390 views
Actul normativ | Sumar |
OMFP nr. 1004/2015 (M. Of. nr. 659 din 31 august 2015) |
Prospect de emisiune a certificatelor de trezorerie cu discont lansate în luna septembrie 2015 Prospect de emisiune a obligaţiunilor de stat de tip benchmark lansate în luna septembrie 2015 |
În M. Of. nr. 659 din 31 august 2015, s-a publicat Ordinul ministrului finanţelor publice (OMFP) nr. 1004/2015 privind prospectele de emisiune a certificatelor de trezorerie cu discont şi a obligaţiunilor de stat de tip benchmark aferente lunii septembrie 2015.
Prospect de emisiune a certificatelor de trezorerie cu discont lansate în luna septembrie 2015
Vă prezentăm, în continuare, conținutul Prospectului de emisiune a certificatelor de trezorerie cu discont lansate în luna septembrie 2015:
Potrivit art. 1, în vederea finanţării deficitului bugetului de stat şi refinanţării datoriei publice în luna septembrie 2015, Ministerul Finanţelor Publice anunţă lansarea unor emisiuni de certificate de trezorerie cu discont, astfel:
Cod ISIN | Data licitaţiei | Data emisiunii | Data scadenţei | Nr. de zile | Valoarea emisiunii – lei – |
RO1516CTN0G8 | 17.09.2015 | 21.09.2015 | 19.09.2016 | 364 | 700.000.000 |
R01516CTNGH6 | 28.09.2015 | 30.09.2015 | 07.03.2016 | 159 | 500.000.000 |
Art. 2 prevede faptul că valoarea nominală individuală a unui certificat de trezorerie cu discont este de 5.000 lei.
Art. 3 stabilește faptul că metoda de vânzare este licitaţia şi va avea loc la data menţionată în tabelul de mai sus, iar adjudecarea se va face după metoda cu preţ multiplu.
Potrivit art. 4, Certificatele de trezorerie cu discont pot fi cumpărate de către dealerii primari, care vor depune oferte atât în cont propriu, cât şi în contul clienţilor persoane fizice şi juridice.
Art. 5 prevede următoarele:
„(1) Ofertele de cumpărare sunt competitive şi necompetitive.
(2) În cadrul ofertei de cumpărare competitive se vor indica elementele cuprinse în anexa nr. 5.1 la Normele Băncii Naţionale a României nr. 2/2012 în aplicarea Regulamentului Băncii Naţionale a României nr. 11/2012 privind piaţa primară a titlurilor de stat administrată de Banca Naţională a României, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Numărul de tranşe valorice, la rate diferite ale randamentului, nu este restricţionat.
(4) Ofertele de cumpărare necompetitive pot fi depuse de persoane fizice şi juridice cu excepţia instituţiilor de credit, astfel cum sunt acestea definite în O.U.G. nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare, în calitate de clienţi ai dealerilor primari.
(5) În cadrul ofertei de cumpărare necompetitive se vor indica elementele cuprinse în anexa nr. 4.1 la Normele Băncii Naţionale a României nr. 2/2012, cu modificările şi completările ulterioare. Se admit oferte de cumpărare necompetitive într-o pondere de 25% din totalul valorii aferente fiecărei emisiuni anunţate. Oferta necompetitivă depusă de dealerul primar în contul unui singur client nu va putea depăşi valoarea calculată prin aplicarea ponderii anterior menţionate. Executarea acestora se va efectua la nivelul mediu ponderat al randamentului la care s-au adjudecat ofertele competitive.
(6) Fiecare tranşă a ofertei de cumpărare competitivă sau necompetitivă va fi de minimum 5.000 lei”.
Potrivit art. 6, preţul şi randamentul se vor determina utilizând următoarele formule:
P=1 – dxr/360
Y = r/P,
în care:
P = preţul titlului cu discont, exprimat cu patru zecimale;
d = număr de zile până la scadenţă;
r = rata discontului, exprimată cu două zecimale;
Y= randamentul, exprimat cu două zecimale.
Art. 7 la primul alineat prevede faptul că ofertele de cumpărare se transmit la Banca Naţională a României, ce acţionează în calitate de administrator al pieţei primare şi secundare a titlurilor de stat şi al sistemului de înregistrare/depozitare, în ziua licitaţiei, în intervalul orar 10,00-12,00.
Potrivit alineatului următor, şedinţa de licitaţie începe după încheierea orarului de transmitere a ofertelor de cumpărare specificat la alin. (1).
Art. 8 prevede faptul că rezultatul licitaţiei se va stabili în aceeaşi zi la sediul Băncii Naţionale a României de către Comisia de licitaţie constituită în acest scop şi va fi dat publicităţii.
Potrivit art. 9, evenimentele de plată aferente certificatelor de trezorerie cu discont se gestionează în conformitate cu Regulile Sistemului de înregistrare şi decontare a operaţiunilor cu titluri de stat – SaFIR.
Art. 10 stabilește faptul că dacă data la care trebuie efectuată una dintre plăţile aferente titlurilor de stat este o zi de sărbătoare sau o zi nelucrătoare, plata se va face în următoarea zi lucrătoare, fără obligarea la dobânzi moratorii. Titlurile de stat care se regăsesc în această situaţie rămân în proprietatea deţinătorului înregistrat şi nu pot fi tranzacţionate.
Art. 11 dispune faptul că regimul fiscal al titlurilor de stat prevăzute la art. 1 este reglementat de legislaţia în vigoare.
Prospect de emisiune a obligaţiunilor de stat de tip benchmark lansate în luna septembrie 2015
Vă prezentăm, în continuare, prevederile Prospectului de emisiune a obligaţiunilor de stat de tip benchmark lansate în luna septembrie 2015:
Potrivit art. 1, în vederea finanţării deficitului bugetului de stat şi refinanţării datoriei publice în luna septembrie 2015, Ministerul Finanţelor Publice anunţă lansarea unei noi emisiuni de obligaţiuni de stat de tip benchmark cu scadenţă la 3 ani şi redeschiderea emisiunilor de obligaţiuni de stat de tip benchmark cu scadenţă la 3, 7 şi 10 ani şi organizarea de sesiuni suplimentare de oferte necompetitive (SSON), astfel:
*) În conformitate cu prevederile Ordinului ministrului economiei şi finanţelor nr. 2.231/2008 privind titlurile de stat ce urmează a fi tranzacţionate şi pe piaţa reglementată administrată de Societatea Comercială „Bursa de Valori Bucureşti” – SA, aceste serii se tranzacţionează simultan pe piaţa secundară administrată de Banca Naţională a României şi pe piaţa reglementată administrată de Societatea Comercială „Bursa de Valori Bucureşti” – S.A.
Art. 2 prevede faptul că valorile nominale totale ale emisiunilor de obligaţiuni de stat de tip benchmark pot fi majorate prin redeschideri ulterioare ale acestora.
Art. 3 stabilește faptul că valoarea nominală individuală a unei obligaţiuni de stat de tip benchmark emise înainte de data de 1 octombrie 2013 este de 10.000 lei, ulterior acestei date valoarea nominală individuală a noilor obligaţiuni de stat de tip benchmark este de 5.000 lei.
Art. 4 prevede următoarele:
(1) Pentru obligaţiunile de stat de tip benchmark redeschise, specificate la art. 1, dobânda (cuponul) se plăteşte la datele specificate în prospectele de emisiune aferente, după cum urmează:
ISIN | Ordinul privind prospectul de emisiune aferent emisiunii iniţiale | Luna lansării |
R01418DBN040 | 1.344/02.10.2014 | Octombrie 2014 |
R00717DBN038 | 266/28.05.2007 | Iunie 2007 |
R01320DBN022 | 287/01.03.2013 | Martie 2013 |
R01121DBN032 | 1.924/26.04.2011 | Mai 2011 |
R01425DBN029 | 855/27.06.2014 | Iulie 2014 |
(2) Pentru obligaţiunile de stat de tip benchmark, cod ISIN R01519DBN037, specificate la art. 1, dobânda (cuponul) se plăteşte anual începând cu data de 29 aprilie 2016 şi terminând cu 29 aprilie 2019 inclusiv.
(3) Dobânda se determină conform formulei:
D = VN* r/ frecvenţa anuală a cuponului (1),
în care:
D = dobânda (cupon);
VN = valoarea nominală;
r= rata cuponului.
(4) Pentru licitaţiile de referinţă, metoda de vânzare este licitaţia şi va avea loc la datele menţionate în tabelul de la art. 1, iar adjudecarea se va efectua după metoda cu preţ multiplu. Cotaţia de preţ va fi exprimată sub formă procentuală, cu patru zecimale.
(5) Pentru SSON, metoda de vânzare este subscripţia şi va avea loc la datele menţionate în tabelul de la art. 1, preţul de vânzare fiind preţul mediu de adjudecare stabilit în licitaţia de referinţă.
Art. 5 la primul alineat prevede faptul că la licitaţia de referinţă, obligaţiunile de stat de tip benchmark pot fi cumpărate de către dealerii primari, care vor transmite oferte atât în cont propriu, cât şi în contul clienţilor, persoane fizice şi juridice.
Potrivit alineatului următor, în cadrul SSON, obligaţiunile de stat de tip benchmark pot fi cumpărate exclusiv de dealerii primari, care vor transmite oferte în nume şi în cont propriu.
Art. 6 prevede faptul că la licitaţia de referinţă:
1. Ofertele de cumpărare sunt competitive şi necompetitive.
2. În cadrul ofertei de cumpărare competitive se vor indica elementele cuprinse în anexa nr. 5.3 la Normele Băncii Naţionale a României nr. 2/2012 în aplicarea Regulamentului Băncii Naţionale a României nr. 11/2012 privind piaţa primară a titlurilor de stat administrată de Banca Naţională a României, cu modificările şi completările ulterioare.
3.Numărul cotaţiilor de preţ nu este restricţionat.
4.Ofertele de cumpărare necompetitive pot fi depuse de persoane fizice şi juridice, cu excepţia instituţiilor de credit aşa cum sunt acestea definite în O.U.G. nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare, în calitate de clienţi ai dealerilor primari.
5.În cadrul ofertei de cumpărare necompetitive se vor indica elementele cuprinse în anexa nr. 4.2 la Normele Băncii Naţionale a României nr. 2/2012, cu modificările şi completările ulterioare. Se admit oferte de cumpărare necompetitive într-o pondere de 25% din totalul valorii nominale totale a licitaţiei de referinţă aferente fiecărei emisiuni anunţate. Oferta necompetitivă depusă de dealerul primar în contul unui singur client nu va putea depăşi valoarea calculată prin aplicarea ponderii anterior menţionate. Executarea acestora se va efectua la nivelul mediu ponderat al preţului la care s-au adjudecat ofertele competitive.
6. Fiecare tranşă a ofertei de cumpărare competitive sau necompetitive va avea o valoare minimă egală cu valoarea nominală unitară aferentă fiecărui instrument emis.
Conform art. 7, pentru SSON:
1. Ofertele de cumpărare sunt necompetitive.
2. Ofertele de cumpărare necompetitive pot fi depuse exclusiv de dealerii primari, conform prevederilor din Secţiunea a 2-a „Sesiunea de oferte necompetitive adresată dealerilor primari” a cap. III „Plasarea titlurilor de stat pe piaţa primară” din Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 11/2012 privind piaţa primară a titlurilor de stat administrată de Banca Naţională a României.
3.În cadrul ofertei de cumpărare necompetitive se vor indica elementele cuprinse în anexa nr. 4.3 la Normele Băncii Naţionale a României nr. 2/2012, cu modificările şi completările ulterioare,
4.Valoarea minimă a ofertei necompetitive transmise în cadrul SSON va fi egală cu valoarea nominală unitară aferentă fiecărui instrument emis, plafonul maxim fiind, după caz, cel prevăzut în art. 24 din Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 11/2012.
Art. 8 stabilește faptul că ofertele de cumpărare se transmit la Banca Naţională a României, ce acţionează în calitate de administrator al pieţei primare şi secundare a titlurilor de stat şi al sistemului de înregistrare/depozitare, în ziua licitaţiei de referinţă, în intervalul orar 10,00-12,00, respectiv în ziua SSON, în intervalul orar 10,00-11,00.
Potrivit alineatului următor, ședinţa de licitaţie începe după încheierea orarului de transmitere a ofertelor de cumpărare specificat la alin. (1).
Art. 9 prevede faptul că rezultatele licitaţiei de referinţă/SSON se vor stabili în ziua desfăşurării, la sediul Băncii Naţionale a României, de către comisia de licitaţie constituită în acest scop şi vor fi date publicităţii.
Potrivit art. 10, evenimentele de plată aferente obligaţiunilor de stat de tip benchmark se gestionează în conformitate cu Regulile Sistemului de depozitare şi decontare a instrumentelor financiare – SaFIR.
Art. 11 stabilește faptul că, dacă data la care trebuie efectuată una dintre plăţile aferente titlurilor de stat este o zi de sărbătoare sau o zi nelucrătoare, plata se va face în următoarea zi lucrătoare, fără obligarea la dobânzi moratorii. Titlurile de stat care se regăsesc în această situaţie rămân în proprietatea deţinătorului înregistrat şi nu pot fi tranzacţionate.
Conform art. 12, regimul fiscal al titlurilor de stat prevăzute la art. 1 este reglementat de legislaţia în vigoare.