Legea nr. 98/2016, Legea nr. 99/2016, Legea nr. 100/2016, Legea nr. 101/2016 – modificări (Legea nr. 208/2022)

Actul modificat

Actul modificator Sumar
Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile

(M. Of. nr. 390 din 23 mai 2016)

Legea nr. 99/2016 privind achiziţiile publice 

(M. Of. nr. 391 din 23 mai 2016)

Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii

(M. Of. nr. 392 din 23 mai 2016)

Legea nr. 101/2016 privind remediile şi căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziţie publică, a contractelor sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor

(M. Of. nr. 393 din 23 mai 2016)

 

Legea nr. 208/2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, Legii nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale, Legii nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii, precum şi a Legii nr. 101/2016 privind remediile şi căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziţie publică, a contractelor sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor

(M. Of. 697 din 12 iulie 2022)

 

 

– modifică: Legea nr. 98/2016: art. 7 alin. (2) și (5), art. 90 alin. (3), art. 98 alin. (6), art. 104 alin. (1) lit. c), art. 104 alin. (4^1), art. 104 alin. (8) lit. b), art. 111 alin. (6), art. 154, art. 184, art. 185 alin. (2), art. 187 alin. (3), art. 187 alin. (3^1), art. 187 alin. (8) lit. a), art. 221 alin. (11), art. 227 alin. (1), art. 228;  

Legea nr. 99/2016: art. 12 alin. (2) și (4), art. 103 alin. (3), art. 111 alin. (6), art. 117 alin. (3) lit. b), art. 124 alin. (6), art. 164, art. 198, art. 199 alin. (2), art. 209 alin. (3), art. 209 alin. (3^1), art. 209 alin. (8), art. 248 alin. (1), art. 249;

Legea nr. 100/2016: art. 51 alin. (2), art. 113; 

Legea nr. 101/2016: art. 53 alin. (1);

– introduce: Legea nr. 98/2016: art. 7 alin. (6)-(8), art. 104 alin. (1) lit. d), art. 154^1 și 154^2, art. 182 (2^1),  art. 193 alin. (6), art. 209 alin. (3), art. 222^2, art. 224 alin. (1) lit. m);  

Legea nr. 99/2016: art. 12 alin. (6)-(8), art. 164^1 și art. 164^2, art. 196 alin. (2^1), art. 202 alin. (6), art. 221 alin. (3), art. 243^1, art. 245 alin. (2) lit. n);

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Legea nr. 101/2016: art. 53 alin. (1^3), art. 58 alin. (1^1);

Legea nr. 100/2016: art. 61 alin. (3^1), art. 71 alin. (5)-(7);

– abrogă: Legea nr. 99/2016: art. 12 alin. (5).

În M. Of. 697 din 12 iulie 2022 s-a publicat Legea nr. 208/2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, Legii nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale, Legii nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii, precum şi a Legii nr. 101/2016 privind remediile şi căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziţie publică, a contractelor sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor. 

Vă prezentăm, în cele ce urmează, cele mai importante modificări aduse respectivelor acte normative.

Legea nr. 99/2016

Art. 12 alin. (6)-(8)

Noua reglementare

La articolul 12, după alineatul (5) se introduc trei noi alineate, alineatele (6)-(8), cu următorul cuprins:

„(6) Angajamentul legal prin care se angajează cheltuielile aferente achiziţiei directe poate lua forma unui contract de achiziţie publică sau a unei comenzi ori a altui tip de document încheiat în condiţiile legii, inclusiv în cazul achiziţiilor iniţiate prin intermediul instrumentelor de plată ce permit posesorului să le utilizeze în relaţia cu comercianţii, în vederea efectuării de plăţi, fără numerar, pentru achiziţionarea de produse, servicii şi/sau lucrări prin intermediul unui terminal, cum ar fi, dar fără a se limita la acestea, cardurile de plată şi/sau portofele electronice.

(7) În cazul achiziţiei directe, entitatea contractantă:

a) are obligaţia de a utiliza catalogul electronic pus la dispoziţie de SEAP sau de a publica un anunţ într-o secţiune dedicată a website-ului propriu sau a SEAP, însoţit de descrierea produselor, serviciilor sau lucrărilor care urmează a fi achiziţionate, pentru achiziţiile a căror valoare estimată este mai mare de 200.000 lei, fără TVA, pentru produse şi servicii, respectiv 560.000 lei, fără TVA, pentru lucrări;

b) are obligaţia de a consulta minimum trei operatori economici pentru achiziţiile a căror valoare estimată este mai mare de 140.000 lei, fără TVA, pentru produse şi servicii, respectiv 300.000 lei, fără TVA, pentru lucrări, dar mai mică sau egală cu valoarea menţionată la lit. a) ; dacă în urma consultării autoritatea contractantă primeşte doar o ofertă valabilă din punctul de vedere al cerinţelor solicitate, achiziţia poate fi realizată;

c) are dreptul de a achiziţiona pe baza unei singure oferte dacă valoarea estimată a achiziţiei este mai mică sau egală cu 140.000 lei, fără TVA, pentru produse şi servicii, respectiv 300.000 lei, fără TVA, pentru lucrări;

d) are dreptul de a plăti direct, pe baza angajamentului legal, fără acceptarea prealabilă a unei oferte, dacă valoarea estimată a achiziţiei este mai mică de 9.000 lei, fără TVA.

(8) Entitatea contractantă are obligaţia trimestrial de a transmite în SEAP o notificare de atribuire cu privire la achiziţiile directe, grupate pe necesitate, care să cuprindă cel puţin obiectul, cantitatea achiziţionată, valoarea şi codul CPV, cu excepţia achiziţiilor directe realizate prin utilizarea catalogului electronic SEAP, în baza prevederilor alin. (7) lit. a)”.

 

Art. 103 alin. (3)

Vechea reglementare

„(3) Criteriile de atribuire utilizate în cazul procedurii de dialog competitiv sunt cel mai bun raport calitate-preț sau cel mai bun raport calitate-cost prevăzute la art. 209 alin. (3) lit. c) și d)”.

Noua reglementare

La articolul 103, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„(3) Criteriile de atribuire utilizate în cazul procedurii de dialog competitiv sunt cel mai bun raport calitate-preţ sau cel mai bun raport calitate-cost, prevăzute la art. 209 alin. (3) lit. a) şi b)”.

 

Art. 196 alin. (2^1)

Noua reglementare

La articolul 196, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21) , cu următorul cuprins:

„(21) Experienţa profesională relevantă este experienţa realizată:

a) în cadrul unei profesii reglementate cum ar fi, dar fără a se limita la: activităţi medicale, activităţi contabile, activităţi de audit financiar, activităţi de asistenţă şi reprezentare juridică specifice profesiei de avocat, activităţi de arhitectură;

b) în baza deţinerii unei autorizaţii/certificări/atestări specifice fără de care nu poate fi exercitată activitatea ce face obiectul contractului sectorial, cum ar fi, dar fără a se limita la: activităţi în domeniul gazelor naturale, activităţi în domeniul infrastructurii feroviare”.

 

Art. 202 alin. (6)

Noua reglementare

La articolul 202, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu următorul cuprins:

„(6) În cadrul procedurii simplificate şi al procedurii aplicate pentru atribuirea unui contract/acord-cadru finanţat din Planul naţional de redresare şi rezilienţă, entităţile contractante sunt obligate să selecteze în DUAE «alpha: indicaţia globală pentru toate criteriile de selecţie»”.

 

Art. 245 alin. (2) lit. n)

Noua reglementare

La articolul 245 alineatul (2), după litera m) se introduce o nouă literă, litera n), cu următorul cuprins:

„n) încălcarea prevederilor art. 232 alin. (1) şi (3)”.

 

Legea nr. 100/2016

Art. 61 alin. (3^1)

Noua reglementare

La articolul 61, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (31) , cu următorul cuprins:

„(31) Termenul acordat ofertanţilor pentru transmiterea răspunsului la solicitarea prevăzută la alin. (3), inclusiv cu eventuala prelungire solicitată justificat de operatorul economic, este de maximum 15 zile lucrătoare şi va fi stabilit în funcţie de complexitatea solicitării”.

 

Art. 113

Vechea reglementare

„Contravențiilor prevăzute la art. 111 alin. (2) le sunt aplicabile dispozițiile Ordonanței Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, cu excepția art. 13 alin. (1)art. 28 și art. 29”.

Noua reglementare

Articolul 113 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„În cazul contravenţiilor prevăzute la art. 111 sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare”.

 

Legea nr. 101/2016

Art. 53 alin. (1^3)

Noua reglementare

La articolul 53, după alineatul (12) se introduce un nou alineat, alineatul (13), cu următorul cuprins:

„(13) Documentele constatatoare emise de către autoritatea/entitatea contractantă care conţin informaţii referitoare la îndeplinirea sau, după caz, neîndeplinirea obligaţiilor contractuale de către contractant şi, dacă este cazul, la eventualele prejudicii pot fi contestate la secţia de contencios administrativ şi fiscal a tribunalului, în termen de 30 de zile de la data comunicării acestora contractantului, în conformitate cu prevederile secţiunii a 2-a – Soluţionarea litigiilor în instanţa de judecată”.

 

Art. 58 alin. (1^1)

Noua reglementare

La articolul 58, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11) , cu următorul cuprins:

„(11) Dreptul de a solicita instanţei de judecată constatarea nulităţii absolute a contractului/actului adiţional la acesta, încheiat cu încălcarea condiţiilor cerute, după caz, de legislaţia privind achiziţiile publice, legislaţia privind achiziţiile sectoriale sau legislaţia privind concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii pentru încheierea sa valabilă, precum şi repunerea părţilor în situaţia anterioară, poate fi exercitat, în condiţiile prezentei legi, şi de ANAP. ANAP este scutită de taxa de timbru aferentă cererilor în constatarea nulităţii absolute a contractelor de achiziţie publică, solicitate conform alin. (1)”.