Alocuțiunea domnului Mădălin Mihai la dezbaterile UJ cu tema „Digitalizarea Sistemului Judiciar – Este posibilă implementarea și utilizarea sistemului de videoconferință în sistemul judiciar?”

Bună ziua! Încă o dată vă mulţumesc pentru invitaţie! Mulţumesc şi pentru întrebarea dvs.!

Ca să răspund la întrebarea dvs., pot să vă spun că STS administrează o platformă proprie de videoconferinţă. Prin această platformă de videoconferinţă noi asigurăm întotdeauna servicii de videoconferinţă pentru autorităţile publice. Faţă de platformele publice de videoconferinţă, platforma noastră are următoarele avantaje:

– sesiunile de videoconferinţă pot fi realizate atât prin internet, cât şi prin reţele private, securizate;

– avem implementate mecanisme de criptare acreditate;

– implementăm măsuri de securitate cibernetică pentru serviciile de videoconferinţă pe care le asigurăm beneficiarilor noştri;

– oferim sprijin tehnic on site şi distant pentru beneficiarii noştri care în acest caz, în cazul sistemului judiciar sunt structuri ale Ministerului de Justiţie, Ministerul Afacerilor Interne sau Ministerul Public.

În prezent, capacitatea platformei STS de videoconferinţă este limitată, dar totuşi este suficientă pentru a satisface toate cererile de servicii de conferinţă. Ne aflăm într-un plin proces de modernizare a platformei noastre, şi noi sperăm ca la sfârşitul lunii mai să putem să dublăm capacitatea ca şi număr de utilizatori simultani ai platformei noastre de videoconferinţă.

Printre facilităţile noi care vor fi implementate, ca să revin la întrebarea dvs., vom implementa şi interconectarea cu platforme publice de videoconferinţă. Nu o să dau exemplu care dintre ele. Nu vom reuşi să ne interconectăm cu toate platformele publice existente acum în mediul virtual. Vom putea să integrăm un calendar pentru planificarea sesiunilor de videoconferinţă. De asemenea, pentru a facilita managementul acestor sesiuni, vom putea transfera către responsabilii locali managementul şi administrarea sesiunilor de videoconferinţă. De asemenea, vom implementa şi serviciul de streaming video online, aşa cum se desfăşoară conferinţa de faţă.

Serviciile de videoconferinţă pe care le asigurăm pentru structurile componente ale sistemului judiciar sunt asigurate, de obicei, prin platforma noastră de videoconferinţă, dar utilizând terminalele existente deja, mai ales la parchete sau la judecătorii. Asigurăm videoconferinţă pentru tribunale, curţile de apel. De exemplu, pentru Ministerul Justiţiei putem interconecta în platforma noastră 320 de terminale hardware şi 73 de terminale software. Pentru Ministerul Public interconectăm Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, parchetele de pe lângă Curţile de Apel, parchetele de pe lângă tribunale, de asemenea, parchetele militare, mai asigurăm servicii şi pentru Autoritatea Naţională pentru Cetăţenie.

De obicei, solicitările de sesiuni de videoconferinţă vin din partea instanţelor sau din partea parchetelor pentru audieri, audieri de martori sau persoane aflate în centrele de reţinere şi arest ale Inspectoratele Generale de Poliţie, de asemenea, audierea persoanelor private de libertate din penitenciare, pentru comisii rogatorii.

Referindu-ne acum la situaţia actuală, la starea de urgenţă care încă mai este în vigoare, pot să vă spun că au fost creşteri semnificative de solicitări. De exemplu, în luna martie a anului trecut dacă aveam 80 de solicitări, anul acesta avem 584 de solicitări numai de la structuri ale Ministerului Justiţiei. Pentru aprilie, creşterea a fost de la 78 de sesiuni până la 591 anul acesta. Pentru Ministerul Public, dacă anul trecut au fost 5 sesiuni de videoconferinţă în luna aprilie, anul acesta au fost 57. La fel pentru, mai dau un exemplu, pentru Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, dacă anul trecut în luna aprilie au fost 10 solicitări de videoconferinţă, anul acesta au fost 31.

În continuare o să sprijinim judiciar prin serviciile pe care le putem oferi prin platforma proprie de videoconferinţă.

Am să fac o referire la prevederile din legea noastră de organizare şi funcţionare, este vorba de Legea nr. 92/1996 în care se spune că STS organizează, conduce, desfăşoară, controlează şi coordonează activităţile din domeniul telecomunicaţiilor speciale pentru autorităţile publice.

* Opinie susținută în cadrul seriei Dezbaterile Universul Juridic: Digitalizarea Sistemului Judiciar – Este posibilă implementarea și utilizarea sistemului de videoconferință în sistemul judiciar?, organizate de Baroul Timiș, Editura Universul Juridic și Wolters Kluwer România.

Parteneri:

Parteneri principali: Noletter și EASYLAW

Partener: Monitor Dosare

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

Partener instituțional: Uniunea Națională a Practicienilor în Insolvență din România