350 views
Actele modificate |
Actul modificator | Sumar |
Legea nr. 11/1991 privind combaterea concurenței neloiale
(M. Of. nr. 24 din 30 ianuarie 1991 cu modif. și compl. ult.) O.G. nr. 21/1992 privind protecția consumatorilor (M. Of. nr. 208 din 28 martie 2007 cu modif. și compl. ult.)
|
O.U.G. nr. 84/2022 privind combaterea acțiunilor speculative și pentru modificarea și completarea unor acte normative
(M. Of. nr. 601 din 20 iunie 2022)
|
– modifică: Legea nr. 11/1991: art. 1, art. 1^1, art. 2, art. 3^1, art. 3^2, art. 3^3, art. 3^4, art. 4, art. 4^1, art. 7, art. 8; – introduce: O.G. nr. 21/1992: art. 4 alin. (4) și (5), art. 50 alin. (1) lit. g), art. 50 alin. (3), art. 58^1. |
În M. Of. nr. 601 din 20 iunie 2022 s-a publicat O.U.G. nr. 84/2022 privind combaterea acțiunilor speculative și pentru modificarea și completarea unor acte normative.
Redăm, în cele ce urmează, structura respectivei ordonanțe.
Structura
Capitolul I: Obiectul şi domeniul de reglementare
Capitolul II: Dispoziţii privind modificarea şi completarea unor acte normative
Capitolul III: Dispoziţii tranzitorii şi finale
Mai departe, vă prezentăm cele mai importante dispoziții regăsite în respectivul act normativ.
Art. 1
„(1) În scopul asigurării unui nivel ridicat de protecţie a consumatorilor şi a unei bune funcţionări a pieţei interne, prin prezenta ordonanţă de urgenţă sunt reglementate aspecte referitoare la protejarea directă sau indirectă a consumatorilor în perioadele de stare de mobilizare parţială sau totală a forţelor armate şi stare de război, stare de asediu şi stare de urgenţă, stare de alertă sau alte situaţii de criză stabilite explicit prin acte normative emise de Parlamentul sau Guvernul României.
(2) În vederea punerii în aplicare a prevederilor alin. (1), Guvernul României stabileşte, prin hotărâre, la propunerea Ministerului Economiei şi a ministerului/instituţiei de resort, produsele, categoriile de produse sau serviciile apreciate ca fiind esenţiale în raport cu specificul situaţiilor prevăzute la alin. (1) şi care sunt considerate în situaţie de risc speculativ ce pot afecta buna funcţionare a economiei sau bunăstarea consumatorului. Hotărârea va fi emisă pentru o perioadă de 6 luni, care poate fi prelungită, succesiv, prin hotărâre, pentru durate de câte cel mult 3 luni, cât timp persistă împrejurările care au determinat adoptarea respectivei hotărâri, şi detaliază criteriile de evaluare potrivit alin. (5), procedura de analiză, aplicare şi colaborare dintre Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, Consiliul Concurenţei, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi alte autorităţi şi instituţii publice, precum şi procedura prin care pot fi consultate structurile asociative reprezentative ale mediului de afaceri sau ale consumatorilor.
(3) Noţiunea de risc speculativ vizează acele situaţii în care pot apărea majorări nejustificate de preţuri sau poate exista un dezechilibru major între cerere şi ofertă pe piaţă, identificate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală în urma unor evaluări realizate în urma controalelor efectuate potrivit atribuţiilor sale prevăzute în Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi de alte autorităţi sau instituţii publice în funcţie de aria de competenţă, din oficiu sau la sesizarea structurilor asociative reprezentative ale mediului de afaceri sau ale consumatorilor.
(4) Pentru produsele, categoriile de produse sau serviciile identificate potrivit prevederilor alin. (2) constituie acţiuni speculative:
a) practicarea unor preţuri nejustificat de mari;
b) limitarea, în mod nejustificat, a producţiei sau a vânzărilor;
c) acumularea de mărfuri de pe piaţa externă sau internă în scopul creării unui deficit pe piaţa românească şi revânzării lor ulterioare la un preţ crescut în mod nejustificat.
(5) Pentru perioada stabilită în hotărârea Guvernului prevăzută la alin. (2), în vederea evaluării acţiunilor speculative prevăzute la alin. (4), sunt avute în vedere următoarele criterii:
a) marjele de profit sau adaosurile comerciale pentru produsul sau serviciul respectiv, pentru a analiza o majorare disproporţionată a preţurilor faţă de cheltuieli;
b) nivelul preţului de vânzare comparativ cu preţurile practicate în ultimele 12 luni sau, după caz, pentru produse/servicii sezoniere, în perioadele similare ale ultimilor 3 ani, fără ca diferenţele să fie justificate obiectiv;
c) creşterea artificială a costurilor de producţie, inclusiv salariale, pentru a masca o creştere nejustificată a preţului produsului/serviciului final;
d) distribuţia produselor printr-un lanţ care cuprinde mai mulţi intermediari decât în mod uzual, fără ca acesta să sufere vreo transformare, cu scopul de majorare a preţului;
e) limitarea nejustificată a producţiei sau a vânzărilor, care a avut ca efect stoparea/diminuarea semnificativă a aprovizionării pieţei interne în lipsa unor factori economici sau de altă natură care să justifice o astfel de limitare/stopare;
f) mărirea stocurilor, într-o anumită perioadă, comparativ cu nivelul mediu al stocurilor existent în ultimele 12 luni sau, după caz, pentru produse/servicii sezoniere, în perioadele similare ale ultimilor 3 ani, fără ca diferenţele să fie justificate obiectiv.
Art. 2
„(1) Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor aplică dispoziţiile prezentei ordonanţe de urgenţă în situaţia în care faptele prevăzute la art. 1 alin. (4) vizează în mod direct consumatorul, persoana fizică, potrivit prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicată, cu modificările şi completărileulterioare. În cazul săvârşirii faptelor care constituie acţiuni speculative potrivit dispoziţiilor art. 1 alin. (4) faţă de alte întreprinderi, competenţa de instrumentare şi aplicare a sancţiunilor contravenţionale corespunzătoare aparţine Consiliului Concurenţei, în condiţiile Legii nr. 11/1991 privind combaterea concurenţei neloiale, cu modificările şi completările ulterioare. Cele două autorităţi vor colabora şi vor face schimb de informaţii cu privire la posibilele încălcări identificate, în vederea aplicării prezentei ordonanţe de urgenţă.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplică atunci când faptele identificate sunt săvârşite în asemenea condiţii încât să reprezinte practici anticoncurenţiale prevăzute de Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi/sau art. 101 sau 102 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene”.
Art. 3
„(1) La cererea Guvernului României, transmisă prin adresă semnată de prim-ministru, formulată în situaţiile prevăzute la art. 1 alin. (1), Consiliul Concurenţei, în aplicarea dispoziţiilor art. 34 alin. (3) din Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, va putea însoţi, în vederea acordării asistenţei de specialitate prin inspectorii de concurenţă desemnaţi, alte autorităţi şi instituţii publice în exercitarea atribuţiilor de control ale acestora. Dispoziţiile prezentului alineat nu sunt incidente în situaţiile în care temeiurile de fapt ale solicitării menţionate anterior sunt investigate de autoritatea de concurenţă ca practici anticoncurenţiale privind produsele sau serviciile prevăzute la art. 1 alin. (2), în temeiul prevederilor Legii concurenţei nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv al prevederilor art. 101 şi 102 Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene.
(2) Ulterior adoptării hotărârii Guvernului prevăzute la art. 1 alin. (2), fără a aduce atingere aplicării dispoziţiilor art. 5 şi 6 din Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv a prevederilor art. 101 şi 102 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, Consiliul Concurenţei va putea declanşa o cercetare aprofundată în conformitate cu prevederile Regulamentului privind procedura de constatare şi sancţionare a practicilor de concurenţă neloială, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 561/2014, cu modificările ulterioare, cu privire la posibila incidenţă a art. 1 alin. (4)”.
Art. 4
„(1) Agenţia Naţională de Administrare Fiscală va pune la dispoziţia Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor şi Consiliului Concurenţei, cu celeritate, în vederea îndeplinirii atribuţiilor legale specifice ale acestora, datele necesare solicitate cu privire la întreprinderile care desfăşoară activitate pe teritoriul României, pe care le are la dispoziţie sau pe care le-a obţinut în urma controalelor efectuate potrivit atribuţiilor sale prevăzute în Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Mecanismul de colaborare va fi prevăzut prin ordin comun al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor şi al preşedintelui Consiliului Concurenţei, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, care va cuprinde modalitatea de schimb obligatoriu de date, interoperabilitatea cu bazele de date ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu respectarea principiilor protecţiei datelor cu caracter personal prevăzute în Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE, cunoscut şi ca GDPR (General Data Protection Regulation)”.
Art. 7
„(1) Dispoziţiile art. 5 pct. 3, 8 şi 9 şi ale art. 6 intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării prezentei ordonanţe de urgenţă în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) În termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a dispoziţiilor art. 5, Consiliul Concurenţei va modifica în mod corespunzător Regulamentul privind procedura de constatare şi sancţionare a practicilor de concurenţă neloială, pus în aplicare prin Ordinul Preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 561/2014, cu modificările ulterioare”.
Art. 8
„(1) Legea nr. 11/1991 privind combaterea concurenţei neloiale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 24 din 30 ianuarie 1991, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, după aprobarea acesteia prin lege, dânduse textelor o nouă numerotare.
(2) Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 208 din 28 martie 2007, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta ordonanţă de urgenţă, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, după aprobarea acesteia prin lege, dânduse textelor o nouă numerotare”.