Aprobarea Programului IMM FACTOR (O.U.G. nr. 146/2020)

Actul publicat în Monitorul Oficial

Sumar
O.U.G. nr. 146/2020 privind aprobarea Programului IMM FACTOR – Produs de garantare a creditului comercial şi a Schemei de ajutor de stat asociate acestuia

 

(M. Of. nr. 780 din 26 august 2020)

 

 

 

Se aprobă Programul IMM FACTOR – Produs de garantare a creditului comercial şi a Schemei de ajutor de stat asociate acestuia

 

În M. Of. nr. 780 din 26 august 2020 s-a publicat O.U.G. nr. 146/2020 privind aprobarea Programului IMM FACTOR – Produs de garantare a creditului comercial şi a Schemei de ajutor de stat asociate acestuia.

Vă prezentăm, în cele ce urmează, cele mai importante dispoziții din respectiva ordonanță.

Capitolul I: Programul IMM FACTOR – Produs de garantare a creditului comercial

Art. 1

„(1) Se aprobă Programul IMM FACTOR – Produs de garantare a creditului comercial, denumit în continuare Program, care are ca obiectiv sprijinirea accesului la finanţare al întreprinderilor mici şi mijlocii, denumite în continuare beneficiari, prin acordarea de facilităţi de garantare de către stat pentru creditele pe termen scurt acordate pentru finanţarea creditului comercial.

(2) Prin prezenta ordonanţă de urgenţă se instituie o schemă de ajutor de stat elaborată în conformitate cu prevederile Comunicării Comisiei privind Cadrul temporar pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei în contextul actualei epidemii de COVID-19, precum şi cu respectarea Recomandării Comisiei C (2020) 4885 F din 14 iulie 2020 privind condiţionarea acordării de sprijin financiar public pentru întreprinderi din Uniunea Europeană de lipsa unei legături cu jurisdicţiile necooperante.

(3) Ajutoarele de stat prevăzute de schema de ajutor de stat prevăzută la alin. (2) se acordă după obţinerea deciziei de autorizare a Comisiei Europene.

(4) Programul constă în acordarea de garanţii de stat în favoarea fiecărui beneficiar participant în program pentru finanţările de tip factoring cu regres, denumite în continuare factoring, acordate de finanţator, pe baza facturilor, în cadrul unui plafon de finanţare cu caracter reînnoibil, garantat de către stat, prin Ministerul Finanţelor Publice, în procent de maximum 50% din valoarea finanţării de tip factoring acordată de finanţator beneficiarului eligibil, exclusiv dobânzile, comisioanele şi alte cheltuieli aferente finanţării garantate cu posibilitatea prelungirii finanţării de maximum 3 ori, pe perioade de până la 12 luni.

(5) Valoarea plafonului de garantare este de maximum 5.000.000 lei/ beneficiar, iar valoarea maximă a unei garanţii pentru o facilitate de factoring, acordată beneficiarului pentru un debitor cedat, este de maximum 750.000 lei, pentru garanţiile prevăzute la alin. (4).

(6) Suplimentarea plafoanelor de garantare se poate realiza, după consumarea a cel puţin 80% din plafonul alocat iniţial beneficiarului, la solicitarea finanţatorului şi după obţinerea acordului Fondului Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii, denumit în continuare F.N.G.C.I.M.M., fără depăşirea limitei maxime de 5.000.000 lei/beneficiar.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

(7) Plafonul anual total al garanţiilor de stat care pot fi emise potrivit alin. (4) în cadrul Programului se stabileşte prin hotărâre a Guvernului, în limita sumelor aprobate prin buget pentru plata garanţiilor prevăzute la art. 5 alin. (2) şi art. 8 alin. (2), iar condiţiile de acordare a garanţiilor de stat, costurile maxime ce pot fi solicitate de către finanţatori, precum şi regulile de gestionare a plafoanelor anuale şi garanţiilor se stabilesc prin norme metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă”.

Art. 4

„(1) Beneficiarul este eligibil în cadrul programului dacă, la data solicitării de acordare a facilităţii de factoring garantate în cadrul programului, respectă Recomandarea Comisiei C (2020) 4885 F din 14 iulie 2020 privind condiţionarea acordării de sprijin financiar public pentru întreprinderi din Uniunea Europeană de lipsa unei legături cu jurisdicţiile necooperante şi îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:

a) nu se află în dificultate în sensul prevederilor art. 2 pct. 18 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările şi completările ulterioare;

b) nu se află în litigiu, în calitate de pârât, cu Ministerul Finanţelor Publice şi/sau finanţator;

c) nu figurează cu credite restante, în ultimele 6 luni sau dacă înregistrează restanţe în baza de date a Centralei Riscului de Credit, denumită în continuare C.R.C., acestea sunt încadrate în categoriile A, B şi C;

d) nu se află în interdicţie de a emite cecuri şi nu figurează cu incidente majore cu bilete la ordin în ultimele 6 luni în baza de date a Centralei Incidentelor de Plăţi, denumită în continuare C.I.P., conform prevederilor Regulamentului Băncii Naţionale a României nr. 1/2012 privind organizarea şi funcţionarea la Banca Naţională a României a Centralei Incidentelor de Plăţi;

e) este eligibil conform reglementărilor interne ale finanţatorului;

f) nu înregistrează popriri active sau suspendate pe conturile bancare;

g) nu înregistrează obligaţii fiscale restante şi alte creanţe restante bugetare administrate de organul fiscal central, definit potrivit art. 1 pct. 31 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.

(2) Finanţatorii sunt excluşi ca beneficiari finali eligibili ai Programului.

(3) În exercitarea atribuţiilor sale, F.N.G.C.I.M.M. are obligaţia de a solicita informaţiile prevăzute la alin. (1) lit. g) în formă electronică, în baza unui protocol încheiat cu organul fiscal central, potrivit dispoziţiilor art. 69 alin. (4) din Legea 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare.

(4) Verificarea îndeplinirii tuturor condiţiilor prevăzute de schema de ajutor de stat prevăzută la cap. II se realizează de către F.N.G.C.I.M.M., iar procedura de verificare a acestora se stabileşte prin normele de aplicare a prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă.

(5) Nu sunt eligibile pentru acordarea de garanţii în cadrul programului întreprinderile mici şi mijlocii din sectoarele/ domeniile: intermedieri financiare şi asigurări, tranzacţii imobiliare, activităţi de jocuri de noroc şi pariuri, producţie sau comercializare de armament, muniţii, explozibili, tutun, alcool, cu excepţia vinului şi berii, substanţe aflate sub control naţional, plante, substanţe şi preparate stupefiante şi psihotrope, activităţi de închiriere şi leasing, activităţi de investigare şi protecţie”.

Art. 5

„(1) Prin derogare de la prevederile 4 alin. (1) lit. d) şi alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 109/2008, cu modificările şi completările ulterioare, prezenta ordonanţă de urgenţă instituie un mecanism de garantare în baza căruia Ministerul Finanţelor Publice este autorizat să mandateze F.N.G.C.I.M.M. în vederea emiterii de garanţii în numele şi în contul statului, cu încadrarea în plafonul privind emiterea de garanţii de către Guvern, prin Ministerul Finanţelor Publice, stabilit potrivit prevederilor art. 26 alin. (2) şi (5) şi art. 29 alin. (1) lit. e) din Legea responsabilităţii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicată, în favoarea finanţatorilor care urmează să acorde finanţări beneficiarilor eligibili în cadrul Programului.

(2) Sursa de plată a garanţiilor acordate de către F.N.G.C.I.M.M. în numele şi în contul statului pentru finanţările obţinute de beneficiarii eligibili în cadrul programului este bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finanţelor Publice – Acţiuni Generale, titlul «Alte transferuri», cod 55, alineatul «Sume rezultate din executarea garanţiilor acordate din bugetul de stat», cod 55.01.50”.

Art. 6

„(1) În cadrul Programului pot fi acordate de către F.N.G.C.I.M.M., în calitate de mandatar al statului român, prin Ministerul Finanţelor Publice garanţii în numele şi în contul statului, în condiţiile prevăzute la art. 1 alin. (4) – (6), cu încadrarea în limita de factoring pentru finanţările de tip factoring, în favoarea beneficiarilor eligibili care respectă condiţiile programului şi se încadrează în normele şi procedurile interne ale finanţatorilor.

(2) Finanţările se acordă în lei, cu trageri şi rambursări pe măsura prezentării şi încasării facturilor acceptate de finanţator conform normelor proprii de creditare.

(3) Termenul de valabilitate a facilităţii de factoring este de maximum 12 luni, cu posibilitatea prelungirii facilităţii, de maximum 3 ori, cu perioade de până la 12 luni.

(4) Valoarea facilităţii de factoring acordate pe un debitor cedat, perioada şi modalitatea de rambursare a finanţărilor sunt stabilite de finanţator, conform normelor interne ale acestuia, cu respectarea condiţiilor de acordare specifice factoringului”.

Art. 7

„(1) Debitorul creanţei cesionate trebuie să fie persoană fizică sau juridică înregistrată în România şi să îndeplinească condiţiile prevăzute în normele interne de creditare ale finanţatorului.

(2) Finanţatorul poate prelua creanţe cu condiţia ca scadenţa facturilor să nu fie depăşită la data cererii de finanţare şi operaţiunile să nu reprezinte vânzări în consignaţie/depozit/ barter/sub condiţie suspensivă sau rezolutorie, plăţi în avans, dividende, rambursări de credite, compensări, creanţe aflate în litigiu, creanţe rezultate din facturi emise către părţi afiliate.

(3) Termenele maxime acceptate pentru scadenţa la plată a facturilor şi perioadele de graţie se stabilesc prin normele de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă.

(4) Rambursarea anticipată din încasarea facturilor înainte de scadenţă se face fără perceperea unui comision de rambursare anticipată”.

Art. 9

„(1) Finanţatorul are dreptul la plata valorii de executare a garanţiei în cazul producerii riscului de credit, în condiţiile programului.

(2) Sumele rezultate din executarea garanţiilor de stat acordate de F.N.G.C.I.M.M. prin program, în numele şi contul statului, se plătesc finanţatorului de către Ministerul Finanţelor Publice de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Finanţelor Publice – Acţiuni generale, titlul «Alte transferuri», cod 55, alineatul «Sume rezultate din executarea garanţiilor acordate din bugetul de stat», cod 55.01.50, pe baza documentelor justificative prezentate de F.N.G.C.I.M.M., şi se recuperează de la beneficiarul programului în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă.

(3) Pentru finanţările garantate în cadrul programului, pierderile trebuie suportate proporţional cu procentul de garantare şi în acelaşi mod de către finanţator şi statul român, prin Ministerul Finanţelor Publice”.

Capitolul II: Schema de ajutor de stat asociată Programului IMM FACTOR – Produs de garantare a creditului comercial

Art. 12

„(1) Obiectivul prezentei scheme de ajutor de stat îl reprezintă sprijinirea accesului la finanţare al întreprinderilor mici şi mijlocii, denumite în continuare beneficiari, prin acordarea de facilităţi de garantare de către stat pentru creditele pe termen scurt acordate întreprinderilor mici şi mijlocii pentru finanţarea creditului comercial.

(2) Ajutoarele de stat acordate prin prezenta schemă sunt compatibile cu piaţa comună în conformitate cu art. 107 alin. (3) lit. b) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene şi cu Comunicarea CE – Cadru temporar pentru măsuri de ajutor de stat de sprijin a economiei în contextul actualei epidemii de COVID-19 (2020/C91I/01), publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene din 20.03.2020, şi se vor acorda după obţinerea deciziei de autorizare a Comisiei Europene.

(3) Implementarea schemei de ajutor de stat se face cu respectarea Recomandării Comisiei C (2020) 4885 final din 14 iulie 2020 privind condiţionarea acordării de sprijin financiar public pentru întreprinderi din Uniunea Europeană de lipsa unei legături cu jurisdicţiile necooperante”.

Art. 16

„Pot beneficia de ajutor de stat prin prezenta schemă întreprinderile mici şi mijlocii din toate sectoarele de activitate, cu excepţia celor declarate neeligibile potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă, care îndeplinesc cumulativ, la data solicitării, condiţiile prevăzute în art. 4 alin. (1), precum şi următoarele criterii de eligibilitate:

a) sunt întreprinderi mici sau mijlocii care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 3 lit. b) şi art. 4 alin. (1);

b) nu au fost emise împotriva lor decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau, în cazul în care asemenea decizii au fost emise, acestea au fost executate, conform prevederilor legale în vigoare;

c) nu se aflau în dificultate, în sensul prevederilor art. 2 pct. 18 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările şi completările ulterioare, la data de 31 decembrie 2019, în sensul art. 2 pct. 14 din Regulamentul (UE) nr. 702/2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare în sectoarele agricol şi forestier şi în zonele rurale ca fiind compatibile cu Piaţa internă, în aplicarea art. 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, şi în sensul art. 3 alin. (5) din Regulamentul (UE) nr. 1.388/2014 al Comisiei din 16 decembrie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în producţia, prelucrarea şi comercializarea produselor obţinute din pescuit şi acvacultură ca fiind compatibile cu piaţa internă, în aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene”.

Art. 19

„Procedura de acordare a garanţiilor de stat în proporţie de maximum 50% aferente finanţărilor de tip factoring, a grantului de la art. 14 şi plata ajutoarelor de stat sub formă de grant se aprobă prin hotărârea Guvernului pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe de urgenţă”.

Art. 22

„Monitorizarea şi controlul întreprinderilor beneficiare în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat se fac în mod transparent, nediscriminatoriu, prin publicarea lunară a înscrierilor şi beneficiarilor schemei de ajutor de stat pe site de către F.N.G.C.I.M.M., cu respectarea reglementărilor aplicabile instituţiilor de credit şi instituţiilor financiare nebancare pentru F.N.G.C.I.M.M.”.