Universuljuridic.ro PREMIUM
Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.
Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.
Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!
107 views
Analizând actele şi lucrările dosarului, sentinţa recurată în raport cu motivul de casare invocat, Înalta Curte constată că recursul este nefondat.
Argumentele de fapt şi de drept relevante.
Reclamantul Ministerul Apărării Naţionale a învestit instanţa de contencios administrativ şi fiscal cu o acţiune prin care a solicitat, în contradictoriu cu pârâţii Municipiul Târgu Mureş prin Primar A. şi Consiliul Local al municipiului Târgu Mureş:
– în principal, obligarea Consiliului Local al Municipiului Târgu Mureş să adopte o hotărâre prin care imobilul cu numărul x Târgu Mureş, înscris în C.F. nr. x Târgu Mureş, număr cadastral x, cu suprafaţa în acte de 64.094 mp şi suprafaţa măsurată de 56.697 mp, situat în municipiul Târgu Mureş, str. x, să revină (în aceleaşi condiţii în care a fost predat) din domeniul public al Municipiului Târgu Mureş şi din administrarea Consiliului Local al Municipiului Târgu Mureş, în domeniul public al statului şi în administrarea Ministerului Apărării Naţionale, sub sancţiunea penalităţilor de întârziere sau a amenzii prevăzute de art. 24 alin. (2) din Legea nr. 554/2004;
– în subsidiar, obligarea pârâţilor la încheierea şi asumarea unui protocol de colaborare, care să conţină un termen de îndeplinire a obligaţiilor de către Municipiul Târgu Mureş şi Consiliul local al Municipiului Târgu Mureş, potrivit dispoziţiilor art. 2 alin. (2) din H.G. nr. 1147/2010.
Potrivit art. 1 şi 2 din Hotărârea de Guvern nr. 1147/2010 privind transmiterea unui imobil din domeniul public al statului şi din administrarea Ministerului Apărării Naţionale în domeniul public al municipiului Târgu Mureş şi în administrarea Consiliului Local al Municipiului Târgu Mureş, judeţul Mureş:
„Art. 1. Se aprobă transmiterea unui imobil, având datele de identificare prevăzute în anexa ce face parte integrantă din prezenta hotărâre, din domeniul public al statului şi din administrarea Ministerului Apărării Naţionale în domeniul public al municipiului Târgu Mureş şi în administrarea Consiliului Local al Municipiului Târgu Mureş, judeţul Mureş.
Art. 2. (1) După preluare, imobilul transmis potrivit art. 1 se utilizează în vederea sistematizării zonei, respectiv pentru realizarea de locuinţe şi sedii pentru administraţia publică locală.
(2) Consiliul Local al Municipiului Târgu Mureş va transmite, conform legii, în domeniul public al statului şi în administrarea Ministerului Apărării Naţionale, un număr de 200 de unităţi locative, împreună cu terenul aferent, în ansambluri de locuinţe realizate prin programe derulate de Agenţia Naţională pentru Locuinţe, pe un teren pus la dispoziţie de către Primăria Municipiului Târgu Mureş.
(3) Structura pe camere a unităţilor locative se va stabili ulterior, pe baza unui protocol încheiat între părţile interesate.
(4) În cazul în care nu se respectă obligaţiile prevăzute la alin. (1) şi (2), imobilul menţionat la art. 1 revine în domeniul public al statului şi în administrarea Ministerului Apărării Naţionale, în conformitate cu prevederile legale în vigoare”.
În Anexa la Hotărârea de Guvern nr. 1147/2010 se prevăd datele de identificare a imobilului ce a făcut obiectul transmiterii, după cum urmează:
– Locul unde este situat imobilul care se transmite – judeţul Mureş, municipiul Târgu Mureş, str. x;
– Codul de clasificare din inventarul bunurilor aflate în administrarea Ministerului Apărării Naţionale care alcătuiesc domeniul public al statului – imobil x, cod 8.29.09, nr. M.F. 104.106, valoarea de inventar: 506.101 RON;
– Caracteristici tehnice ale imobilului – suprafaţa construită = 10.711,45 m2, suprafaţa desfăşurată = 14.603,17 m2, suprafaţa totală a terenului (inclusiv construcţiile) = 64.550 m2.
Atât prin apărările formulate în faţa instanţei de fond, cât şi prin cererea de recurs, recurenţii-pârâţi au susţinut că au făcut demersuri pentru îndeplinirea obligaţiilor ce le reveneau în baza H.G. nr. 1147/2010, respectiv: s-a emis Hotărârea nr. 83/27.09.2012 de aprobare a documentaţiei de urbanism; s-a încheiat Protocolul din data de 18 decembrie 2012, prin care s-a convenit cu privire la amplasamentul apartamentelor în cele 10 blocuri P+3E; s-a realizat Studiul de fezabilitate aferent obiectivului de către S.C. Proiect S.R.L. Târgu – Mureş; s-a adoptat Hotărârea nr. 129/25.04.2013 pentru reglementarea situaţiei juridice a unor terenuri şi aprobarea trecerii în folosinţă gratuită către Agenţia Naţională de Locuinţe, a terenului în suprafaţă de 13.200 mp, situat în Târgu Mureş, str. x f.n.; s-a adoptat Hotărârea nr. 130/25.04.2013 privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai investiţiei.
Or, examinând înscrisurile de mai sus, se constată că toate acestea vizează imobilul situat în Municipiul Târgu Mureş, str. x f.n., şi nu imobilul vizat de Hotărârea de Guvern nr. 1147/2010, respectiv cel situat în Municipiul Târgu Mureş, str. x.
În condiţiile în care prin Hotărârea de Guvern nr. 1147/2010 imobilul ce face obiectul transmiterii este identificat în Anexă, iar art. 2 alin. (1) din Hotărârea de Guvern prevede că după preluare, imobilul transmis potrivit art. 1 se utilizează în vederea sistematizării zonei, respectiv pentru realizarea de locuinţe şi sedii pentru administraţia publică locală, recurenţii-pârâţi nu puteau proceda la efectuarea demersurilor de sistematizare a zonei pentru un alt imobil, şi nu pentru cel identificat în Hotărârea de Guvern nr. 1147/2010.
În acest context, prima instanţă a reţinut în mod corect că imobilul care se impunea a fi sistematizat era chiar cel preluat de la Statul Român în baza Hotărârii de Guvern nr. 1147/2010, iar demersurile a căror dovadă a fost depusă la dosar sunt lipsite de relevanţă juridică, în condiţiile în care acestea vizează un alt teren, întrucât în timp ce pârâtul Municipiul Târgu-Mureş s-a obligat să sistematizeze imobilul predat de reclamant, obligaţia pârâtului Consiliul Local al municipiului Târgu-Mureş viza transmiterea a 200 de unităţi locative „pe un teren pus la dispoziţie de către primăria Municipiului Târgu-Mureş”.
În consecinţă, întrucât, conform Hotărârii de Guvern nr. 1147/2010, Municipiul Târgu-Mureş s-a obligat să sistematizeze imobilul predat de reclamant, iar recurenţii-pârâţi nu au făcut dovada îndeplinirii obligaţiilor stabilite prin art. 1 şi 2 din Hotărârea de Guvern nr. 1147/2010 cu privire la imobilul preluat, devine incidentă sancţiunea prevăzută la art. 2 alin. (4) din aceeaşi hotărâre, potrivit căreia, în cazul nerespectării obligaţiilor prevăzute la alin. (1) şi (2), imobilul revine în domeniul public al statului şi în administrarea Ministerului Apărării Naţionale, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
Prin urmare, aspectele invocate de către recurenţi prin cererea de recurs nu sunt de natură să conducă la reformarea hotărârii recurate, legalitatea soluţiei pronunţate fiind confirmată de către instanţa de control judiciar.
Temeiul legal al soluţiei adoptate în recurs.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 496 din C. proc. civ., Înalta Curte va respinge recursul declarat de Municipiul Târgu Mureş prin Primar şi Consiliul Local al Municipiului Târgu Mureş împotriva sentinţei nr. 42 din 10 iulie 2020, pronunţate de Curtea de Apel Târgu – Mureş – secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal, ca nefondat.
Sursa informației: www.scj.ro.