Ministerul Culturii. Proiect: O.U.G. pentru modificarea O.G. nr. 51/1998 privind îmbunătățirea sistemului de finanțare a programelor, proiectelor și acțiunilor culturale

Ministerul Culturii anunţă promovarea Proiectului de Ordonanță de urgență pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 51/1998 privind îmbunătățirea sistemului de finanțare a programelor, proiectelor și acțiunilor culturale.

Redăm, în continuare, principalele prevederi ale Proiectului:

Art. I – Ordonanţa Guvernului nr. 51/1998 privind îmbunătățirea sistemului de finanțare a programelor, proiectelor și acțiunilor culturale, publicată în Monitorul Oficial cu numărul 296 din data de 13 august 1998, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 245/2001, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:

1. Articolul 1 se modifică și va avea următorul cuprins: 

Art. 1 – (1) Prezenta ordonanţă stabileşte şi reglementează cadrul general, principiile şi procedurile sistemului de finanţare nerambursabilă de la bugetul de stat şi/sau de la bugetele locale a programelor și a proiectelor culturale.

(2) În înţelesul prezentei ordonanţe, termenii de mai jos au următoarele semnificaţii:

a) autoritate finanţatoare – autorităţi ale administraţiei publice centrale sau locale, după caz, instituţii publice care au ca obiect de activitate şi finanţarea de programe și proiecte culturale, Administraţia Fondului Cultural Naţional – instituţie publică cu personalitate juridică, care este organizată şi funcţionează în subordinea Ministerului Culturii;

b) finanțare nerambursabilă – fonduri prevăzute distinct în bugetul autorității finanțatoare, acordate beneficiarului, în baza unui contract de finanțare, pentru acoperirea parțială sau, după caz, integrală a cheltuielilor necesare implementării unui proiect cultural;

c) finanțare nerambursabilă cu caracter multianual – fonduri prevăzute distinct în bugetul autorității finanțatoare, acordate beneficiarului, în baza unui contract de finanțare, pentru acoperirea parțială sau, după caz, integrală a cheltuielilor necesare implementării unui proiect cultural, pe baza creditelor de angajament bugetate de autoritatea finanțatoare, în conformitate cu normele metodologice aprobate prin ordin comun al ministrului culturii și al ministrului finanțelor;

d) program de finanțare – materializarea deciziei strategice a autorității finanțatoare, prin care aceasta stabilește obiective pe termen mediu și lung, care vor fi atinse prin acordarea de finanțări nerambursabile, precum și mecanisme de urmărire a atingerii obiectivelor respective, aprobat prin actul normativ al acesteia, denumit în continuare program;

e) proiect cultural – complex de activități specifice domeniilor culturale, relaţionate pentru îndeplinirea unui scop cultural, realizate într-o perioadă de timp determinată, care nu depășește durata unui an bugetar;

f) proiect cultural multianual-proiect cultural realizat într-o perioadă de timp determinată, care depășește durata unui an bugetar;

g) proiect cultural strategic – proiect care satisface nevoile de reprezentare națională sau internațională, după caz, ale României sau ale unei comunități, identificat ca atare prin ordin al ministrului culturii și care poate fi finanțat și prin act normativ cu caracter individual;

h) program cultural prioritar – ansamblu complex de proiecte culturale ale autorității finanțatoare a căror realizare, însoţită de finanţarea corespunzătoare, este încredinţată, cu respectarea prevederilor legislației în materia ajutorului de stat, unor persoane juridice de drept public sau privat care corespund criteriilor organizatorice şi valorice stabilite anual de respectiva autoritate finanţatoare, care le conferă caracterul prioritar;

i) solicitant – persoană fizică autorizată, întreprindere individuală, întreprindere familială sau persoana juridică de drept public ori privat, română sau cu sediul într-un stat membru al Uniunii Europene, înființată în condiţiile legii române ori ale țării de origine, după caz, care depune o cerere de finanțare nerambursabilă;

j) beneficiar – solicitantul a cărui cerere de finanțare nerambursabilă a fost selectată în vederea finanțării, cu respectarea prevederilor prezentei ordonanțe, care semnează contractul de finanțare și care devine responsabil cu implementarea proiectului cultural pentru care a solicitat finanțare;

k) nevoie culturală de urgenţă – cerinţa de produse sau servicii culturale, exprimată explicit ori implicit de persoane fizice sau juridice, a cărei nesatisfacere poate prejudicia interesele imediate ale unei comunităţi;

l) Registrul finanțărilor nerambursabile din domeniul culturii – baza de date centralizată la nivel național care cuprinde informații despre proiectele din domeniul cultural care au primit finanțare nerambursabilă, denumit în continuare Registrul;

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

m) cerere de finanțare nerambursabilă – documentul prin intermediul căruia un solicitant descrie proiectul cultural pentru care se solicită finanțare nerambursabilă, în conformitate cu modelul standard pus la dispoziție de autoritatea finanțatoare;

n) activitate neeconomică – activitate culturală care este accesibilă publicului larg în mod gratuit sau care nu este finanțată preponderent din contribuția financiară a utilizatorilor ori prin alte mijloace comerciale;

o) sectoare culturale – acele domenii care produc și distribuie bunuri și servicii care, atunci când sunt create, sunt considerate ca având o caracteristică, utilizare sau scop specific care materializează sau transmite expresii culturale, independent de valoarea comercială pe care o pot avea;

p) ghidul solicitantului – document care cuprinde informațiile necesare solicitantului pentru pregătirea, participarea la selecție și implementarea proiectului cultural.

(…)

2. Articolul 13 se modifică și va avea următorul cuprins:

Art. 13 – (1) Finanțarea nerambursabilă a proiectelor culturale se aprobă de autoritatea finanțatoare pentru întreaga perioadă de implementare a acestora și se asigură potrivit planificării din contractul de finanțare.

(2) Finanțarea nerambursabilă a proiectelor culturale multianuale se aprobă pentru întreaga perioadă de implementare a acestora și se asigură potrivit planificării din contractul de finanțare, cu aplicarea prevederilor legale privind acordarea finanțărilor nerambursabile cu caracter multianual.

(3) Aceeași cheltuială dintr-un proiect nu poate fi finanțată de două ori din bugetele aceleiași autorități finanțatoare sau din bugetele unor autorități finanțatoare diferite.

(4) În cazul în care o cheltuială este parțial finanțată din bugetul unei autorități finanțatoare, diferența poate fi cofinanțată din bugetul altor autorități finanțatoare, cu condiția înștiințării tuturor autorităților finanțatoare implicate.

(5) Prin programul de finanțare se stabilește valoarea maximă a unei finanțări nerambursabile.

3. Articolul 2 se modifică și va avea următorul cuprins:

Art. 2 – (1) Beneficiarul asigură o contribuție financiară proprie la finanțarea proiectului cultural, care constituie cofinanțare, în procentul stabilit de autoritatea finanțatoare, prin programul de finanțare.

(2) Cofinanțarea beneficiarului poate fi constituită din: venituri ce vor fi obținute din activități cu caracter economic implementate în cadrul proiectului pentru care se solicită finanțare; contracte de sponsorizare, mecenat, donație sau altele asemenea; alte venituri proprii ale beneficiarului, din activități cu caracter economic, din cofinanțări acordate de alte autorități finanțatoare potrivit art. 13 alin. (3) și (4), după caz.

(3) Cofinanțarea beneficiarului poate fi și în natură, fără a depăși 50% din totalul acestei contribuții, putând fi formată din cheltuieli cu contracte de voluntariat, încheiate cu respectarea prevederilor legale în domeniu, fără a se depăși valoarea salariului minim pe economie pentru fiecare contract de voluntariat.

(4) Asigurarea cofinanțării trebuie dovedită până la finalizarea implementării proiectului.

(5) În cazul în care, la finalul proiectului, Beneficiarul nu dovedește asigurarea cofinanțării integrale, raportată la valoarea totală a plăților efectuate, Autoritatea finanțatoarea va recupera întreaga finanțare nerambursabilă acordată, contractul de finanțare constituind titlu executoriu.

(6) În cadrul aceleiași sesiuni de finanțare, autoritatea finanțatoare poate acorda unui solicitant un singur contract de finanțare nerambursabilă.

(7) Persoanele juridice de drept public, finanţate integral sau parţial de la bugetul de stat prin bugetul autorităţilor administraţiei publice centrale sau, după caz, din bugetul local, pot beneficia de finanţare nerambursabilă, în condiţiile prezentei ordonanţe, din partea oricărei autorităţi finanţatoare, cu excepţia celei în subordinea căreia funcţionează.

(8) Persoanele juridice de drept public, finanţate integral din venituri proprii, pot beneficia de finanţare nerambursabilă, în condiţiile prezentei ordonanţe, din partea oricărei autorităţi finanţatoare.

(…)

4. Articolul 9 se modifică și va avea următorul cuprins:

Art. 9 – (1) Sesiunea de selecţie a cererilor de finanțare se desfăşoară în următoarele etape:

a) publicarea anunţului privind sesiunea de selecţie și a ghidului solicitantului;

b) verificarea îndeplinirii condiţiilor de participare la selecţie;

c) selecţia cererilor de finanțare;

d) comunicarea publică a rezultatului selecţiei;

e) soluţionarea contestaţiilor;

f) comunicarea publică a rezultatului selecției, după soluționarea contestațiilor.

(2) În conformitate cu principiul transparenței, toate informațiile publice aferente etapelor de la alin. (1) se afișează pe site-ul autorității finanțatoare și se introduc în aceeași zi și în Registru.

5. Articolul 10 se modifică și va avea următorul cuprins:

Art. 10 – (1) Anunţul public privind sesiunile de selecţie și Ghidul solicitantului sunt publicate pe site-ul autorităţii finanţatoare, precum şi în Registru, cu cel puţin 30 de zile calendaristice înainte de data limită pentru depunerea cererilor de finanțare.

(2) În situaţii motivate,  în care respectarea termenului prevăzut la alin (1) este de natură a prejudicia interesul public, autoritatea finanțatoare poate proceda, înainte de lansarea apelului, la reducerea numărului de zile, cu cel mult jumătate.

(3) Motivele se aduc la cunoștință publică prin grija autorității, în condițiile prevăzute la alin. (1).

(…)

6. Articolul 30 se modifică și va avea următorul cuprins:

Art. 30 – Autoritatea finanțatoare poate decide crearea unor programe de finanțare dedicate solicitanților persoane fizice, cu respectarea corespunzătoare a prevederilor din prezenta ordonanță.

7. Articolul 31 se modifică și va avea următorul cuprins:

Art. 31 – Dispoziţiile din actele normative referitoare la stabilirea acţiunilor şi a categoriilor de cheltuieli, a criteriilor, a prevederilor şi a limitelor pentru efectuarea de plăţi în avans din fonduri publice nu sunt aplicabile contractelor de finanţare nerambursabilă încheiate în condiţiile prezentei ordonanţe.

8. După articolul 32 se introduce un nou articol, art. 33 care va avea următorul cuprins:

Art. 33 – Registrul Național al Finanțărilor Nerambursabile din Domeniul Culturii este înființat și administrat în format electronic de Ministerul Culturii, potrivit normelor metodologice aprobate prin ordin al ministrului culturii, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe.

Art. II – Ordonanţa Guvernului nr. 51/1998 privind îmbunătățirea sistemului de finanțare a programelor, proiectelor și acțiunilor culturale, publicată în Monitorul Oficial cu numărul 296 din data de 13 august 1998, inclusiv cu modificările şi completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență, se va republica, dându-se textelor o nouă numerotare.

 

Pentru mai multe detalii referitoare la Proiect și la Nota de fundamentare, vă rugăm să accesați sursa informației.

 

Sursa informației

(Copyright foto: freepik)

 

VEZI ȘI Ministerul Culturii. Concurs de recrutare în vederea ocupării funcţiei publice de execuție temporar vacantă de consilier juridic (16 februarie 2022)