Determinarea competenței teritoriale în litigiile de muncă având ca obiect drepturi salariale ale magistraților pensionari. Normă de competență teritorială favorabilă reclamantului și natura sa de ordine publică

Prin cererea înregistrată pe rolul Tribunalului Bucureşti, secţia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale, la data de 05 decembrie 2022, sub nr. x/2022, reclamanţii A., B., C., D., E., F., G., H., I., J. au chemat în judecată pârâţii TRIBUNALUL SATU MARE, MINISTERUL JUSTIŢIEI şi MINISTERUL FINANŢELOR, cu citarea obligatorie a CONSILIULUI NAŢIONAL PENTRU COMBATEREA DISCRIMINĂRII, solicitând obligarea pârâţilor la plata unei despăgubiri constând într-o indemnizaţie egală cu 7 (şapte) indemnizaţii de încadrare lunare brute, prevăzute de art. 81 alin. (1) din Legea nr. 303/2004, cu aplicarea actualizării şi a dobânzii legale penalizatorii, începând cu data eliberării lor din funcţie până la data plăţii efective.

În motivare, reclamanţii au arătat că au desfăşurat activitatea în calitate de magistrat (judecători) în cadrul Tribunalului Satu Mare, Judecătoriei Satu Mare şi, respectiv Judecătoriei Carei, până la data eliberării din funcţia de judecător, prin pensionare.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 1182 din 28 mai 2024)

Conflict negativ de competență în materia validării dreptului de preempțiune asupra terenurilor agricole extravilane. Distincție între acțiunile reale și cele personale în stabilirea competenței teritoriale

Prin cererea înregistrată la data de 27 aprilie 2022 pe rolul Judecătoriei Giurgiu, sub nr. x/2022, reclamanta Rulouri de Gazon S.R.L., în contradictoriu cu pârâţii A., B., Direcţia pentru Agricultură Judeţeană Iaşi, a solicitat ca prin hotărârea ce se va pronunţa să se dispună anularea comunicărilor efectuate de pârâta A. privind acceptarea Ofertelor de vânzare înregistrate la Primăria Comunei Dumeşti publicate de pârâtul B., în calitate de vânzător, precum şi a tuturor şi oricăror acte subsecvente şi/sau anterioare, precum avizele finale emise de Direcţia pentru Agricultură Judeţeană Iaşi; constatarea decăderii pârâţilor B. şi A. din dreptul de a mai încheia contractele de vânzare având ca obiect imobilele cuprinse în Ofertele de vânzare înregistrate la Primăria Comunei Dumeşti sub: nr. x/09.03.2021 (teren identificat cu număr cadastral x, înscris în cartea funciară nr. x a localităţii Dumeşti), nr. x/09.03.2021 (teren identificat cu număr cadastral x, înscris în cartea funciară nr. x a localităţii Dumeşti), nr. x/09.03.2021 (teren identificat cu număr cadastral x, înscris în cartea funciară nr. x a localităţii Dumeşti), nr. x/09.03.2021 (teren identificat cu număr cadastral x, înscris în cartea funciară nr. x a localităţii Dumeşti), nr. x/09.03.2021 (teren identificat cu număr cadastral x, înscris în cartea funciară nr. x a localităţii Dumeşti), nr. x/09.03.2021 (teren identificat cu număr cadastral x, înscris în cartea funciară nr. x a localităţii Dumeşti), nr. x/09.03.2021 (teren identificat cu număr cadastral x, înscris în cartea funciară nr. x a localităţii Dumeşti), nr. x/09.03.2021 (teren identificat cu număr cadastral x, înscris în cartea funciară nr. x a localităţii Dumeşti), nr. x/09.03.2021 (teren identificat cu număr cadastral x, înscris în cartea funciară nr. x a localităţii Dumeşti), nr. x/09.03.2021 (teren identificat cu număr cadastral x, înscris în cartea funciară nr. x a localităţii Dumeşti), nr. x/09.03.2021 (teren identificat cu număr cadastral x, înscris în cartea funciară nr. x a localităţii Dumeşti), nr. x/09.03.2021 (teren identificat cu număr cadastral- x, înscris în cartea funciară nr. x a localităţii Dumeşti), nr. x/09.03.2021 (teren identificat cu număr cadastral x, înscris în cartea funciară nr. x a localităţii Dumeşti), nr. x/09.03.2021 (teren identificat cu număr cadastral x, înscris în cartea funciară nr. x a localităţii Dumeşti), nr. x/09.03.2021 (teren identificat cu număr cadastral x, înscris în cartea funciară nr. x a localităţii Dumeşti), nr. x/09.03.2021 (teren identificat cu număr cadastral x, înscris în cartea funciară nr. x a localităţii Dumeşti), nr. x/09.03.2021 (teren identificat cu număr cadastral x, înscris în cartea funciară nr. x a localităţii Dumeşti), nr. x/09.03.2021 (teren identificat cu număr cadastral – x, înscris în cartea funciară nr. x a localităţii Dumeşti), nr. x/09.03.2021 (teren identificat cu număr cadastral x, înscris în cartea funciară nr. x a localităţii Dumeşti), nr. x/09.03.2021 (teren identificat cu număr cadastral x, înscris în cartea funciară nr. x a localităţii Dumeşti), nr. x/09.03.2021 (teren identificat cu număr cadastral – x, înscris în cartea funciară nr. x a localităţii Dumeşti), nr. x/09.03.2021 (teren identificat cu număr cadastral x, înscris în cartea funciară nr. x a localităţii Dumeşti), nr. x/09.03.2021 (teren identificat cu număr cadastral x, înscris în cartea funciară nr. x a localităţii Dumeşti), nr. x/09.03.2021 (teren identificat cu număr cadastral – x, înscris în cartea funciară nr. x a localităţii Dumeşti), nr. x/09.03.2021 (teren identificat cu număr cadastral x, înscris în cartea funciară nr. x a localităţii Dumeşti), nr. x/09.03.2021 (teren identificat cu număr cadastral x, înscris în cartea funciară nr. x a localităţii Dumeşti), nr. x/09.03.2021 (teren identificat cu număr cadastral x, înscris în cartea funciară nr. x a localităţii Dumeşti), nr. x/09.03.2021 (teren identificat cu număr cadastral x, înscris în cartea funciară nr. x a localităţii Dumeşti), nr. x/09.03.2021 (teren identificat cu număr cadastral x, înscris în cartea funciară nr. x a localităţii Dumeşti) publicate de pârâtul B., în calitate de vânzător; constatarea dreptului său de a i se analiza de către Direcţia pentru Agricultură Judeţeană Iaşi îndeplinirea condiţiilor pentru a i se emite de către această instituţie avizele finale favorabile, Rulouri de Gazon S.R.L., în vederea încheierii contractului de vânzare în formă autentică de către notarul public sau pronunţării de către instanţă a unei hotărâri judecătoreşti care ţine locul contractului de vânzare, în termen de 10 zile calendaristice de la data pronunţării hotărârii definitive, iar în cazul refuzului, hotărârea ce urmează a fi pronunţată să ţină loc de avizele finale; obligarea pârâţilor la plata tuturor cheltuielilor de judecată ocazionate de purtarea prezentului proces, conform art. 453 C. proc. civ.

În drept au fost invocate dispoziţiile C. proc. civ., ale Legii nr. 17/2014, ale Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 17/2014, precum şi dispoziţiile legale la care s-a făcut referire în cuprinsul cererii de chemare în judecată.

(I.C.C.J., s. I civ., decizia nr. 1796 din 27 iunie 2024)

Determinarea instanței competente teritorial în acțiunile formulate de organizațiile sindicale în numele membrilor sindicatelor afiliate

Prin cererea de chemare în judecată înregistrată pe rolul Tribunalului Bucureşti – secţia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale, la data de 10.11.2022, sub nr. x/2022, reclamanta FEDERAŢIA SINDICATELOR DIN SILVICULTURĂ SILVA, în numele membrilor de sindicat persoane fizice A., C., D., E., F., G., H., I., J., K., L., M., N., O., P., Q., R., S., T., U., V., W., X., Y., Z., AA., BB., CC., DD., EE., FF., GG., HH., II., JJ., KK., LL., MM., NN., OO., PP., QQ., RR., SS., TT., UU., VV., WW., XX., YY., ZZ., AAA., BBB., CCC., DDD., EEE., FFF., GGG., HHH., III., JJJ., KKK., LLL., MMM., NNN., OOO., PPP., QQQ., RRR., SSS., TTT., UUU., B., VVV., WWW., XXX., YYY., ZZZ., AAAA., BBBB., CCCC., DDDD., EEEE., FFFF., GGGG., HHHH., IIII., JJJJ., KKKK., LLLL., MMMM., NNNN., OOOO., PPPP., QQQQ., RRRR., SSSS., TTTT., UUUU., VVVV., WWWW., XXXX., YYYY., ZZZZ., AAAAA., BBBBB., CCCCC., DDDDD., EEEEE., FFFFF., GGGGG., HHHHH., IIIII., JJJJJ., KKKKK., LLLLL., MMMMM., NNNNN., OOOOO., PPPPP., QQQQQ., RRRRR., SSSSS., TTTTT., în contradictoriu cu pârâtele Regia Naţională a Pădurilor – ROMSILVA şi Regia Naţională a Pădurilor – ROMSILVA Direcţia Silvică Harghita, a solicitat instanţei ca prin hotărârea ce o va pronunţa să dispună:

– obligarea pârâtelor la încadrarea salariaţilor, având calitatea de personal silvic, ce ocupă locuri de muncă care potrivit atribuţiilor din fişa postului presupun desfăşurarea a cel puţin uneia dintre următoarele activităţi: paza fondului forestier, a fondurilor cinegetice şi piscicole şi a ariilor naturale protejate, control silvic şi cinegetic, exploatări forestiere, construcţii forestiere, lucrări specifice de teren în activitatea de fond forestier şi împăduriri, în condiţii speciale de muncă, începând cu data de 16.12.2019 sau pentru salariaţii angajaţi ulterior datei de 16.12.2019, începând cu data încadrării (angajării) în locul de muncă respectiv;

– obligarea pârâtei RNP-Romsilva – Direcţia Silvică Harghita la încheierea actelor adiţionale la contractele individuale de muncă ale salariaţilor, având calitatea de personal silvic, încadraţi în condiţii speciale de muncă, în sensul modificării condiţiilor de muncă, din condiţii normale de muncă în condiţii speciale de muncă, începând cu data de 16.12.2019 sau pentru salariaţii angajaţi ulterior datei de 16.12.2019, începând cu data încadrării (angajării) în locul de muncă respectiv;

– obligarea pârâtelor la plata contribuţiei suplimentare de asigurări sociale în cuantum de 8%, pentru condiţii speciale de muncă, pentru salariaţii având calitatea de personal silvic, încadraţi în condiţii speciale de muncă, conform prevederilor art. 20 alin. (2) – (4) din O.U.G. nr. 59/2000 privind Statutul personalului silvic, coroborat cu art. 138 lit. c) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, începând cu data de 16.12.2019 sau pentru salariaţii angajaţi ulterior datei de 16.12.2019, începând cu data încadrării (angajării) în locul de muncă respectiv şi în continuare, pe toată durata existenţei contractelor individuale de muncă ale respectivilor angajaţi, în condiţii speciale de muncă.

În drept, au fost invocate dispoziţiile art. 194 C. proc. civ., art. 1 alin. (3), art. 2 alin. (1), art. 6 alin. (1)-(4), (9), art. 15 lit. a) şi art. 17 din H.G. nr. 229/2009, art. 1 alin. (1), art. 2 lit. b), art. 4 alin. (1) lit. b), art. 4 alin. (2) lit. a) – f), art. 20 alin. (2) – (4) din O.U.G. nr. 59/2000 privind Statutul personalului silvic, modificată şi completată prin Legea nr. 234/2019, art. 40 alin. (2) lit. c), f), art. 41 alin. (1) şi alin. (3) lit. d), art. 229 alin. (4) şi art. 268 alin. (2) din Legea nr. 53/2003 Codul Muncii republicat, art. 28, art. 148 alin. (1) din Legea nr. 62/2011 a dialogului social şi art. 138 lit. c) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 682 din 26 martie 2024)

Determinarea instanței competente în litigiile de muncă. Opțiunea reclamantului între domiciliu și locul de muncă și efectele sesizării instanței

Prin cererea înregistrată la 14.11.2022 pe rolul Tribunalului Dolj – secţia conflicte de muncă şi asigurări sociale, sub nr. x/2022, reclamanta A., în contradictoriu cu Ministerul Justiţiei, cu citarea obligatorie a Consiliului Naţional Pentru Combaterea Discriminării, a solicitat ca, prin hotărârea ce se va pronunţa, să se dispună: recalcularea indemnizaţiilor de încadrare, conform Legii nr. 71/2015 şi a O.U.G. nr. 20/2016, pentru perioada 08.08.2018-15.05.2022, inclusiv după intrarea în vigoare a Legii cadru de salarizare nr. 153/2017, luând în considerare coeficientul de multiplicare 19,000 (diferenţe de drepturi salariale în raport de indemnizaţiile procurorilor D.N.A. şi D.I.I.C.O.T. – O.U.G. nr. 27/2006) şi repararea prejudiciului creat prin neaplicarea dispoziţiilor legale reprezentat de diferenţa salarială rezultată dintre noua indemnizaţie de încadrare şi indemnizaţia actuală de încadrare pentru perioada 08.08.2018-15.05.2022, până la plata efectivă a noii indemnizaţii de încadrare (prin obligarea pârâţilor la plata, respectiv la alocarea fondurilor necesare plăţii diferenţelor băneşti corespunzătoare), sumă ce va fi actualizată cu indicele de inflaţie şi la care se va aplica dobânda legală penalizatoare, până la data plăţii efective.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 468 din 5 martie 2024)

Litigii de muncă privind drepturi bănești ale foștilor magistrați. Incidența normelor de competență teritorială exclusivă

Prin cererea înregistrată pe rolul Tribunalului Bucureşti – secţia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale la 22.11.2022, sub nr. x/2022, astfel cum aceasta a fost precizată şi completată, reclamanţii A., B. şi C., în contradictoriu cu pârâţii Ministerul Justiţiei, Curtea de Apel Alba Iulia, Tribunalul Alba, Ministerul Finanţelor Publice şi Consiliului Naţional Pentru Combaterea Discriminării au solicitat obligarea acestora la calcularea şi plata indemnizaţiei prevăzută de art. 81 alin. (1) din Legea nr. 303/2004, precum şi la plata dobânzilor legale cuvenite, de la data naşterii dreptului până la data plătii efective.

În drept, au fost invocate dispoziţiile art. 81 din Legea nr. 303/2004, ale art. 2 şi art. 27 din O.U.G nr. 137/2000, ale art. 20 din Carta Drepturilor Fundamentale coroborate cu art. 3 al Directivei 2000/78/CE şi Protocolul 12 la Convenţia Europeană a Drepturilor Omului.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 329 din 13 februarie 2024)

Prorogarea legală de competență și efectele alegerii instanței de către reclamant în contextul raporturilor de muncă din sistemul judiciar

Prin cererea înregistrată la data de 26 septembrie 2022 pe rolul Tribunalului Teleorman – secţia Conflicte de Muncă, Asigurări Sociale şi contencios administrativ şi fiscal sub nr. x/2022, reclamanta A., în contradictoriu cu pârâtul Tribunalul Vâlcea, cu citarea Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării, a solicitat obligarea pârâtului la recalcularea indemnizaţiei de încadrare, conform Legii nr. 71/2015 şi a O.U.G. nr. 20/2016 şi în continuare, după intrarea în vigoare a Legii nr. 153/2017, luând în considerare coeficientul de multiplicare prevăzut în Anexa I lit A. punctele 6-13 din O.U.G. nr. 27/2006, corespunzător funcţiei exercitate, pentru perioada aferentă ocupării de către reclamantă a funcţiei de conducere în cadrul Judecătoriei Horezu.

Totodată, a solicitat obligarea pârâtului la plata diferenţelor salariale rezultate dintre noua indemnizaţie de încadrare calculată prin raportare la coeficientul de multiplicare prevăzut în Anexa I lit. A). punctele 6-13 din O.U.G. nr. 27/2006, corespunzător funcţiei de conducere exercitate şi indemnizaţia actuală de încadrare, pentru perioada aferentă ocupării funcţiei de conducere şi, în continuare, până la plata efectivă a noii indemnizaţii de încadrare, precum şi la alocarea fondurilor necesare plăţii diferenţelor băneşti corespunzătoare, sumă ce va fi actualizată cu indicele de inflaţie şi la care se va aplica dobânda legală penalizatoare, până la data plăţii efective.

În drept, au fost invocate dispoziţiile Legii nr. 293/2015, Legea nr. 71/2015, art. 253, art. 266, art. 270, art. 272 şi art. 275 Codul muncii, art. 2.517, art. 2.526, art. 1.535 şi art. 6 alin. (4) C. civ., precum şi prevederile art. 14 din Convenţia Europeană a Drepturilor Omului.

Prin sentinţa civilă nr. 614 din 13 decembrie 2022 pronunţată de Tribunalul Teleorman – secţia Conflicte de Muncă, Asigurări Sociale şi contencios administrativ şi fiscal, Completul Specializat pentru conflicte de muncă şi asigurări sociale a fost admisă excepţia necompetenţei teritoriale, invocată din oficiu, fiind declinată competenţa de soluţionare a cauzei în favoarea Tribunalului Argeş – secţia conflicte de muncă şi asigurări sociale.

Pentru a hotărî astfel, s-a reţinut că reclamanta, având domiciliul în Piteşti, ocupă funcţia de judecător şi îşi desfăşoară activitatea în cadrul Judecătoriei Horezu, aflate în circumscripţia Curţii de Apel Piteşti, cu consecinţa că, în cauză, nu sunt aplicabile dispoziţiile art. 127 C. proc. civ.

S-a constatat, dimpotrivă, incidenţa normelor de competenţă prevăzute de art. 210 din Legea nr. 62/2011, potrivit cărora, soluţionarea conflictelor de muncă revine tribunalului în a cărui circumscripţie reclamantul îşi are domiciliul sau locul de muncă.

Prin urmare, s-a concluzionat că, în raport cu domiciliul reclamantei, competenţa de soluţionare a cauzei aparţine Tribunalului Argeş – secţia conflicte de muncă şi asigurări sociale.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 576 din 19 martie 2024)

Reglementarea conflictului negativ de competență în materia litigiilor de muncă având ca obiect recalcularea indemnizațiilor de încadrare și acordarea diferențelor salariale pentru procurori

Prin cererea de chemare în judecată înregistrată pe rolul Tribunalului Bucureşti, secţia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale, la data de 19.01.2023, sub nr. x/2023, reclamanţii A., B., C., D., E., F., G., H., în contradictoriu cu pârâţii Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Bucureşti, Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Ploieşti, Parchetul de pe lângă Tribunalul Ilfov, Parchetul de pe lângă Tribunalul Prahova, Parchetul de pe lângă Tribunalul Giurgiu, Parchetul de pe lângă Tribunalul Teleorman şi Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării – în calitate de expert, au solicitat instanţei ca prin hotărârea ce se va pronunţa să dispună recalcularea indemnizaţiilor de încadrare, conform Legii nr. 71/2015, a O.U.G. nr. 20/2016 şi a Legii cadru de salarizare nr. 153/2017, începând cu datele expuse prin cererea de chemare în judecată şi până la încetarea raporturilor de muncă şi încetarea stării de discriminare, luând în considerare coeficientul de multiplicare 19,000 (diferenţe de drepturi salariale în raport de indemnizaţiile procurorilor D.N.A. şi D.I.I.C.O.T. conform O.U.G. nr. 27/2006); repararea prejudiciului creat prin neaplicarea dispoziţiilor legale reprezentate de diferenţa salarială rezultată din noua indemnizaţie de încadrare şi indemnizaţia actuală de încadrare începând cu datele expuse şi în continuare, până la plata efectivă a noii indemnizaţii de încadrare (prin obligarea pârâţilor la plata, respectiv la alocarea fondurilor necesare plăţii diferenţelor băneşti corespunzătoare), sumă ce va fi actualizată cu indicele de inflaţie şi la care se va aplica dobânda legală penalizatoare, până la data plăţii efective, începând cu data de: 01.04.2021 pentru reclamantul A., în prezent procuror în cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Buftea; 16.04.2019 pentru reclamanta B., în prezent procuror în cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Buftea; 12.10.2020 pentru reclamantul I., în prezent procuror în cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Buftea; 26.04.2021 pentru reclamantul D., în prezent procuror în cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Buftea; 15.01.2022 pentru reclamantul E., în prezent procuror în cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Ilfov; 05.05.2022 pentru reclamantul F., în prezent procuror în cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Buftea şi pentru perioada 01.01.2021 – 04.05.2022, în care a avut calitatea de procuror la Parchetul de pe lângă Judecătoria Mizil; 05.05.2022 pentru reclamantul G., în prezent procuror în cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Buftea şi pentru perioada 01.01.2021 – 04.05.2022, în care a avut calitatea de procuror la Parchetul de pe lângă Judecătoria Alexandria; 05.05.2022 pentru reclamantul H., în prezent procuror în cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Giurgiu şi pentru perioada 01.01.2021 – 04.05.2022, în care a avut calitatea de procuror la Parchetul de pe lângă Judecătoria Alexandria.

În drept au invocat Decizia Curţii Constituţionale nr. 794/2016, Legea nr. 293/2015, Legea nr. 71/2015, art. 253 alin. (1) – (2), art. 266, art. 270, art. 272 şi art. 275 din Codul muncii, art. 208, art. 210, art. 216 din Legea nr. 62/2011, art. 2517, art. 2526, art. 1535 şi art. 6 alin. (4) din C. civ., precum şi prevederile art. 14 din Convenţia europeană a drepturilor omului, precum şi cele statuate prin Decizia nr. 21/2015 a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept cu privire la posibilitatea solicitării dobânzii penalizatoare pentru un interval de 3 ani anterior introducerii cererii de chemare în judecată; Decizia nr. 36 din 4 iunie 2018 a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 396 din 27 februarie 2024)

Stabilirea competenței teritoriale în contestația la executare privind urmărirea silită a unui bun imobil în cadrul procedurii de executare fiscală

Prin cererea de chemare în judecată înregistrată pe rolul Judecătoriei Constanţa la data de 05.12.2022, contestatoarea A., în contradictoriu cu intimaţii UAT Eforie-Direcţia de Impozite şi Taxe Locale şi B., a formulat contestaţie la executare împotriva executării silite din cadrul dosarelor de executare nr. x/2018, y/2018, w/2019, z/2020, t/2020, iniţiată de către Primăria Oraşului Eforie împotriva debitorului B. asupra imobilului situat în Eforie Sud, str. x, jud. Constanţa având nr. cadastral x, înscris în CF nr. x UAT Eforie, solicitând ca instanţa să constate ca fiind suspendată de drept executarea silită imobiliară privind imobilul coproprietatea acestuia compus din teren în suprafaţă de 849 mp şi construcţii în suprafaţă de 438,58 mp situat în Eforie Sud, judeţul Constanţa, iar, în subsidiar, dispunerea suspendării executării silite instrumentate de creditor în dosarele de executare nr. x/2018, y/2018, w/2019, z/2020, t/2020 ale Primăriei Oraşului Eforie împotriva debitorului B., până la momentul partajării imobilului supus executării silite între coproprietarii devălmaşi şi acestuia.

Subsecvent, faţă de admiterea capătului principal sau subsidiar de cerere, a solicitat anularea dispoziţiei de efectuare a raportului de evaluare a imobilului şi a oricărui act de executare silită ulterior/subsecvent acesteia, anularea executării silite imobiliare începute în dosarele de executare nr. x/2018, y/2018, w/2019, z/2020, t/2020 şi a tuturor actelor de executare silită imobiliară subsecvente acestora şi obligarea intimatei la plata cheltuielilor de judecată.

În drept, au fost invocate dispoziţiile art. 260-261 din Codul de procedură fiscală.

(I.C.C.J., s. I civ., decizia nr. 796 din 20 martie 2024)

Stabilirea competenței teritoriale în litigiile de muncă ale personalului auxiliar de specialitate din cadrul instanțelor judecătorești și interpretarea dispozițiilor privind competența facultativă în cazul în care o instanță are calitatea de pârât

Prin acţiunea înregistrată pe rolul Tribunalului Argeş – secţia conflicte de muncă şi asigurări sociale la data de 27.12.2022, sub nr. x/2022, reclamanţii A., B., C., D. şi E. (toţi încadraţi ca specialişti IT – personal auxiliar de specialitate şi conex în cadrul Tribunalului Sibiu) au chemat în judecată pe pârâţii Ministerul Justiţiei, Curtea de Apel Alba Iulia şi Tribunalul Sibiu, solicitând obligarea pârâţilor la plata dobânzii penalizatoare şi la plata dobânzii remuneratorii la drepturile salariale stabilite prin Decizia nr. 29/C/19.05.2021 a Preşedintelui Curţii de Apel Alba Iulia şi completate prin Decizia 350/RU/01.10.2021 a Preşedintelui Curţii de Apel Alba Iulia, de la data stabilită în decizie (01.08.2016, de la care s-a stabilit VRS 605,225 RON), până la data emiterii deciziei şi în continuare, până la data plăţii efective;

– obligarea pârâţilor la actualizarea cu indicele de inflaţie stabilit de Institutul Naţional de Statistică la drepturile salariale stabilite prin Decizia nr. 29/C/19.05.2021 a Preşedintelui Curţii de Apel Alba Iulia şi completate prin Decizia 350/RU/01.10.2021 a Preşedintelui Curţii de Apel Alba Iulia, de la data de 01.08.2016, până la data plăţii efective.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 93 din 23 ianuarie 2024)

Conflict negativ de competență privind soluționarea unui litigiu de muncă având ca obiect acordarea unor drepturi salariale pentru personal din cadrul unei structuri centrale cu subunități teritoriale

Prin cererea înregistrată, pe rolul Tribunalului Prahova, la 8 noiembrie 2022, sub nr. x/2022, reclamanţii A., B., C., D., E., F., G., H., I., J., K., L. şi M. au chemat în judecată pârâţii Direcţia de Investigare a Infracţiunilor dc Criminalitate Organizată şi Terorism şi Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării (D.I.I.C.O.T.), solicitând instanţei ca prin hotărârea ce o va pronunţa să dispună obligarea pârâtei Direcţia de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism la recunoaşterea şi plata drepturilor salariale cu includerea unui spor la salariul de bază de 25%, corespunzător nivelului de secretizare Secrete de stat nivelul strict secret şi secrete de serviciu, care îl deţin sus-numiţii, cu excepţia reclamantului A., în exercitarea funcţiei cu acces la informaţii clasificate, în condiţiile legii; respectiv Strict secret de importanţă deosebită şi secret de serviciu, deţinut de reclamantul A.; plata către reclamanţi a diferenţelor dintre drepturile salariale pe care le-ar fi încasat de la data intrării în vigoare a dispoziţiilor Legii nr. 157/2020 pentru completarea anexei nr. VI la Legea – cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice şi până la recunoaşterea drepturilor de către pârât sau apariţia unei modificări legislative, precum şi pentru viitor, drepturi actualizate cu indicele de inflaţie, precum şi cu dobânda legală corespondentă, calculată de la data exigibilităţii sumelor până la data plăţii efective a drepturilor.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 36 din 17 ianuarie 2024)

Stabilirea competenței teritoriale în litigiile privind drepturile salariale. Conflict negativ de competență între instanțe în soluționarea unei acțiuni formulate de o organizație sindicală în numele membrilor săi

Prin cererea de chemare în judecată înregistrată iniţial pe rolul Tribunalul Dolj, secţia conflicte de muncă şi asigurări sociale, la data de 13 februarie 2023, sub dosar nr. x/2023, reclamantii A., B. prin Sindicatul Naţional „Forţa Legii” au chemat în judecată pârâţii Direcţia de Sănătate Publică Constanţa şi Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării, solicitând instanţei ca prin hotărârea ce se va pronunţa să fie obligată instituţia publică pârâtă să plătească reclamantelor despăgubiri echivalente cu sumele reprezentând sporul de 30% raportat la salariul de bază pe perioada stării de alertă, începând cu data de 10 august 2020 – 09 martie 2022 şi daune-interese constând în actualizarea sumelor şi dobânda legală penalizatoare la sumele datorate pentru sporul de 30% menţionat în petitul nr. 1 din cerere, începând cu data la care sumele au devenit exigibile şi până la data plăţii efective.

În drept, au fost invocate dispoziţiile art. 27 din O.G. nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, O.U.G. nr. 131/2020 privind reglementarea unor măsuri, Legii nr. 153/2017, art. 16 din Constituţie, Pactul Internaţional cu privire la drepturile economice sociale şi culturale, art. 7 lit. b) pct. (i) teza 1; Protocolul 12 la Convenţia Europeana a Drepturilor Omului, H.G. nr. 1000/2012 privind reorganizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Protecţia Mediului şi a Instituţiilor Publice aliate în subordinea acesteia, cu modificările şi completările ulterioare, art. 1535 alin. (1) din Noul C. civ., O.G. nr. 13/2011, art. 413 şi art. 417 din Codul administrativ.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 21 din 16 ianuarie 2024)

Stabilirea instanței competente pentru soluționarea cererii privind despăgubiri salariale pentru munca prestată în zile nelucrătoare

Prin cererea înregistrată la 09.08.2023 pe rolul Tribunalului Dolj, sub nr. x/2023, reclamanţii Curtaşu Elena, A., B. şi C., prin Sindicatul Naţional „Forţa Legii”, în temeiul art. 30 din C. proc. civ. şi al art. 28 din Legea nr. 367/2022 privind dialogul social, cu modificările şi completările ulterioare, au chemat-o în judecată pe pârâta Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Giurgiu, pentru ca, prin hotărârea ce se va pronunţa, să fie obligată pârâta să plătească reclamanţilor despăgubiri determinate de necompensarea cu timp liber corespunzător a orelor lucrate de reclamanţi în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale şi în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările în vigoare, nu se lucrează, în cadrul schimbului normal de lucru, începând cu data de 01 aprilie 2020 până la data pronunţării hotărârii, sume actualizate, plus dobânda legală.

Prin sentinţa civilă nr. 2341/2023 din 17.11.2023, pronunţată de Tribunalului Dolj, secţia Conflicte Muncă şi Asigurări Sociale, a fost admisă excepţia necompetenţei teritoriale, invocate din oficiu, şi a fost declinată competenţa de soluţionare a cauzei în favoarea Tribunalului Giurgiu.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 1156 din 23 mai 2024)

Stabilirea competenței teritoriale în materia drepturilor de autor. Analiza conflictului negativ de competență

Prin cererea de chemare în judecată înregistrată la data de 23 noiembrie 2022, pe rolul Tribunalului Bucureşti, reclamanta a solicitat în contradictoriu cu pârâta A. S.R.L, obligarea acesteia la plata sumei de 316.841,99 iei, din care 266.253,81 RON remuneraţie şi 50.588,18 RON TVA, sume restante dintre cele recunoscute prin Protocolul nr. 8/18.02.2022, datorate cu titlu de drepturi patrimoniale de autor pentru radiodifuzarea operelor muzicale pe posturile de televiziune B., C., D., E. şi F., pentru trimestrele III şi IV din anul 2021, a sumei de 36.876,24 RON, reprezentând penalitatea egală cu dobânda legală penalizatoare datorată pentru întârzierea plăţii sumei de 316.841,99 RON, calculată până la data de 18.11.2022, precum şi a penalităţilor egale cu dobânda legală penalizatoare între profesionişti, datorate începând cu data de 19.11.2022 şi până la plata sumei de 316.841,99 RON, respectiv acordarea cheltuielilor de judecată.

(I.C.C.J., s. I civ., decizia nr. 164 din 23 ianuarie 2024)

Determinarea instanței competente pentru emiterea ordinului de protecție în cazul victimelor cu domicilii diferite

Prin cererea înregistrată pe rolul Judecătoriei Paşcani la data de 01 aprilie 2024, înregistrată sub nr. x/2024 şi precizată la termenul de judecată din data de 02 aprilie 2024, reclamanta A. a solicitat în contradictoriu cu pârâtul B., emiterea unui ordin de protecţie împotriva acestuia, cu luarea următoarelor măsuri: obligarea pârâtului la păstrarea unei distanţe minime faţă de reclamantă, faţă de domiciliul acesteia din sat şi comuna Boghicea, jud. Neamţ, fată de fiica minoră a părţilor, C. şi faţă de unitatea de învăţământ a acesteia, Liceul Teoretic „D.” din comuna Hălăuceşti, jud. Iaşi şi respectiv Liceul Teoretic „E.” din mun. Roman, jud. Neamţ, interzicerea pentru pârât a oricărui contact, inclusiv telefonic, prin corespondenţă sau în orice alt mod, cu reclamanta şi cu fiica minoră a părţilor, obligarea pârâtului de a preda poliţiei armele deţinute şi încredinţarea minorei/stabilirea reşedinţei acesteia la mama reclamantă.

(I.C.C.J., s. I civ., decizia nr. 1131 din 19 aprilie 2024)

Reglementarea conflictului negativ de competenţă în cadrul procedurii jurisdicţionale interne. Analiza competenţei teritoriale în cauze referitoare la recalcularea pensiilor de serviciu

Prin cererea înregistrată la data de 08 martie 2023 pe rolul Tribunalului Alba, secţia I civilă, sub nr. x/2023, reclamanta A. a solicitat obligarea pârâtei Curtea de Apel Cluj la eliberarea unei noi adeverinţe, care să înlocuiască adeverinţa nr. x din 25.09.2019 şi care să conţină media venitului net, în vederea recalculării pensiei de serviciu, cu luarea în calcul a nivelului maxim al indemnizaţiei de încadrare brută lunară stabilite prin raportare la o valoare de referinţă sectorială în cuantum de 605,225 RON, precum si obligarea pârâtei la plata indexării cu indicele de inflaţie a diferenţelor de pensie cuvenite, calculate de la data de 01.09.2019 şi până la data plăţii efective.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 967 din 25 aprilie 2024)

Solicitarea obligării pârâților la recalcularea indemnizațiilor de încadrare, începând cu data numirii reclamantei în funcția de judecător, luând în considerare coeficientul de multiplicare ce reprezintă diferențele drepturilor salariale în raport cu indemnizațiile procurorilor D.N.A. și D.I.I.C.O.T.

Prin cererea de chemare în judecată înregistrată la 16 ianuarie 2023 pe rolul Tribunalului Bihor sub dosar nr. x/2023 reclamanta A., în contradictoriu cu pârâţii Tribunalul Hunedoara, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, Ministerul Justiţiei, Ministerul Finanţelor Publice prin DGRFP Cluj Napoca – AJFP Bihor, cu citarea Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării, a solicitat obligarea pârâţilor la recalcularea indemnizaţiilor de încadrare, conform Legii nr. 71/2015 şi a O.U.G. nr. 20/2016, începând cu data de 30.03.2022, data numirii acesteia în funcţia de judecător în cadrul Judecătoriei Petroşani şi, în continuare pentru viitor, precum şi după intrarea în vigoare a Legii nr. 153/2017, luând în considerare coeficientul de multiplicare 19,00, reprezentând diferenţe ale drepturilor salariale în raport cu indemnizaţiile procurorilor D.N.A. şi D.I.I.C.O.T. – O.U.G. nr. 27/2006.

Totodată, reclamanta a solicitat repararea prejudiciului cauzat prin neaplicarea dispoziţiilor legale, reprezentat de diferenţa salariată rezultată dintre noua indemnizaţie de încadrare şi indemnizaţia actuală de încadrare, începând cu data de 30.03.2022, până la plata efectivă a noii indemnizaţii de încadrare, prin obligarea pârâţilor la plata, respectiv la alocarea fondurilor necesare plăţii diferenţelor băneşti corespunzătoare, sumă ce va fi actualizată cu indicele de inflaţie şi la care se va aplica dobânda legală penalizatoare, începând cu scadenţa fiecărei sume, până la data plăţii efective.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 577 din 19 martie 2024)

Cerere în vederea obligării pârâtei la emiterea pentru fiecare dintre reclamanţi a unei adeverinţe prin care să se ateste drepturile salariale corespunzătoare ultimei luni de activitate compuse din indemnizaţia de încadrare brută lunară, la care se adaugă sporurile corespunzătoare şi indemnizaţia de detaşare/delegare

Prin cererea de chemare în judecată înregistrată la data de 28 noiembrie 2022 pe rolul Tribunalului Mureş – secţia civilă, sub nr. x/2022, reclamanţii A., B., C., D., E., F., G., H., I., J., K., L., M., N. şi O., având calitatea de inspectori judiciari pensionari, au solicitat, în contradictoriu cu pârâta Inspecţia Judiciară:

– să se constate starea de discriminare dintre reclamanţi şi judecătorii şi procurori din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii ce au beneficiat de adeverinţe privind drepturile salariale încasate în ultima lună anterior ieşirii la pensie cu includerea în cuantumul acestora inclusiv a indemnizaţiei de detaşare/delegare;

– să fie obligată pârâta la emiterea pentru fiecare dintre reclamanţi a unei adeverinţe prin care să se ateste drepturile salariale corespunzătoare ultimei luni de activitate compuse din indemnizaţia de încadrare brută lunară, la care se adaugă sporurile corespunzătoare şi indemnizaţia de detaşare/delegare;

– să fie obligată pârâta la daune cominatorii de 1.000 RON pe zi de întârziere pentru fiecare reclamant, de la data solicitării emiterii adeverinţelor şi până la data emiterii efective a acestora, conform art. 1516 C. civ., având în vedere prejudiciul creat urmare a neemiterii acestora.

În drept, reclamanţii au invocat dispoziţiile art. 1528 C. civ., art. 82 alin. (2) şi alin. (4) din Legea nr. 303/2004 republicată, art. 7 alin. (1) şi alin. (3) precum şi art. 13 alin. (1) lit. b) din H.G. nr. 1275 din 18 octombrie 2005 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, republicată şi ale Legii nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicată, referitoare la pensiile de serviciu şi acordarea indemnizaţiilor pentru creşterea copilului în vârstă de până la 2 ani, decizia nr. 3 din 07.02.2022, pronunţată în recurs în interesul legii de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, în dosarul nr. x/2021, publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 347 din 08.04.2022.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 453 din 29 februarie 2024)

Solicitare în vederea obligării pârâtelor la plata drepturilor salariale invocate de reclamante, cu aplicarea dobânzii legale de la data scadenţei până la data plăţii efective. Stabilirea competenței de soluționare a cauzei

Prin cererea înregistrată la Tribunalul Vâlcea, secţia I civilă, la 02 noiembrie 2017, sub nr. de dosar x/2017, reclamanţii A., B., C., D., E., F. şi G. au chemat în judecată pârâta Compania Naţională de Căi Ferate „C.F.R.” S.A. solicitând obligarea pârâtelor la plata următoarelor drepturi salariale: acordarea salariatului suplimentar pentru anii 2014, 2015, echivalent cu salariul de bază de încadrare al salariului din luna decembrie a anului pentru care se acordă, în funcţie de perioada efectiv lucrată; acordarea primei de Ziua Feroviarului pentru anii 2014, 2015 şi 2016, echivalente fiecare cu un salariu de bază la nivelul clasei 1 de salarizare; acordarea primei de Crăciun pentru anii 2014 şi 2015, echivalente fiecare cu un salariu de bază la nivelul clasei 1 de salarizare; acordarea primei de Paşte pentru anii 2014, 2015 şi 2016, echivalente fiecare cu un salariu de bază la nivelul 1 de salarizare; acordarea ajutorului material pentru recuperarea forţei de muncă pentru anii 2014, 2016; plata diferenţelor salariale pentru perioada 01.11.2016 – 01.04.2017; obligarea pârâtei la demararea procedurii negocierii individuale în vederea aplicării dispoziţiilor legale ale art. 30 din Contractul Colectiv de Muncă 2012 – 2013, prelungit prin Act adiţional până la data de 23.04.2014 şi a acordurilor ulterioare, precum şi ale Contractului Colectiv de Muncă 2015 – 2017; plata cheltuielilor de judecată. Solicită acordarea drepturilor salariale solicitate cu aplicarea dobânzii legale de la data scadenţei până la data plăţii efective.

Prin Sentinţa civilă nr. 361 din 27 martie 2018, Tribunalul Vâlcea, secţia I civilă, a admis excepţia necompetenţei teritoriale şi a declinat competenţa de soluţionare a acţiunii în favoarea Tribunalului Dolj.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 152 din 29 ianuarie 2019)