Regulamentul ASF nr. 10/2016 privind organizarea şi funcţionarea ASF – modificări (Regulament ASF nr. 12/2021)

Actul modificat

Actul modificator Sumar
Regulamentul Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) nr. 10/2016 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF)

(M. Of. nr. 1006 din 15 decembrie 2016; cu modif. și compl. ult.)

 

 

Regulamentul ASF nr. 12/2021 pentru modificarea şi completarea Regulamentului Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 10/2016 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară

(M. Of. nr. 902 din 21 septembrie 2021)

 

 

– modifică: art. 31^4, art. 126^2;

– introduce: art. 93^8-93^10, art. 162^8.

 

În M. Of. nr. 902 din 21 septembrie 2021 s-a publicat Regulamentul ASF nr. 12/2021 pentru modificarea şi completarea Regulamentului Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 10/2016 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară.

Redăm, în continuare, o parte dintre modificările aduse prin prezentul Regulament.

 

Art. 31^4

Vechea reglementare

„Art. 31^4

Atribuţiile specifice Serviciului managementul calităţii sunt:

1. defineşte, implementează şi întreţine un sistem de planificare, control şi îmbunătăţire a calităţii activităţilor din cadrul A.S.F., în conformitate cu practicile şi standardele internaţionale de specialitate;

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

2. monitorizează şi evaluează calitatea activităţilor, prin implementarea unui plan de control al calităţii, care să asigure o îmbunătăţire continuă a activităţilor desfăşurate de A.S.F., intern şi extern;

3. promovează cele mai bune practici şi standarde de înaltă calitate şi extinde bunele practici omogen şi integrat între sectoarele de activitate ale A.S.F.;

4. evaluează procesele şi procedurile interne faţă de cadrul legal şi reglementările aplicabile;

5. monitorizează, evaluează şi controlează modul de îndeplinire a misiunii, obiectivelor şi a sarcinilor tuturor structurilor organizatorice ale A.S.F., în conformitate cu cadrul legal, reglementările şi procedurile aplicabile, şi identifică potenţiale neconcordanţe sau suprapuneri;

6. identifică deficienţele şi riscurile iminente în cadrul proceselor, procedurilor interne şi activităţilor din cadrul A.S.F.;

7. formulează propuneri de îmbunătăţire şi/sau modificare a procedurilor, metodologiilor, reglementărilor interne ale A.S.F. şi a proceselor existente, de standardizare şi omogenizare a unor operaţiuni, de armonizare a fluxurilor de lucru în cadrul A.S.F. între toate structurile organizatorice, de recomandări de introducere a unor noi proceduri şi procese, cu scopul asigurării eficienţei activităţii A.S.F. şi a unor rezultate îmbunătăţite în activităţile specifice;

8. monitorizează modul de implementare a unor sisteme de control, de indicatori de performanţă, de indicatori de risc, la nivel de procese şi de personal;

9. monitorizează şi evaluează calitatea implementării sistemului de control intern/managerial al A.S.F.;

10. asigură omogenitatea proiectării şi implementării standardelor şi metodologiilor dezvoltate la nivel internaţional;

11. organizează activităţi de instruire referitoare la procesele şi standardele de asigurare a calităţii;

12. derulează acţiuni de monitorizare şi control al calităţii a diferitelor operaţiuni desfăşurate de A.S.F., ad-hoc, la solicitarea conducerii A.S.F.;

13. întocmeşte recomandări, metodologii, standarde, ghiduri de bune practici în domeniul managementului calităţii;

14. îndeplineşte orice alte atribuţii cu caracter specific domeniului de activitate, prevăzute de reglementările în vigoare sau dispuse de conducerea ierarhică.”

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 31^4 se modifică și va avea următorul conținut:

Art. 31^4

Atribuţiile specifice Serviciului managementul calităţii sunt:

1. defineşte, implementează şi întreţine un sistem de planificare, monitorizare şi îmbunătăţire a calităţii activităţilor din cadrul A.S.F., în conformitate cu cadrul legal în vigoare, reglementările, practicile şi standardele internaţionale de specialitate;

2. monitorizează şi evaluează calitatea activităţilor, prin implementarea unui plan de evaluare a calităţii, care să asigure o îmbunătăţire continuă a activităţilor desfăşurate de A.S.F., intern şi extern;

3. promovează cele mai bune practici şi standarde de înaltă calitate şi extinde bunele practici omogen şi integrat între sectoarele de activitate ale A.S.F.;

4. monitorizează şi evaluează modul de îndeplinire a misiunii şi obiectivelor în domeniul calităţii stabilite la nivelul fiecărei structuri organizatorice din cadrul A.S.F., în conformitate cu cadrul legal, reglementările şi procedurile aplicabile, şi identifică potenţiale neconcordanţe sau suprapuneri, formulând propuneri de îmbunătăţire;

5. monitorizează modul de realizare a obiectivelor în domeniul calităţii la nivel de procese;

6. organizează activităţi de instruire referitoare la procesele şi standardele de asigurare a calităţii;

7. derulează acţiuni de monitorizare, conform standardelor de calitate internaţionale, a diferitelor operaţiuni desfăşurate de A.S.F., ad hoc, la solicitarea conducerii A.S.F.;

8. întocmeşte recomandări, metodologii, standarde, ghiduri de bune practici în domeniul managementului calităţii;

9. îndeplineşte orice alte atribuţii cu caracter specific domeniului de activitate, prevăzute de reglementările în vigoare sau dispuse de conducerea ierarhică.

 

 

Art. 126^2

Vechea reglementare

„Art. 126^2

Atribuţiile specifice Serviciului monitorizare activităţi neautorizate sunt:

1. analizează informaţiile existente în petiţiile comunicate de Direcţia relaţii cu publicul, petiţii şi educaţie financiară către Serviciul monitorizare activităţi neautorizate, referitoare la sesizări privind posibila prestare de servicii şi activităţi de investiţii de către entităţi neautorizate;

2. monitorizează zilnic presa de specialitate în vederea identificării unor posibile entităţi ce prestează servicii şi activităţi de investiţii fără deţinerea unei autorizaţii, respectiv fără a fi notificate în vederea prestării de servicii şi activităţi de investiţii pe teritoriul României de către autorităţile competente ale celorlalte state membre;

3. verifică zilnic, prin intermediul motoarelor de căutare pe internet puse la dispoziţia acestora prin intermediul Direcţiei operaţiuni şi IT, informaţiile publice cu privire la posibile entităţi ce desfăşoară campanii de publicitate referitoare la prestarea de servicii şi activităţi de investiţii fără deţinerea unei autorizaţii, respectiv fără a fi notificate în vederea prestării de servicii şi activităţi de investiţii pe teritoriul României de către autorităţile competente ale celorlalte state membre;

4. verifică în Registrul A.S.F. deţinerea de către entităţile identificate în urma activităţii de monitorizare desfăşurate a autorizaţiilor în vederea prestării de servicii şi activităţi de investiţii pe teritoriul României;

5. poartă corespondenţă cu autorităţi competente din alte state membre sau terţe în cazul în care entităţile identificate în urma activităţii de monitorizare nu sunt entităţi înfiinţate în România/cu cetăţenia română;

6. poartă corespondenţă cu autorităţile naţionale abilitate în vederea obţinerii de date şi informaţii necesare procesului de monitorizare;

7. întocmeşte alerte privind prestarea neautorizată de servicii şi activităţi de investiţii de către entităţile identificate în cadrul procesului de monitorizare;

8. transmite alertele Direcţiei de comunicare şi relaţii interinstituţionale în vederea publicării pe site-ul A.S.F.;

9. întocmeşte note ce urmează a fi prezentate Consiliului A.S.F., după avizarea de către Direcţia juridică, cu propunere de sesizare a organelor de cercetare competente în situaţia în care, în urma activităţii de monitorizare, există suspiciuni cu privire la săvârşirea de infracţiuni, astfel cum sunt acestea prevăzute la art. 262 lit. a) din Legea nr. 126/2018, cu modificările şi completările ulterioare, în legătură cu prestarea de servicii şi activităţi de investiţii;

10. colaborează cu alte direcţii/servicii din cadrul A.S.F. în vederea exercitării atribuţiilor;

11. îndeplineşte orice alte atribuţii cu caracter specific domeniului de activitate, prevăzute de reglementările în vigoare sau dispuse de conducerea ierarhică.”

 

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 126^2 se modifică și va avea următorul conținut:

Art. 126^2

Atribuţiile specifice Serviciului monitorizare activităţi neautorizate şi petiţii sunt:

1. analizează petiţiile primite cu privire la activitatea entităţilor din domeniul instrumentelor şi investiţiilor financiare, în vederea soluţionării aspectelor sesizate de petenţi;

2. asigură, conform prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea activităţii de soluţionare a petiţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 233/2002, cu modificările ulterioare, soluţionarea petiţiilor ce vizează activitatea entităţilor din domeniul instrumentelor şi investiţiilor financiare;

3. cercetează şi analizează în detaliu aspectele sesizate în petiţiile înaintate de Serviciul relaţii cu publicul, elaborează răspunsuri argumentate, în conformitate cu prevederile cadrului legal aplicabil;

4. în procesul de analiză a aspectelor sesizate în petiţii solicită entităţilor informaţii privind motivele care au stat la baza refuzului de soluţionare a aspectelor sesizate de petenţi, precum şi orice alte documente justificative necesare soluţionării petiţiilor;

5. organizează întâlniri cu persoanele abilitate din cadrul entităţilor în vederea clarificării elementelor de divergenţă rezultate din analiza aspectelor sesizate în petiţii, în cazul în care se constată că soluţiile adoptate de entităţi sunt insuficient fundamentate sau nu respectă prevederile legale;

6. solicită, atunci când este necesar pentru soluţionarea unor petiţii, puncte de vedere, opinii şi informaţii structurilor organizatorice competente din cadrul A.S.F., cu precizarea termenelor rezonabile de răspuns;

7. transmite Serviciului relaţii cu publicul răspunsurile către petenţi în vederea expedierii acestora;

8. sesizează structurile organizatorice cu atribuţii de supraveghere şi control cu privire la posibile încălcări ale prevederilor legale de către entităţile din domeniul instrumentelor şi investiţiilor financiare, rezultate din activitatea de soluţionare a petiţiilor;

9. elaborează propuneri concrete şi argumentate de emitere sau modificare a actelor normative în cazul în care se constată neclarităţi sau neconcordanţe rezultate din activitatea de analiză şi soluţionare a petiţiilor;

10. întocmeşte adrese către instituţiile şi autorităţile competente, prin care solicită informaţii necesare soluţionării petiţiilor;

11. monitorizează zilnic presa de specialitate în vederea identificării unor posibile entităţi ce prestează servicii şi activităţi de investiţii fără deţinerea unei autorizaţii, respectiv fără a fi notificate în vederea prestării de servicii şi activităţi de investiţii pe teritoriul României de către autorităţile competente ale celorlalte state membre;

12. verifică zilnic, prin intermediul motoarelor de căutare pe internet puse la dispoziţia acestora prin intermediul Direcţiei comunicaţii şi tehnologia informaţiei, informaţiile publice cu privire la posibile entităţi ce desfăşoară campanii de publicitate referitoare la prestarea de servicii şi activităţi de investiţii fără deţinerea unei autorizaţii, respectiv fără a fi notificate în vederea prestării de servicii şi activităţi de investiţii pe teritoriul României de către autorităţile competente ale celorlalte state membre;

13. verifică în Registrul A.S.F. deţinerea de către entităţile identificate în urma activităţii de monitorizare desfăşurate a autorizaţiilor în vederea prestării de servicii şi activităţi de investiţii pe teritoriul României;

14. poartă corespondenţă cu autorităţi competente din alte state membre sau terţe în cazul în care entităţile identificate în urma activităţii de monitorizare nu sunt entităţi înfiinţate în România/cu cetăţenie română;

15. poartă corespondenţă cu autorităţile naţionale abilitate în vederea obţinerii de date şi informaţii necesare procesului de monitorizare;

16. întocmeşte alerte privind prestarea neautorizată de servicii şi activităţi de investiţii de către entităţile identificate în cadrul procesului de monitorizare;

17. transmite alertele Direcţiei comunicare şi educaţie financiară în vederea publicării pe site-ul A.S.F.;

18. întocmeşte note ce urmează a fi prezentate Consiliului A.S.F., după avizarea de către Direcţia juridică, cu propunere de sesizare a organelor de cercetare competente în situaţia în care, în urma activităţii de monitorizare, există suspiciuni cu privire la săvârşirea de infracţiuni, astfel cum sunt acestea prevăzute la art. 262 lit. a) din Legea nr. 126/2018, cu modificările şi completările ulterioare, în legătură cu prestarea de servicii şi activităţi de investiţii;

19. colaborează cu alte direcţii/servicii din cadrul A.S.F. în vederea exercitării atribuţiilor;

20. îndeplineşte orice alte atribuţii cu caracter specific domeniului de activitate, prevăzute de reglementările în vigoare sau dispuse de conducerea ierarhică.

 

 

Art. 93^8-93^10

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la cap. V, după secţiunea a 2^1-a se introduce o nouă secţiune, secţiunea a 2^2-a, cuprinzând art. 93^8-93^10, cu următorul cuprins:

SECŢIUNEA 2^2: Serviciul relaţii cu publicul

Art. 93^8

Serviciul relaţii cu publicul se organizează şi funcţionează în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea activităţii de soluţionare a petiţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 233/2002, cu modificările ulterioare, şi cu reglementările proprii ale A.S.F.

Art. 93^9

Relaţiile funcţionale ale Serviciului relaţii cu publicul sunt:

1. de subordonare faţă de prim-vicepreşedintele A.S.F.;

2. de colaborare cu structurile organizatorice ale A.S.F.

Art. 93^10

Atribuţiile specifice Serviciului relaţii cu publicul sunt:

1. sprijină consumatorii prin intermediul mijloacelor de comunicare specifice şi la sediul A.S.F., în vederea soluţionării cererilor de furnizare de informaţii ale acestora, precum şi în vederea facilitării accesului către mecanismele de informare şi soluţionare a cererilor şi petiţiilor;

2. colaborează cu structura organizatorică responsabilă cu gestionarea paginii de internet a A.S.F. în ceea ce priveşte conţinutul secţiunii dedicate protecţiei consumatorilor, informaţiile generale legate de obligaţia A.S.F. de a asigura dreptul de petiţionare, precum şi alte informaţii solicitate;

3. îndrumă petenţii să respecte procedurile legale în ceea ce priveşte depunerea şi completarea documentaţiei necesare în vederea soluţionării aspectelor prezentate verbal, telefonic, în scris sau direct la sediul A.S.F.;

4. îndeplineşte rolul de punct unic de primire a petiţiilor şi se îngrijeşte de transmiterea răspunsurilor la acestea;

5. primeşte, în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea activităţii de soluţionare a petiţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 233/2002, cu modificările ulterioare, toate petiţiile referitoare la activitatea furnizorilor de servicii, produse şi instrumente financiare nebancare, utilizând aplicaţia informatică de gestionare a petiţiilor, asigurând actualizarea permanentă a informaţiilor înregistrate, în funcţie de stadiul de soluţionare a petiţiilor;

6. redirecţionează, în termen de 5 zile de la înregistrare, petiţiile a căror soluţionare nu intră în sfera de competenţă a A.S.F. către autorităţile sau instituţiile publice competente, în măsura în care acestea pot fi identificate pe baza informaţiilor puse la dispoziţie de petiţionar, şi îl înştiinţează pe acesta cu privire la redirecţionarea petiţiei;

7. clasează petiţiile anonime sau cele în care nu sunt trecute datele de identificare a petiţionarului;

8. efectuează analize preliminare şi distribuie petiţiile în vederea soluţionării acestora de către structurile de specialitate din cadrul A.S.F., cu precizarea termenului final de răspuns, stabilit automat prin intermediul aplicaţiei informatice de gestionare a petiţiilor;

9. elaborează şi transmite solicitanţilor precizări privind condiţiile ce trebuie îndeplinite pentru o petiţie validă, în conformitate cu prevederile legale;

10. urmăreşte transmiterea răspunsurilor intermediare sau finale către petenţi în termenele legale, realizată în mod automat, prin intermediul aplicaţiei informatice de gestionare a petiţiilor sau prin intermediul serviciilor poştale, precum şi procesul de arhivare automatizată a petiţiilor;

11. elaborează modele de cereri şi formulare tipizate în vederea facilitării accesului consumatorilor la mecanismele de depunere şi soluţionare a petiţiilor;

12. în conformitate cu prevederile legale, informează semestrial Consiliul A.S.F. cu privire la situaţia solicitărilor primite, pe baza datelor rezultate din activitatea serviciului;

13. elaborează analize cantitative şi calitative cu privire la aspectele reieşite din activitatea de relaţii cu publicul;

14. colaborează cu structurile de specialitate din cadrul A.S.F., precum şi cu entităţile reglementate şi autorizate de A.S.F. în cadrul întâlnirilor organizate în vederea identificării, implementării şi uniformizării celor mai bune practici în activitatea de relaţii cu publicul, privind protecţia consumatorilor;

15. ca urmare a identificării în relaţia cu publicul a unor nevoi de reglementare, poate elabora propuneri concrete şi argumentate de emitere sau de modificare a unor acte normative;

16. îndeplineşte orice alte atribuţii cu caracter specific domeniului de activitate, prevăzute de reglementările în vigoare sau dispuse de conducerea ierarhică.

 

 

Art. 162^8

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la cap. VII secţiunea a 5-a, după subsecţiunea 5.2 se introduce o nouă subsecţiune, subsecţiunea 5.3, cuprinzând art. 162^8, cu următorul cuprins:

SUBSECŢIUNEA 5^3: Serviciul petiţii

Art. 162^8

Atribuţiile specifice Serviciului petiţii sunt:

1. analizează petiţiile primite cu privire la activitatea entităţilor din domeniul asigurărilor-reasigurărilor, în vederea soluţionării aspectelor sesizate de petenţi;

2. asigură, conform prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea activităţii de soluţionare a petiţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 233/2002, cu modificările ulterioare, soluţionarea petiţiilor ce vizează activitatea entităţilor din domeniul asigurărilor-reasigurărilor;

3. cercetează şi analizează în detaliu aspectele sesizate în petiţiile înaintate de Serviciul relaţii cu publicul, elaborează răspunsuri argumentate, în conformitate cu prevederile cadrului legal aplicabil;

4. în procesul de analiză a aspectelor sesizate în petiţii solicită entităţilor informaţii privind motivele care au stat la baza refuzului de soluţionare a aspectelor sesizate de petenţi, precum şi orice alte documente justificative necesare soluţionării petiţiilor;

5. organizează întâlniri cu persoanele abilitate din cadrul entităţilor în vederea clarificării elementelor de divergenţă rezultate din analiza aspectelor sesizate în petiţii, în cazul în care se constată că soluţiile adoptate de entităţi sunt insuficient fundamentate sau nu respectă prevederile legale;

6. solicită, atunci când este necesar pentru soluţionarea unor petiţii, puncte de vedere, opinii şi informaţii structurilor organizatorice competente din cadrul A.S.F., cu precizarea termenelor rezonabile de răspuns;

7. transmite Serviciului relaţii cu publicul răspunsurile către petenţi în vederea expedierii acestora;

8. identifică, prin soluţionarea petiţiilor, deficienţele existente în activitatea entităţilor din domeniul asigurărilor-reasigurărilor şi, în scopul apărării drepturilor asiguraţilor, formulează recomandări conducerii acestora;

9. efectuează, în cadrul activităţii de soluţionare a petiţiilor, procesul de supraveghere şi control asupra activităţii entităţilor din domeniul asigurărilor-reasigurărilor în ceea ce priveşte gestionarea şi soluţionarea cererilor de despăgubire, instrumentarea şi soluţionarea daunelor, precum şi soluţionarea petiţiilor primite de la asiguraţi sau de la persoanele păgubite în conformitate cu legislaţia specifică;

10. în exercitarea activităţii de soluţionare a petiţiilor, poate propune măsuri de remediere şi/sau sancţiuni în cazul în care constată încălcarea de către entităţile din domeniul asigurărilor-reasigurărilor a prevederilor legale aplicabile şi urmăreşte modul de ducere la îndeplinire a măsurilor stabilite de A.S.F.;

11. elaborează statistici şi rapoarte privind petiţiile, cu evidenţierea aspectelor rezultate din analiza cantitativă şi calitativă a acestora şi reliefarea deficienţelor identificate în activitatea entităţilor din domeniul asigurărilor-reasigurărilor;

12. gestionează şi monitorizează rapoartele periodice privind petiţiile soluţionate, transmise de entităţile din domeniul asigurărilor-reasigurărilor;

13. elaborează propuneri concrete şi argumentate de emitere sau modificare a actelor normative în cazul în care se constată neclarităţi sau neconcordanţe rezultate din activitatea de analiză şi soluţionare a petiţiilor;

14. transmite propuneri pentru întocmirea planului anual de control;

15. întocmeşte adrese către instituţiile şi autorităţile competente, prin care solicită informaţii necesare soluţionării petiţiilor sau sesizează aspecte care nu intră în sfera de competenţă a A.S.F.;

16. îndeplineşte orice alte atribuţii cu caracter specific domeniului de activitate, prevăzute de reglementările în vigoare sau dispuse de conducerea ierarhică.