrată la 22 decembrie 2022 pe rolul Tribunalului Vâlcea, sub nr. x/2022, reclamanţii A., B., C. şi D., procurori din cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Drobeta-Turnu Severin, au chemat în judecată pe pârâţii Ministerul Public – Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, Ministerul Public – Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Bucureşti, Ministerul Public – Parchetul de pe lângă Tribunalul Teleorman, Ministerul Public – Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Craiova şi Ministerul Public – Parchetul de pe lângă Tribunalul Mehedinţi, precum şi Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării, pentru ca, prin hotărârea ce se va pronunţa, să se dispună recalcularea indemnizaţiilor de încadrare, conform Legii nr. 71/2015 şi a O.U.G. nr. 20/2016, începând cu 1 ianuarie 2019 şi în continuare pentru reclamantul A. şi după intrarea în vigoare a Legii cadru de salarizare nr. 153/2017; începând cu 1 ianuarie 2020 şi în continuare pentru reclamanta B., începând cu 1 ianuarie 2022 şi după intrarea în vigoare a Legii cadru de salarizare nr. 153/2017 pentru reclamanţii C. şi D. şi după intrarea în vigoare a Legii cadru de salarizare nr. 153/2017, luând în considerare coeficientul de multiplicare 19,000 (diferenţe de drepturi salariate în raport de indemnizaţiile procurorilor D.N.A. şi D.I.I.C.O.T. – O.U.G. nr. 27/2006); repararea prejudiciului creat prin neaplicarea dispoziţiilor legale reprezentat de diferenţa salarială rezultată între noua indemnizaţie de încadrare şi indemnizaţia actuală de încadrare pentru fiecare reclamant, până la plata efectivă a noii indemnizaţii de încadrare (prin obligarea pârâţilor la plata, respectiv la alocarea fondurilor necesare plăţii diferenţelor băneşti corespunzătoare), sumă ce va fi actualizată cu indicele de inflaţie şi la care se va aplica dobânda legală penalizatoare, până la data plăţii efective.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 1138 din 22 mai 2024)