Cerere în vederea dispunerii anulării deciziei de concediere cu consecinţa obligării pârâtei la plata unor despăgubiri egale cu salariile indexate, majorate şi reactualizate şi cu celelalte drepturi de care ar fi beneficiat salariata, repunerea părţilor în situaţia anterioară și înlocuirea sancţiunii desfacerii disciplinare a contractului individual de muncă cu sancţiunea avertismentului scris

Prin cererea înregistrată la data de 2 septembrie 2019 pe rolul Tribunalului Bucureşti, secţia a VIII-a civilă, de conflicte de muncă şi asigurări sociale, sub nr. x/2019, reclamanta A., în contradictoriu cu pârâta SOCIETATEA ROMÂNĂ DE TELEVIZIUNE a solicitat să se dispună anularea deciziei de concediere nr. x/01.08.2019 emisă de pârâtă, cu consecinţa obligării la plata unor despăgubiri egale cu salariile indexate, majorate şi reactualizate şi cu celelalte drepturi de care ar fi beneficiat salariata; repunerea părţilor în situaţia anterioară, iar, în subsidiar, înlocuirea sancţiunii desfacerii disciplinare a contractului individual de muncă cu sancţiunea avertismentului scris, cu consecinţa repunerii părţilor în situaţia anterioară emiterii deciziei de concediere; obligarea pârâtei la plata cheltuielilor de judecată.

În drept, cererea a fost întemeiată pe dispoziţiile art. 194 din C. proc. civ., art. 78, art. 80, art. 154-158, art. 247-252, art. 268 şi art. 272 din Codul Muncii.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 783 din 30 aprilie 2020)

Conflict negativ de competenţă. Opinii diferite în ceea ce priveşte consecinţele pe care le atrage calitatea reclamantei de instituţie publică vătămată prin actul administrativ contestat

Prin cererea înregistrată pe rolul Tribunalului Bucureşti – secţia a II-a de contencios administrativ şi fiscal cu nr. x/2022, reclamanta Unitatea administrativ-teritorială municipiul Târgovişte a chemat în judecată pe pârâtul Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, solicitând instanţei să dispună:

Anularea, în tot, Informării privind situaţia cheltuielilor aprobate în Cererea de plată nr. x, emis de Direcţia Generală Programe Europene (în prezent Direcţia Autorizare Proiecte) din cadrul M.D.R.A.P. (în prezent Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei), având nr. x/20.10.2014, a Notei de neconformitate nr. x/30.01.2014, Notei de neconformitate nr. x/28.04.2014 şi Notei de neconformitate nr. x/14.10.2016 emise de Direcţia Generală Programe Europene (în prezent Direcţia Autorizare Proiecte) din cadrul M.D.R.A.P. (în prezent Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei), a Deciziei nr. 1/05.01.2022 privind soluţionarea contestaţei înregistrate cu nr. x emisă de Unitatea de Soluţionare a Contestaţiilor Programul Operaţional Regional (în prezent Compartimentul de Soluţionare Contestaţii POR) din cadrul M.D.R.A.P. (în prezent Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei), comunicată cu adresa înregistrată la Unitatea administrativ-teritorială municipiul Târgovişte cu nr. x/06.01.2022.

(I.C.C.J., SCAF, decizia nr. 1450 din 14 martie 2023)

Consecinţele pe care le atrage calitatea reclamantului instituţie publică, de persoană vătămată prin actul administrativ contestat, asupra instanţei competente să judece cauza

Prin acţiunea în contencios administrativ înregistrată pe rolul Tribunalului Braşov, secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal, la data de 05.03.2020, reclamanta U.A.T Oraşul Victoria în contradictoriu cu pârâtul Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării şi Administraţiei a solicitat anularea Deciziei nr. 354/23.12.2019 emisă de Compartimentul Soluţionare Contestaţii din cadrul Direcţiei Generale Programul Operaţional Regional din cadrul Ministerului L.P.D.A, admiterea contestaţiei formulate de reclamantă sub nr. x/27.11.2019 împotriva Notei de neconformitate AM POR nr. x/27.09.2019 privind proiectul cu cod SMIS 118626 cu titlul Lucrări Eficientizare Energetică Clădire Corp L Liceul Teoretic I.C. Drăgulanu, anularea Notei de neconformitate AM POR nr. x/27.09.2019, obligarea pârâtei la plata către reclamantă a sumei de 8.000 RON, anularea Deciziei nr. 248/17.10.2019 emisă de Compartimentul (…), admiterea contestaţiei formulate de U.A.T împotriva Notei de conformitate nr. x/13.08.2019, anularea acestei Note, obligarea pârâtei la plata sumei de 47.646,41 RON cu titlu de cheltuială eligibilă potrivit art. 5 din Anexa privind cheltuielile eligibile din cererea de rambursare nr. x/21.06.2019; cu cheltuieli de judecată.

(I.C.C.J., SCAF, decizia nr. 1522 din 15 martie 2022)

Cerere privind recunoaşterea stării de discriminare din punct de vedere salarial, emiterea unei noi decizii de încadrare şi salarizare a personalului auxiliar de specialitate și uniformizarea modului de calcul al salariilor pentru desfăşurarea activităţii în aceleaşi condiţii de vechime în muncă şi în funcţie în ceea ce priveşte cuantumul sporurilor aplicate

Prin cererea înregistrată la data de 24 mai 2018 pe rolul Tribunalului Neamţ, secţia I civilă şi de contencios administrativ, sub nr. x/2018, reclamanţii: A., B., C., D., E., F., G., H., I., J., K., L., M., N., O., P., Q., R., S., T., U., V., W., X., Y., Z., AA., BB., CC., DD., EE., FF., GG. şi HH. au chemat în judecată pe pârâţii Ministerul Justiţiei, Curtea de Apel Iaşi şi Tribunalul Iaşi, cu citarea Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării, pentru ca, în contradictoriu cu aceştia şi pe baza probelor administrate, să se dispună:

1. recunoaşterea stării de discriminare în care se află, din punct de vedere salarial, în raport cu personalul auxiliar de specialitate din cadrul Curţii de Apel Bacău, Curţii de Apel Bucureşti şi Curţii de Apel Ploieşti, care depăşesc limita prevăzută de art. 25 din Legea nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, care beneficiază de sporuri în procent de 45%, mod de calcul recunoscut ca fiind corect de către Ministerul Muncii şi Justiţiei Sociale, prin adresa nr. x/28.02.2018 şi agreat de reprezentanţii Curţii de Conturi a României, în ceea ce priveşte cuantumul sporurilor aplicate, dar care nu a fost aplicat la nivelul Curţii de Apel Iaşi;

2. revocarea Deciziei nr. 32 din 05.02.2018, emisă de Preşedintele Curţii de Apel Iaşi şi emiterea unei noi decizii de încadrare şi salarizare a personalului auxiliar de specialitate din cadrul Judecătoriei Iaşi, cu respectarea prevederilor Legii nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice şi a principiului nediscriminării prevăzut de art. 16 alin. (1) din Constituţia României, precum şi a dispoziţiilor prevăzute de Decizia nr. 23/2016, pronunţată de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept, în sensul stabilirii drepturilor de indemnizaţie cu luarea în considerare a tuturor sporurilor în procent legal (în total de 45%) respectiv acordarea, pe lângă sporul pentru condiţii de muncă grele, vătămătoare sau periculoase de 15% şi a următoarelor sporuri:

– sporul pentru risc şi suprasolicitare neuropsihică în procent de 25% din indemnizaţia de încadrare;

– sporul pentru păstrarea confidenţialităţii, în procent de 5% din indemnizaţia de încadrare;

3. uniformizarea modului de calcul al salariilor pentru desfăşurarea activităţii în aceleaşi condiţii de vechime în muncă şi în funcţie, conform Deciziei nr. 23/2016 a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept, începând cu data de 01.01.2018, în ceea ce priveşte cuantumul sporurilor aplicate, în baza Legii nr. 153/2017;

4. repararea prejudiciului produs, prin acţiunea pârâţilor, până la data încetării stării de discriminare, constând în plata diferenţei dintre suma care li s-a plătit efectiv şi suma care ar fi trebuit să se plătească fiecăruia, conform salariului brut lunar, prin luarea în considerare a nivelului maxim al indemnizaţiei brute lunare precum şi a cuantumului sporurilor de risc şi suprasolicitare neuropsihică, a sporului de confidenţialitate şi a sporului pentru condiţii deosebite de muncă cuvenite, astfel cum au fost stabilite de Curtea de Apel Bacău, Curtea de Apel Bucureşti şi Curtea de Apel Ploieşti;

5. obligarea pârâţilor Ministerul Justiţiei, Curtea de Apel Iaşi şi Tribunalul Iaşi la plata sumelor reprezentând aceste diferenţe pentru perioada 1 ianuarie 2018 – viitor;

6. actualizarea sumelor stabilite mai sus, cu indicele de inflaţie stabilit de Institutul Naţional de Statistică şi prin aplicarea dobânzii legale penalizatoare pentru executarea cu întârziere a acestor obligaţii de plată privind diferenţele de drepturi salariale, calculate începând cu data scadenţei plăţii sumelor ce ar fi trebuit să le fie achitate reclamanţilor (datele la care s-au efectuat plăţile indemnizaţiilor reclamanţilor) până la plata efectivă a sumelor cuvenite solicitate anterior.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 569 din 5 martie 2020)

Cerere privind obligarea pârâților de a recalcula drepturile salariale de care beneficiază fiecare membru de sindicat şi la emiterea unor noi dispoziţii de încadrare a acestor membri. Stabilirea competenței de soluționare a cauzei

Prin cererea înregistrată la data de 31.05.2019, sub nr. x/2019 pe rolul Tribunalului Ilfov, secţia civilă reclamantul SINDICATUL POLITIŞTILOR EUROPENI EUROPOL în numele şi pentru membrii săi în contradictoriu cu pârâţii INSPECTORATUL DE POLIŢIE AL JUDEŢULUI SĂLAJ şi INSPECTORATUL GENERAL AL POLIŢIEI ROMÂNE a solicitat obligarea pârâţilor la recalcularea drepturilor salariale de care beneficiază fiecare membru al Sindicatului, semnatar al Anexei nr. 1, precum şi la emiterea unor noi dispoziţii de încadrare a acestor membri, astfel încât, începând cu data de 09.04.2015, să li se acorde sumele compensatorii reprezentate de sporul de fidelitate de 5-20%; obligarea pârâţilor la recalcularea drepturilor salariale de care beneficiază fiecare membru al Sindicatului, semnatar al Anexei nr. 1, precum şi la emiterea unor noi dispoziţii de încadrare a acestor membri, astfel încât, începând cu data de 09.04.2015, să li se acorde sumele compensatorii reprezentate de sporul/compensaţia de risc/pericol deosebit, respectiv 30%; obligarea pârâţilor la recalcularea drepturilor salariale de care beneficiază fiecare membru al Sindicatului, semnatar al Anexei nr. 1, care a absolvit instituţii de învăţământ superior, precum şi la emiterea unor noi dispoziţii de încadrare a acestor membri, astfel încât, începând cu data de 09.04.2015, să li se acorde sumele compensatorii reprezentate de sporul de studii superioare de 25%; obligarea pârâţilor la acordarea în mod retroactiv, pentru fiecare membru al Sindicatului, semnatar al Anexei nr. 1, începând cu data de 09.04.2015, a diferenţelor de drepturi salariale rezultate între plata la nivelul actual al drepturilor salariale ale acestor membri şi cea rezultată în urma recalculării, sume care vor fi actualizate cu coeficientul de inflaţie şi cu dobânda legală aferentă, de la data naşterii dreptului până la plata lor efectivă către membrii, precum si la acordarea pe viitor a acestor diferenţe salariale către membrii Sindicatului, semnatari ai Anexei nr. 1 şi obligarea pârâţilor la plata cheltuielilor de judecată.

(I.C.C.J., SCAF, decizia nr. 1499 din 10 martie 2020)

Cerere privind recunoaşterea stării de discriminare în care se află reclamații din punct de vedere salarial, uniformizarea modului de calcul al salariilor pentru desfăşurarea activităţii în aceleaşi condiţii de vechime în muncă şi în funcţie și repararea prejudiciului produs

În drept, reclamanţii au invocat prevederile art. 3, art. 4, art. 6, art. 10 alin. (1) – (5), art. 25 alin. (1), art. 37 alin. (1) – (3), art. 38 alin. (6) din Legea cadru nr. 153/2017; anexa V din Legea cadru nr. 153/2017, Legea nr. 554/2004, art. 268, art. 5, art. 159, art. 166 Codul Muncii; art. 2523 şi 1535 C. civ. art. 14 al Convenţiei Europene a Drepturilor Omului; paragraful 1 din Protocolul 12 CEDO; Deciziile nr. 2/2014, nr. 21/2015 şi nr. 23/2016 pronunţate de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 569 din 5 martie 2020)

Solicitarea obligării pârâţilor la plata drepturilor reprezentând creşteri salariale către reclamanţi cu luarea în considerare a nivelului maxim al indemnizaţiei de încadrare pentru fiecare gradaţie și vechimea în funcţie. Stabilirea competenţei de soluţionare a cauzei

Prin sentinţa civilă nr. 1451 din 17 octombrie 2019, pronunţată de Tribunalul Harghita, secţia Civilă, s-a admis excepţia de necompetenţă teritorială a Tribunalului Harghita, invocată din oficiu de către instanţă şi, în consecinţă, s-a declinat competenţa teritorială de soluţionare a cererii formulate de către reclamanţii A., B., C., D., E., F., G. şi H., în contradictoriu cu pârâţii CURTEA DE APEL TÂRGU MUREŞ şi TRIBUNALUL HARGHITA, în favoarea Tribunalului Braşov, secţia Civilă, complete specializate pentru soluţionarea litigiilor de muncă şi asigurări sociale.

(I.C.C.J., s. a II-a civ., decizia nr. 784 din 30 aprilie 2020)