557 views
Actul normativ | Sumar |
Ordinul PÎCCJ nr. 140/2015 (M. Of. nr. 865 din 19 noiembrie 2015) |
Art. 1–19 |
În M. Of. nr. 865 din 19 noiembrie 2015, s-a publicat Ordinul PÎCCJ nr. 140/2015 privind răspunderea disciplinară a personalului de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor din cadrul Ministerului Public.
Art. 1 Ordinul PÎCCJ nr. 140/2015
Art. 1 prevede la primul alineat faptul că personalul de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor răspunde disciplinar pentru abaterile de la îndatoririle de serviciu, precum şi pentru faptele care afectează prestigiul justiţiei.
Potrivit alineatului următor, răspunderea disciplinară a personalului de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor poate fi angajată potrivit dispoziţiilor Legii nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi respectivului ordin.
Art. 2 Ordinul PÎCCJ nr. 140/2015
Conform art. 2, constituie abateri disciplinare:
a) manifestările care aduc atingere onoarei sau probităţii profesionale ori prestigiului justiţiei, săvârşite în exercitarea sau în afara exercitării atribuţiilor de serviciu;
b) încălcarea prevederilor legale referitoare la incompatibilităţi şi interdicţii privind judecătorii şi procurorii;
c) folosirea funcţiei deţinute pentru a obţine un tratament favorabil din partea autorităţilor sau intervenţiile pentru soluţionarea unor cereri, pretinderea ori acceptarea rezolvării intereselor personale sau ale membrilor familiei ori ale altor persoane, altfel decât în limita cadrului legal reglementat pentru toţi cetăţenii;
d) desfăşurarea de activităţi publice cu caracter politic sau manifestarea convingerilor politice în exercitarea atribuţiilor de serviciu;
e) nerespectarea confidenţialităţii lucrărilor care au acest caracter;
f) nerespectarea în mod nejustificat şi repetat a termenelor prevăzute pentru soluţionarea lucrărilor;
g) refuzul nejustificat de a îndeplini o îndatorire de serviciu;
h) exercitarea funcţiei cu rea-credinţă sau gravă neglijenţă;
i) absenţe nemotivate de la serviciu, în mod repetat sau care afectează în mod direct activitatea parchetului;
j) atitudinea nedemnă în timpul exercitării atribuţiilor de serviciu faţă de colegi, avocaţi, experţi, martori sau justiţiabili;
k) participarea directă sau prin persoane interpuse la jocurile de tip piramidal, jocuri de noroc sau sisteme de investiţii pentru care nu este asigurată transparenţa fondurilor.
Art. 3 Ordinul PÎCCJ nr. 140/2015
Art. 3 dispunea faptul că sancţiunile disciplinare care se pot aplica personalului de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor, proporţional cu gravitatea abaterilor, sunt:
a) avertismentul;
b) diminuarea indemnizaţiei de încadrare lunare brute cu până la 15% pe o perioadă de la o lună la 3 luni;
c) suspendarea din funcţie pentru o perioadă de la o lună la 3 luni;
d) eliberarea din funcţie.
Art. 4 Ordinul PÎCCJ nr. 140/2015
Art. 4 stabilește următoarele:
„(1) Comisia de disciplină a PÎCCJ îndeplineşte rolul de instanţă de judecată în domeniul răspunderii disciplinare a personalului de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor pentru faptele prevăzute în prezentul ordin.
(2) Comisia de disciplină este formată din 5 membri, din care:
a) 2 membri sunt procurori cu atribuţii de control, desemnaţi potrivit Ordinului procurorului general al PÎCCJ care reglementează această activitate;
b) 3 membri sunt desemnaţi din rândul personalului de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor din Ministerul Public, prin vot secret de adunarea generală a acestui personal, cu majoritate de voturi.
(3) Din Comisia de disciplină mai fac parte 5 membri supleanţi, numiţi după aceleaşi reguli şi criterii ca şi membrii.
(4) Membrii şi membrii supleanţi ai Comisiei de disciplină, precum şi persoanele anume desemnate prevăzute la art. 7 alin. (2) sunt numiţi pentru o perioadă de 4 ani prin ordin al procurorului general al PÎCCJ.
(5) Preşedintele Comisiei de disciplină este desemnat prin vot secret, cu majoritate simplă, din rândul membrilor comisiei”.
Art. 5 Ordinul PÎCCJ nr. 140/2015
Art. 5 prevede la primul alineat faptul că Secretariatul Comisiei de disciplină este asigurat de o persoană din cadrul Serviciului de organizare şi resurse umane al Secţiei de resurse umane şi documentare, desemnată conform art. 4 alin. (4).
Potrivit alineatului următor, Secretariatul Comisiei de disciplină are următoarele atribuţii:
a) primeşte, înregistrează şi ţine evidenţa sesizărilor trimise Comisiei de disciplină;
b) efectuează lucrările necesare desfăşurării cercetării disciplinare şi exercitării acţiunii disciplinare în faţa Comisiei de disciplină;
c) convoacă şedinţele Comisiei de disciplină şi efectuează corespondenţa privind persoanele faţă de care s-a dispus citarea;
d) asigură redactarea şi comunicarea actelor Comisiei de disciplină, inclusiv a hotărârii prin care se soluţionează acţiunea disciplinară, şi le înaintează conducătorului parchetului.
Art. 6 Ordinul PÎCCJ nr. 140/2015
Art. 6 are următorul conținut:
„(1) Comisia de disciplină poate fi sesizată în legătură cu abaterile disciplinare ale personalului de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor de către şefii ierarhici, alte autorităţi şi de oricare persoană interesată.
(2) Sesizarea Comisiei de disciplină se poate face în termen de 30 de zile de la data la care s-a luat cunoştinţă de săvârşirea faptei care constituie abatere disciplinară, dar nu mai târziu de 3 luni de la data săvârşirii acesteia.
(3) Sesizările primite de la persoane fizice sau juridice se formulează în scris, pot privi doar faptele prevăzute la art. 2 lit. a), c)-e), j) şi k) şi vor cuprinde următoarele menţiuni:
a) numele, prenumele, domiciliul persoanei care formulează sesizarea, precum şi, dacă este cazul, funcţia deţinută;
b) numele, prenumele, funcţia deţinută şi compartimentul în cadrul căruia îşi desfăşoară activitatea persoana împotriva căreia este formulată sesizarea;
c) descrierea amănunţită a faptei ce constituie obiectul sesizării;
d) temeiul legal al sesizării, respectiv încadrarea faptei;
e) arătarea dovezilor pe care se sprijină sesizarea;
f) data şi semnătura persoanei ce formulează sesizarea.
(4) Sesizările vor fi însoţite, în măsura în care este posibil, de înscrisurile care le susţin.
(5) Sesizările privind activitatea necorespunzătoare a personalului de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor, greşit îndreptate la parchete, vor fi înaintate Comisiei de disciplină, în termen de 5 zile de la înregistrare.
(6) Nerespectarea termenelor şi condiţiilor menţionate în alin. (2)-(4) atrage clasarea sesizării”.
Art. 7 Ordinul PÎCCJ nr. 140/2015
Art. 7 stabilește următoarele:
„(1) În vederea exercitării acţiunii disciplinare este obligatorie efectuarea cercetării prealabile, care se dispune de Comisia de disciplină. Comisia de disciplină dispune clasarea prin rezoluţie fără efectuarea cercetării prealabile, dacă din sesizare nu rezultă indicii privind săvârşirea unei abateri disciplinare.
(2) Cercetarea prealabilă se efectuează de un procuror şi de un membru al personalului de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor din cadrul PÎCCJ, alţii decât membrii Comisiei de disciplină. În ipoteza revocării din funcţia de conducere a personalului de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor pentru motivele prevăzute la art. 2 lit. a) şi b) persoanele anume desemnate efectuează verificări prealabile.
(3) În cadrul cercetării prealabile se stabilesc faptele şi urmările acestora, împrejurările în care au fost săvârşite, precum şi orice alte date concludente din care să se poată aprecia existenţa sau inexistenţa vinovăţiei persoanei cercetate şi individualizarea sancţiunii. Ascultarea persoanei în cauză şi verificarea apărărilor sale sunt obligatorii. Refuzul persoanei cercetate de a face declaraţii ori de a se prezenta la cercetări se constată prin proces-verbal şi nu împiedică încheierea cercetării. Persoana cercetată are dreptul să cunoască toate actele cercetării şi să solicite probe în apărare.
(4) Rezultatul cercetării prealabile se înaintează Comisiei de disciplină în termen de 30 de zile de la data la care s-a dispus efectuarea cercetării prealabile.
(5) În cazul în care Comisia de disciplină constată că sunt necesare verificări suplimentare, dispune completarea cercetării prealabile. Rezultatul verificărilor suplimentare este înaintat în cel mult 30 de zile Comisiei de disciplină. În acest caz, termenul de 60 de zile prevăzut la art. 8 alin. (4) curge de la primirea rezultatului verificărilor suplimentare.
(6) În situaţia verificării efectuate ca urmare a sesizărilor privind atitudinea nedemnă a personalului de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor, prevăzute la art. 2 lit. j), dacă există indicii privind încălcarea normelor de conduită reglementate de Codul deontologic al judecătorilor şi procurorilor, aprobat prin Hotărârea CSM nr. 328/2005, persoanele anume desemnate care efectuează cercetarea prealabilă sesizează de îndată Comisia de disciplină, procedându-se conform art. 8-10. În cursul verificării disciplinare, personalul de specialitate juridică asimilat judecătorilor sau procurorilor în cauză are dreptul de a primi o copie a sesizării, de a fi ascultat şi de a formula apărările pe care le consideră necesare”.
Art. 8 Ordinul PÎCCJ nr. 140/2015
Art. 8 prevede:
„(1) După primirea rezultatului cercetării, în cazul în care Comisia de disciplină consideră că exercitarea acţiunii disciplinare nu se justifică, dispune clasarea, prin rezoluţie.
(2) Dacă din cercetarea prealabilă rezultă indicii privind săvârşirea unei abateri disciplinare, preşedintele Comisiei de disciplină fixează termenul de judecată şi dispune citarea persoanei cercetate, căreia i se comunică, în copie, acţiunea disciplinară a persoanei care a făcut sesizarea, dacă apreciază necesar, şi a persoanelor a căror audiere este necesară pentru soluţionarea cauzei, după caz.
(3) Acţiunea disciplinară este susţinută în faţa Comisiei de disciplină de către persoanele anume desemnate care au efectuat cercetarea prealabilă.
(4) Acţiunea disciplinară poate fi exercitată în termen de cel mult un an de la data săvârşirii abaterii, dar nu mai târziu de 60 de zile de la efectuarea cercetării prealabile”.
- 1
- 2