Metodologie privind verificarea prealabilă a sesizărilor, realizarea activităţii de control şi efectuarea altor proceduri prevăzute de lege, de către Corpul de control al ministrului (OMJ nr. 2144/C/2024)

Actul publicat în Monitorul Oficial Preambul Sumar
Ordinul ministrului Justiției (OMJ) nr. 2144/C/2024 pentru aprobarea Metodologiei privind verificarea prealabilă a sesizărilor, realizarea activităţii de control şi efectuarea altor proceduri prevăzute de lege, de către Corpul de control al ministrului

(M. Of. nr. 1122 din 11 noiembrie 2024)

Ținând cont de:

– art. 5 lit. c), ale art. 12 şi 25 din H.G. nr. 592/2024 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Justiţiei;

– art. 4 din Legea nr. 188/2000 privind executorii judecătoreşti, rep.;

– art. 160 alin. (3) din Legea notarilor publici şi a activităţii notariale nr. 36/1995, rep.;

Văzând:

– art. 109-art. 111 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Ministerului Justiţiei, aprobat prin OMJ nr. 1.973/C/2022;

În temeiul:

– art. 13 din H.G. nr. 592/2024 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Justiţiei şi al dispoziţiilor art. 9 şi 33 din Legea nr. 361/2022 privind protecţia avertizorilor în interes public.

Se aprobă Metodologia privind verificarea prealabilă a sesizărilor, realizarea activităţii de control şi efectuarea altor proceduri prevăzute de lege, de către Corpul de control al ministrului.

 

În M. Of. nr. 1122 din data de 11 noiembrie 2024 s-a publicat Ordinul ministrului Justiției (OMJ) nr. 2144/C/2024 pentru aprobarea Metodologiei privind verificarea prealabilă a sesizărilor, realizarea activităţii de control şi efectuarea altor proceduri prevăzute de lege, de către Corpul de control al ministrului.

Redăm, în cele ce urmează, dispozițiile regăsite în respectivul act normativ:

Art. 1

Se aprobă Metodologia privind verificarea prealabilă a sesizărilor, realizarea activităţii de control şi efectuarea altor proceduri prevăzute de lege, de către Corpul de control al ministrului, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2

Corpul de control al ministrului va duce la îndeplinire dispoziţiile prezentului ordin.

Art. 3

Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Art. 4

La data intrării în vigoare a prezentului ordin, Ordinul ministrului justiţiei nr. 2/58.606/454/2020*) pentru aprobarea Metodologiei privind verificarea prealabilă a sesizărilor, realizarea activităţii de control şi efectuarea altor proceduri prevăzute de lege, de către Direcţia Corpul de control al ministrului, cu modificările şi completările ulterioare, se abrogă.

_______

*) Ordinul ministrului justiţiei nr. 2/58.606/454/2020 nu a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Anexă

METODOLOGIE privind verificarea prealabilă a sesizărilor, realizarea activităţii de control şi efectuarea altor proceduri prevăzute de lege, de către Corpul de control al ministrului

Structură

CAPITOLUL I: Dispoziţii generale

CAPITOLUL II: Verificarea prealabilă a sesizărilor şi realizarea activităţii de control

SECŢIUNEA 1: Verificarea prealabilă a sesizărilor

SECŢIUNEA 2: Realizarea activităţii de control

CAPITOLUL III: Procedura cercetării prealabile a faptelor ce constituie abateri disciplinare, în vederea exercitării acţiunii disciplinare împotriva executorilor judecătoreşti şi a notarilor publici

CAPITOLUL IV: Procedura verificării referitoare la buna reputaţie a notarilor publici în funcţie

CAPITOLUL V: Procedura verificării referitoare la realitatea situaţiei materiale a beneficiarului de asistenţă extrajudiciară

 

Art. 8

(1) Inspectorii îşi exercită atribuţiile cu obiectivitate, manifestând o atitudine echidistantă şi neutră, de natură a înlătura orice suspiciuni de părtinire, având ca unic temei legea, fără a da curs presiunilor şi influenţelor de orice natură.

(2) Inspectorii trebuie să dea dovadă de competenţă profesională, să îşi perfecţioneze continuu pregătirea profesională, în raport cu necesităţile de specializare, să aibă un comportament decent şi civilizat şi să manifeste calm, răbdare, politeţe în relaţiile de serviciu.

(3) În vederea asigurării caracterului imparţial şi independent al activităţii şi evitării conflictului de interese, inspectorii pot efectua verificări prealabile, controale, cercetarea disciplinară sau orice alte lucrări care privesc entităţile în cadrul cărora şi-au desfăşurat anterior activitatea, după trecerea unui termen de 5 ani de la data încetării activităţii în cadrul acelor entităţi.

(4) Inspectorii au obligaţia să soluţioneze cu celeritate lucrările repartizate la termenul fixat de inspectorul-şef şi să finalizeze rapoartele de control la termenul stabilit de ministrul justiţiei sau într-un termen rezonabil pentru a se putea atinge scopul acţiunii de control şi evita incidenţa prescripţiei răspunderii disciplinare a faptelor despre care există indicii că au fost săvârşite de categoriile de personal verificate.

Art. 9

(1) Actele, documentele sau orice informaţii aflate în evidenţa Corpului de control al ministrului, indiferent de suport, referitoare la lucrările de verificare prealabilă şi control, au caracter confidenţial, cu excepţia celor care constituie, potrivit legii, informaţii de interes public.

(2) Caracterul confidenţial nu poate fi opus organelor de urmărire penală ori instanţelor de judecată şi nici altor instituţii exceptate de lege în acest sens.

Art. 10

În cazul în care, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, au luat cunoştinţă, cu prilejul efectuării unei acţiuni de verificare şi/sau control, de săvârşirea unei infracţiuni pentru care acţiunea penală se pune în mişcare din oficiu sau există o suspiciune rezonabilă cu privire la săvârşirea unei infracţiuni, inspectorii Corpului de control al ministrului vor proceda potrivit dispoziţiilor art. 61 şi 291 din Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 11

Activitatea Corpului de control al ministrului se desfăşoară cu respectarea dispoziţiilor legale cu privire la protecţia datelor cu caracter personal.

Art. 12

(1) La solicitarea inspectorilor, entităţile supuse controlului vor formula note de relaţii cu privire la aspectele constatate.

(2) În condiţiile prevăzute de legile speciale, persoanele aflate în curs de cercetare disciplinară pot fi asistate de avocaţi, pot consulta şi obţine copii de pe înscrisurile aflate la dosarul de cercetare disciplinară.

(…)

Art. 17

(1) În funcţie de gradul de complexitate, sesizările înregistrate la Corpul de control al ministrului pot fi repartizate unuia sau mai multor inspectori.

(2) În cazul în care, după repartizarea prevăzută la art. 16, apar elemente noi sau care nu au fost cunoscute la data repartizării lucrării, de natură a afecta imparţialitatea inspectorilor în efectuarea verificărilor prealabile sau alte situaţii obiective care determină inspectorul să facă, de îndată, o cerere motivată de abţinere, inspectorul-şef poate dispune redistribuirea lucrării, din oficiu sau după aprobarea cererii de abţinere desemnând un alt inspector să efectueze verificările şi completând în mod corespunzător fişa de repartizare a lucrării.

(3) În sensul dispoziţiilor alin. (2), prin elemente noi sau care nu au fost cunoscute la data repartizării se înţeleg următoarele:

a) situaţiile de incompatibilitate şi conflict de interese, în condiţiile legii;

b) concediu medical, de odihnă sau fără plată cu o durată mai mare de 15 zile;

c) delegarea, detaşarea sau transferul;

d) orice alte împrejurări care ar determina imposibilitatea sau întârzierea semnificativă a soluţionării lucrării.