Stabilirea competenței instanței în materia ocrotirii persoanei fizice. Interpretarea noțiunii de domiciliu

Prin cererea înregistrată pe rolul Judecătoriei Cluj-Napoca, la data de 25.05.2023, sub nr. x/2023, petentul A. a solicitat instanţei instituirea măsurii consilierii judiciare faţă de intimatul A. şi numirea, în calitate de tutore, a doamnei B..

În drept, au fost invocate prevederile art. 164 şi urm. C. civ., art. 936 şi urm. C. proc. civ.

Prin notele scrise depuse la data de 20.06.2023, petentul a invocat excepţia necompetenţei teritoriale a Judecătoriei Cluj-Napoca, arătând că, la data de 12.06.2023, intimatul s-a mutat din Cluj-Napoca în Braşov.

(I.C.C.J., s. I civ., decizia nr. 88 din 17 ianuarie 2024)

Solicitare în vederea obligării pârâtei la plata drepturilor salariale incluzând sporurile şi indemnizaţiile aferente, prin plata unei sume compensatorii reprezentând diferenţa dintre venitul lunar la care sunt îndreptăţiţi reclamanții şi venitul lunar plătit efectiv

Prin cererea înregistrată pe rolul Tribunalului Dâmboviţa, secţia I civilă, la 19.01.2023, sub nr. x/2023, reclamantele A. şi B., împreună cu alţi reclamanţi, au chemat în judecată pe pârâta Direcţia de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism, solicitând instanţei ca, prin hotărârea pe care o va pronunţa, să oblige pârâta să le plătească drepturile salariale incluzând sporurile şi indemnizaţiile aferente, prin plata unei sume compensatorii, conform art. 38 alin. (6^1) din Legea nr. 153/2017, reprezentând diferenţa dintre venitul lunar la care sunt îndreptăţiţi în urma recalculării indemnizaţiei de încadrare prin raportarea la valoarea de referinţă sectorială de 605,225 RON şi venitul lunar plătit efectiv, pentru ultimii 3 ani anteriori introducerii cererii de chemare în judecată şi pentru viitor, inclusiv după intrarea în vigoare a Legii nr. 153/2017, până la o nouă modificare legislativă, actualizată cu rata inflaţiei la data plăţii efective, precum şi dobânda legală penalizatoare aferentă drepturilor salariale restante, calculată de la data exigibilităţii fiecărei obligaţii lunare de plată şi până la plata efectivă.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 1048 din 15 mai 2024)

Reglementarea conflictului negativ de competenţă în cadrul procedurii jurisdicţionale interne. Analiza competenţei teritoriale în cauze referitoare la recalcularea pensiilor de serviciu

Prin cererea înregistrată la data de 08 martie 2023 pe rolul Tribunalului Alba, secţia I civilă, sub nr. x/2023, reclamanta A. a solicitat obligarea pârâtei Curtea de Apel Cluj la eliberarea unei noi adeverinţe, care să înlocuiască adeverinţa nr. x din 25.09.2019 şi care să conţină media venitului net, în vederea recalculării pensiei de serviciu, cu luarea în calcul a nivelului maxim al indemnizaţiei de încadrare brută lunară stabilite prin raportare la o valoare de referinţă sectorială în cuantum de 605,225 RON, precum si obligarea pârâtei la plata indexării cu indicele de inflaţie a diferenţelor de pensie cuvenite, calculate de la data de 01.09.2019 şi până la data plăţii efective.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 967 din 25 aprilie 2024)

Analiza conflictului de competență în executarea silită. Determinarea instanței competente în cazul jurisdicțiilor multiple

Prin cererea înregistrată la această instanţă la data de 15 martie 2024, sub nr. x/2024, petentul B.E.J. A. a solicitat instanţei ca, prin hotărârea pe care o va pronunţa, să dispună încuviinţarea executării silite pornite în dosarul execuţional nr. x/2024, ca urmare a cererii formulate de creditoarea B., în baza titlului executoriu constând în contract de credit nr. x (înregistrat intern cu nr. x) din 02.04.2009, împotriva debitoarei C., prin toate formele de executare silită.

(I.C.C.J., s. I civ., decizia nr. 1294 din 15 mai 2024)

Determinarea instanței competente în soluționarea unui conflict negativ de competență privind procedura executării silite

Prin cererea înregistrată pe rolul Judecătoriei Sectorului 4 Bucureşti în data de 13.02.2024, sub nr. x/2024, petenta SCPEJ A. a solicitat, în contradictoriu cu debitorii Tribunalul Bucureşti şi Curtea de Apel Bucureşti, încuviinţarea executării silite, în dosarul de executare silită nr. x/2024, a titlului executoriu reprezentat de sentinţa civilă nr. 1301/11.05.2021, pronunţată de Tribunalul Vâlcea în dosarul nr. x/2020, definitivă prin decizia nr. 4775/2021 din 16.11.2021, pronunţată Curtea de Apel Ploieşti în acelaşi dosar.

(I.C.C.J., s. I civ., decizia nr. 1225 din 25 aprilie 2024)

Cerere de revizuire întemeiată pe autoritatea de lucru judecat. Stabilirea competenței de soluționare a cauzei

Prin cererea de revizuire întemeiată pe dispoziţiile art. 509 pct. 8 C. proc. civ. înregistrată la 3 august 2023 pe rolul Tribunalului Braşov, revizuentul A. a solicitat revizuirea deciziei civile nr. 849 din 29 iunie 2023 pronunţată de Tribunalul Braşov în dosarul nr. x/2022, arătând că această decizie încalcă autoritatea de lucru judecat a două hotărâri judecătoreşti definitive pronunţate în dosare distincte, de către instanţe diferite şi anume, se încalcă autoritatea de lucru judecat a încheierii de şedinţă din data de 8 octombrie 2021 pronunţată de Judecătoria Braşov în dosarul nr. x/2021 şi, de asemenea, autoritatea de lucru judecat a deciziei civile nr. 209 din 2 martie 2021 pronunţată de Tribunalul Braşov în dosarul nr. x/2019.

(I.C.C.J., s. I civ., decizia nr. 985 din 9 aprilie 2024)

Solicitare în vederea dispunerii obligării pârâtei la achitarea diurnei de detaşare cu menţiunea că sumele sunt neimpozabile. Stabilirea competenței de soluționare a cauzei

Prin cererea de chemare în judecată formulată la 3 octombrie 2022 şi înregistrată pe rolul Tribunalului Vâlcea, secţia I civilă sub număr de dosar x/2022, reclamanţii A. şi B., în contradictoriu cu pârâtul INSTITUŢIA PREFECTULUI MUNICIPIULUI BUCUREŞTI, au solicitat instanţei ca prin hotărârea ce se va pronunţa, să dispună obligarea pârâtei la achitarea diurnei de detaşare în funcţiile de preşedinte (A.) şi locţiitor (B.) ai Biroului Electoral al Sectorului 3 – Municipiul Bucureşti, pentru perioada 06.09.2019 – 29.11.2019, constituit cu ocazia alegerilor prezidenţiale din anul 2019, conform Legii nr. 370/2004 republicată şi modificată, respectiv sumele de: 22.166,30 RON, pentru doamna A. şi 19.710,16 RON, pentru domnul B., cu menţiunea că aceste sume sunt neimpozabile.

De asemenea, s-a solicitat şi actualizarea debitelor cu rata inflaţiei şi dobânda legală penalizatoare începând cu data de 30.11.2019 până la achitarea integrală a debitului restant. Până la data de 15.09.2022 dobânda legală pentru reclamanta A. este în cuantum de 4,024.12 RON, iar pentru reclamantul B. este în cuantum de 3,578.25 RON.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 656 din 26 martie 2024)

Competența de soluţionare a cererii de încuviinţare a executării silite. Instanţa în a cărei rază teritorială îşi are reşedinţa debitoarea

Prin cererea înregistrată pe rolul Judecătoriei Sinaia, la data de 08 februarie 2024, sub numărul x/2024, formulată de petentul Biroul Executorului Judecătoresc A., s-a solicitat, la cererea creditorului B., încuviinţarea executării silite privind pe debitoarea C., în baza titlului executoriu reprezentat de contractul de credit nr. x/27.07.2022, prin toate modalităţile de executare prevăzute de lege, simultan sau succesiv, până la realizarea dreptului rezultat din titlul executoriu.

În drept, a invocat prevederile art. 651 alin. (3) şi art. 666 C. proc. civ.

(I.C.C.J., s. I civ., decizia nr. 878 din 26 martie 2024)

Cerere în vederea obligării pârâtei la emiterea pentru fiecare dintre reclamanţi a unei adeverinţe prin care să se ateste drepturile salariale corespunzătoare ultimei luni de activitate compuse din indemnizaţia de încadrare brută lunară, la care se adaugă sporurile corespunzătoare şi indemnizaţia de detaşare/delegare

Prin cererea de chemare în judecată înregistrată la data de 28 noiembrie 2022 pe rolul Tribunalului Mureş – secţia civilă, sub nr. x/2022, reclamanţii A., B., C., D., E., F., G., H., I., J., K., L., M., N. şi O., având calitatea de inspectori judiciari pensionari, au solicitat, în contradictoriu cu pârâta Inspecţia Judiciară:

– să se constate starea de discriminare dintre reclamanţi şi judecătorii şi procurori din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii ce au beneficiat de adeverinţe privind drepturile salariale încasate în ultima lună anterior ieşirii la pensie cu includerea în cuantumul acestora inclusiv a indemnizaţiei de detaşare/delegare;

– să fie obligată pârâta la emiterea pentru fiecare dintre reclamanţi a unei adeverinţe prin care să se ateste drepturile salariale corespunzătoare ultimei luni de activitate compuse din indemnizaţia de încadrare brută lunară, la care se adaugă sporurile corespunzătoare şi indemnizaţia de detaşare/delegare;

– să fie obligată pârâta la daune cominatorii de 1.000 RON pe zi de întârziere pentru fiecare reclamant, de la data solicitării emiterii adeverinţelor şi până la data emiterii efective a acestora, conform art. 1516 C. civ., având în vedere prejudiciul creat urmare a neemiterii acestora.

În drept, reclamanţii au invocat dispoziţiile art. 1528 C. civ., art. 82 alin. (2) şi alin. (4) din Legea nr. 303/2004 republicată, art. 7 alin. (1) şi alin. (3) precum şi art. 13 alin. (1) lit. b) din H.G. nr. 1275 din 18 octombrie 2005 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, republicată şi ale Legii nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicată, referitoare la pensiile de serviciu şi acordarea indemnizaţiilor pentru creşterea copilului în vârstă de până la 2 ani, decizia nr. 3 din 07.02.2022, pronunţată în recurs în interesul legii de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, în dosarul nr. x/2021, publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 347 din 08.04.2022.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 453 din 29 februarie 2024)

Solicitare în vederea dispunerii obligării pârâţilor la calcularea şi plata indemnizaţiei, plata dobânzilor legale cuvenite pentru suma respectivă ce va fi actualizată cu indicele de inflaţie de la data naşterii dreptului până la momentul plăţii efective și alocarea fondurilor necesare efectuării acestei plăţi

Prin cererea înregistrată la data de 16 decembrie 2022 pe rolul Tribunalului Timiş – secţia I civilă, sub nr. x/2022, reclamantul A. a chemat în judecată pe pârâţii Tribunalul Gorj, Curtea de Apel Craiova şi Ministerul Justiţiei, solicitând instanţei să dispună obligarea pârâţilor la calcularea şi plata indemnizaţiei prevăzute de art. 81 alin. (1) din Legea nr. 303/2004, la plata dobânzilor legale cuvenite pentru suma respectivă ce va fi actualizată cu indicele de inflaţie de la data naşterii dreptului până la momentul plăţii efective; a mai solicitat obligarea pârâţilor Ministerul Justiţiei şi Curtea de Apel Craiova la alocarea fondurilor necesare efectuării acestei plăţi.

În fapt, reclamantul a arătat că a desfăşurat activitatea în calitate de magistrat (judecător) începând cu luna ianuarie 1993 până la data eliberării din funcţia de judecător deţinută în cadrul Judecătoriei Târgu-Jiu, prin pensionare, conform Decretului nr. 386/2015 al Preşedintelui României, publicat în Monitorul Oficial nr. 226/01.04.2015.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 273 din 8 februarie 2024)

Cerere prin care se solicită instanţei să dispună ca autoritatea părintească asupra minorilor să fie exercitată de către mamă, să fie stabilit domiciliul celor doi minori la mamă, iar pârâtul să fie obligat la plata unei pensii de întreţinere

Prin cererea de chemare în judecată înregistrată pe rolul Judecătoriei Rupea sub nr. x/2023 din data de 19.01.2023, reclamanta A. a chemat în judecată pe pârâtul B., solicitând instanţei să dispună ca autoritatea părintească asupra minorilor C. şi D. să fie exercitată de către mamă, să fie stabilit domiciliul celor doi minori la mamă, iar pârâtul să fie obligat la plata unei pensii de întreţinere în favoarea celor doi minori până la împlinirea vârstei de 18 ani, respectiv până la finalizarea studiilor, în cuantum de 1/3 din venitul net realizat, dar nu mai puţin de 1/3 din salariul minim pe economie.

În drept au fost invocate dispoziţiile art. 260-263, art. 397, art. 402, art/499 alin. (1) şi (3) coroborat cu art. 505, art. 507, art. 524, art. 527-533 C. civ., Legea 272/2004 (art. 1, 2, 30-33, 36, 44, 47-48), Constituţia României (art. 25, 26, 30), CEDO (art. 8, art. 10).

(I.C.C.J., s. I civ., decizia nr. 235 din 31 ianuarie 2024)

Solicitare în vederea obligării pârâților la plata indemnizaţiei egală cu 3 salarii de bază de încadrare brute cu plata dobânzilor de întârziere şi rata inflaţiei de la data stabilirii dreptului respectiv şi până la data plăţii efective. Stabilirea competenței de soluționare a cauzei

Prin cererea înregistrată pe rolul Tribunalului Timiş, secţia I Civilă la data de 08.02.2023, sub nr. x/2023, reclamanta A. (grefier în cadrul Tribunalului Gorj până la data de 01.11.2020, dată la care raporturile de muncă au încetat, prin pensionare) a solicitat, în contradictoriu cu pârâţii Tribunalul Gorj şi Curtea de Apel Craiova, obligarea acestora, în conformitate cu art. 69 alin. (1) din Legea nr. 567/2004 republicată, la plata indemnizaţiei egală cu 3 salarii de bază de încadrare brute cu plata dobânzilor de întârziere şi rata inflaţiei de la data stabilirii dreptului respectiv (07.04.2021) şi până la data plăţii efective.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 95 din 23 ianuarie 2024)

Cerere prin care reclamantul solicită acordarea de drepturi băneşti rezultate din valorificarea majorării de 10%. Stabilirea competenței de soluționare a cauzei

Prin cererea înregistrată la 28 octombrie 2022 pe rolul Tribunalului Argeş, sub nr. x/2022, reclamantul A. a chemat în judecată pe pârâţii Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Ploieşti, Parchetul de pe lângă Tribunalul Prahova şi Consiliul Naţional Pentru Combaterea Discriminării, solicitând obligarea acestora la recalcularea salariului de bază şi a celorlalte drepturi băneşti aferente, cu luarea în considerare a diferenţelor de drepturi salariale în raport de indemnizaţiile personalului auxiliar de specialitate din cadrul DNA şi DIICOT, prin valorificarea majorării de 10% prevăzută de art. 17 alin. (5) din Anexa V, Capitolul VIII, Secţiunea 4 din Legea nr. 153/2017, începând cu luna decembrie 2017 si până la 31 iulie 2020, diferenţe actualizate la zi cu indicele de inflatie şi dobânda legală.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 40 din 17 ianuarie 2024)

Solicitare în vederea obligării pârâtelor la încadrarea salariatului, având calitatea de personal silvic, în condiţiile speciale de muncă, încheierea actelor adiţionale la contractul individual de muncă al salariatului și plata contribuţiei suplimentare de asigurări sociale

Prin cererea de chemare în judecată înregistrată pe rolul Tribunalului Bucureşti, secţia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale, la data de 08.12.2022, sub nr. x/2023, disjunsă din dosarul nr. x/2022, reclamanta A., în numele şi pentru membrul de sindicat B., a solicitat, în contradictoriu cu pârâtele Regia Naţională a Pădurilor – Romsilva, R.N.P. Romsilva – Administraţia Parcului Natural Balta Mică a Brăilei R.A. şi Regia Naţională a Pădurilor Romsilva – Direcţia Silvică Brăila: (1) obligarea pârâtelor la încadrarea salariatului, având calitatea de personal silvic, ce ocupă locuri de muncă ce presupun, potrivit atribuţiilor din fişa postului, desfăşurarea a cel puţin uneia dintre următoarele activităţi: paza fondului forestier, a fondurilor cinegetice şi piscicole şi a ariilor naturale protejate, control silvic şi cinegetic, exploatări forestiere, în condiţii speciale de muncă, începând cu data încadrării (angajării) în locul de muncă respectiv; (2) obligarea pârâtei R.N.P. Romsilva – Administraţia Parcului Natural Balta Mică a Brailei R.A. la încheierea actelor adiţionale la contractul individual de muncă al salariatului, având calitatea de personal silvic, încadrat în condiţii speciale de muncă, în sensul modificării condiţiilor de muncă, din condiţii normale de muncă în condiţii speciale de muncă, începând cu data încadrării în locul de muncă respectiv; (3) obligarea pârâtelor la plata contribuţiei suplimentare de asigurări sociale în cuantum de 8%, pentru condiţii speciale de muncă, pentru salariat, având calitatea de personal silvic, încadrat în condiţii speciale de muncă, conform prevederilor art. 20 alin. (2) – (4) din O.U.G. nr. 59/2000 privind Statutul personalului silvic, coroborat cu art. 138 lit. c) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, începând cu data încadrării în locul de muncă respectiv şi în continuare, pe toată durata existenţei contractului individual de muncă în condiţii speciale de muncă.

În drept, au fost invocate dispoziţiile art. 194 C. proc. civ., art. 1 alin. (3), alin. (2) alin. (1), art. 6 alin. (1)-(4), (9), art. 15 lit. a) şi art. 17 din H.G. nr. 229/2009, art. 1 alin. (1), art. 2 lit. b), art. 4 alin. (1) lit. b), art. 4 alin. (2) lit. a) – f), 20 alin. (2) – (4) din O.U.G. nr. 59/2000 privind Statutul personalului silvic, modificată şi completată prin Legea nr. 234/2019, art. 40 alin. (2) lit. c), f), art. 41 alin. (1) şi alin. (3) lit. d), art. 229 alin. (4) şi art. 268 alin. (2) din Legea nr. 53/2003 Codul muncii republicat, art. 28, art. 148 alin. (1) din Legea nr. 62/2011 a dialogului social şi art. 138 lit. c) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 22 din 16 ianuarie 2024)

Solicitare în vederea dispunerii obligării pârâtei la stabilirea salariului brut lunar privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, precum şi alte măsuri în domeniul cheltuielilor publice. Stabilirea competenței de soluționare a cauzei

Prin cererea inregistrata pe rolul a Tribunalului Bucureşti, secţia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale sub dosar nr. x/2018, ca urmare a disjungerii din dosarul nr. x/2018, reclamanta A., în contradictoriu cu pârâta AGENŢIA NAŢIONALĂ DE CADASTRU Şl PUBLICITATE IMOBILIARĂ, a solicitat instanţei ca prin hotărârea ce o va pronunţa, să dispună obligarea pârâtei să stabilească salariul brut lunar în acord cu dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă nr. 83/2014 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2015, precum şi alte măsuri în domeniul cheltuielilor publice (O.U.G. nr. 83/2014), cu modificările şi completările ulterioare, aprobată prin Legea nr. 71/2015 şi Ordonanţei de urgenţă nr. 57/2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2016, prorogarea unor termene, precum şi unele măsuri fiscal-bugetare (O.U.G. nr. 57/2015), cu modificările şi completările ulterioare, pentru perioada 09.04.2015 – şi în continuare, la nivelul maxim de salarizare al personalului încadrat pe funcţii de aceeaşi clasă, grad/treaptă profesională şi gradaţie, conform nivelului maxim din acelaşi capitol şi anexă, inclusiv sporurile, adaosurile şi celelalte drepturi de natură salariala, corespunzătoare aceloraşi condiţii de muncă, nivelul maxim acordat pentru familia ocupaţională de la nivelul A.N.C.P.I. şi al tuturor Oficiilor de Cadastru şi Publicitate Imobiliară (O.C.P.I.) din subordinea A.N.C.P.I., inclusiv a Centrului Naţional de Cartografie (C.N.C.); să emită ordinul de încadrare salarială cu aplicarea prevederilor art. 1 alin. (5) din O.U.G. nr. 83/2014, aprobată prin Legea nr. 71/2015 şi art. 4 alin. (2) din O.U.G. nr. 57/2015, cu modificările şi completările ulterioare, la nivelul maxim de salarizare aflat în plată la nivelul A.N.C.P.I. şi al unităţilor subordonate, pentru funcţia deţinută, începând cu data de 09.04.2015, să încheie actele adiţionale la contractul individual de muncă, în baza ordinelor de încadrare salarială, cu aplicarea prevederilor art. 1 alin. (5) din O.U.G. nr. 83/2014, aprobată prin Legea nr. 71/2015 şi art. 4 alin. (2) din O.U.G. nr. 57/2015, cu modificările şi completările ulterioare, la nivelul maxim de salarizare aflat în plată la nivelul A.N.C.P.I. si al unităţilor subordinate pentru funcţia deţinută, începând cu data de 09.04.2015; să plătească diferenţele salariale rezultate, începând cu data de 09.04.2015 şi în continuare, sume ce se vor calcula cu indicele de inflaţie la data plăţii efective, precum şi la plata dobânzii legale aferentă acestor drepturi de la data naşterii fiecărui drept în parte şi până la plata efectivă, să plătească diferenţele de contribuţii de 22%, aferente salariului brut lunar în acord cu Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, O.U.G. nr. 83/2014 şi O.U.G. nr. 57/2015 pentru perioada 09.04.2015 – şi în continuare, reprezentând trecerea contribuţiilor de la angajator la angajat începând cu data de 01.01.2018, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă nr. 79/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal (O.U.G nr. 79/2017).

În motivarea cererii, reclamanta a arătat, în esenţă, că pârâta nu a respectat prevederile legale cu privire la drepturile salariale.

În drept, au fost invocate prevederile Codul fiscal, C. proc. civ., Codului muncii, Legii nr. 284/2010, Legii nr. 153/2017, O.U.G. nr. 83/2014, O.U.G. nr. 57/2015, O.U.G. nr. 79/2017.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 932 din 19 aprilie 2019)

Acţiune în tăgada paternităţii. Răsturnarea prezumţiei de paternitate. Stabilirea competenței de soluționare a cauzei

Prin acţiunea formulată şi înregistrată pe rolul Judecătoriei Hârlău sub nr. x/2022 (cauză disjunsă din dosarul nr. x/2021), reclamantul A., în contradictoriu cu pârâta B., a solicitat instanţei să constate tăgada paternităţii celor doi copii, minorii C., şi D., şi constatarea că aceştia îl au ca tată biologic pe numitul E..

În motivarea cererii, reclamantul a arătat că în anul 2001 s-a căsătorit cu pârâta, căsătorie din care a rezultat un copil major. La un an după naşterea copilului părţilor, pârâta a părăsit domiciliul conjugal şi a mers să locuiască cu un alt bărbat. Astfel, părţile sunt despărţite în fapt de 17 ani, iar din convieţuirea pârâtei cu numitul E. au rezultat minorii C. şi D., care nu sunt copiii biologici ai reclamantului.

În drept, au fost invocate dispoziţiile art. 373 şi urm., art. 397 şi urm., şi art. 400 şi urm. C. civ.

(I.C.C.J., s. I civ., decizia nr. 2497 din 5 decembrie 2023)

Solicitare în vederea obligării pârâtei, Curtea de Conturi a României, la plata sporului de 50%, pentru risc şi suprasolicitare neuropsihică, calculat la salariul de bază brut lunar și plata drepturilor băneşti reprezentând diferenţa dintre drepturile salariale cuvenite şi cele efectiv acordate

Prin cererea de chemare în judecată disjunsă prin încheierea din 20 iunie 2018, pronunţată în dosarul x/2017, aflat pe rolul Tribunalului Bucureşti, secţia a VIII-a civilă, de conflicte de muncă şi asigurări sociale, reclamanţii A., B., C., D., E., F., G., H., I., J., K., L., M., N., O. au chemat în judecată pârâţii CURTEA DE CONTURI A ROMÂNIEI şi MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE – chemat în garanţie, cu citarea obligatorie şi a CONSILIULUI PENTRU COMBATEREA DISCRIMINĂRII, solicitând instanţei ca, prin hotărârea ce va fi pronunţată în cauză, să se dispună: obligarea pârâtei Curtea de Conturi a României, la plata sporului de 50 %, pentru risc şi suprasolicitare neuropsihică, calculat la salariul de bază brut lunar, începând cu data de 23 mai 2014 şi până la zi; obligarea pârâtei Curtea de Conturi a României, la plata drepturilor băneşti reprezentând diferenţa dintre drepturile salariale cuvenite şi cele efectiv acordate, rezultate în urma recalculărilor solicitate la capătul unu din prezenta cerere, actualizate, indexate şi majorate cu indicele de inflaţie; obligarea pârâtei Curtea de Conturi a României, la menţinerea acestei modalităţi de calcul şi în continuare; obligarea pârâtei Curtea de Conturi a României, la efectuarea cuvenitelor menţiuni, conform cerinţelor de mai sus; obligarea pârâtei Curtea de Conturi a României, la plata cheltuielilor de judecată ocazionate de soluţionarea prezentului litigiu şi obligarea Ministerului Finanţelor Publice, să includă în buget sumele necesare plăţii drepturilor salariale şi să vireze pârâtei Curtea de Conturi a României, fondurile necesare achitării drepturilor băneşti solicitate.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 784 din 5 aprilie 2019)

Solicitare în vederea obligării pârâtei, Curtea de Conturi a României, la plata sporului de 50% pentru risc și suprasolicitare neuropsihică, calculat la salariul de baza brut lunar și plata drepturilor băneşti reprezentând diferenţa dintre drepturile salariale cuvenite şi cele efectiv acordate

Prin cererea de chemare în judecată introductivă ce face obiectul dosarului nr. x/2017 aflat pe rolul Tribunalului Bucureşti, secţia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale, un număr de 438 de reclamanţi persoane fizice pretind drepturi băneşti individuale similare de la pârâta Curtea de Conturi a României, în calitate de angajator sau fost angajator al acestora, drepturi derivate din raporturi de muncă/serviciu individuale diferite.

Prin încheierea din data de 20 iunie 2018, instanţa a dispus, printre altele, disjungerea acţiunii principale în mai multe cauze, printre care şi cea de faţă, apreciind că acestea îşi păstrează caracterul incident în măsura în care relevă o astfel de legătură încât să atragă prorogarea de competenţă a Tribunalului Bucureşti.

Astfel, între altele, Tribunalul a dispus disjungerea cauzei în ceea ce îi priveşte pe reclamanţii A., B., C., D., E., F., G., H., I., J., K., L., M., N., O., P., Q., R., S., T. şi U. şi formarea unui nou dosar cu nr. x/2018

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 630 din 22 martie 2019)