Cadrul general de organizare şi funcţionare a structurilor parteneriale consultative pentru învățământul profesional şi tehnic (OMECS nr. 4456/2015)

19 aug. 2015
Vizualizari: 5400

Despre

  • M. Of. nr. 621 din 14 august 2015
  • OMECS nr. 4456/2015
  • Cadrul general de organizare şi funcţionare a structurilor parteneriale consultative pentru învăţământul profesional şi tehnic

Cadrul general de organizare și funcționare a consorțiilor regionale

Cap. I („Dispoziții generale”)

Potrivit art. 1, Consorțiul regional este o structură partenerială consultativă, fără personalitate juridică, în sprijinul Centrului Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic și al inspectoratelor școlare județene/al municipiului București pentru creșterea contribuției educației și formării profesionale la dezvoltarea regională.

Art. 2 stabilește faptul că rolul consultativ al consorțiului regional se exercită prin acțiuni și măsuri specifice de elaborare și monitorizare a documentelor de planificare strategică a ofertei de educație și formare profesională prin învățământ profesional și tehnic la nivel regional, precum și prin formulare de recomandări și puncte de vedere, asistență și colaborare în plan regional și județean vizând domeniul educației, formării profesionale și dezvoltării resurselor umane.

Art. 3 reglementează obiectivul general al activității consorțiului regional este de a contribui, prin dialog social și prin antrenarea răspunderii publice a celor implicați, la armonizarea politicilor, strategiilor și acțiunilor concrete în domeniul educației și formării profesionale cu cerințele complexe, generale sau specifice ale mediului economic, social și cultural, la nivel regional, județean și local.

Art. 4 reglementează obiectivele specifice ale consorțiului regional. Acestea sunt următoarele:

a) instituționalizarea, diversificarea și dezvoltarea parteneriatului social în educație și formare profesională;

b) identificarea comenzii sociale pentru învățământul profesional și tehnic și a domeniilor prioritare pentru formarea profesională inițială și continuă;

c) corelarea ofertei educaționale din învățământul profesional și tehnic cu comanda socială și cu nevoile de dezvoltare personală și profesională a beneficiarilor pregătirii profesionale;

d) creșterea capacității formării profesionale de a răspunde cerințelor pieței muncii, nevoilor de dezvoltare locală și regională și nevoilor individuale ale beneficiarilor;

e) optimizarea politicilor și a strategiilor regionale și județene referitoare la resursele financiare, materiale și umane necesare în educație și formare profesională;

f) creșterea contribuției învățământului superior la dezvoltarea regională.

Art. 5 stabilește atribuțiile consorțiului regional. Acestea sunt:

a) elaborarea/actualizarea Planului regional de acțiune pentru învățământ (PRAI) – document de planificare strategică a ofertei de educație și formare profesională prin sistemul de învățământ profesional și tehnic (IPT) la nivel regional, cu integrarea componentei privind contribuția specifică a învățământului superior la dezvoltarea regională;

b) monitorizarea implementării PRAI;

c) asistarea/sprijinirea inspectoratelor școlare județene/al municipiului București și a comitetelor locale de dezvoltare a parteneriatului social (CLDPS) din județele regiunii de dezvoltare pentru elaborarea/actualizarea și implementarea planurilor locale de acțiune pentru învățământ (PLAI) – documente de planificare strategică a ofertei de educație și formare profesională prin sistemul de IPT la nivel județean/al municipiului București;

d) monitorizarea implementării PLAI din județele regiunii de dezvoltare;

e) colaborarea cu alte structuri regionale/județene/locale pentru elaborarea/actualizarea, monitorizarea și implementarea de documente strategice în domeniul resurselor umane, dezvoltării regionale etc.;

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

f) contribuie la elaborarea și implementarea de proiecte de dezvoltare a învățământului profesional și tehnic la nivel național/regional/județean;

g) alte atribuții stabilite prin acorduri specifice.

Consorțiul regional are drept de inițiativă în domeniul educației și formării profesionale și al dezvoltării resurselor umane, în relația cu autoritățile locale și alte instituții, în condițiile prezentului cadru general de organizare și funcționare.

Potrivit art. 6, Centrul Național de Dezvoltare a învățământului Profesional și Tehnic (CNDIPT) asigură coordonarea metodologică a activităților consorțiului regional.

Cap. II („Organizarea și funcționarea consorțiului regional”)

Secț. 1 („Organizarea consorțiului regional”)

Art. 7 prevede: Consorțiul regional se constituie și funcționează la nivelul fiecărei regiuni de dezvoltare, în baza unui acord de colaborare voluntară a persoanelor juridice reprezentative pentru domeniul educației, formării profesionale și dezvoltării resurselor umane.

Acordul de colaborare a persoanelor juridice reprezentate în consorțiul regional se încheie pe o perioadă de minimum 6 ani și se poate actualiza în funcție de evoluțiile la nivelul reprezentativității structurilor parteneriale și/sau schimbările în plan legislativ și instituțional care influențează organizarea administrativă la nivel regional și politicile în domeniul educației și formării profesionale, în contextul dezvoltării regionale.

Art. 8 prevede următoarele:

„(1) Consorțiul regional are o structură multipartită care urmărește reprezentarea următoarelor categorii de parteneri sociali din fiecare județ component al regiunii de dezvoltare/din municipiul București, astfel:

a) instituții, autorități publice și organisme neguvernamentale de utilitate publică, precum:

– 1 reprezentant al punctului de lucru regional al CNDIPT;

– 1 reprezentant al fiecărui inspectorat școlar;

– 1 reprezentant al fiecărui consiliu județean;

– 1 reprezentant al fiecărei agenții județene/a municipiului București pentru ocuparea forței de muncă (AJOFM/AMOFM);

– 1 reprezentant al agenției pentru dezvoltare regională (ADR);

b) operatori economici, patronate, sindicate, ONG-uri, precum:

– 1 membru din partea fiecărui CLDPS, ca reprezentant al operatorilor economici/asociațiilor profesionale/organizațiilor patronale;

– 1 membru din partea fiecărui CLDPS, ca reprezentant al organizațiilor sindicale;

– 1 membru din partea fiecărei camere de comerț și industrie;

c) instituții de învățământ superior:

– 1 reprezentant al fiecărei instituții de învățământ superior reprezentative la nivel regional pentru profilul economic și de piață a muncii al regiunii.

(2) Inspectoratele școlare județene/al municipiului București transmit la CNDIPT propunerile de membri ai consorțiului regional, din partea CLDPS, menționați la alin. (1) lit. b).

(3) CNDIPT avizează, din punctul de vedere al reprezentării instituționale, propunerile inspectoratelor școlare județene/al municipiului București.

(4) CNDIPT face demersurile necesare pentru semnarea acordului de colaborare voluntară în cadrul consorțiului regional și nominalizarea membrilor de către instituțiile/organizațiile reprezentate în consorțiul regional”.

Art. 9 are următorul conținut:

„(1) Nominalizarea membrilor consorțiului regional se realizează prin adresă scrisă din partea instituțiilor/ organizațiilor din componenta consorțiului regional menționată la art. 8 alin. (1), transmisă la CNDIPT.

(2) Instituțiile/Organizațiile din componența consorțiului regional, menționate la art. 8 alin. (1), pot nominaliza câte un reprezentant titular și unul supleant.

(3) În cazul indisponibilității reprezentantului titular sau supleant pentru o durată mai mare de 6 luni, instituția/organizația în cauză va desemna un nou titular sau supleant”.

Potrivit art. 10, calitatea de membru al consorțiului regional încetează prin demisie, prin revocarea reprezentantului desemnat de instituția în cauză, după o absență fără motive întemeiate mai mare de 6 luni de la activitățile consorțiului regional sau de la trei întâlniri succesive, prin acordul părților sau prin retragerea calității de membru, la propunerea membrilor consorțiului regional, cu votul a două treimi din membrii acestuia.

Conform art. 11, Consorțiul regional este considerat statutar constituit conform prezentului cadru general de organizare și funcționare din momentul îndeplinirii cumulative a următoarelor condiții:

a) semnarea de către reprezentanții legali ai instituțiilor/organizațiilor din componența consorțiului regional în structura prevăzută la art. 8 alin. (1) a acordului de colaborare voluntară;

b) nominalizarea reprezentanților de către instituțiile/ organizațiile din componența consorțiului regional, conform art. 8 și art. 9 alin. (1);

c) aprobarea în plenul consorțiului regional, cu majoritatea prevăzută la art. 17, a regulamentului de organizare și funcționare a consorțiului regional și a componenței instituționale a acestuia.

Conform art. 12, Consorțiul regional poate constitui grupuri de lucru sau structuri, formate din membrii săi și/sau din reprezentanți ai altor instituții/organizații, care să contribuie tematic la realizarea obiectivelor propuse.

Art. 13 prevede: „Consorțiul regional este condus de un colegiu de coordonare format din președinte, 2 vicepreședinți și 4-6 membri aleși din rândul membrilor consorțiului regional prin vot cu majoritatea simplă a membrilor consorțiului regional, fiind obligatorie reprezentarea tuturor categoriilor de parteneri sociali menționate la art. 8 alin. (1) și a tuturor județelor componente ale regiunii”.

Cadrul general de organizare și funcționare a structurilor parteneriale consultative pentru învățământul profesional și tehnic (OMECS nr. 4456/2015) was last modified: august 18th, 2015 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.