704 views
Actul de aprobare | Actul aprobat | Sumar |
OPANAF nr. 2204/2015 (M. Of. nr. 684 din 9 septembrie 2015) |
Procedura de reducere a normei de venit, în cazul activităţilor agricole | Pct. 1-14 |
În M. Of. nr. 684 din 9 septembrie 2015, s-a publicat Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (OPANAF) nr. 2204/2015 privind aprobarea Procedurii de reducere a normei de venit, în cazul activităţilor agricole, şi pentru aprobarea unor formulare.
Procedura de reducere a normei de venit, în cazul activităţilor agricole
Vă prezentăm, în continuare, prevederile respectivei proceduri:
Potrivit pct. 1, persoanele fizice care desfăşoară activităţi agricole, individual sau într-o formă de asociere, beneficiază de reducerea normei de venit, proporţional cu pierderea înregistrată, în cadrul anului fiscal curent, ca urmare a unor fenomene meteorologice nefavorabile care pot fi asimilate dezastrelor naturale, precum îngheţul, grindina, poleiul, inundaţiile, ploaia abundentă, seceta, precum şi a celor produse de animalele sălbatice, dacă sunt îndeplinite, cumulativ, următoarele condiţii:
a) venitul net se stabileşte pe bază de norme de venit;
b) pierderea afectează peste 30% din suprafeţele destinate producţiei agricole vegetale sau din animalele deţinute, pe fiecare categorie de produse vegetale sau categorie de animale, prevăzută la art. 72 alin. (2) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şt completările ulterioare, din cadrul unei unităţi administrativ-teritoriale;
c) persoana fizică/asocierea fără personalitate juridică a depus formularul 221 „Declaraţie privind veniturile din activităţi agricole impuse pe bază de norme de venit”. În declaraţie contribuabilii înscriu suprafeţele destinate producţiei agricole vegetale şi efectivele de animale, fără a se lua în considerare pierderea înregistrată, ca urmare a evenimentelor prevăzute la art. 73 alin. (7) din Legea nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare.
Conform pct. 2, constatarea pagubelor şi evaluarea pierderilor se fac, la cererea persoanelor fizice/asocierilor fără personalitate juridică, de o comisie numită prin ordin al prefectului judeţului/municipiului Bucureşti, în conformitate cu dispoziţiile art. 73 alin. (8) din Legea nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare.
Pct. 3 prevede la primul alineat faptul că formularul „Cerere pentru constatarea pagubelor şi evaluarea pierderilor produse de calamităţile naturale în cazul culturilor agricole/efectivelor de animale”, prevăzut în anexa nr. 2 la ordin, se depune de persoana fizică/asocierea fără personalitate juridică la unitatea administrativ-teritorială pe raza căreia s-a întâmplat evenimentul, în cel mai scurt timp de la data producerii acestuia, în cazul distrugerii ori vătămării culturilor agricole, plantaţiilor ori a rodului viilor, plantaţiilor pomicole, de hamei şi de arbuşti fructiferi, pieirii animalelor, păsărilor şi familiilor de albine. În cazul pagubelor care privesc efective de animale, păsări sau familii de albine, la cerere se anexează şi certificatul sanitar-veterinar eliberat de medicul veterinar de liberă practică împuternicit, în care se precizează că pieirea s-a datorat efectelor produse de evenimentele prevăzute la art. 73 alin. (7) din Legea nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare.
Potrivit alineatului următor, cererea se depune pentru toate suprafeţele afectate şi animalele pierite, deţinute pe raza unei unităţi administrativ-teritoriale.
Pct. 4 dispune la primul alineat faptul că după constatarea pagubelor şi evaluarea pierderilor, comisia constituită conform art. 73 alin. (8) din Legea nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare, întocmeşte formularul „Proces-verbal de constatare şi evaluare a pagubelor”, prevăzut în anexa nr. 2 la ordin.
Potrivit alineatului următor, procesul-verbal de constatare şi evaluare a pagubelor se întocmeşte în 3 exemplare, din care două exemplare se comunică persoanei fizice/asocierii fără personalitate juridică.
Pct. 5 stabilește faptul că pentru a solicita reducerea venitului anual, persoana fizică/asocierea fără personalitate juridică depune la organul fiscal competent formularul „Cerere privind reducerea venitului anual din activităţi agricole, stabilit pe bază de norme de venit”, prevăzut în anexa nr. 2 la ordin.
Pct. 6 la primul alineat prevede faptul că cererea privind reducerea venitului anual din activităţi agricole, stabilit pe bază de norme de venit, se depune pe perioada de prescripţie a dreptului de stabilire a impozitului pe veniturile agricole, aferent anului pentru care s-au înregistrat pierderile.
Potrivit alineatului următor, la depunerea cererii privind reducerea venitului anual din activităţi agricole, stabilit pe bază de norme de venit, se vor avea în vedere condiţiile prevăzute la pct. 1.
În continuare, dispune faptul că la cerere se anexează procesul-verbal/procesele-verbale de constatare şi evaluare a pagubelor, din care rezultă pierderea înregistrată, pe categorii de produse vegetale/categorii de animale şi pe localităţi.
În sfârșit, la ultimul alineat prevede faptul că prin organ fiscal competent se înţelege:
a) organul fiscal în a cărui rază teritorială îşi are domiciliul contribuabilul, potrivit legii, sau adresa unde locuieşte efectiv, în cazul în care aceasta este diferită de domiciliu, pentru persoanele fizice care au domiciliul fiscal în România;
b) organul fiscal în a cărui rază teritorială se află sursa de venit, pentru contribuabilii persoane fizice fără domiciliu fiscal în România.
Pct. 7 la primul alineat prevede faptul că în situaţia în care activitatea agricolă se desfăşoară în cadrul unei asocieri fără personalitate juridică, cererea privind reducerea venitului anual din activităţi agricole, stabilit pe bază de norme de venit, însoţită de documentele justificative, se depune la organul fiscal la care asocierea este înregistrată în evidenţa fiscală.
Potrivit alineatului următor, în termen de 5 zile de la primire, organul fiscal transmite procesul-verbal de constatare şi evaluare a pagubelor, precum şi informaţiile necesare reducerii venitului anual organului fiscal competent în administrarea asociaţilor, persoane fizice, prevăzut la pct. 6 alin. (4).
Pct. 8 la primul alineat prevede faptul că după primirea cererii privind reducerea venitului anual din activităţi agricole, stabilit pe bază de norme de venit, organul fiscal verifică, pe baza documentelor depuse de persoana fizică/asocierea fără personalitate juridică, dacă sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la pct. 1.
Potrivit alineatului următor, în cazul în care persoana fizică sau asocierea fără personalitate juridică nu a depus declaraţia privind veniturile din activităţi agricole impuse pe bază de norme de venit, în vederea soluţionării cererii privind reducerea venitului anual din activităţi agricole, stabilit pe bază de norme de venit, organul fiscal va notifica persoana fizică/asocierea fără personalitate juridică privind îndeplinirea condiţiei prevăzute la pct. 1 lit. c).
La ultimul alineat se prevede faptul că în formularul 221 „Declaraţie privind veniturile din activităţi agricole impuse pe bază de norme de venit” se înscriu suprafeţele destinate producţiei agricole vegetale şi efectivele de animale deţinute, fără a se lua în considerare pierderea înregistrată ca urmare a evenimentelor prevăzute la art. 73 alin. (7) din Legea nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare.
Pct. 9 la primul alineat stabilește faptul că în urma analizei documentelor prezentate, organul fiscal întocmeşte formularul „Referat privind reducerea venitului anual din activităţi agricole, stabilit pe bază de norme de venit”, prevăzut în anexa nr. 2 la ordin.
Conform alineatului următor, referatul se întocmeşte într-un singur exemplar şi se avizează de şeful compartimentului cu atribuţii în gestionarea declaraţiilor fiscale – persoane fizice.
Pct. 10 la primul alineat prevede faptul că în situaţia în care sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la pct. 1, organul fiscal competent procedează la reducerea venitului anual din activităţi agricole, stabilit pe bază de norme de venit.
Conform alineatului următor, venitul anual se reduce utilizând norma de venit diminuată cu procentul de pierdere înregistrată, înscris în col. 5 din formularul „Proces-verbal de constatare şi evaluare a pagubelor” pentru fiecare categorie de produse vegetale şi/sau categorie de animale din cadrul unităţii administrativ-teritoriale afectată de evenimentele prevăzute la art. 73 alin. (7) din Legea nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare.
În continuare, prevede faptul că organul fiscal stabileşte veniturile corespunzătoare fiecărei activităţi agricole pentru care s-a înregistrat pierdere şi care se încadrează în condiţia prevăzută la pct. 1 lit. b).
La alineatul următor, dispune faptul că la stabilirea veniturilor corespunzătoare fiecărei activităţi se vor avea în vedere informaţiile înscrise în declaraţia privind veniturile din activităţi agricole impuse pe bază de norme de venit: suprafeţele destinate producţiei agricole vegetale/animalele deţinute, opţiunea contribuabilului privind încadrarea în limitele veniturilor neimpozabile, potrivit art. 72 alin. (2) din Legea nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare.
Potrivit alineatului următor, organul fiscal calculează/recalculează venitul net anual, impozitul pe venitul din activităţi agricole şi emite formularul 260 „Decizie de impunere privind plăţile anticipate cu titlu de impozit pe venit/contribuţii de asigurări sociale de sănătate, precum şi privind obligaţiile de plată cu titlu de contribuţii de asigurări sociale”.
În sfârșit, la ultimul alineat prevede faptul că în situaţia recalculării impozitului pe venitul din activităţi agricole, organul fiscal modifică decizia anterioară. În această situaţie, decizia de impunere cuprinde atât sumele stabilite anterior, cât şi sumele rezultate în urma reducerii venitului anual din activităţi agricole, stabilit pe bază de norme de venit.
Pct. 11 prevede faptul că decizia de impunere se comunică contribuabilului, potrivit art. 44 din O.G. nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Pct. 12 stabilește faptul că în termen de 24 de ore de la comunicarea deciziei de impunere, compartimentul cu atribuţii privind gestionarea declaraţiilor fiscale – persoane fizice procedează la înregistrarea în evidenţa fiscală a datei comunicării, precum şi la transferul debitelor către compartimentul cu atribuţii de evidenţă pe plătitori.
Pct. 13 dispune faptul că cererea privind reducerea venitului anual din activităţi agricole, stabilit pe bază de norme de venit, se soluţionează în termenul prevăzut la art. 70 din O.G. nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Potrivit alineatului următor, în cazul în care organul fiscal competent constată că documentele justificative depuse de persoana fizică/asocierea fără personalitate juridică nu conţin toate elementele necesare reducerii venitului anual din activităţi agricole, stabilit pe bază de norme de venit, acesta solicită informaţii suplimentare de la organul emitent al procesului-verbal de constatare şi evaluare a pagubelor, prevăzut la pct. 2, şi/sau de la persoana fizică/asocierea fără personalitate juridică.
În sfârșit, la ultimul alineat prevede faptul că termenul de soluţionare a cererii privind reducerea venitului anual din activităţi agricole, stabilit pe bază de norme de venit, se prelungeşte cu perioada cuprinsă între data solicitării informaţiilor suplimentare şi data prezentării acestora.
Pct. 14 la primul alineat prevede faptul că în situaţia în care, pe baza documentelor prezentate, organul fiscal constată că nu sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la pct. 1, cererea privind reducerea venitului anual din activităţi agricole, stabilit pe bază de norme de venit, se respinge.
Conform alineatului următor, cererea se respinge pentru neîndeplinirea condiţiei prevăzute la pct. 1 lit. b) numai dacă această condiţie nu este îndeplinită pentru niciuna dintre categoriile de produse vegetale sau categoriile de animale pentru care s-a solicitat reducerea venitului anual din activităţi agricole, stabilit pe bază de norme de venit.
În continuare, se prevede faptul că organul fiscal emite formularul „Decizie de respingere a cererii privind reducerea venitului anual din activităţi agricole, stabilit pe bază de norme de venit”, cod 14.13.02.13/r.c. prevăzut în anexa nr. 2, în două exemplare.
În sfârșit, la ultimul alineat se prevede faptul că decizia de respingere a cererii privind reducerea venitului anual din activităţi agricole, stabilit pe bază de norme de venit, se comunică contribuabilului, potrivit art. 44 din O.G. nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Alte prevederi ale OPANAF nr. 2204/2015 Potrivit art. 2, se aprobă modelul şi conţinutul următoarelor formulare, prevăzute în anexa nr. 2.a) „Cerere pentru constatarea pagubelor şi evaluarea pierderilor produse de calamităţile naturale în cazul culturilor agricole/efectivelor de animale”;
b) „Proces-verbal de constatare şi evaluare a pagubelor”;
c) „Cerere privind reducerea venitului anual din activităţi agricole, stabilit pe bază de norme de venit”;
d) „Referat privind reducerea venitului anual din activităţi agricole, stabilit pe bază de norme de venit”;
e) „Decizie de respingere a cererii privind reducerea venitului anual din activităţi agricole, stabilit pe bază de norme de venit”, cod 14.13.02.13/r.c.
Conform art. 3, caracteristicile de tipărire, modul de difuzare, de utilizare şi de păstrare a formularelor prevăzute la art. 2 sunt stabilite în anexa nr. 3.
Art. 4 prevede faptul că anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din respectivul ordin.
Art. 5 stabilește faptul că dispoziţiile respectivului ordin se aplică pentru veniturile realizate începând cu 1 ianuarie 2015.
Potrivit art. 6, următoarele direcții vor duce la îndeplinire prevederile respectivului ordin:
– Direcţia generală proceduri pentru administrarea veniturilor;
– Direcţia generală de tehnologia informaţiei;
– Direcţiile generale regionale ale finanţelor publice.