Normele metodologice de aplicare a prevederilor O.U.G. nr. 46/2018 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Oficiului Naţional pentru Achiziţii Centralizate – modificări (H.G. nr. 688/2024)

Actul modificat

Actul modificator Sumar
Normele metodologice de aplicare a prevederilor O.U.G. nr. 46/2018 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Oficiului Naţional pentru Achiziţii Centralizate, aprobate prin H.G. nr. 119/2019

(M. Of. nr. 179 din 6 martie 2019)

H.G. nr. 688/2024 pentru modificarea și completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor O.U.G. nr. 46/2018 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Oficiului Naţional pentru Achiziţii Centralizate, aprobate prin H.G. nr. 119/2019

(M. Of. nr. 589 din 25 iunie 2024)

– modifică: art. 2, art. 3 lit. d), j) şi k), art. 6, art. 7 alin. (3) şi (4), art. 7 alin. (6), art. 8, art. 12 alin. (1) și alin. (2), art. 25 alin. (5), art. 26.

– introduce: art. 7 alin. (4^1), art. 9 lit. e) şi f), art. 11 lit. b^1), art. 12 alin. (1^1) şi (1^2), Secţiunea a 2^1-a, cu art. 12^1-12^6, Secţiunea a 3^1-a, cu art. 15^1-15^3, art. 18 lit. c) şi d).

– abrogă: art. 7 alin. (7).

 

În M. Of. nr. 589 din data de 25 iunie 2024 s-a publicat H.G. nr. 688/2024 pentru modificarea și completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor O.U.G. nr. 46/2018 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Oficiului Naţional pentru Achiziţii Centralizate, aprobate prin H.G. nr. 119/2019.

Redăm, mai jos, principalele modificări aduse actului normativ.

Art. 7 alin. (4^1)

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la articolul 7, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (4^1), cu următorul cuprins:

„(4^1) În aplicarea metodelor de estimare a necesităţilor prevăzute la alin. (4), ONAC urmăreşte respectarea principiului prudenţei, prin luarea în considerare a:

a) consumului istoric, transmis către ONAC de către utilizatori, pe categoria de produse/servicii;

b) informaţiilor rezultate din monitorizarea acordurilor-cadru, prin care se verifică dacă utilizatorii comunică cantităţile într-un mod responsabil;

c) ajustării cantităţilor, astfel încât să reflecte necesităţile utilizatorilor pentru o anumită perioadă de timp;

d) altor informaţii relevante, după caz”.

Art. 9 lit. e) și f)

Noua reglementare

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Potrivit noii reglementări, la articolul 9, după litera d) se introduc două noi litere, lit. e) şi f), cu următorul cuprins:

„e) să estimeze în mod independent cantităţile care vor face obiectul achiziţiei centralizate, cu respectarea prevederilor art. 7;

f) să ajusteze cantităţile estimate, în condiţiile art. 8 alin. (5) din ordonanţa de urgenţă”.

Art. 11 lit. b^1)

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la articolul 11, după litera b) se introduce o nouă literă, lit. b^1), cu următorul cuprins:

„b^1) să elaboreze Planul anual al achiziţiilor centralizate pentru categoriile de bunuri şi servicii prevăzute la art. 3 lit. a)-j), prevederile art. 12 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziţie publică/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 395/2016, cu modificările şi completările ulterioare, aplicându-se în mod corespunzător;”.

Art. 12 alin. (1^1) și (1^2)

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, la articolul 12, după alineatul (1) se introduc două noi alineate, alin. (1^1) şi (1^2), cu următorul cuprins:

„(1^1) ONAC solicită utilizatorilor principali prevăzuţi la alin. (1) să desemneze persoanele care deţin cunoştinţe tehnice în domeniul în care se încadrează obiectul achiziţiei centralizate, acestea urmând a participa în mod activ la întâlnirile grupului de lucru, formulând propuneri şi/sau observaţii referitoare la specificaţiile tehnice, în scopul definitivării versiunii preliminare a acestora.

(1^2) În funcţie de specificul, complexitatea şi istoricul obiectului achiziţiei centralizate, ONAC va desfăşura procesul de consultare a pieţei cu privire la versiunea preliminară a specificaţiilor tehnice”.

Secțiunea a 2^1-a

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, după articolul 12 se introduce o nouă secţiune, secţiunea a 2^1-a, cuprinzând articolele 12^1-12^6, cu următorul cuprins:

„SECŢIUNEA 2^1: SNAMUPAC – Etapa de planificare/pregătire a procedurilor de atribuire

Art. 12^1

(1) În vederea asigurării accesului neîntrerupt al entităţilor din cadrul SNAMUPAC la produsele înscrise în lista detaliată prevăzută la art. 8 alin. (9) din ordonanţa de urgenţă, Ministerul Afacerilor Interne – Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă, denumit în continuare MAI-DSU, întocmeşte periodic, cu sprijinul ONAC, o propunere de program al achiziţiilor publice de produse destinate SNAMUPAC. Programul achiziţiilor publice de produse destinate SNAMUPAC are rolul de instrument managerial utilizat pentru planificarea şi monitorizarea procedurilor de atribuire aplicate în vederea încheierii acordurilor-cadru centralizate, precum şi pentru planificarea resurselor necesare organizării şi desfăşurării respectivelor proceduri.

(2) Frecvenţa elaborării programului achiziţiilor publice de produse destinate SNAMUPAC se stabileşte în funcţie de următoarele aspecte:

a) duratele acordurilor-cadru centralizate care urmează a fi încheiate pentru achiziţiile de produse destinate SNAMUPAC;

b) gradul de finalizare cu succes a procedurilor de atribuire aplicate în vederea încheierii acordurilor-cadru centralizate prevăzute la lit. a);

c) eventualele modificări ale listei detaliate de produse necesare activităţii SNAMUPAC, prevăzută la art. 8 alin. (9) din ordonanţa de urgenţă.

(3) Programul achiziţiilor publice de produse destinate SNAMUPAC cuprinde informaţiile prevăzute la art. 12 alin. (5) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziţie publică/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 395/2016, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi gradul de execuţie a acordurilor-cadru centralizate în curs de implementare, alături de resursele care sunt necesare pentru organizarea şi desfăşurarea fiecărei proceduri de atribuire.

(4) În ceea ce priveşte informaţiile privind valoarea estimată, MAI-DSU precizează valoarea aferentă fiecărui produs în parte, valoarea totală rezultând în urma centralizării necesităţilor şi agregării acestora.

(5) Proiectul programului achiziţiilor publice de produse destinate SNAMUPAC este transmis de MAI-DSU, spre avizare, către Ministerul Sănătăţii, denumit în continuare MS. Netransmiterea avizului sau a refuzului motivat în termen de 5 zile lucrătoare de la momentul transmiterii echivalează cu acceptarea tacită de către MS a proiectului de program al achiziţiilor publice de produse destinate SNAMUPAC. Forma finală a acestuia se aprobă de preşedintele ONAC, cu luarea în considerare a propunerii de proiect de program al achiziţiilor publice de produse destinate SNAMUPAC, elaborată şi, respectiv, avizată de MAI-DSU şi MS.

(6) Programul achiziţiilor publice de produse destinate SNAMUPAC se poate revizui de către ONAC, la propunerea motivată a oricăreia dintre cele 3 părţi implicate, respectiv MAI-DSU, MS şi ONAC, în funcţie de următoarele aspecte:

a) gradul de prioritate asociat produselor destinate SNAMUPAC înscrise în lista detaliată prevăzută la art. 8 alin. (9) din ordonanţa de urgenţă;

b) sursele de finanţare care pot fi disponibilizate pentru realizarea fiecărei achiziţii;

c) resursele profesionale existente la nivelul ONAC, MS şi MAI-DSU pentru organizarea şi derularea procedurilor de atribuire;

d) gradul de complexitate asociat obiectului fiecărei achiziţii, prin acesta înţelegându-se nivelul de dificultate aferent elaborării specificaţiilor tehnice prin care este descrisă necesitatea beneficiarilor, precum şi pentru standardizarea respectivelor specificaţii, astfel încât să răspundă necesităţilor tuturor utilizatorilor SNAMUPAC;

e) rezultatele procesului de centralizare şi agregare a necesităţilor;

f) informaţiile colectate de ONAC în procesul de cercetare şi consultare a pieţei.

Art. 12^2

(1) În conformitate cu Programul achiziţiilor publice de produse destinate SNAMUPAC aprobat, ONAC elaborează calendarul activităţilor aferente pregătirii fiecărei proceduri de atribuire şi realizează demersuri pentru a se asigura că sunt respectate termenele stabilite.

(2) Etapa de pregătire aferentă fiecărei proceduri de atribuire prevăzută în Programul achiziţiilor publice SNAMUPAC se iniţiază de către ONAC prin transmiterea către MAI-DSU a unui chestionar care cuprinde solicitări referitoare la comunicarea următoarelor tipuri/categorii de informaţii:

a) propuneri de specificaţii tehnice, prin care sunt descrise produsele necesare activităţii SNAMUPAC, care fac obiectul achiziţiei centralizate;

b) datele de identificare ale entităţilor SNAMUPAC care au calitatea de beneficiari ai achiziţiei centralizate, precum şi lista locaţiilor de livrare, care include şi adresele acestora;

c) valoarea estimată a fiecărui produs în parte, actualizată, după caz;

d) propunerile de lotizare a obiectului achiziţiei centralizate;

e) durata acordului-cadru;

f) propuneri cu privire la factorii de evaluare care ar putea face obiectul criteriului de atribuire;

g) propuneri de clauze contractuale, inclusiv în ceea ce priveşte serviciile accesorii asociate obiectului achiziţiei, cum ar fi instalare, punere în funcţiune, instruire personal, mod de abordare a serviciilor de mentenanţă, garanţii acordate;

h) identitatea persoanelor/experţilor care deţin cunoştinţe de specialitate în domeniul în care se încadrează obiectul achiziţiei centralizate şi care vor acorda suport tehnic pe toată perioada de pregătire a procedurii de atribuire;

i) lista operatorilor economici cu care entităţile din cadrul SNAMUPAC au mai derulat achiziţii de produse similare în ultimii 3 ani, precum şi alte informaţii care descriu aceste achiziţii, conform celor solicitate de ONAC.

(3) MAI-DSU transmite ONAC chestionarul completat în termen de 12 zile lucrătoare de la data solicitării, informaţiile fiind avizate de MS în conformitate cu mecanismul stipulat în protocolul de colaborare prevăzut la art. 8 alin. (10) din ordonanţa de urgenţă. Netransmiterea avizului sau a refuzului motivat al MS în termen de 5 zile lucrătoare de la momentul transmiterii echivalează cu acceptarea tacită de către MS a propunerii de răspuns la chestionar elaborate de MAI-DSU.

(4) MAI-DSU şi MS răspund de corectitudinea şi legalitatea datelor şi informaţiilor transmise pentru etapa de pregătire a achiziţiilor publice centralizate aferente produselor destinate activităţii SNAMUPAC, precum şi pentru etapele ulterioare.

Art. 12^3

(1) În vederea comunicării către ONAC a cantităţilor minime şi maxime pe fiecare produs în parte înscris în lista detaliată prevăzută la art. 8 alin. (9) din ordonanţa de urgenţă, MAI-DSU organizează procesul de colectare a necesităţilor entităţilor din cadrul SNAMUPAC cu privire la respectivele produse.

(2) Pentru realizarea procesului de colectare a necesităţilor de produse destinate activităţii SNAMUPAC, ONAC pune la dispoziţie instrumentele informatice pe care le are în administrare şi facilitează derularea acestui proces, la solicitarea MAI-DSU.

(3) Procesul de colectare a necesităţilor se organizează în corelare cu planificarea în timp aferentă iniţierii achiziţiilor înscrise în Programul achiziţiilor publice de produse destinate SNAMUPAC aprobat, ONAC notificând, în acest sens, MS şi MAI-DSU în vederea exercitării de către acestea din urmă a responsabilităţilor prevăzute de art. 8 alin. (1^2) şi (1^3) din ordonanţa de urgenţă.

(4) În aplicarea art. 6 alin. (7) din ordonanţa de urgenţă, unităţile sanitare publice care au organizate în subordine/coordonare entităţi din cadrul SNAMUPAC fără personalitate juridică au dreptul de a transmite necesităţi de produse înscrise în lista detaliată prevăzută la art. 8 alin. (9) din ordonanţa de urgenţă şi pentru necesităţile proprii, pe lângă cele aferente entităţilor din cadrul SNAMUPAC, cu condiţia evidenţierii, în mod distinct, a cantităţilor asociate necesităţilor proprii.

(5) În cazul în care colectarea necesităţilor se realizează conform alin. (2), ONAC comunică MAI-DSU, în termen de maximum 2 zile lucrătoare de la momentul finalizării procesului prevăzut la alin. (2), cantităţile colectate pentru fiecare produs în parte pentru entităţile din cadrul SNAMUPAC.

(6) În aplicarea art. 8 alin. (7) din ordonanţa de urgenţă, MAI-DSU are dreptul să ajusteze cantităţile de produse necesare activităţii SNAMUPAC comunicate de către entităţile din cadrul SNAMUPAC în procesul de colectare a necesităţilor, cantităţile finale determinate astfel fiind comunicate MS spre avizare. Netransmiterea avizului sau a refuzului motivat în termen de 5 zile lucrătoare de la momentul transmiterii echivalează cu acceptarea tacită de către MS a cantităţilor finale de produse necesare activităţii SNAMUPAC determinate de MAI-DSU.

(7) Pe baza cantităţilor avizate conform alin. (6), precum şi a celor transmise, după caz, de unităţile sanitare publice în aplicarea alin. (4), MS stabileşte cantităţile de produse înscrise în lista detaliată prevăzută la art. 8 alin. (9) din ordonanţa de urgenţă aferente necesităţilor proprii ale unităţilor sanitare în cadrul cărora funcţionează entităţi SNAMUPAC.

(8) Cantităţile finale totale determinate de MAI-DSU şi MS în urma finalizării procesului de colectare a necesităţilor vor fi comunicate ONAC pentru a fi incluse în documentaţiile de atribuire.

(9) Durata procesului de colectare a necesităţilor este de maximum 15 zile lucrătoare de la data transmiterii de către ONAC a notificării prevăzute la alin. (3).

Art. 12^4

(1) Pe durata pregătirii/planificării achiziţiilor publice, precum şi în etapele ulterioare, MAI-DSU, MS şi ONAC pot organiza întâlniri de lucru, la nivel de experţi sau la nivel de reprezentanţi, şi pot face schimb de date şi informaţii cu privire la achiziţiile de produse destinate entităţilor din cadrul SNAMUPAC.

(2) Corespondenţa dintre MAI-DSU, MS şi ONAC este valabil îndeplinită dacă va fi transmisă prin cel puţin una dintre următoarele modalităţi: prin fax, prin curier, prin poştă electronică (e-mail) sau prin poştă, cu confirmare de primire, cu respectarea dispoziţiilor legale în materie.

(3) Documentele/Înscrisurile care intră în competenţa de semnare/aprobare a reprezentanţilor legali ai părţilor vor fi transmise obligatoriu şi în scris, cu confirmare de primire.

(4) Corespondenţa dintre persoanele desemnate la nivel de experţi responsabili cu pregătirea procedurii de atribuire din partea MAI-DSU, MS şi ONAC se realizează, de regulă, prin poşta electronică (e-mail).

Art. 12^5

(1) În vederea pregătirii fiecărei proceduri de atribuire, ONAC derulează activităţi specifice cum ar fi, dar fără a se limita la cercetarea şi consultarea pieţei de profil, în conformitate cu prevederile art. 5.

(2) În acest context, ONAC are dreptul de a consulta baze de date publice, precum şi de a contacta instituţii/autorităţi publice şi asociaţii profesionale reprezentative, în scopul obţinerii de informaţii cu privire la identitatea operatorilor economici care activează constant pe piaţa de profil vizată de achiziţia în cauză.

(3) MAI-DSU şi MS sprijină ONAC în procesul de derulare a consultărilor de piaţă, punând la dispoziţie persoanele/experţii care deţin cunoştinţe de specialitate în domeniul în care se încadrează obiectul achiziţiei centralizate, precum şi orice date şi informaţii solicitate de ONAC, în termen de maximum 3 zile de la momentul transmiterii solicitării.

(4) ONAC documentează rezultatele activităţii de cercetare şi consultare a pieţei, formulează concluziile acesteia şi transmite spre aprobare MAI-DSU şi MS propuneri referitoare la aspectele care necesită revizuire sau, după caz, confirmare.

Art. 12^6

(1) Pe baza versiunilor finale ale specificaţiilor tehnice, necesităţilor centralizate, precum şi a valorilor estimate, ONAC definitivează strategia de contractare şi documentaţia de atribuire şi le înaintează MAI-DSU şi MS, în vederea formulării eventualelor observaţii şi propuneri, care vor fi transmise ONAC în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la momentul solicitării.

(2) ONAC are dreptul de a nu prelua, motivat, observaţiile şi propunerile MAI-DSU şi MS, atunci când prin acestea sunt încălcate prevederile legislaţiei în domeniul achiziţiilor publice.

(3) Caietul de sarcini este avizat de ONAC din punct de vedere al conformităţii cu dispoziţiile legale în domeniul achiziţiilor publice şi se aprobă la nivelul MAI-DSU şi MS.

(4) Strategia de contractare şi documentaţia de atribuire vor fi aprobate de ONAC, prin această activitate încheindu-se etapa de pregătire a procedurii de atribuire”.

Secțiunea a 3^1-a

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, după articolul 15 se introduce o nouă secţiune, secţiunea a 3^1-a, cuprinzând articolele 15^1-15^3, cu următorul cuprins:

„SECŢIUNEA 3^1: SNAMUPAC – Etapa de organizare a procedurii de atribuire şi încheierea acordului-cadru centralizat

Art. 15^1

MAI-DSU şi MS sprijină ONAC, prin mobilizarea persoanelor din subordine care deţin cunoştinţe de specialitate în domeniul tehnic în care se încadrează obiectul achiziţiei centralizate, pentru a implementa eventualele observaţii ale Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice, emise ca urmare a efectuării controlului ex ante conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 98/2017 privind funcţia de control ex ante al procesului de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achiziţie publică, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii, aprobată prin Legea nr. 186/2018, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi pentru a contribui la elaborarea punctelor de vedere/întâmpinărilor, în situaţia în care sunt depuse contestaţii şi/sau acţiuni/plângeri în instanţă.

Art. 15^2

Cel mai târziu la data-limită de depunere a ofertelor, sunt desemnaţi membrii comisiei de evaluare prin ordin comun al ministrului afacerilor interne, al ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Oficiului Naţional pentru Achiziţii Centralizate.

Art. 15^3

În termen de 5 zile de la semnarea acordului-cadru centralizat, ONAC îl pune la dispoziţia MAI-DSU şi MS, în vederea comunicării către entităţile din cadrul SNAMUPAC şi unităţilor sanitare publice în cadrul cărora sunt organizate entităţi din cadrul SNAMUPAC, în vederea atribuirii de contracte subsecvente de către acestea”.

Secțiunea a 4^1-a

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, după articolul 20 se introduce o nouă secţiune, secţiunea a 4^1-a, cuprinzând articolul 20^1, cu următorul cuprins:

„SECŢIUNEA 4^1: SNAMUPAC – Etapa postatribuire acord-cadru centralizat

Art. 20^1

(1) MAI-DSU şi MS, respectiv entităţile din cadrul SNAMUPAC au drepturile şi obligaţiile prevăzute la secţiunea a 4-a, cu excepţia art. 17 lit. c).

(2) Monitorizarea acordurilor-cadru şi a sistemelor dinamice de achiziţii aferente produselor SNAMUPAC de către MAI-DSU şi MS presupune inclusiv transmiterea către ONAC, periodic sau la solicitarea acestuia, de date şi informaţii specifice, cum ar fi: gradul de execuţie a contractelor subsecvente/contractelor, modificările intervenite prin acte adiţionale, cantităţile recepţionate şi facturate, necesitatea suplimentării cantităţilor, detalii cu privire la modul de respectare a obligaţiilor contractuale de către părţi.

(3) În aplicarea alin. (2), MAI-DSU şi MS au dreptul de a solicita entităţilor din cadrul SNAMUPAC şi unităţilor sanitare publice în cadrul cărora sunt organizate şi funcţionează entităţi din cadrul SNAMUPAC informaţii cu privire la procesul de derulare a contractelor subsecvente/contractelor atribuite/încheiate pentru produsele SNAMUPAC, inclusiv cu privire la constatările rezultate din utilizarea respectivelor produse în îndeplinirea actului medical. Entităţile din cadrul SNAMUPAC şi, după caz, unităţile sanitare publice în cadrul cărora sunt organizate şi funcţionează entităţi din cadrul SNAMUPAC comunică informaţiile solicitate în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la transmiterea solicitării MAI-DSU, respectiv MS.

(4) Datele şi informaţiile comunicate ONAC conform alin. (2) sunt necesare pentru îmbunătăţirea procesului ulterior de achiziţie a produselor destinate SNAMUPAC, precum şi pentru asigurarea conformităţii cu dispoziţiile legale în domeniul achiziţiilor publice.

(5) ONAC poate sprijini MAI-DSU şi MS în procesul de monitorizare, prin punerea la dispoziţia acestora a instrumentelor/platformei informatice pe care le/o are în administrare”.

Alte reglementări

(1) Pentru anul 2024, Ministerul Afacerilor Interne – Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă, denumit în continuare MAI-DSU, întocmeşte, cu sprijinul Oficiului Naţional pentru Achiziţii Centralizate, denumit în continuare ONAC, în termen de 10 zile lucrătoare de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a ordinului comun al ministrului sănătăţii, ministrului afacerilor interne şi preşedintelui Oficiului Naţional pentru Achiziţii Centralizate privind aprobarea listei de produse prevăzute la art. 8 alin. (9) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 46/2018 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Oficiului Naţional pentru Achiziţii Centralizate, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare ordonanţa de urgenţă, o propunere de program al achiziţiilor publice de produse destinate sistemului naţional de asistenţă medicală de urgenţă şi de prim ajutor calificat, denumit în continuare SNAMUPAC, pentru anul în curs. Propunerea de program al achiziţiilor publice de produse destinate SNAMUPAC conţine informaţiile prevăzute la art. 12 alin. (5) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului de achiziţie publică/acordului-cadru din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 395/2016, cu modificările şi completările ulterioare, alături de resursele care sunt necesare pentru organizarea şi desfăşurarea fiecărei proceduri de atribuire. În ceea ce priveşte informaţiile privind valoarea estimată, MAI-DSU precizează valoarea aferentă fiecărui produs în parte, valoarea totală rezultând în urma centralizării necesităţilor şi agregării acestora.

(2) Proiectul programului achiziţiilor publice de produse destinate SNAMUPAC prevăzut la alin. (1) este transmis de MAI-DSU, spre avizare, către Ministerul Sănătăţii, denumit în continuare MS. Netransmiterea avizului sau a refuzului motivat în termen de 5 zile lucrătoare de la momentul transmiterii echivalează cu acceptarea tacită de către MS a proiectului de program al achiziţiilor publice de produse destinate SNAMUPAC pentru anul 2024. Forma finală a acestuia se stabileşte ţinând cont de:

a) gradul de prioritate asociat produselor destinate SNAMUPAC înscrise în lista detaliată prevăzută la art. 8 alin. (9) din ordonanţa de urgenţă;

b) sursele de finanţare care pot fi disponibilizate pentru realizarea fiecărei achiziţii;

c) resursele profesionale existente la nivelul ONAC, MS şi MAI-DSU pentru organizarea şi derularea procedurilor de atribuire;

d) gradul de complexitate asociat obiectului fiecărei achiziţii, prin acesta înţelegându-se nivelul de dificultate aferent elaborării specificaţiilor tehnice prin care este descrisă necesitatea beneficiarilor, precum şi pentru standardizarea respectivelor specificaţii, astfel încât să răspundă necesităţilor tuturor utilizatorilor SNAMUPAC.

(3) Programul achiziţiilor publice de produse destinate SNAMUPAC se aprobă de preşedintele ONAC, cu luarea în considerare a propunerii de proiect de program al achiziţiilor publice de produse destinate SNAMUPAC pentru anul 2024, elaborată şi, respectiv, avizată de MAI-DSU şi MS.

(4) Programul achiziţiilor publice de produse destinate SNAMUPAC pentru anul 2024 se poate revizui de către ONAC, la propunerea motivată a oricăreia dintre cele 3 părţi implicate, respectiv MAI-DSU, MS şi ONAC, în funcţie de eventuale modificări ale elementelor descrise la alin. (2), de rezultatele procesului de centralizare şi agregare a necesităţilor, precum şi pe baza informaţiilor colectate de ONAC în procesul de cercetare şi consultare a pieţei.