Universuljuridic.ro PREMIUM
Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.
Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.
Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!
233 views
Guvernul României a făcut publică lista proiectelor de acte normative adoptate în cadrul ședinței din 11 iulie 2024, potrivit unui comunicat publicat pe site-ul oficial:
I. PROIECTE DE LEGI
1. Proiect de lege pentru acceptarea majorării cotei de participare a României la Fondul Monetar Internaţional
Potrivit proiectului de lege, cota de participare a României la FMI va crește de la 1811,4 milioane DST (Drepturi Speciale de Tragere), cât este în prezent, la 2717,1 milioane lei DST.
Diferența de 905,7 milioane DST va fi achitată de Banca Națională a României.
Prin majorarea cotei de participare a României se pune în aplicare o decizie de anul trecut a Consiliului executiv al FMI referitoare la majorarea cu 50% a cotelor FMI.
România a devenit membră a FMI la 15 decembrie 1972 și face parte din Constituenta condusă de Olanda și Belgia, alături de Andorra, Armenia, Bosnia și Herțegovina, Bulgaria, Croația, Cipru, Georgia, Israel, Luxemburg, Muntenegru, Republica Macedonia de Nord, Republica Moldova, Olanda și Ucraina.
DTS (Drept Special de Tragere) este un activ de rezervă internațional creat de FMI pentru a suplimenta rezervele oficiale ale țărilor membre.
Proiectul de lege va fi transmis spre dezbatere și adoptare Parlamentului.
II. ORDONANȚE DE URGENȚĂ
1. Ordonanță de urgență pentru stabilirea unor măsuri în domeniul siguranței rutiere
Guvernul a adus o serie de clarificări cu privire la situația șoferilor asupra cărora există suspiciuni privind consumul de substanțe psihoactive ca urmare a testării, precum și a celor care refuză testarea.
Noua legislație urmărește să asigure echilibrul între scopul legislației rutiere – de a proteja viața și sănătatea – și nevoia de clarificare cât mai rapidă a unor situații așa cum sunt cele pe care le-am menționat.
Astfel, pentru reducerea timpilor de așteptare, se stabilește un termen de maximum 72 de ore pentru realizarea analizelor toxicologice în vederea constatării prezenței sau absenței substanțelor psihoactive în organism sau a alcoolului în sânge și comunicarea acestora de către instituțiile de medicină legală către structurile Poliției Române. Termenul se calculează de la momentul finalizării procedurilor de recoltare a mostrelor biologice.
Această procedură vizează mostrele biologice recoltate de la persoanele care refuză sau nu pot să se supună testării în vederea stabilirii consumului de substanțe psihoactive ori a concentrației de alcool în aerul expirat sau de la persoanele testate cu un mijloc tehnic certificat care a indicat prezența în organism a unor substanțe psihoactive.
Aplicarea acestor reglementări va fi atent monitorizată. Ministerul Sănătății și Ministerul Afacerilor Interne vor prezenta lunar Guvernului o analiză comună cu privire la capacitatea de respectare a termenului de maximum 72 de ore.
Șoferii își vor primi carnetul de conducere înapoi în baza rezultatului analizelor probelor biologice care atestă absența în organism a substanțelor psihoactive sau a alcoolului în sânge.
De asemenea, un șofer își poate primi înapoi carnetul și în cazul în care instituțiile de medicină legală nu au comunicat rezultatul în timp util, respectiv la expirarea celor 72 de ore de la recoltare.
Pentru punerea în aplicare a acestor dispoziții, precum și pentru stabilirea normelor privind recoltarea, depozitarea și transportul mostrelor biologice în vederea stabilirii îmbibației de alcool în sânge sau a prezenței în organism a substanțelor psihoactive, Guvernul va aproba o Hotărâre.
Proiectul de hotărâre va fi inițiat în termen de 5 zile de la intrarea în vigoare a ordonanței de urgență, de către Ministerul Sănătății și Ministerul Afacerilor Interne.
Până la intrarea în vigoare a acestei Hotărâri, se aplică, în continuare, Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1.512/2013 pentru aprobarea Normelor metodologice privind recoltarea, depozitarea şi transportul mostrelor biologice în vederea probaţiunii judiciare prin stabilirea alcoolemiei sau a prezenţei în organism a substanţelor psihoactive în cazul persoanelor implicate în evenimente sau împrejurări în legătură cu traficul rutier.
Persoanele ale căror permise de conducere au fost retrase sau reținute ca urmare a refuzului de a fi testate cu aparate drug test sau etilotest sau ca urmare a testării cu un mijloc tehnic certificat care a indicat prezența în organism a unor substanțe psihoactive, beneficiază de termenul de 72 de ore.
Aceste prevederi se aplică și șoferilor care au refuzat testarea sau au fost testați cu un mijloc tehnic certificat care a indicat prezența în organism a unor substanțe psihoactive, în perioada scursă de la intrarea în vigoare a O.U.G. 84 până în prezent, iar termenul de 72 de ore curge de la data intrării în vigoare a ordonanței aprobată azi.
III. ORDONANȚE
1. Ordonanță pentru prorogarea unor termene prevăzute în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 36/2023 privind stabilirea cadrului general pentru închiderea programelor operaţionale finanţate în perioada de programare 2014-2020
Modificările aduse actului normativ care stabilește cadrul general pentru închiderea programelor operaționale finanțate în perioada de programare 2014-2020 – O.U.G. nr. 36/2023 – vizează corelarea cu cele mai recente reglementări europene, respectiv Regulamentul (UE) 795/2024.
Termenele prevăzute în O.U.G. nr. 36/2023 se extind astfel:
– Termenul pentru transmiterea pachetului de închidere pentru PO 2014-2020 către CE se prorogă de la 15 februarie 2025 până la data de 15 februarie 2026;
– Termenul până la care statul membru poate transmite raportul final de implementare a programului operațional finanțat din FEAR, împreună cu documentele de închidere se prorogă de la 30 septembrie 2024 până la data de 15 februarie 2026;
– Termenul pentru transmiterea cererii intermediare finale de plată pentru ultimul exercițiu contabil la CE se prorogă de la 31 iulie 2024 până la data de 31 iulie 2025;
– Termenul până la care beneficiarii își angajează răspunderea realizării integrale a indicatorilor și obiectivelor și asigură funcționalitatea proiectelor nefinalizate se prorogă de la 31 decembrie 2024 până la data de 31 decembrie 2025;
– Termenul până la care contractele de finanțare pentru proiectele etapizate trebuie încheiate de către autoritățile de management al programelor 2021-2027 se prorogă de la 31 iulie 2024 până la data de 30 septembrie 2024.
Este valorificată, astfel, flexibilitatea acordată de către Comisia Europeană statelor membre de a utiliza noile termene pentru a fi realizate toate etapele și procesele necesare închiderii programelor operaționale 2014-2020.
IV. HOTĂRÂRI DE GUVERN
1. Hotărâre de Guvern privind aprobarea Strategiei Naţionale în domeniul Inteligenţei Artificiale 2024-2027
Guvernul a aprobat Strategia Națională în domeniul Inteligenței Artificiale în contextul în care Programul de guvernare 2021-2024 menționează inteligența artificială în sfera proiectelor strategice și de transformare digitală.
De asemenea, IA este cuprinsă în politici și documente naționale ce includ măsuri pe linia digitalizării și a specializărilor inteligente: PNRR, Politica Industrială a României, Politica publică în domeniul e-guvernării 2021-2030, România Educată.
Strategia a beneficiat de o consultare publică extinsă, începând din septembrie 2023. Propunerile Comitetului Român pentru Inteligență Artificială și ale celorlalte organizații au fost temeinic analizate și sunt integrate în forma finală.
Strategia prevede înființarea Comisiei Interministeriale pentru Coordonarea Implementării SN-IA, care va reuni toate acele instituții care au rol în implementarea, monitorizarea și evaluarea SN-IA.
Coordonarea Comisiei va fi realizată de către ministrul cercetării, inovării și digitalizării, în calitate de președinte.
Odată adoptată, Strategia IA va fundamenta finanțările europene dedicate implementării tehnologiilor de ultimă generație și va avea un impact semnificativ în toate aspectele vieții noastre, în societatea și economia naționale.
La nivelul UE, se evidențiază reglementarea IA ca dimensiune-cheie în Strategia Uniunii, cu obiectivele de a avea pe piață sisteme de IA sigure și conforme cu legislația aplicabilă, cu drepturile fundamentale și valorile Uniunii.
Un alt element cheie al politicilor în domeniul IA vizează îmbunătățirea și obținerea de noi competențe (prin Agenda pentru competențe în Europa), incluzând acțiuni din sfera oportunităților de formare, a identificării locurilor de muncă, a elaborării strategiilor naționale în materie de competențe, a unei adaptări la cerințele și exigențele viitoare în procesul de formare profesională („meserii ale viitorului”), a cooperării între instituțiile de învățământ superior și cercetare-dezvoltare, a creșterii numărului de absolvenți din domeniile STEM și antreprenoriale, precum și a îmbunătățirii condițiilor care să faciliteze investițiile în competențe la nivelul statelor membre.
Exemple de utilizare a IA
Asistență medicală: IA este folosită în diagnosticarea și tratamentul bolilor, precum și în managementul spitalelor:
Agricultură: eficientizare prin monitorizarea în timp real culturilor și a condițiilor de mediu, de ex: proiectul ANTARES, finanțat de UE, dezvoltă tehnologii inteligente bazate pe senzori și analiza datelor pentru a ajuta fermierii să producă mai multe alimente într-un mod durabil
Transport: prin analiza cantităților mari de date provenite din senzori specifici, IA este utilizată în dezvoltarea vehiculelor autonome, în îmbunătățirea sistemelor de transport public și în descongestionarea traficului
Combaterea dezinformării: utilizarea AI pentru verificarea faptelor și demontarea informațiilor false.
2. Hotărâre de Guvern pentru stabilirea categoriilor de persoane prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 58/2023 privind securitatea şi apărarea cibernetică a României, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative
Actul normativ stabilește concret categoriile de persoane cărora li se aplică prevederile Legii nr. 58/2023, în completarea cadrului normativ existent, prin definirea clară, explicită și cuprinzătoare a categoriilor de entități cărora li se aplică legea.
Totodată, sunt clarificate și rolurile diferitelor entități implicate în securitatea cibernetică a României, în special a Directoratului Național de Securitate Cibernetică.
Prevederile vizează asigurarea rezilienței și protecției rețelelor și sistemelor informatice ce susțin funcțiile de apărare, securitate națională, ordine publică și guvernare și implementarea eficientă a măsurilor de securitate cibernetică prevăzute de Legea nr. 58/2023.
3. Hotărâre de Guvern pentru aprobarea amendamentului convenit prin schimbul de scrisori semnate la București la 21 martie 2024 și la Paris la 23 mai 2024 între Guvernul României şi Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei, la Acordul-cadru de împrumut dintre România şi Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei, semnat la 2 februarie 2007 la Bucureşti şi la 9 februarie 2007 la Paris, pentru finanţarea primei faze a Proiectului „Sistem integrat de reabilitare a sistemelor de alimentare cu apă şi canalizare, a staţiilor de tratare a apei potabile şi staţiilor de epurare a apelor uzate în localităţile cu o populație de până la 50.000 locuitori”
Actul normativ prelungește termenul de finalizare pentru două subproiecte incluse în proiectul integrat de reabilitare parțială a rețelelor de apă potabilă și de apă uzată menajeră și a facilităților de tratare în localitățile cu mai puțin de 50.000 de locuitori și care beneficiază de finanțare de la Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei în baza unui acord de împrumut încheiat în 2007, în valoare totală de 135,9 milioane de euro, bani care până la ora actuală au fost trași în totalitate.
Din cele 74 de subproiecte vizate de acordul de împrumut, au fost finalizate 72. Restul de 2 se află în diferite stadii de implementare, unul urmând să fie finalizat până la sfârșitul anului 2024, iar celălalt până la finalul anului 2025. Pentru acestea din urmă, Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei a fost de acord cu solicitarea părții române de prelungire cu 16 luni a termenelor de finalizare, de la 31 august 2024 la 31 decembrie 2025, în scopul utilizării integrale a sumelor trase din împrumut și pentru urmărirea preluării subproiectelor de către operatorii licențiați conform legislației în vigoare. Este cazul subproiectelor de reabilitare conductă de aducțiune apă pe traseul comuna Moroieni-Moțăieni-Fieni și reabilitarea rețelei distribuție apă în orașul Fieni, respectiv, remedierea, finalizarea și punerea în funcțiune a conductei de apă care deservește localitățile Moroieni, Moțăieni, Buciumeni, Pietroșița și Fieni.
Conform Legii de ratificare a Acordului-cadru de împrumut, prelungirea termenelor de finalizare pentru cele două proiecte nu duce la majorarea obligațiilor financiare ale României față de Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei și nici nu determină noi condiționări economice față de cele convenite inițial.
4. Hotărâre de Guvern pentru aprobarea amendamentului convenit între Guvernul României şi Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, prin schimb de scrisori semnate la Bucureşti la 21 noiembrie 2023 şi la Bruxelles la 31 mai 2024, la Acordul de împrumut (Proiect privind îmbunătăţirea rezilienţei şi a răspunsului la situaţii de urgenţă), dintre România şi Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, semnat la Bucureşti la 10 iulie 2019
Actul normativ extinde cu 12 luni, respectiv până la 31 decembrie 2026, data limită de tragere a sumelor prevăzute în cadrul Acordului de împrumut, în valoare de 50 de milioane de euro, dintre România și Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BIRD), pentru investiții în scopul creșterii rezilienței facilităților critice ale Poliției Române de răspuns în situații de urgență și la dezastre, precum și în vederea consolidării capacităților instituționale pentru pregătirea și răspunsul în situații de urgență.
Până în prezent, în cadrul proiectului acestor investiții sunt angajate cheltuieli în valoare de circa 26 milioane euro, suma trasă din împrumut fiind de circa 8,5 milioane euro, ceea ce reprezintă un procent de tragere de peste 16%.
Prelungirea datei-limită de tragere convenită cu Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare nu este de natură să majoreze obligațiile financiare ale României față de BIRD sau să determine noi condiționări economice față de cele convenite inițial între părți și a fost necesară în condițiile în care implementarea proiectului a fost afectată de o serie de factori, între care incidența pandemiei COVID-19, dificultățile obiective în constituirea echipei de implementare a proiectului, precum și de schimbările determinate de actualul context economic și geopolitic, cu impact major asupra pieței construcțiilor și implicit asupra procedurilor de atribuire a contractelor de execuție pentru lucrările de investiții.
În cadrul acestui proiect, se află în curs de derulare, în diferite stadii de execuție, 4 obiective de investiții care vizează demolarea și reconstrucția unor sedii de poliție (secțiile de poliție nr. 9, 14, Poliția Municipiului Pitești și a Municipiului Popești-Leordeni). De asemenea, pentru alte 3 secții de poliție (secția de poliție nr. 3, sediul din Bd. George Coșbuc și Poliția Orașului Chitila) au fost contractate servicii de elaborare a proiectelor tehnice de execuție în vederea semnării contractelor de execuție, a serviciilor de proiectare și asistența tehnică pe durata de execuție pentru realizarea lucrărilor de investiții. În cursul lunii aprilie 2024, a fost inițiată procedura de achiziție privind lucrările de execuție pentru Secția de Poliție nr. 3.
5. Hotărâre de Guvern pentru suplimentarea bugetului Ministerului Finanţelor – Acţiuni Generale şi a bugetului Ministerului Finanţelor din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024
Guvernul continuă să asigure resursele financiare pentru plata ajutoarelor de stat destinate susținerii mediului privat.
Suma de 300 de milioane de lei credite bugetare va fi alocată pentru plata, în luna iulie, a următoarelor tipuri de ajutor de stat:
– Compensarea creșterii accizei la motorina utilizată drept combustibil pentru motor. Este schema de ajutor de stat instituită în luna februarie 2024 după consultări cu sectorul transportatorilor și pentru care au fost depuse aproape 1.600 de cereri de compensare cu o valoare estimată la 15 milioane de euro.
– Ajutoare de stat pentru stimularea investițiilor care promovează dezvoltarea regională prin crearea de locuri de muncă și ajutoare de stat care stimulează investiții cu impact major în economie. În prezent, se află în analiză 16 cereri de plată.
– Finanțarea unor programe de garantare în domenii prioritare pentru economia românească – schema de ajutor de stat IMM INVEST Plus și componentele sale.
Banii alocați suplimentar Ministerului Finanțelor, prin Hotărâre, provin din Fondul de Rezervă Bugetară la dispoziția Guvernului.
6. Hotărâre de Guvern privind aprobarea Strategiei de comunicare şi diseminare a informațiilor publice referitoare la accesarea fondurilor europene
La propunerea Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, Guvernul a aprobat Strategia de comunicare și diseminare a informațiilor publice referitoare la accesarea fondurilor europene. MIPE este coordonator național al comunicării despre accesarea fondurilor alocate României din Politica de coeziune.
Această strategie de comunicare urmărește eficientizarea diseminării informațiilor despre finanțările disponibile și fondurile alocate României prin Politica de coeziune 2021-2027. Scopul este să ajungă la categorii de public cât mai diverse, în vederea creșterii gradului de conștientizare în rândul publicului țintă despre fondurile externe nerambursabile, a nivelului de încredere și cunoaștere a sistemului de acordare a acestor fonduri. Creșterea gradului de conștientizare și informare a cetățenilor despre finanțările externe nerambursabile are potențialul de a susține îmbunătățirea nivelului de absorbție a fondurilor europene.
Implementarea Strategiei de comunicare este realizată de structura de specialitate din MIPE și de entitățile cu rol de autoritate de management care gestionează fonduri din Politica de coeziune, aferente perioadei de programare 2021-2027. În plus, punerea în aplicare a Strategiei necesită coordonarea mesajelor și activităților de comunicare despre fondurile externe nerambursabile din Politica de coeziune, aferente perioadei 2021-2027, în cadrul Rețelei naționale a responsabililor pentru comunicarea programelor 2021-2027.
Rețeaua națională a responsabililor pentru comunicarea programelor 2021-2027 reunește, cu statut de membru, responsabili pentru comunicare desemnați de entitățile cu rol de autoritate de management care gestionează fonduri din Politica de coeziune 2021-2027 și, cu statut de partener, entități cu atribuții relevante pentru activitatea Rețelei de comunicatori, care susțin diseminarea informațiilor privind finanțările aferente Politicii de coeziune din perioada 2021-2027.
7. Hotărâre de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii ,,Lucrări de reabilitare poduri, podeţe şi tuneluri de cale ferată – etapa II – Lot SRCF Braşov” – Lotul 2, lucrare de utilitate publică de interes național
Guvernul a aprobat indicatorii tehnico-economici ai lucrării de utilitate publică de interes național „Lucrări de reabilitare poduri, podețe şi tuneluri de cale ferată – etapa II – Lot SRCF Brașov” — Lotul 2.
Valoarea totală a investiției (inclusiv TVA) este 103,268 milioane lei, iar perioada de realizare este de 8 luni.
Proiectul face parte din Master Planul General de Transport al României şi este finanțat din fonduri externe nerambursabile, în cadrul Programului Transport 2021-2027, și din bugetul de stat, respectiv din bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, din veniturile proprii ale Companiei Naționale de Căi Ferate „C.F.R.” SA, precum și din alte surse legal constituite în limita sumelor aprobate anual în acest sens.
Implementarea acestui proiect de către Compania Națională de Căi Ferate va contribui la îmbunătățirea siguranței traficului şi securității pentru mijloacele de transport feroviar, prin acțiuni specifice de tipul reabilitării podurilor şi podețelor de cale ferată, inclusiv amenajarea albiilor/versanților aferente.
8. Hotărâre de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici aferenţi obiectivului de investiţii ,,Nod rutier A1 (km 362+813) – DC 129 (Sântuhalm)”, judeţul Hunedoara
Guvernul a aprobat indicatorii tehnico-economici ai obiectivului de investiții „Nod rutier A1 (km 362+813) – DC 129 (Sântuhalm)“, județul Hunedoara.
Valoarea totală a investiției (inclusiv TVA) este 119,513 milioane lei, iar perioada de realizare este de 12 luni.
Finanțarea se asigură din fonduri externe nerambursabile, în cadrul Programului Transport 2021-2027, și din bugetul de stat, respectiv din bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, limita sumelor aprobate anual în acest sens, precum și din alte surse legal constituite, conform programelor de investiții publice aprobate.
Nodul rutier amplasat la km 362+813 se va asigura accesul la și de pe autostrada Al, în direcția Timișoara-Deva-Sebeș-Sibiu, care se va realiza din drumul comunal DC 129, din extravilanul localitații Harău, pe partea stangă în direcția kilometrajului autostrăzii Al. Pentru amenajarea nodului rutier se vor realiza bretele bidirecționale și unidirecționale, două sensuri giratorii pe drumul comunal DC 129, la intersecția cu bretelele de acces aferente.
9. Hotărâre de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii ,,Lucrări de reabilitare poduri, podeţe şi tuneluri de cale ferată – etapa II Lot SRCF Galaţi” Lot 3 Secţiunea 1 – pod km 11+772, lucrare de utilitate publică de interes naţional
Obiectivul specific al proiectului este reabilitarea a minimum 173 de structuri (poduri, podețe si tuneluri) la nivelul întregii rețele feroviare din România, respectiv a unui număr de 18 de obiective/structuri (1 podeț și 17 poduri – un pod include şi terasamentul aferent pe 300 m) situate pe raza de activitate a SRCF Galați, fiind inclus podul de la km 11+772 de pe linia CF Adjud – Siculeni, între stațiile Urecheşti şi Căiuți.
Investiția contribuie la creșterea gradului de confort; a eficienței activității de operare şi întreținere; îmbunătățirea performanței sistemului de management centralizat al traficului feroviar și a condițiilor de calitate și siguranță în circulația trenurilor.
Valoarea totală a investiției este de aproximativ 224,50 milioane lei, iar durata de execuție este de 18 luni.
Finanțarea obiectivului de investiții se realizează din fonduri externe nerambursabile – Programului Transport 2021-2027, de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, din veniturile proprii și ale Companiei Naționale de Căi Ferate „C.F.R.” SA, precum și din alte surse legal constituite, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programe lor de investiții publice aprobate potrivit legii.
10. Hotărâre de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii ,,Lucrări de reabilitare poduri, podeţe şi tuneluri de cale ferată – etapa II Lot SRCF Galaţi” Lot 4 Secţiunea 1 – pod km 38+530, lucrare de utilitate publică de interes naţional
Hotărârea aprobă indicatorii tehnico-economici ai obiectivului de investiții „Lucrări de reabilitare poduri, podețe şi tuneluri de cale ferată – etapa II Lot SRCF Galați” în vederea realizării unui pod nou pentru cale simplă în aval de podul existent, pe o variantă locală de traseu, la km 38+530 de pe linia Adjud – Siculeni, dintre stațiile Onești și Tg. Ocna. Podul va avea infrastructuri fundate indirect și suprastructuri cu cuvă de piatră spartă. Noul pod se va amplasa aval de cel existent la o distanță interax de cca. 11,60 m.
Valoarea totală a investiției este de 110,854 milioane lei, iar durata de execuție este de 11 luni.
Finanțarea obiectivului de investiții se realizează din fonduri externe nerambursabile – Programului Transport 2021-2027, de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, din veniturile proprii și ale Companiei Naționale de Căi Ferate „C.F.R.” SA, precum și din alte surse legal constituite, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programe lor de investiții publice aprobate potrivit legii.
11. Hotărâre de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico – economici aferenţi obiectivului de investiţii ,,Nod rutier A1 (km 450+210) – DJ 609 (Bethausen)”, judeţul Timiş
Guvernul a aprobat indicatorii tehnico-economici ai obiectivului de investiții „Nod rutier A1 (km 450+210) – DI 609 (Bethausen)”, județul Timiș.
Valoarea totală a investiției (inclusiv TVA) este 143,217 milioane lei, iar perioada de realizare este de 12 luni. Finanțarea se asigură din fonduri externe nerambursabile, în cadrul Programului Transport 2021-2027, și din bugetul de stat, respectiv din bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, limita sumelor aprobate anual în acest sens, precum și din alte surse legal constituite, conform programelor de investiții publice aprobate.
Realizarea nodului rutier la intersecția autostrăzii A1 (km 449+500) cu drumul județean DJ 609, la sud de localitatea Bethausen, va constitui o nouă legătură rutieră a rețelei de drumuri locale din zonă la rețeaua majoră de autostrăzi. Amenajarea nodului rutier este de tip „trompetă“, iar accesul la drumul județean DJ 609 se face printr-o intersecție giratorie și o bretea bidirecțională amplasată în partea de nord a autostrăzii.
12. Hotărâre de Guvern privind actualizarea anexei nr.1 la Hotărârea Guvernului nr.1705/2006 pentru aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului, precum şi pentru trecerea unor construcții aflate în administrarea Ministerului Afacerilor Interne – Direcţia Asigurare Logistică Integrată din domeniul public al statului în domeniul privat al acestuia, în vederea scoaterii din funcțiune şi casării
Hotărârea de Guvern a fost aprobată.
13. Hotărâre de Guvern privind actualizarea valorii de inventar a unui imobil aflat în domeniul public al statului şi administrarea Ministerului Afacerilor Interne – Direcţia Generală de Protecţie Internă, ca urmare a reevaluării, trecerea unor construcții din acest imobil din domeniul public al statului în domeniul privat al acestuia, în vederea scoaterii din funcţiune şi casării, precum şi înscrierea unor imobile în inventarul centralizat al bunurilor din domeniul public al statului şi comasarea acestora la numărul M.F. 159337
Hotărârea de Guvern a fost aprobată.
14. Hotărâre de Guvern privind înscrierea unui imobil în inventarul centralizat al bunurilor din domeniul public al statului şi darea acestuia în administrarea Ministerului Afacerilor Interne – Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă ,,Anghel Saligny” al judeţului Vrancea
Hotărârea de Guvern a fost aprobată.
15. Hotărâre de Guvern privind actualizarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului, ca urmare a modificării valorii de inventar pentru un imobil aflat în administrarea Ministerului Afacerilor Interne – Baza de Reparații Nave Brăila
Hotărârea de Guvern a fost aprobată.
16. Hotărâre de Guvern privind actualizarea anexei nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1705/2006 pentru aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului, precum şi pentru trecerea unor construcţii aflate în administrarea Ministerului Afacerilor Interne – UM0901 Botoşani (Inspectoratul de Jandarmi Judeţean Botoşani) din domeniul public al statului în domeniul privat al acestuia, în vederea scoaterii din funcţiune, casării şi valorificării
Hotărârea de Guvern a fost aprobată.
17. Hotărâre de Guvern privind actualizarea valorii de inventar a unor imobile aflate în domeniul public al statului şi administrarea Ministerului Afacerilor Interne – Inspectoratul General pentru Imigrări şi structurile sale teritoriale
Hotărârea de Guvern a fost aprobată.
18. Hotărâre de Guvern pentru aprobarea organizării şi funcţionării Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare
Guvernul a aprobat reorganizarea Comisiei Naționale pentru Controlul Activităților Nucleare (CNCAN), instituție publică de interes național și unica autoritate națională competentă în domeniul nuclear, aflată în subordinea Guvernului și coordonarea primului-ministru prin Secretariatul General a1 Guvernului.
Modificările aduse structurii organizatorice a CNCAN au în vedere armonizarea cu prevederile Legii nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung.
CNCAN este responsabilă pentru coordonarea activităților de implementare a Strategiei naționale de securitate și siguranță nucleară. Personalul CNCAN face parte din Echipa de Răspuns la Urgențe Nucleare și Radiologice, asigurând îndeplinirea atribuțiilor specifice aferente Sistemului Național de Management al Situațiilor de Urgență.
Noua structură organizatorică a CNCAN prevede un număr maxim 182 posturi, exclusiv personal contractual, cu excepția demnitarului și a cabinetul aferent. Cabinetul preşedintelui CNCAN are două posturi.
19. Hotărâre de Guvern pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 808/2021 privind organizarea, funcţionarea şi atribuţiile Departamentului pentru Relaţia cu Republica Moldova
Departamentul pentru Relația cu Republica Moldova (DRRM), structură cu personalitate juridică, în cadrul aparatului de lucru al Guvernului și în coordonarea Prim-Ministrului, se reorganizează ca urmare a aplicării prevederilor Legii nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilităţii financiare a României pe termen lung.
20. Hotărâre de Guvern privind modificarea Hotărârii Guvernului nr. 927/2021 privind atribuțiile, organizarea şi funcționarea Departamentului pentru Românii de Pretutindeni
Se modifică structura organizatorică Departamentului pentru Românii de Pretutindeni (DRP), structură cu personalitate juridică a aparatului de lucru al Guvernului și în coordonarea prim-ministrului, în acord cu Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilităţii financiare a României pe termen lung.
21. Hotărâre de Guvern privind aprobarea acumulării unui stoc de urgență în rezerva de stat
Executivul a aprobat acumularea unui stoc de urgență la rezerva de stat în anul 2024, constând în 200.000 de litri de apă minerală îmbuteliată în ambalaje mai mari de 3 litri, în vederea asigurării imediate a intervențiilor operative pentru protecția populației, a economiei și pentru apărarea țării, în situații excepționale de deficit care afectează un interes public major.
Finanțarea necesară pentru achiziționarea produselor de către Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale (ANRSPS), în limita sumei de 357.520 de lei, corelată cu valoarea estimată, se asigură din bugetul Activității finanțate integral din venituri proprii pentru intervenţii operative şi reîntregirea stocurilor diminuate, conform HG nr. 598/2014.
22. Hotărâre de Guvern privind scoaterea din rezervele de stat şi acordarea de către România a unui ajutor umanitar extern de urgență, cu titlu gratuit, în vederea sprijinirii populației civile din Fâşia Gaza
Executivul a aprobat acordarea de asistență internațională, cu titlu gratuit, în vederea sprijinirii populației civile din Fâșia Gaza, afectată în urma conflictului din proximitatea statului Israel, precum și scoaterea de la rezerva de stat a unei cantități de produse alimentare și articole de cazarmament, în valoare de 8.523.970 lei, necesare acțiunii de intervenție operative.
Transportul bunurilor se realizează cu sprijinul logistic al Inspectoratului General pentru Situații de Urgență pe cale aeriană sau pe cale terestră până în Republica Elenă/Republica Turcia, ulterior pe cale maritimă până în HUB-ul constituit de Comisia Uniunii Europene în Republica Cipru, urmând ca pe relația Republica Cipru – Fâşia Gaza, transportul să fie asigurat cu ajutorul agențiilor specializate ONU.
Fondurile necesare reîntregirii stocurilor de rezervă se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului – Administrația Națională a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale, în limita sumei de 8.414.970 lei, inclusiv taxa pe valoarea adăugată, corelată cu valoarea estimată determinată prin aplicarea legislației prevăzute în Legea nr.82/1992, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
23. Hotărâre de Guvern privind actualizarea valorii de inventar a unor bunuri imobile aflate în domeniul public al statului şi administrarea Secretariatului General al Guvernului pentru Administrația Națională a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale – Unitatea Teritorială 95, precum şi înscrierea în inventarul centralizat al bunurilor din domeniului public al statului a unui imobil şi darea în administrarea Secretariatului General al Guvernului – Administraţia Națională a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale – Unitatea Teritorială 95
Hotărârea de Guvern a fost aprobată.
24. Hotărâre de Guvern privind actualizarea valorii de inventar a unor bunuri imobile aflate în domeniul public al statului şi administrarea Secretariatului General al Guvernului pentru Administraţia Națională a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale – Unitatea Teritorială 130
Hotărârea de Guvern a fost aprobată.
25. Hotărâre de Guvern privind modificarea unor elemente-cadru de descriere tehnică şi actualizarea valorilor de inventar ale unor bunuri imobile aflate în domeniul public al statului şi în administrarea Ministerului Justiţiei, precum şi transmiterea unor imobile din domeniul public al statului şi administrarea Ministerului Justiţiei în administrarea tribunalelor
Hotărârea de Guvern a fost aprobată.
26. Hotărâre de Guvern privind actualizarea valorii de inventar a unui bun imobil aflat în domeniul public al statului şi în administrarea Administraţiei Prezidenţiale
Guvernul a aprobat actualizarea valorii de inventar actuale pentru bunul imobil aflat în domeniul public al statului şi în administrarea Administraţiei Prezidenţiale „Complex Palat Cotroceni – imobil corpuri clădiri administrative și anexe, împrejmuiri, instalații aferente construcțiilor, drumuri, alei, rețele, terase, gradene și alte elemente de construcții, de la suma de 430,064 milioane lei, conform ultimei actualizări, la suma de 430,766 milioane lei, rezultată în urma adaosului de cheltuieli cu investițiile privind executarea lucrărilor de modernizare, reparații capitale, din perioada aprilie-decembrie 2023, în cuantum de 702.321 lei.
27. Hotărâre de Guvern privind modificarea valorilor de inventar şi a caracteristicilor tehnice ale unor bunuri aflate în domeniul public al statului şi în administrarea Inspectoratului Teritorial de Muncă Prahova
Hotărârea de Guvern a fost aprobată.
28. Hotărâre de Guvern privind actualizarea valorii de inventar a unui bun aflat în domeniul public al statului şi în administrarea Agenţiei Judeţene pentru Plăţi şi Inspecţie Socială Galaţi
Hotărârea de Guvern a fost aprobată.
29. Hotărâre de Guvern privind suplimentarea bugetului Ministerului Sănătăţii din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024
Se suplimentează bugetul Ministerului Sănătății pe anul 2024 cu suma de 1,975 miliarde lei credite bugetare pentru plata unor drepturi salariale, asigurarea cheltuielilor privind medicamentele și materialele sanitare din UPU, a cheltuielilor de întreținere și funcționare a direcțiilor de sănătate publică şi a serviciilor de ambulanță, pentru derularea programelor naţionale de sănătate, precum și pentru derularea proiectelor cu finanţare rambursabilă.
30. Hotărâre de Guvern pentru reaprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii ,,Infrastructură bază aeriană – zona operaţională în cazarma 727 Feteşti”
Hotărârea de Guvern a fost aprobată.
31. Hotărâre de Guvern privind trecerea unor părţi de imobile aflate în administrarea Ministerului Apărării Naţionale constituite din construcţii şi amenajări de terenuri, situate în judeţele Galaţi, Tulcea, Vâlcea, Timiş, Vrancea şi Constanţa, din domeniul public al statului în domeniul privat al acestuia, în vederea scoaterii din funcţiune şi casării şi modificarea anexei nr. 4 la Hotărârea Guvernului nr. 1705/2006 pentru aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului
Hotărârea de Guvern a fost aprobată.
32. Hotărâre de Guvern privind aprobarea unor modificări în inventarul centralizat al bunurilor din domeniul public al statului, ale unor imobile aflate în administrarea Ministerului Apărării Naţionale, situate în judeţele Vrancea, Neamţ, Prahova, Gorj, Timiş, Ilfov, Maramureş şi municipiul Bucureşti, şi modificarea anexei nr. 4 la Hotărârea Guvernului nr. 1705/2006 pentru aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului
Hotărârea de Guvern a fost aprobată.
33. Hotărâre de Guvern privind revocarea dreptului de administrare al Consiliului Local al Municipiului Satu Mare asupra unui imobil format din construcţie, situat în judeţul Satu Mare, trecerea acestuia din domeniul privat al statului în domeniul public al statului, înscrierea acestuia în inventarul centralizat al bunurilor din domeniul public al statului, darea acestuia în administrarea Direcţiei Judeţene de Statistică Satu Mare, precum şi modificarea anexei nr. 40 la Hotărârea Guvernului nr. 1705/2006 pentru aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului
Hotărârea de Guvern a fost aprobată.
34. Hotărâre de Guvern privind alocarea de sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, pentru suplimentarea bugetului Ministerului Afacerilor Externe
Bugetul Ministerului Afacerilor Externe a fost suplimentat cu 37,2 milioane lei, credite de angajament și bugetare, din Fondul de rezervă la dispoziția Guvernului. Banii vor fi utilizați pentru plata integrală a cotizației României la bugetul ordinar al Organizației Națiunilor Unite.
35. Hotărâre de Guvern privind înscrierea unui bun imobil în inventarul centralizat al bunurilor din domeniul public al statului şi darea acestuia în administrarea Institutului Național al Patrimoniului
Hotărârea de Guvern a fost aprobată.
36. Hotărâre de Guvern privind normele referitoare la întocmirea, actualizarea şi administrarea Sistemului electronic naţional de evidenţă a ocupării în sectorul public, precum şi detalierea operațiunilor necesare completării bazei de date
Hotărârea are ca obiect asigurarea unei evidențe standardizate a datelor cu privire la ocuparea posturilor din sectorul public și resursele umane din cadrul autorităților și instituțiilor publice, în scopul simplificării proceselor de management și gestionare a resurselor umane din cadrul autorităților și instituțiilor publice.
Reglementarea și operaționalizarea SENEOSP pune bazele unui sistem integrat de colectare a datelor și informațiilor necesare pentru realizarea evidenței personalului plătit din fonduri publice, pentru reflectarea situației ocupării în sectorul public și pentru facilitarea identificării nevoii de ocupare în sectorul public.
Prin implementarea acestui sistem:
– vor fi obținute date și informații necesare pentru fundamentarea politicilor de resurse umane și a celor de ocupare a posturilor în sistemul public;
– va fi îmbunătățită, dezvoltată și eficientizată calitatea serviciilor publice;
– datele și informațiile din SENEOSP vor putea fi utilizate și pentru fundamentarea politicilor salariale cu privire la personalul plătit din fonduri publice.
37. Hotărâre de Guvern privind modificarea descrierii tehnice şi actualizarea valorii de inventar a unor bunuri imobile aflate în domeniul public al statului şi în administrarea Oficiilor de Cadastru şi Publicitate Imobiliară Giurgiu şi Timiş
Hotărârea de Guvern a fost aprobată.
38. Hotărâre de Guvern privind modificarea și completarea HG 576/2023 privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale pentru Sport
Agenția Națională pentru Sport se reorganizează în acord cu prevederile OUG 59/2023 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administrației publice centrale și ale Legii nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung.
39. Hotărâre de Guvern privind trecerea unor imobile din domeniul privat al statului şi administrarea Direcţiei Sanitar Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor Suceava în domeniul public al statului şi administrarea Direcţiei Sanitar-Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor Suceava, transmiterea bunului imobil cu nr. M.F. 153441 din administrarea Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor în administrarea Direcţiei Sanitar-Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor Suceava, precum şi actualizarea denumirii, a datelor tehnice, a adresei şi a valorii de inventar şi comasarea acestora la poziţia cu nr. M.F. 153441, ca urmare a înscrierii bunurilor în aceeaşi carte funciară
Hotărârea de Guvern a fost aprobată.
40. Hotărâre de Guvern privind actualizarea valorilor de inventar, a denumirii, a adresei şi a descrierii tehnice ale bunurilor imobile din domeniul public al statului aflate în administrarea Direcţiei Sanitar-Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor Dolj, având nr. M.F. 39607, M.F. 39608 şi M.F. 159680, precum şi comasarea acestora la poziţia M.F. 39608, ca urmare a înscrierii bunurilor în aceeaşi carte funciară
Hotărârea de Guvern a fost aprobată.
41. Hotărâre de Guvern pentru aprobarea listei terenurilor agricole situate în extravilan pentru proiectul de interes comun în domeniul gazelor naturale ,,Creşterea capacităţii de extracţie zilnică în cadrul depozitului Bilciurești”
Ministerul Energiei a emis, în baza Legii nr. 185/2016 privind unele măsuri necesare pentru implementarea proiectelor de importanţă naţională în domeniul gazelor naturale, Autorizația de construire nr. 13 din data de 15.05.2023 pentru executarea lucrărilor de construire la proiectul ”PCI 6.20.7 Bilciurești Undergraund Gas Storage -”Daily withdrawal capacity increase -Bilciurești UGS”- ”Creșterea capacității de extracție zilnică în cadrul depozitului Bilciurești – Modernizarea infrastructurii sistemului de inmagazinare gaze naturale”.
În urma obținerii autorizației de construire, în data de 2 aprilie 2024, DEPOGAZ Ploiești S.R.L, sub efectul Legii nr 185/2016, la propunerea Ministerului Energiei, Guvernul a aprobat lista terenurilor agricole situate în extravilan pentru proiectul de interes comun în domeniul gazelor naturale „Creșterea capacității de extracție zilnică în cadrul depozitului Bilciurești”. Sunt vizate 189 terenuri situate în extravilan.
Proiectul “Creșterea capacității de extracție zilnică în cadrul depozitului Bilciurești”, vizează mărirea capacităţii de extracţie zilnică a gazelor naturale din depozitul Bilciureşti până la un debit de 20 mil.Smc/zi şi asigurarea unui grad sporit de siguranţă în exploatare, corelat şi cu o creştere a capacităţii de înmagazinare de 108 mil.Smc/ciclu.
Înmagazinarea subterană a gazelor naturale are un rol major în asigurarea siguranţei în aprovizionarea cu gaze naturale, facilitând echilibrarea balanţei consum-producţie internă-import de gaze naturale, prin acoperirea vârfurilor de consum cauzate în principal de variațiile de temperatură, precum şi menţinerea caracteristicilor de funcţionare optimă a sistemului naţional de transport gaze naturale.
42. Hotărâre de Guvern privind alocarea de fonduri rezultate din colectarea impozitului asupra veniturilor suplimentare în contul special prevăzut la art. 20 alin. (8) din Legea nr. 256/2018 privind unele măsuri necesare pentru implementarea operaţiunilor petroliere de către titularii de acorduri petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore şi onshore de adâncime
Prin actul normativ se alocă suma de 35,1 milioane lei necesară asigurării compensării furnizorilor de energie electrică și/sau gaze naturale, în vederea plății sumelor acordate ca măsură de sprijin pentru clienții casnici și clienții noncasnici.
43. Hotărâre de Guvern pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 153/2024 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru compensarea creşterii accizei la motorina utilizată drept combustibil pentru motor
Prin aprobarea acestui act normativ, Guvernul actualizează măsura de compensare a creșterii accizei la motorină, în sensul majorării sumei restituite de la 13 bani pe litru la 20 de bani pe litru de motorină. Guvernul a decis această majorare pentru a se evita creșterea prețurilor la transportul rutier de mărfuri și persoane și, implicit, a majorării prețurilor pentru alte produse și servicii, în condițiile în care s-a constatat o perturbare a lanțurilor de aprovizionare în mai multe sectoare economice și pentru a preîntâmpina o eventuală reorientare a transportatorilor către alimentarea vehiculelor cu carburant din alte țări.
Conform datelor actualizate prin această Hotărâre, nivelul redus al accizei până la data de 30 iunie 2024 inclusiv a fost stabilit la 1.650,95 lei/1.000 litri (față de 1720,95 lei/1.000 litri în vechiul act normativ), respectiv, la 1983,85 lei/1.000 litri pentru perioada 1 iulie 2024 – 31 decembrie 2024 (față de 2053,85 lei/1.000 litri în vechiul act normativ).
Măsura va fi aplicată operatorilor de transport rutier licențiați în România care desfășoară activități de transport rutier de mărfuri pe cont propriu sau contra cost, cu vehicule destinate exclusiv transportului rutier de mărfuri și cu o greutate brută maximă autorizată de cel puțin 7,5 tone, precum și celor care desfășoară activități regulate sau ocazionale de persoane, exceptând transportul public local de persoane, cu autovehicule din categoriile M2 sau M3 așa cum sunt ele definite prin legislația europeană în domeniu.
În cazul transportatorilor eligibili ale căror cereri de compensare a creșterii accizei la motorină erau în analiză la data intrării în vigoare a acestui act normativ, vor fi emise cereri de aprobare a creșterii accizei la motorină după publicarea Hotărârii de Guvern în Monitorul Oficial.
44. Hotărâre de Guvern pentru modificarea și completarea Normelor financiare pentru activitatea sportivă aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.1447/2007
Guvernul a aprobat majorarea cuantumurilor maxime până la care pot fi efectuate cheltuieli, atât cu privire la fondurile de la bugetul de stat, cât și din fondurile proprii, ale Comitetului Olimpic și Sportiv Român sau al federațiilor sportive naționale pe ramură de sport.
Printre cuantumurile majorate se numără cele cu privire la cheltuielile zilnice de masă la acțiunile interne și internaționale, cele privind asigurarea unei alimentații corespunzătoare efortului depus de către sportivi, precum și de către grupele de copii şi juniori ambele actualizate, de asemenea, ultima dată acum 8 ani, la fel ca și cele privind plata arbitrilor și a altor persoane implicate în organizarea competițiilor sportive, cheltuielile medicale și pentru controlul doping efectuate de către Comitetul Olimpic şi Sportiv Român, federațiile sportive naționale, cluburile sportive, respectiv direcțiile județene de sport și Direcția pentru Sport a Municipiului București.
De asemenea, a fost reglementat mecanismul de majorare a premiilor de care pot beneficia sportivi și colectivele tehnice care obțin performanțe deosebite la competițiile sportive olimpice/paralimpice, respectiv competiții mondiale, europene balcanice și naționale. Pentru Comitetul Naţional Paralimpic, a fost instituită abilitatea legală privind plata premiilor pentru competițiile persoanelor cu nevoi speciale, similar Comitetului Olimpic și Sportiv Român, care acordă premieri pentru competițiile desfășurate sub egida Comitetului Olimpic Internațional.
Potrivit hotărârii, a fost completat cadrul legal privind asigurările pentru accidente, precum și cel cu privire la achiziționarea echipamentelor de recuperare medicale a sportivilor, a instalațiilor și materialelor sportive, precum și a echipamentului sportiv de pregătire și competiție.
Au intervenit modificări și completări ale cadrului legal și cu privire la competițiile la care Comitetul Olimpic și Sportiv Român sau Agenția Națională pentru Sport acordă premiere antrenorilor sau profesorilor care au depistat, selecționat şi/sau pregătit sportivi care au obținut rezultate sportive de excepție și au fost majorate limitele maxime până la care pot fi premiați sportivii care obțin titlurile de maestru emerit al sportului și antrenorii care primesc titlul de antrenor emerit, de către federațiile sportive naționale, precum și limita maximă până la care poate fi acordat premiul național pentru sport, pentru rezultatele sportive de excepție sau cele până la care pot fi acordate premieri individuale pentru voluntari de către Comitetul Olimpic şi Sportiv Român.
Au fost reglementate limitele maxime până la care pot fi acordate premii în bani și/sau obiecte de către structurile sportive, cu prilejul unor aniversări jubiliare, al retragerii din activitate a unor sportivi, antrenori sau a altor personalități din domeniul sportului, precum şi al unor acțiuni speciale.
De asemenea, prin modificarea de astăzi a actului normativ, s-a instituit o ierarhizare a sportivilor de înaltă performanță seniori, atât la sporturi individuale cât și la sporturi pe echipe, în funcție de rezultatele obținute anterior în competițiile internaționale.
V. MEMORANDUMURI
1. Memodandum cu tema: Elaborarea textului declaraţiei de reciprocitate în baza căreia persoanele impozabile din Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord (UK) vor beneficia de rambursarea TVA plătite în România, potrivit prevederilor Directivei a 13-a
Prin acest memorandum, Guvernul adoptă o declarație de reciprocitate, în baza căreia persoanele impozabile din Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord (UK) vor beneficia de rambursarea TVA plătită în România.
Acestea vor putea beneficia de rambursarea TVA începând cu data intrării în vigoare a memorandumului, ca și în cazul celorlalte state non-UE cu care România a semnat declarații de reciprocitate, precum Turcia, Serbia, Norvegia și Elveţia.
Măsura este luată în contextul în care, UK nu mai este membră a Uniunii Europene, iar perioada de tranziție în care este aplicabilă legislația UE în materie de TVA s-a încheiat.
De la 1 ianuarie 2021, UK are statut de ţară terţă din punct de vedere al TVA, inclusiv în ceea ce privește rambursările de TVA, cu excepția operaţiunilor cu bunuri care intră sub incidenţa Protocolului privind Irlanda/Irlanda de Nord, care face parte din Acordul de retragere, și pentru care continuă să aplice legislația UE în materie de TVA.
2. Memodandum cu tema: Aprobarea semnării „Memorandumului de înțelegere, între Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii din România şi Ministerul Afacerilor Externe şi Comerţului din Ungaria privind restabilirea legăturii feroviare între Timişoara şi Szeged”
Memorandumul aprobat de Guvern are scopul de a promova refacerea unei legături feroviare între Timișoara (România) și Szeged (Ungaria), ceea ce va avea o importanță deosebită pentru dezvoltarea economică a județului Timiș.
Întreprinderea demersurilor necesare pentru refacerea acestei legăturii feroviare a fost convenită, de principiu, la data de 1 septembrie 2023.
Ministerul Transporturilor și Infrastructurii din România și Ministerul Afacerilor Externe și Comerțului din Ungaria convin să sprijine la nivel guvernamental pregătirea unui proiect comun de infrastructură pentru proiectarea și construirea noii legături feroviare între Timișoara și Szeged.
Părțile convin să formeze un „Grup de Lucru Româno-Ungar din domeniul Feroviar”, pentru a-și coordona acțiunile legate de lucrările pregătitoare de realizare a unui studiu de fezabilitate, aspectele legate de construcția ulterioară, întreținerea viitoare și exploatarea noii legături feroviare între municipiile Timișoara și Szeged.
Pentru a asigura finanțarea unui studiu de fezabilitate, părțile vor depune o cerere comună către Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR) din partea Consiliului Județean Timiș și a Consiliului Județean Csongràd-Csanàd și Euroregiunea Danube-Criș-Mureș–Tisa (DKMT). Va fi lansată și o licitație deschisă pentru întocmirea studiului de fezabilitate.