329 views
Înalta Curte de Casație și Justiție a publicat lista ședinței publice din 22 aprilie 2024, pentru completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept în materie civilă și penală, dar și pentru completul competent să judece recursul în interesul legii.
În continuare, vă prezentăm lista sesizărilor ce vor fi dezbătute în ședință.
HP
Materie civilă
Astfel, la data de 22 aprilie 2024 se va dezbate următoarea sesizare în materie civilă, cu privire la:
• Art. 14 din Legea nr. 132/2017
În ce măsură articolul 14 din Legea nr. 132/2017 trebuie interpretat în sensul că, atunci când a fost reparat autovehiculul şi se depun facturi de reparații emise de unitatea service, valoarea despăgubirii trebuie să fie stabilită la valoarea rezultată din aceste facturi sau, dimpotrivă, şi într-o astfel de situație, instanța trebuie şi poate aprecia asupra caracterului justificat sau rezonabil a pretențiilor întemeiate pe aceste facturi prin raportare la preţul mediu al pieţei.
Materie penală
Astfel, la data de 22 aprilie 2024 se va dezbate următoarea sesizare în materie penală, cu privire la:
• Violarea vieţii private (art. 226 Ncp)
Dacă noţiunile de locuinţă, încăpere sau dependinţă la care face referire art. 226 alin. (1) din Codul penal sunt mai extinse decât cea de domiciliu prevăzută de art. 224 din Codul penal, incluzând şi acele spaţii care, chiar dacă nu pot fi calificate drept domiciliu, oferă o protecţie vieţii private a persoanei, de pildă grupul sanitar al unei clinici sau la care au acces mai multe persoane, o cabină de probă dintr-un magazin, vestiarul unei săli de sport
RIL
În cadrul Completului competent să judece recursul în interesul legii, la data de 22 aprilie 2024 va avea loc o ședință în cadrul căreia se vor dezbate următoarele probleme de drept:
• Art. 16 lit. b) coroborat cu art. 35 alin. (1) din O.U.G. nr. 80/2013 privind taxele judiciare de timbru
Timbrajul acțiunilor având ca obiect repararea prejudiciului cauzat prin purerea în aplicare a prevederilor art. 1 pct.13 din O.U.G. nr. 1 din 6 ianuarie 2020 privind unele măsuri fiscal-bugetare şi pentru modificarea și completarea unor acte normative, art. I alin. (2) din O.U.G. nr. 226 din 30 decembrie 2020 privind unele măsuri fiscale-bugetare $i pentru modificarea și completarea unor acte normative si prorogarea unor termene, art. I alin. (2) din O.U.G. nr. 130 din 17 decembrie 2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, art. I alin. (4) din O.U.G. nr. 168 din 9 decembrie 2022 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, prin care indemnizaţile demnitarilor (primar și viceprimar) au fost îngheţate succesiv la același nivel cu cel corespunzător anului 2019, prin raportare la salariul minim brut pe ţară garantat în plată in vigoare îin anul 2019, întemeiate în drept pe dispoziţiile art.9 din Legea nr. 554/2004, a contenciosului administrativ, introduse de sindicat în reprezentarea unor salariaţi, primari sau viceprimari ai unor comune sau oraşe.
• Art. 5 și art. 20 Legea nr. 514/2003 privind organizarea și exercitarea profesiei de consilier juridic
În interpretarea şi aplicarea dispozitilor art. 5 şi art. 20 din Legea nr. 514/2003 privind organizarea și exercitarea profesiei de consilier juridic, prestarea activităţii specifice, de reprezentare juridică, se poate realiza de către consilieri juridici, în calitatea lor de funcţionari publici (în cazul unei autorităţi, instituţii publice sau persoană juridică de drept public) sau de angajaţi cu contract individual de muncă (în cazul unei instituţii sau a unei persoane juridice de drept public ori de drept privat), independent de înscrierea acestora în Tabloul profesional a Consilierilor Juridic ținut de Colegiile Consilierilor Juridici din România, sau, dimpotrivă, aceasta reprezintă o condiţie sine qua non pentru
desfășurarea activităţii specifice de reprezentare juridică.