Metodologie privind verificarea prealabilă a sesizărilor, realizarea activităţii de control şi efectuarea altor proceduri prevăzute de lege, de către Corpul de control al ministrului (OMJ nr. 2144/C/2024)
Actul publicat în Monitorul Oficial | Preambul | Sumar |
Ordinul ministrului Justiției (OMJ) nr. 2144/C/2024 pentru aprobarea Metodologiei privind verificarea prealabilă a sesizărilor, realizarea activității de control și efectuarea altor proceduri prevăzute de lege, de către Corpul de control al ministrului
(M. Of. nr. 1122 din 11 noiembrie 2024) |
Ținând cont de: – art. 5 lit. c), ale art. 12 și 25 din H.G. nr. 592/2024 privind organizarea și funcționarea Ministerului Justiției; – art. 4 din Legea nr. 188/2000 privind executorii judecătorești, rep.; – art. 160 alin. (3) din Legea notarilor publici și a activității notariale nr. 36/1995, rep.; Văzând: – art. 109-art. 111 din Regulamentul de organizare și funcționare a Ministerului Justiției, aprobat prin OMJ nr. 1.973/C/2022; În temeiul: – art. 13 din H.G. nr. 592/2024 privind organizarea și funcționarea Ministerului Justiției și al dispozițiilor art. 9 și 33 din Legea nr. 361/2022 privind protecția avertizorilor în interes public. |
Se aprobă Metodologia privind verificarea prealabilă a sesizărilor, realizarea activității de control și efectuarea altor proceduri prevăzute de lege, de către Corpul de control al ministrului. |
În M. Of. nr. 1122 din data de 11 noiembrie 2024 s-a publicat Ordinul ministrului Justiției (OMJ) nr. 2144/C/2024 pentru aprobarea Metodologiei privind verificarea prealabilă a sesizărilor, realizarea activității de control și efectuarea altor proceduri prevăzute de lege, de către Corpul de control al ministrului.
Redăm, în cele ce urmează, dispozițiile regăsite în respectivul act normativ:
Art. 1
Se aprobă Metodologia privind verificarea prealabilă a sesizărilor, realizarea activității de control și efectuarea altor proceduri prevăzute de lege, de către Corpul de control al ministrului, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2
Corpul de control al ministrului va duce la îndeplinire dispozițiile prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 4
La data intrării în vigoare a prezentului ordin, Ordinul ministrului justiției nr. 2/58.606/454/2020*) pentru aprobarea Metodologiei privind verificarea prealabilă a sesizărilor, realizarea activității de control și efectuarea altor proceduri prevăzute de lege, de către Direcția Corpul de control al ministrului, cu modificările și completările ulterioare, se abrogă.
_______
*) Ordinul ministrului justiției nr. 2/58.606/454/2020 nu a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Anexă
METODOLOGIE privind verificarea prealabilă a sesizărilor, realizarea activității de control și efectuarea altor proceduri prevăzute de lege, de către Corpul de control al ministrului
Structură
CAPITOLUL I: Dispoziții generale
CAPITOLUL II: Verificarea prealabilă a sesizărilor și realizarea activității de control
SECȚIUNEA 1: Verificarea prealabilă a sesizărilor
SECȚIUNEA 2: Realizarea activității de control
CAPITOLUL III: Procedura cercetării prealabile a faptelor ce constituie abateri disciplinare, în vederea exercitării acțiunii disciplinare împotriva executorilor judecătorești și a notarilor publici
CAPITOLUL IV: Procedura verificării referitoare la buna reputație a notarilor publici în funcție
CAPITOLUL V: Procedura verificării referitoare la realitatea situației materiale a beneficiarului de asistență extrajudiciară
Art. 8
(1) Inspectorii își exercită atribuțiile cu obiectivitate, manifestând o atitudine echidistantă și neutră, de natură a înlătura orice suspiciuni de părtinire, având ca unic temei legea, fără a da curs presiunilor și influențelor de orice natură.
(2) Inspectorii trebuie să dea dovadă de competență profesională, să își perfecționeze continuu pregătirea profesională, în raport cu necesitățile de specializare, să aibă un comportament decent și civilizat și să manifeste calm, răbdare, politețe în relațiile de serviciu.
(3) În vederea asigurării caracterului imparțial și independent al activității și evitării conflictului de interese, inspectorii pot efectua verificări prealabile, controale, cercetarea disciplinară sau orice alte lucrări care privesc entitățile în cadrul cărora și-au desfășurat anterior activitatea, după trecerea unui termen de 5 ani de la data încetării activității în cadrul acelor entități.
(4) Inspectorii au obligația să soluționeze cu celeritate lucrările repartizate la termenul fixat de inspectorul-șef și să finalizeze rapoartele de control la termenul stabilit de ministrul justiției sau într-un termen rezonabil pentru a se putea atinge scopul acțiunii de control și evita incidența prescripției răspunderii disciplinare a faptelor despre care există indicii că au fost săvârșite de categoriile de personal verificate.
Art. 9
(1) Actele, documentele sau orice informații aflate în evidența Corpului de control al ministrului, indiferent de suport, referitoare la lucrările de verificare prealabilă și control, au caracter confidențial, cu excepția celor care constituie, potrivit legii, informații de interes public.
(2) Caracterul confidențial nu poate fi opus organelor de urmărire penală ori instanțelor de judecată și nici altor instituții exceptate de lege în acest sens.
Art. 10
În cazul în care, în exercitarea atribuțiilor de serviciu, au luat cunoștință, cu prilejul efectuării unei acțiuni de verificare și/sau control, de săvârșirea unei infracțiuni pentru care acțiunea penală se pune în mișcare din oficiu sau există o suspiciune rezonabilă cu privire la săvârșirea unei infracțiuni, inspectorii Corpului de control al ministrului vor proceda potrivit dispozițiilor art. 61 și 291 din Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, cu modificările și completările ulterioare.
Art. 11
Activitatea Corpului de control al ministrului se desfășoară cu respectarea dispozițiilor legale cu privire la protecția datelor cu caracter personal.
Art. 12
(1) La solicitarea inspectorilor, entitățile supuse controlului vor formula note de relații cu privire la aspectele constatate.
(2) În condițiile prevăzute de legile speciale, persoanele aflate în curs de cercetare disciplinară pot fi asistate de avocați, pot consulta și obține copii de pe înscrisurile aflate la dosarul de cercetare disciplinară.
(…)
Art. 17
(1) În funcție de gradul de complexitate, sesizările înregistrate la Corpul de control al ministrului pot fi repartizate unuia sau mai multor inspectori.
(2) În cazul în care, după repartizarea prevăzută la art. 16, apar elemente noi sau care nu au fost cunoscute la data repartizării lucrării, de natură a afecta imparțialitatea inspectorilor în efectuarea verificărilor prealabile sau alte situații obiective care determină inspectorul să facă, de îndată, o cerere motivată de abținere, inspectorul-șef poate dispune redistribuirea lucrării, din oficiu sau după aprobarea cererii de abținere desemnând un alt inspector să efectueze verificările și completând în mod corespunzător fișa de repartizare a lucrării.
(3) În sensul dispozițiilor alin. (2), prin elemente noi sau care nu au fost cunoscute la data repartizării se înțeleg următoarele:
a) situațiile de incompatibilitate și conflict de interese, în condițiile legii;
b) concediu medical, de odihnă sau fără plată cu o durată mai mare de 15 zile;
c) delegarea, detașarea sau transferul;
d) orice alte împrejurări care ar determina imposibilitatea sau întârzierea semnificativă a soluționării lucrării.