5.472 views
Actul modificat | Actul modificator | Sumar |
Legea nr. 260/2008 (rep. M. Of. nr. 635 din 15 octombrie 2013) | Legea nr. 191/2015 (M. Of. nr. 494 din 6 iulie 2015) | – modifică: art. 2 lit. c) prima liniuță și lit. d), art. 3 alin. (4), (7) şi (8), art. 7 alin. (1) în partea introductivă, art. 9 alin. (1), art. 12, art. 16 pct. 1 lit. c), art. 17 alin. (1), art. 17 alin. (2) și (3), art. 19, alin. (2) şi (3), art. 23, art. 24 alin. (2) lit. a și c) – abrogă: art. 2 lit. i), art. 17 alin. (4) și (5), art. 26 – introduce: art. 3 alin. (9), art. 9 alin. (11) și (12), art. 17 alin. (11) |
În M. Of. nr. 494 din 6 iulie 2015, s-a publicat Legea nr. 191/2015 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 260/2008 privind asigurarea obligatorie a locuinţelor împotriva cutremurelor, alunecărilor de teren şi inundaţiilor (rep. M. Of. nr. 635 din 15 octombrie 2013).
Vă prezentăm, în continuare, modificările aduse Legii nr. 260/2008 prin Legea nr. 191/2015:
Art. 2 lit. c) şi d) Legea nr. 260/2008 (modificată prin Legea nr. 191/2015)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 2 lit. c) la prima liniuță prevedea faptul că tipul A de construcție era construcţia cu structura de rezistenţă din beton armat, metal ori lemn sau cu pereţi exteriori din piatră, cărămidă arsă sau din orice alte materiale rezultate în urma unui tratament termic şi/sau chimic;
De asemenea art. 2 lit. d) definea poliţa de asigurare împotriva dezastrelor naturale, denumită în continuare PAD ca fiind înscrisul ce atestă încheierea contractului de asigurare a locuinţei, în temeiul căruia asigurătorul se obligă să plătească asiguratului despăgubirea totală sau parţială pentru prejudiciile produse locuinţei ca urmare a producerii riscului asigurat, în condiţiile şi în limitele stabilite de prezenta lege şi, după caz, ale celorlalte clauze înscrise în poliţă sau în contractul de asigurare. PAD reprezintă o poliţă separată faţă de poliţa facultativă.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 2 lit. c) la prima liniuță defineşte următorul tip de construcție: „tip A – construcţia cu structura de rezistenţă din beton armat, metal ori lemn sau cu pereţi exteriori din piatră, cărămidă arsă, lemn ori din orice alte materiale rezultate în urma unui tratament termic şi/sau chimic”.
De asemenea, art. 2 lit. d) definea următorul termen: „poliţă de asigurare împotriva dezastrelor naturale, denumită în continuare PAD – înscrisul ce atestă încheierea contractului de asigurare a locuinţei, în temeiul căruia asigurătorul se obligă să plătească asiguratului despăgubirea totală sau parţială, în condiţiile şi în limitele stabilite de prezenta lege şi de normele emise în aplicarea acesteia”.
Art. 2 lit. i) Legea nr. 260/2008 (modificată prin Legea nr. 191/2015)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 2 lit. i) definea certificatul de asigurare ca fiind documentul care atestă existenţa unei poliţe de asigurare obligatorie PAD pentru locuinţa respectivă, eliberat împreună cu poliţa de asigurare PAD.
Noua reglementare
Art. 2 lit. i) – Abrogat.
Art. 3 alin. (4), (7) şi (8) Legea nr. 260/2008 (modificată prin Legea nr. 191/2015)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 3 alin. (4) definea faptul că în cazul persoanelor fizice beneficiare de ajutor social, prima obligatorie se suporta din bugetele locale, pe seama sumelor defalcate din venituri ale bugetului de stat.
Potrivit art. 3 alin. (7), nu intrau sub incidenţa respectivei legi anexele, dependinţele care nu erau legate structural de clădirea în care era situată locuinţa asigurată, precum şi bunurile din interiorul locuinţei.
În sfârșit, la art. 7 alin. (8), se stabilește faptul că dovada existenţei asigurării obligatorii PAD, în cazul controalelor efectuate de autorităţile abilitate, o constituia poliţa de asigurare PAD sau certificatul de asigurare.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 7 alin. (4) prevede: „În cazul persoanelor fizice beneficiare de ajutor social, plata primelor de asigurare se face de către agenţiile judeţene pentru plăţi şi inspecţie socială direct în contul PAID în conformitate cu dispoziţiile legale”.
De asemenea, art. 7 alin. (7) stabilește: „Nu intră sub incidenţa prezentei legi anexele, dependinţele, dotările şi utilităţile care nu sunt legate structural de clădirea în care este situată locuinţa asigurată şi nici bunurile din interiorul locuinţei”.
În sfârșit, art. 7 alin. (8) dispune: „Dovada existenţei asigurării obligatorii PAD, în cazul controalelor efectuate de autorităţile abilitate, o constituie poliţa de asigurare PAD”.
Art. 3 alin. (9) Legea nr. 260/2008 (modificată prin Legea nr. 191/2015)
Noua reglementare
La art. 3, după alin. (8) se introduce un nou alineat, alin. (9).
Potrivit noii reglementări, art. 3 alin. (9) prevede: „Societăţile de asigurare-reasigurare autorizate să practice riscuri de catastrofă nu pot încheia asigurări facultative pentru o locuinţă care nu are încheiată în prealabil o asigurare obligatorie PAD”.
Art. 7 alin. (1) partea introductivă Legea nr. 260/2008 (modificată prin Legea nr. 191/2015)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 7 alin. (1) în partea introductivă prevedea: Contractul de asigurare obligatorie a locuinţelor se încheia în formă scrisă între PAID şi proprietarul locuinţei, prin mijlocirea societăţilor de asigurare autorizate să practice riscuri de catastrofă, prin derogare de la dispoziţiile Legii nr. 32/2000, cu modificările şi completările ulterioare, şi trebuiau să îndeplinească anumite condiții.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 7 alin. (1) în partea introductivă are următorul conținut: „Contractul de asigurare obligatorie a locuinţelor se încheie în formă scrisă, fie în mod direct între PAID şi proprietarul locuinţei, fie prin mijlocirea societăţilor de asigurare-reasigurare autorizate să practice riscuri de catastrofă, prin derogare de la dispoziţiile Legii nr. 32/2000, cu modificările şi completările ulterioare, şi trebuie să îndeplinească cel puţin următoarele condiţii”.
Art. 9 alin. (1) Legea nr. 260/2008 (modificată prin Legea nr. 191/2015)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 9 alin. (1) prevedea faptul că PAD era valabilă pe o perioadă de 12 luni, cu începere, cel mai devreme, de la ora 0,00 a zilei următoare celei în care s-a plătit prima obligatorie.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 9 alin. (1) prevede: „PAD este valabilă pe o perioadă de 12 luni, cu începere de la ora 0,00 a celei de a cincea zi calendaristică de la data la care s-a plătit prima obligatorie şi s-a emis şi semnat contractul de asigurare”.
Art. 9 alin. (11) şi (12) Legea nr. 260/2008 (modificată prin Legea nr. 191/2015)
Noua reglementare
La art. 9, după alin. (1) se introduc două noi alineate, alin. (11) şi (12).
Potrivit noii reglementări, art. 9 alin. (11) dispune: „În cazul poliţelor care se reînnoiesc, acestea intră în vigoare la ora 0,00 a zilei următoare celei în care s-a plătit prima de asigurare şi s-a emis şi semnat contractul de asigurare”.
De asemenea, art. 9 alin. (12) stabilește: „În cazuri bine determinate şi reglementate prin norme ale ASF, PAID poate efectua o inspecţie de risc a locuinţei care face obiectul asigurării obligatorii, iar cheltuiala ocazionată de aceasta va fi suportată de către PAID”.
Art. 12 Legea nr. 260/2008 (modificată prin Legea nr. 191/2015)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 12 la primul alineat prevedea faptul că plata primelor obligatorii se făcea anticipat, înainte de expirarea valabilităţii PAD.
Potrivit alineatului următor, pentru locuinţele sociale sau pentru persoanele care beneficiau, din diferite motive, de ajutoare sociale, prima pentru asigurarea obligatorie era în sarcina autorităţii locale care avea în evidenţă persoanele în cauză şi se făcea direct în contul PAID care, pe baza listei transmise de autoritatea locală, emitea poliţele de asigurare pentru aceste persoane.
Potrivit ultimului alineat, plata primelor subvenţionate parţial sau total se făcea în contul PAID de la bugetele locale, din sumele virate cu destinaţie specială de la bugetul de stat.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 12 prevede: „(1) Plata primelor obligatorii se face anticipat, înainte de expirarea valabilităţii PAD.
(2) Pentru locuinţele sociale, prima pentru asigurarea obligatorie este în sarcina autorităţii locale şi se face direct în contul PAID. Pentru locuinţele sociale sau pentru persoanele care beneficiază de ajutor social, PAID emite poliţele de asigurare pe baza listelor transmise de autorităţile locale ori de agenţiile judeţene pentru plăţi şi inspecţie socială, după caz”.
Art. 16 pct. 1 lit. c) Legea nr. 260/2008 (modificată prin Legea nr. 191/2015)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 16 pct. 1 lit. c) prevedea faptul că, potrivit PAD, societăţile de asigurare care emiteau asigurări obligatorii pentru locuinţe, în conformitate cu prevederile respectivei legi, aveau următoarele obligaţii şi drepturi:
1. obligaţii:
(…)
c) să emită asiguratului poliţa de asigurare, împreună cu certificatul de asigurare, la momentul încheierii asigurării obligatorii PAD.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 16 pct. 1 lit. c) dispune: „Potrivit PAD, societăţile de asigurare care emit asigurări obligatorii pentru locuinţe, în conformitate cu prevederile prezentei legi, au următoarele obligaţii şi drepturi:
1. obligaţii:
(…)
c) să emită asiguratului poliţa de asigurare la momentul încheierii asigurării obligatorii PAD”.
Art. 17 alin. (1) Legea nr. 260/2008 (modificată prin Legea nr. 191/2015)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 17 alin. (1) stabilea faptul că primarii, prin compartimentele de specialitate, furnizau PAID lista tuturor construcţiilor cu destinaţia de locuinţă, inclusiv a celor cu destinaţia de locuinţă socială, amplasate în unitatea administrativ-teritorială în cauză, specificând numele şi prenumele sau denumirea proprietarului şi, după caz, adresa domiciliului fiscal, codul numeric personal sau codul de identificare fiscală al acestuia, numărul din registrul de rol nominal unic şi din registrul agricol. Actualizarea se făcea în termen de 72 de ore de la schimbarea proprietarului locuinţei sau, după caz, a datelor de identitate a acestuia.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 17 alin. (1) prevede: „Primarii, prin compartimentele de specialitate, vor furniza PAID semestrial, în lunile iunie şi, respectiv, decembrie ale fiecărui an, lista tuturor construcţiilor cu destinaţia de locuinţă, inclusiv a celor cu destinaţia de locuinţă socială, amplasate în unitatea administrativ-teritorială în cauză, respectând formatul pus la dispoziţie de către PAID”.
- 1
- 2