281 views
Actul publicat în Monitorul Oficial |
Sumar |
Ordinul ministrului muncii și protecției sociale (OMMPS), Ordinul ministrului afacerilor interne (OMAI), Ordinul ministrului justiției (OMJ) nr. 173/65/3.042/C/2021 pentru aprobarea Metodologiei de evaluare şi intervenţie multidisciplinară şi interinstituţională în acordarea serviciilor de sprijin şi protecţie pentru victimele infracţiunilor
(M. Of. nr. 587 din 11 iunie 2021)
|
Se aprobă Metodologia de evaluare şi intervenţie multidisciplinară şi interinstituţională în acordarea serviciilor de sprijin şi protecţie pentru victimele infracţiunilor. |
În M. Of. nr. 587 din 11 iunie 2021 s-a publicat Ordinul comun al ministrului muncii și protecției sociale, ministrului afacerilor interne, ministrului justiției nr. 173/65/3.042/C/2021 pentru aprobarea Metodologiei de evaluare şi intervenţie multidisciplinară şi interinstituţională în acordarea serviciilor de sprijin şi protecţie pentru victimele infracţiunilor.
Redăm, în cele ce urmează, prevederile respectivului act normativ.
Art. 1
„Se aprobă Metodologia de evaluare şi intervenţie multidisciplinară şi interinstituţională în acordarea serviciilor de sprijin şi protecţie pentru victimele infracţiunilor, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin”.
Art. 2
„Direcţiile generale de asistenţă socială, unităţile de poliţie şi serviciile de probaţiune îşi actualizează procedurile operaţionale şi încheie protocoale de colaborare pentru evaluarea şi intervenţia multidisciplinară şi interinstituţională în acordarea serviciilor de sprijin şi protecţie pentru victimele infracţiunilor”.
Art. 3
„Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I”.
Vă prezentăm, în continuare, structura Metodologiei de evaluare şi intervenţie multidisciplinară şi interinstituţională în acordarea serviciilor de sprijin şi protecţie pentru victimele infracţiunilor, care se regăsește în anexa care face parte integrantă din respectivul ordin.
Structura
Capitolul I: Dispoziţii generale
Capitolul II: Identificarea, informarea iniţială şi referirea victimelor către Compartimentul/Serviciul pentru sprijinirea victimelor infracţiunilor
Capitolul III: Evaluarea victimei în vederea determinării măsurilor de sprijin şi protecţie de care aceasta poate beneficia
Capitolul IV: Acordarea serviciilor de sprijin şi protecţie pentru victimele infracţiunilor
Capitolul V: Monitorizarea acordării serviciilor de sprijin şi protecţie – Registrul special privind victimele infracţiunilor
Capitolul VI: Cooperarea interinstituţională în vederea campaniilor de conştientizare a comunităţii şi în domeniul instruirii şi formării personalului SSVI
Mai departe, redăm cele mai importante prevederi regăsite în cuprinsul Metodologiei de evaluare şi intervenţie multidisciplinară şi interinstituţională în acordarea serviciilor de sprijin şi protecţie pentru victimele infracţiunilor
Art. 3
„(1) Identificarea victimelor infracţiunii, definită conform art. 34 lit. c) din lege ca fiind procesul de constatare a faptului că o persoană se declară/este victimă a infracţiunilor, se realizează, conform prevederilor art. 37 din lege, de organele judiciare, precum şi de orice alte instituţii ale statului care, în exercitarea atribuţiilor, intră în contact cu persoane care sunt potenţiale victime ale infracţiunilor.
(2) Identificarea victimei se poate realiza pe baza următoarelor criterii, enumerate exemplificativ:
a) declaraţia acesteia, adult sau copil, sau a părintelui ori a reprezentantului legal, atunci când se adresează organelor judiciare, poliţiei, compartimentelor/serviciilor pentru sprijinirea victimelor infracţiunilor, că a fost victima unei fapte prevăzute de legea penală;
b) în aplicarea prevederilor art. 37 din lege, în lipsa unei declaraţii din partea acestora, de către profesioniştii care intră în contact cu victimele, prin prisma următoarelor domenii de activitate: sănătate, poliţie, jandarmerie, asistenţă socială, justiţie, învăţământ etc., dacă persoana prezintă urme fizice sau psihice ale unei traume”.
Art. 6
„Datele de identificare ale furnizorilor de servicii sociale care deţin licenţă de funcţionare pentru CSVI şi SSVI sunt înscrise în Registrul electronic unic al serviciilor sociale, publicat pe pagina de internet a Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale”.
Art. 11
„(1) Serviciile de sprijin şi protecţie prevăzute la art. 7 din lege sunt servicii integrate acordate de către DGASPC, prin CSVI/SSVI, sau, după caz, de alţi furnizori de servicii sociale publici sau privaţi, prevăzuţi la art. 31 din lege, acreditaţi în condiţiile legii şi care au obţinut licenţă de funcţionare pentru serviciul pentru sprijinirea victimelor infracţiunilor, prevăzut în Nomenclatorul serviciilor sociale, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 867/2015 pentru aprobarea Nomenclatorului serviciilor sociale, precum şi a regulamentelor-cadru de organizare şi funcţionare a serviciilor sociale, cu modificările şi completările ulterioare, cod 8899CZ-PN-VI, sau pentru alt serviciu social destinat protecţiei victimelor violenţei domestice sau traficului de persoane, precum şi prin compartimentele şi instituţiile specializate menţionate la art. 31 alin. (3)-(5) din lege, prin colaborare interdisciplinară şi interinstituţională cu organele judiciare, unităţile de poliţie şi alte servicii publice de interes general.
(2) Pentru serviciile de sprijin şi protecţie prevăzute la art. 7 din lege, CSVI/SSVI din cadrul DGASPC reprezintă un punct unic de colectare a informaţiilor privind servicii de sprijin şi protecţie acordate victimelor infracţiunilor din judeţ, ceea ce presupune următoarele:
a) solicitarea pentru acordarea de servicii de sprijin şi protecţie se adresează DGASPC;
b) alţi furnizori de servicii sociale publici sau privaţi, prevăzuţi la art. 31 din lege care primesc solicitări pentru acordarea de servicii de sprijin şi protecţie a victimelor infracţiunilor, informează în scris DGASPC, în conformitate cu prevederile art. 7 alin. (2) din lege;
c) alţi furnizori de servicii sociale publici sau privaţi, prevăzuţi la art. 31 din lege care acordă servicii de sprijin şi protecţie a victimelor infracţiunilor, transmit DGASPC datele necesare pentru a fi înregistrate în Registrul special privind victimele infracţiunilor referite serviciilor de sprijin şi protecţie, conform prevederilor art. 39 alin. (8) din lege”.
Art. 13
„(1) În aplicarea art. 7 alin. (4) lit. a) din lege, fiecărei persoane care se adresează CSVI/SSVI din cadrul DGASPC sau, după caz, altor furnizori de servicii sociale publici sau privaţi, prevăzuţi la art. 31 din lege, i se înmânează un material de informare care cuprinde cel puţin informaţiile prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta metodologie. Activitatea de informare prevăzută la art. 7 alin. (4) lit. a) nu este limitată la înmânarea acestui formular şi se va acorda în mod individualizat, adaptat în funcţie de nevoile fiecărui caz în parte.
(2) Prin cooperare interinstituţională între CSVI/SSVI, unităţile de poliţie şi alte instituţii cu atribuţii în domeniu, la nivelul fiecărui judeţ, respectiv al sectoarelor municipiului Bucureşti, se elaborează un material de informare care să conţină şi informaţii cu privire la:
a) datele de contact ale instituţiilor sau, după caz, ale furnizorilor publici sau privaţi de servicii sociale, organizaţiilor neguvernamentale care au obligaţia sau care pot furniza sprijin în obţinerea acestor drepturi;
b) atunci când este cazul, posibilităţile de primire în centrele de primire în regim de urgenţă, centrele de recuperare pentru victimele violenţei domestice sau locuinţele protejate, potrivit Legii nr. 217/2003 pentru prevenirea şi combaterea violenţei domestice, republicată, cu modificările ulterioare.
(3) În vederea aplicării art. 41 din lege unităţile de poliţie pun la dispoziţia CSVI/SSVI materialele informative folosite în activitatea proprie, potrivit art. 4 din lege, sau, după caz, publicate pe pagina proprie de internet, conform art. 6 din lege”.
Art. 14
„(1) Consilierea psihologică, serviciile de inserţie/reinserţie socială, sprijinul emoţional şi social în scopul reintegrării sociale, prevăzute la art. 7 alin. (4) lit. b), d) şi e) din lege, se realizează personalizat, în funcţie de nevoile identificate în evaluare, de planul de intervenţie sau de planul de servicii şi de consultările interdisciplinare în cadrul echipei care acordă serviciile de sprijin şi protecţie a victimei şi cu respectarea standardelor minime de calitate aplicabile serviciilor sociale, statutului profesiilor şi codurilor de etică.
(2) Consilierea privind evitarea riscurilor de victimizare secundară şi repetată sau de intimidare şi răzbunare prevăzută la art. 7 alin. (4) lit. b) din lege poate cuprinde următoarele aspecte, cu titlu exemplificativ:
a) informarea în privinţa drepturilor prevăzute de lege pe care victima le are în raporturile sale cu autorităţile publice, conform principiilor enumerate la art. 33 din lege, ori de câte ori se săvârşeşte o infracţiune, în scopul evitării victimizării secundare;
b) informarea cu privire la centrele de zi şi rezidenţiale cu găzduire pe perioadă determinată prevăzute la art. 9 alin. (1) din lege”.
Art. 20
„Autorităţile administraţiei publice locale prevăd în Planul anual de acţiune privind serviciile sociale administrate şi finanţate din bugetul consiliului judeţean/consiliului local/Consiliului General al Municipiului Bucureşti, prevăzut de Legea asistenţei sociale nr. 292/2011, cu modificările şi completările ulterioare, şi al cărui model-cadru este aprobat prin Ordinul ministrului muncii şi justiţiei sociale nr. 1.086/2018, programe de instruire în domeniul serviciilor de sprijin şi protecţie a victimelor infracţiunilor, în baza cooperării interinstituţionale prevăzute la art. 19”.
Art. 21
„(1) În cadrul acţiunilor de sensibilizare a comunităţii privind nevoile şi riscurile sociale de la nivelul judeţului, realizate de autorităţile administraţiei publice locale, conform prevederilor art. 135 alin. (1) lit. f) din Legea asistenţei sociale nr. 292/2011, cu modificările şi completările ulterioare, sunt incluse teme pentru prevenirea infracţionalităţii şi a riscului crescut al persoanelor vulnerabile de deveni victime ale infracţionalităţii.
(2) Temele şi modalitatea de realizare a acţiunilor prevăzute la alin. (1) se stabilesc prin cooperare interinstituţională la nivel judeţean şi local între DGASPC şi/sau, după caz, alţi furnizori de servicii sociale publici sau privaţi, prevăzuţi la art. 31 din lege, şi unităţile de poliţie”.
Nu în ultimul rând, expunem structura anexei ce privește la Drepturile victimelor infracțiunilor și care face parte integrantă din prezenta Metodologie.
Structura
Secțiunea I: Aspecte generale
Subsecțiunea 1: I.1. Aspecte privind procesul penal
Subsecțiunea 2: I.2. Alte drepturi ale persoanelor victime ale infracţiunilor
Secțiunea II: Drepturile victimelor anumitor tipuri de infracţiuni