Cadrul general de organizare şi funcţionare a structurilor parteneriale consultative pentru învățământul profesional şi tehnic (OMECS nr. 4456/2015)

Art. 14 stabilește faptul că Secretariatul consorţiului regional este asigurat de către CNDIPT printr-un reprezentant al său de la nivel regional.

Secț. a 2-a („Funcţionarea consorţiului regional”)

Potrivit art. 15, Consorţiul regional funcţionează în baza unui regulament de organizare şi funcţionare, elaborat de către consorţiul regional pe baza prezentului cadru general de organizare şi funcţionare, avizat de CNDIPT şi adoptat de către consorţiul regional.

Pentru detalierea unor aspecte specifice activităţilor sale, consorţiul regional elaborează şi adoptă planul anual de activitate, precum şi proceduri specifice, care devin operaţionale după aprobarea acestora în cadrul întâlnirilor statutare ale consorţiului regional.

Potrivit art. 16, activitatea consorţiului regional se desfăşoară în plen şi/sau pe grupuri de lucru.

Art. 17 prevede următoarele:

„(1) Hotărârile consorţiului regional se adoptă prin consens, în plen, în prezenţa a cel puţin jumătate plus unu din numărul membrilor şi cu condiţia ca fiecare judeţ şi categorie instituţională să fie reprezentată.

(2) În situaţia în care nu se poate obţine consensul în condiţiile prevăzute la alin. (1), hotărârile respective se consideră statutar adoptate dacă sunt votate în plen sau validate în scris de majoritatea simplă din numărul membrilor consorţiului regional, cu condiţia participării directe sau exprimării în scrisa cel puţin jumătate plus unu din numărul membrilor, cu respectarea condiţiei de reprezentare a fiecărui judeţ şi fiecărei categorii instituţionale.

(3) Fiecare membru al consorţiului regional are dreptul la un singur vot. În cazul în care la adoptarea hotărârilor consorţiului regional participă atât reprezentantul titular, cât şi cel supleant, va fi luat în considerare doar votul exprimat de reprezentantul titular al instituţiei/organizaţiei respective”.

Art. 18 prevede următoarele:

„(1) Dezbaterile din şedinţele consorţiului regional se consemnează într-o minută/proces-verbal, care se păstrează la secretariatul consorţiului regional. Conţinutul minutei/ procesului-verbal este transmis membrilor, în cel mai scurt timp posibil, până cel mai târziu la şedinţa următoare când se adoptă forma finală a documentului cu eventuale completări/modificări semnalate şi transmise de participanţi.

(2) Hotărârile adoptate în cadrul consorţiului regional se transmit, imediat după adoptarea acestora, instituţiilor interesate, prin grija secretariatului consorţiului regional.

(3) Hotărârile adoptate de consorţiului regional au caracter consultativ pentru instituţiile vizate.

(4) Hotărârile consorţiului regional nu pot aduce atingere autonomiei instituţionale a instituţiilor care fac parte din structura consorţiului regional, în privinţa atribuţiilor ce le revin prin propriul statut.

(5) Instituţiile/Organizaţiile membre ale consorţiului regional pot formula propuneri pentru îmbunătăţirea activităţii şi hotărârilor consorţiului regional”.

Potrivit art. 19, Consorţiul regional se convoacă în plen, semestrial sau ori de câte ori este nevoie, din iniţiativa preşedintelui consorţiului sau la solicitarea CNDIPT sau a cel puţin o treime din numărul total al membrilor săi.

Locurile în care se desfăşoară şedinţele consorţiului regional sunt stabilite de CNDIPT, cu consultarea preşedintelui consorţiului regional şi a inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti.

Art. 20 reglementează atribuţiile membrilor consorţiului regional. Acestea sunt:

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

a) contribuie la elaborarea/actualizarea PRAI, monitorizarea PRAI şi PLAI, sprijinirea CLDPS în actualizarea PLAI, precum şi alte acţiuni convenite prin planul anual de lucru şi planurile operaţionale;

b) aprobă PRAI la fiecare actualizare;

c) contribuie la asistarea inspectoratelor şcolare şi a CLDPS din judeţele regiunii pentru fundamentarea ofertei educaţionale a învăţământului profesional şi tehnic şi elaborarea proiectului planului de şcolarizare;

d) colaborează cu alte structuri regionale/locale pentru elaborarea/actualizarea, monitorizarea şi implementarea de documente strategice în domeniul resurselor umane, dezvoltării regionale etc.;

e) participă şi furnizează puncte de vedere, propuneri şi observaţii în procesul de consultări iniţiate pe marginea unor proiecte de politici, strategii sau reglementări legale, relevante pentru obiectivele, rolul şi atribuţiile consorţiului regional;

f) acordă sprijin inspectoratelor şcolare pentru elaborarea şi implementarea de proiecte de dezvoltare a învăţământului profesional şi tehnic;

g) furnizează date şi informaţii relevante de care dispune instituţia/organizaţia pe care o reprezintă în scopul îndeplinirii atribuţiilor consorţiului regional;

h) informează conducerea instituţiei pe care o reprezintă cu privire la sarcinile şi activităţile desfăşurate în cadrul consorţiului regional şi se asigură că poziţia sa în raport cu hotărârile, documentele dezbătute sau elaborate în cadrul consorţiului regional este coerentă cu punctul de vedere oficial al instituţiei/organizaţiei pe care o reprezintă în cadrul consorţiului regional;

i) diseminează către membrii consorţiului regional materiale şi informaţii de care dispune, relevante pentru obiectivele, rolul şi atribuţiile consorţiului regional;

j) diseminează către alte instituţii şi organizaţii cu care se află în raporturi instituţionale informaţiile relevante referitoare la activitatea consorţiului regional, priorităţile şi măsurile din PRAI.

Art. 21 reglementează atribuţiile colegiului de coordonare. Acestea sunt:

a) elaborează şi supune aprobării consorţiului regional planul anual de activitate şi procedurile specifice;

b) stabileşte componenţa grupurilor de lucru/structurilor constituite pentru a contribui la realizarea obiectivelor propuse şi o supune aprobării consorţiului regional;

c) diseminează către membrii consorţiului regional şi alte instituţii/organizaţii interesate informaţii relevante, referitoare la obiectivele strategiilor şi programelor în domeniul învăţământului profesional şi tehnic, al ocupării şi dezvoltării resurselor umane;

d) diseminează către alte instituţii şi organizaţii cu care se află în raporturi instituţionale şi în mass-media informaţiile relevante referitoare la activitatea consorţiului regional şi priorităţile şi măsurile din PRAI.

Art. 22 reglementează atribuţiile preşedintelui consorţiului regional, astfel:

a) asigură conducerea operativă a consorţiului regional, prin consultare cu vicepreşedinţii şi membrii colegiului de coordonare;

b) asigură adoptarea şi respectarea regulamentului de organizare şi funcţionare a consorţiului regional;

c) solicita nominalizarea/actualizarea reprezentanţilor din partea instituţiilor membre ale consorţiului regional;

d) aprobă agenda întâlnirilor şi convoacă, prin invitaţii scrise, participanţii la activităţile consorţiului regional;

e) conduce întâlnirile în plen ale consorţiului regional;

f) reprezintă consorţiul regional în relaţiile cu alte instituţii;

g) urmăreşte îndeplinirea planului anual de activitate pentru activităţile consorţiului regional;

h) semnează minutele/procesele-verbale şi deciziile adoptate în întâlnirile consorţiului regional;

i) stabileşte pentru fiecare întâlnire de lucru a consorţiului regional un secretariat al întâlnirii, format din 2 membri ai consorţiului regional;

j) asigură, în colaborare cu instituţiile membre, spaţiul şi condiţiile logistice necesare pentru întâlnirile consorţiului regional;

k) iniţiază şi coordonează atragerea de surse de finanţare în sprijinul activităţii consorţiului regional;

l) transmite, spre aprobare metodologică, reprezentantului regional al CNDIPT PRAI, înainte de a fi supus adoptării prin hotărâre a consorţiului regional;

m) transmite, cu sprijinul secretariatului consorţiului regional, către membrii consorţiului documentele de lucru, PRAI şi alte documente supuse dezbaterii şi adoptării în cadrul consorţiului regional;

n) transmite, cu sprijinul secretariatului consorţiului regional, către inspectoratele şcolare şi/sau alte instituţii/autorităţi interesate sinteza dezbaterilor, hotărârile adoptate, propunerile şi solicitările formulate în cadrul consorţiului regional;

o) deleagă atribuţii specifice vicepreşedinţilor în funcţie de activităţile din planul anual de activitate;

p) deleagă unui vicepreşedinte atribuţiile preşedintelui în caz de indisponibilitate temporară.

Art. 23 conține prevederi cu privire la atribuţiile secretariatului consorţiului regional. Acestea sunt:

a) pregăteşte agenda întâlnirilor pe care o supune aprobării preşedintelui consorţiului regional;

b) asigură convocarea consorţiului regional în condiţiile stabilite prin prezentul cadru general de organizare şi funcţionare; pregăteşte şi transmite invitaţiile şi documentele pentru întâlnirile consorţiului regional;

c) asigură multiplicarea materialelor, întocmeşte minutele/ procesele-verbale ale întâlnirilor, redactează hotărârile adoptate şi le transmite membrilor consorţiului regional şi instituţiilor vizate, după validarea de către preşedintele consorţiului regional;

d) gestionează datele şi informaţiile necesare grupurilor de lucru implicate în procesul de elaborare/actualizare PRAI şi în activităţile de monitorizare a PRAI şi PLAI;

e) primeşte, sintetizează şi distribuie propunerile şi observaţiile transmise de membrii consorţiului regional sau de persoanele cu statut de invitat;

f) asigură primirea, păstrarea şi, după caz, distribuirea documentelor şi altor materiale primite de la membrii consorţiul regional sau, după caz, de la persoanele cu statut de invitat;

g) pregăteşte condiţiile logistice necesare pentru întâlnirile consorţiului regional;

h) asigură fluxul de informaţii în cadrul consorţiului regional, în conformitate cu planul anual de activitate şi procedurile specifice;

i) asigură fluxul de informaţii cu instituţiile/organizaţiile reprezentate în consorţiul regional şi cu alţi parteneri sociali din afara consorţiului regional.

Potrivit art. 24, cheltuielile ocazionate de participarea la activităţile consorţiului regional se suportă din bugetul instituţiilor/ organizaţiilor membre ale consorţiului regional, bugetul unor proiecte cofinanţate din fonduri europene şi/sau alte resurse care pot fi atrase în sprijinul activităţilor consorţiului regional.

Cap. III („Dispoziţii finale”)

Art. 25 prevede faptul că răspunderea privind organizarea şi funcţionarea consorţiului regional aparţine CNDIPT.

 

Alte prevederi ale OMECS nr. 4456/2015

Potrivit art. 2, structurile parteneriale consultative pentru învăţământul profesional şi tehnic sunt reprezentate de comitetele locale de dezvoltare a parte ne hatului social, la nivel judeţean/al municipiului Bucureşti, şi consorţiile regionale, la nivel regional.

Art. 3 prevede faptul că următoarele instituții duc la îndeplinire prevederile respectivului ordin:

– Direcţia generală management şi reţea şcolară;

– Direcţia pentru învăţământ în limbile minorităţilor;

– Direcţia generală învăţământ preuniversitar;

– Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic;

– inspectoratele şcolare şi unităţile de învăţământ profesional şi tehnic.

Art. 4 prevede faptul că la data intrării în vigoare a respectivului ordin, orice dispoziţie contrară se abrogă.