Cadrul general de organizare şi funcţionare a structurilor parteneriale consultative pentru învățământul profesional şi tehnic (OMECS nr. 4456/2015)

Actul normativ Sumar
OMECS nr. 4456/2015 (M. Of. nr. 621 din 14 august 2015) Cadrul general de organizare şi funcţionare a comitetelor locale de dezvoltare a parteneriatului social
Cadrul general de organizare şi funcţionare a consorţiilor regionale

 

În M. Of. nr. 621 din 14 august 2015, s-a publicat Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării ştiinţifice (OMECS) nr. 4456/2015 privind aprobarea Cadrului general de organizare şi funcţionare a structurilor parteneriale consultative pentru învăţământul profesional şi tehnic.

 

OMECS nr. 4456/2015 aprobă:

– Cadrul general de organizare şi funcţionare a comitetelor locale de dezvoltare a parteneriatului social

– Cadrul general de organizare şi funcţionare a consorţiilor regionale


Cadrul general de organizare şi funcţionare a comitetelor locale de dezvoltare a parteneriatului social

Cap. I („Dispoziţii generale”)

Potrivit art. 1, Comitetul local de dezvoltare a parteneriatului social, denumit în continuare CLDPS, este structură partenerială consultativă, fără personalitate juridică, cu atribuţii în domeniul învăţământului profesional şi tehnic, care funcţionează în sprijinul inspectoratului şcolar judeţean/al Municipiului Bucureşti.

Conform art. 2, rolul consultativ al CLDPS se exercită prin acţiuni şi măsuri specifice de elaborare/monitorizare a documentelor de planificare strategică a ofertei de educaţie şi formare profesională prin sistemul de învăţământ profesional şi tehnic (ÎPT) la nivel judeţean/local, precum şi prin formulare de recomandări şi puncte de vedere, asistenţă şi colaborare în plan judeţean vizând domeniul educaţiei, formării profesionale şi dezvoltării resurselor umane, în condiţiile prevăzute de respectivul cadru general de organizare şi funcţionare.

Art. 3 reglementează obiectivul general al activităţii CLDPS. Acesta este de a contribui, prin dialog social şi prin antrenarea răspunderii publice a celor implicaţi, la armonizarea politicilor, strategiilor şi acţiunilor concrete în domeniul educaţiei şi formării profesionale la nivelul învăţământului preuniversitar cu cerinţele complexe, generale sau specifice ale mediului economic, social şi cultural, la nivel judeţean şi local.

Art. 4 reglementează obiectivele specifice ale CLDPS. Acestea sunt următoarele:

a) instituţionalizarea, diversificarea şi dezvoltarea parteneriatului social în educaţie şi formare profesională, la nivelul învăţământului preuniversitar;

b) identificarea comenzii sociale pentru învăţământul profesional şi tehnic şi a domeniilor prioritare pentru formarea profesională iniţială şi continuă;

c) corelarea ofertei educaţionale din învăţământul profesional şi tehnic cu comanda socială şi cu nevoile de dezvoltare personală şi profesională a beneficiarilor pregătirii profesionale;

d) creşterea capacităţii formării profesionale de a răspunde cerinţelor pieţei muncii, nevoilor de dezvoltare locală şi regională şi nevoilor individuale ale beneficiarilor;

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

e) optimizarea politicilor şi a strategiilor judeţene referitoare la resursele financiare, materiale şi umane necesare în educaţie şi formare profesională.

Art. 5 conține prevederi cu privire la atribuţiile CLDPS. Acestea sunt:

a) oferă, la nivel judeţean, cadrul organizatoric pentru promovarea parteneriatului social în formarea profesională iniţială şi continuă, organizată prin unităţile de învăţământ;

b) monitorizează situaţia parteneriatului social la nivelul unităţilor de învăţământ, solicită şi propune soluţii de creştere a eficienţei acestuia;

c) elaborează/actualizează Planul local de acţiune pentru învăţământ (PLAI) – document de planificare strategică a ofertei de educaţie şi formare profesională prin sistemul de ÎPT la nivel judeţean; după avizarea de către CLDPS a PLAI, acest document este transmis spre aprobare consiliului de administraţie al inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti;

d) monitorizează implementarea planurilor de acţiune ale şcolilor (PAS) – documente de planificare strategică la nivelul unităţilor de învăţământ profesional şi tehnic;

e) analizează şi avizează propunerile prezentate de inspectoratul şcolar privind proiectele planurilor de şcolarizare pentru învăţământul profesional şi tehnic, pe unităţi de învăţământ, domenii de formare profesională şi calificări; avizul CLDPS este obligatoriu pentru documentaţia transmisă de inspectoratul şcolar spre aprobare ministrului educaţiei şi cercetării ştiinţifice, precum şi în cazul deciziilor care sunt în sfera lor de atribuţii;

f) furnizează inspectoratului şcolar judeţean/al Municipiului Bucureşti avizul consultativ privind oportunitatea autorizării unităţilor de învăţământ pentru un nou nivel de învăţământ/specializare/calificare profesională în vederea emiterii avizului conform al inspectorului şcolar general la cererea de evaluare externă;

g) participă, prin reprezentanţii desemnaţi, în cadrul comisiilor constituite cu ocazia desfăşurării examenelor de certificare a calificării absolvenţilor învăţământului profesional şi tehnic, conform reglementărilor Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice;

h) propune, din propria iniţiativă sau la solicitarea inspectoratului şcolar, modificarea/completarea Registrului naţional al calificărilor/nomenclatoarelor calificărilor profesionale, pentru calificări pentru care se organizează pregătirea prin învăţământul profesional şi tehnic;

i) facilitează încheierea de acorduri de colaborare pentru organizarea pregătirii practice a elevilor la operatorii economici;

j) se implică în realizarea consilierii, orientării şi informării privind cariera, în colaborare cu reprezentanţii instituţiilor cu atribuţii în acest domeniu;

k) identifică şi promovează acţiuni ce vizează tranziţia de la şcoală la locul de muncă a absolvenţilor de învăţământ profesional şi tehnic, în vederea realizării integrării socio-profesionale a acestora;

l) colaborează cu alte structuri judeţene/locale pentru elaborarea/actualizarea, monitorizarea şi implementarea de documente strategice în domeniul resurselor umane;

m) contribuie la elaborarea şi implementarea de proiecte de dezvoltare a învăţământului profesional şi tehnic la nivel naţional/regional/judeţean;

n) promovează proiectele iniţiate de unităţile de învăţământ ce vizează dezvoltarea resurselor umane şi colaborează cu unităţile de învăţământ în elaborarea şi implementarea acestora;

o) avizează curriculumul în dezvoltare locală (CDL) conform reglementărilor în vigoare;

p) alte atribuţii stabilite prin acorduri specifice.

De asemenea, se mai prevede faptul că CLDPS are dreptul de a formula recomandări în domeniul educaţiei şi formării profesionale şi al dezvoltării resurselor umane, în relaţia cu autorităţile locale şi alte instituţii, în condiţiile prezentului cadru general de organizare şi funcţionare.

Potrivit art. 6, Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic (CNDIPT) asigură coordonarea metodologică a activităţilor CLDPS.

Cap. II („Organizarea şi funcţionarea comitetului local de dezvoltare a parteneriatului social”)

Secț. 1 („Organizarea comitetului local de dezvoltare a parteneriatului social”)

Art. 7 prevede următoarele:

(1) CLDPS se constituie şi funcţionează, la nivelul fiecărui judeţ, în baza unui acord de colaborare voluntară a partenerilor sociali, persoane juridice reprezentative pentru contribuţia la dezvoltarea învăţământului profesional şi tehnic la nivelul judeţului/municipiului Bucureşti.

(2) Acordul de colaborare voluntară a persoanelor juridice reprezentate în CLDPS se încheie pe o perioadă de minimum 6 ani şi se poate actualiza în funcţie de evoluţiile la nivelul reprezentativităţii structurilor parteneriale şi/sau schimbările în plan legislativ şi instituţional care influenţează organizarea administrativă şi politicile în domeniul educaţiei şi formării profesionale.

(3) Consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar decide asupra relevanţei în domeniul formării profesionale a partenerilor sociali (operatori economici, asociaţii profesionale, organizaţii sindicale, organizaţii neguvernamentale, asociaţii profesionale, asociaţii ale părinţilor).

(4) Inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti transmite în scris partenerilor sociali reprezentativi solicitarea de participare în CLDPS şi de încheiere a acordului de colaborare voluntară.

(5) Inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti, în baza acceptului partenerilor sociali, încheie acordul de colaborare voluntară în cadrul CLDPS.

(6) După încheierea acordului de colaborare voluntară în cadrul CLDPS, inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti solicită partenerilor sociali nominalizarea persoanelor care vor reprezenta instituţia în CLDPS.

Art. 8 prevede faptul că CLDPS are o structură multipartită care urmăreşte reprezentarea echilibrată numeric a principalelor categorii de parteneri sociali din fiecare judeţ/municipiul Bucureşti, astfel:

a) instituţii şi autorităţi publice, precum: inspectoratul şcolar, Instituţia prefectului, consiliul judeţean, consilii locale/primării, agenţia pentru ocuparea forţei de muncă judeţeană/a Municipiului Bucureşti, Direcţia pentru agricultură a judeţului/Municipiului Bucureşti, inspectoratul teritorial de muncă, agenţia judeţeană de prestaţii sociale;

b) operatori economici: asociaţii patronale şi operatori economici reprezentativi pentru domeniile în care se organizează formare profesională iniţială, Camera de Comerţ şi Industrie;

c) organizaţii sindicale reprezentative pentru domeniile în care se organizează formare profesională iniţială şi organizaţii ale societăţii civile: organizaţii nonguvernamentale, asociaţii profesionale, asociaţii ale părinţilor.

Numărul membrilor CLDPS este impar şi este cuprins între 13 şi 25 de membri.

Art. 9 dispune faptul că la şedinţele CLDPS pot participa, cu statut de invitaţi, fără drept de vot, şi alţi reprezentanţi ai unor instituţii sau autorităţi publice, inclusiv personalităţi marcante ale vieţii culturale, ştiinţifice sau profesionale.

De asemenea, la aceste şedinţe pot participa, fără drept de vot, reprezentanţi ai Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice, precum şi ai CNDIPT.

Art. 10 are următorul conținut:

„(1) Nominalizarea membrilor CLDPS se realizează prin adresă scrisă din partea instituţiilor/organizaţiilor în cauză.

(2) Instituţiile/Organizaţiile din componenţa CLDPS pot nominaliza un reprezentant titular şi unul supleant.

(3) În cazul indisponibilităţii reprezentantului titular sau supleant pentru o durată mai mare de 6 luni, instituţia/organizaţia în cauză va desemna un nou titular sau supleant”.

Potrivit art. 11, calitatea de membru al CLDPS încetează prin demisie, prin revocarea reprezentantului desemnat de instituţia în cauză, după o absenţă fără motive întemeiate mai mare de 6 luni de la activităţile CLDPS sau de la trei întâlniri succesive, prin acordul părţilor sau prin retragerea calităţii de membru, la propunerea membrilor CLDPS, cu votul a două treimi din membrii acestuia.

Conform art. 12, CLDPS este considerat statutar constituit conform respectivului cadru general de organizare şi funcţionare din momentul îndeplinirii cumulative a următoarelor condiţii:

a) reprezentarea în CLDPS a celor trei categorii de parteneri sociali menţionate la art. 8. alin. (1);

b) semnarea de către toţi partenerii sociali, persoane juridice reprezentative, a acordului de colaborare voluntară în cadrul CLDPS;

c) nominalizarea reprezentanţilor de către instituţiile/ organizaţiile din componenţa CLDPS;

d) asigurarea numărului de membri conform art. 8 alin. (2);

e) emiterea de către inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti a deciziei de funcţionare a CLDPS ca structură consultativă.

Potrivit art. 13, CLDPS poate constitui grupuri de lucru sau structuri, formate din membrii săi şi/sau din reprezentanţi ai altor instituţii/organizaţii, care să contribuie tematic la realizarea obiectivelor propuse.

Art. 14 prevede: CLDPS este condus de un preşedinte şi doi vicepreşedinţi, aleşi din rândul membrilor acestuia prin vot cu majoritatea simplă a membrilor CLDPS, fiind obligatorie reprezentarea a trei categorii de parteneri sociali.

Secretariatul CLDPS este asigurat de către un reprezentant al inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti desemnat de către inspectorul şcolar general.