Aprobarea Regulamentului privind organizarea şi desfăşurarea concursului pentru numirea în funcţia de inspector judiciar (HCSM nr. 81/2024)

Actul publicat în Monitorul Oficial

Preambul Sumar

Hotărârea Secţiei pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii (HCSM) nr. 81/2024 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea şi desfăşurarea concursului pentru numirea în funcţia de inspector judiciar în cadrul Direcţiei de inspecţie pentru procurori

(M. Of. nr. 76 din 29 ianuarie 2024)

În temeiul:

– art. 133 alin. (5) şi (7) din Constituţia României, republicată;

Având în vedere:

– art. 23 alin. (1) și art. 79 alin. (3) din Legea nr. 305/2022 privind Consiliul Superior al Magistraturii.

Se aprobă Regulamentul privind organizarea şi desfăşurarea concursului pentru numirea în funcţia de inspector judiciar în cadrul Direcţiei de inspecţie pentru procurori.

 

În M. Of. nr. 76 din data de 29 ianuarie 2024 s-a publicat Hotărârea Secţiei pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii (HCSM) nr. 81/2024 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea şi desfăşurarea concursului pentru numirea în funcţia de inspector judiciar în cadrul Direcţiei de inspecţie pentru procurori.

Redăm, în continuare, principalele prevederi ale hotărârii:

Art. 1

Se aprobă Regulamentul privind organizarea şi desfăşurarea concursului pentru numirea în funcţia de inspector judiciar în cadrul Direcţiei de inspecţie pentru procurori, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

Anexă

REGULAMENT privind organizarea şi desfăşurarea concursului pentru numirea în funcţia de inspector judiciar în cadrul Direcţiei de inspecţie pentru procurori

Structură

CAPITOLUL I: Dispoziţii generale

CAPITOLUL II: Înscrierea la concurs

CAPITOLUL III: Organizarea şi desfăşurarea concursului

SECŢIUNEA 1: Comisiile de concurs

SECŢIUNEA 2: Desfăşurarea concursului

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

CAPITOLUL IV: Dispoziţii finale

 

Art. 1

(1) Inspectorii din cadrul Inspecţiei Judiciare sunt numiţi în funcţie prin ordinul inspectorului-şef, ca urmare a promovării unui concurs organizat în conformitate cu dispoziţiile Legii nr. 305/2022 privind Consiliul Superior al Magistraturii şi ale prezentului regulament.

(2) Numirea în funcţia de inspector judiciar se face pe o perioadă de 3 ani, cu posibilitatea reînvestirii o singură dată, în condiţiile prevăzute la alin. (1).

Art. 2

(1) Concursul pentru numirea în funcţia de inspector judiciar în cadrul Direcţiei de inspecţie pentru procurori se organizează, ori de câte ori este necesar, de Secţia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii (în continuare Secţia pentru procurori), cu sprijinul Institutului Naţional al Magistraturii.

(2) Concursul se organizează cu cel puţin 3 luni înainte de data expirării mandatului de inspector judiciar.

(3) Organizarea concursului pentru ocuparea posturilor de inspector judiciar şi posturile care se scot la concurs se anunţă de Secţia pentru procurori cu cel puţin 3 luni înaintea datei primei probe de concurs.

Art. 3

(1) Data, locul, numărul de posturi şi calendarul de desfăşurare a concursului se stabilesc prin hotărâre a Secţiei pentru procurori.

(2) Tematica şi bibliografia de concurs se stabilesc prin hotărâre a Secţiei pentru procurori, cu sprijinul Institutului Naţional al Magistraturii.

(3) În vederea stabilirii numărului de posturi prevăzut la alin. (1), Direcţia resurse umane şi organizare din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii solicită Inspecţiei Judiciare situaţia posturilor vacante de inspector judiciar din cadrul Direcţiei de inspecţie pentru procurori.

Art. 4

Concursul pentru funcţia de inspector judiciar constă în susţinerea unui interviu şi a unei probe scrise tip grilă, în această ordine, iar tematica de concurs pentru proba scrisă tip grilă include:

a) materii ale dreptului procesual penal;

b) legile, regulamentele şi orice alte reglementări specifice Inspecţiei Judiciare, precum şi jurisprudenţa în materie disciplinară şi în celelalte materii de competenţa Inspecţiei Judiciare;

c) legile, regulamentele, orice alte reglementări în materia organizării şi funcţionării parchetelor.

(…)

Art. 14

(1) La data prevăzută de calendarul concursului, însă cel mai târziu cu 15 zile înainte de data susţinerii primei probe, listele cu candidaţii care îndeplinesc condiţiile legale de participare la concurs se publică pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii.

(2) Candidaţii respinşi în urma verificării dosarelor de candidatură pot formula contestaţii în termen de 48 de ore de la publicarea listei cu rezultatele verificării.

(3) Secţia pentru procurori se pronunţă asupra contestaţiilor formulate în termen de cel mult 3 zile de la expirarea termenului prevăzut la alin. (2).

(4) După soluţionarea contestaţiilor, lista finală a candidaţilor care îndeplinesc condiţiile de participare se publică pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii.

(5) După publicarea listei prevăzute la alin. (4), comisia de organizare a concursului solicită Inspecţiei Judiciare întocmirea raportului privind integritatea şi conduita morală şi profesională a candidaţilor care îndeplinesc condiţiile legale de participare.

Art. 15

(1) În cadrul probei interviului, comisia de examinare evaluează aspecte referitoare la integritatea şi conduita morală şi profesională a candidatului, pe baza raportului transmis de Inspecţia Judiciară cu privire la aceste aspecte şi a răspunsurilor la întrebările adresate de membrii comisiei, în baza acestui raport.

(2) Psihologul desemnat de Secţia pentru procurori, conform art. 10 alin. (4), poate adresa întrebări candidaţilor în scopul evaluării motivaţiei şi competenţelor umane şi sociale ale acestora.

(3) Înregistrarea interviului prin mijloace tehnice audio-video este obligatorie. Înregistrările se păstrează o perioadă de un an de la data desfăşurării probei, după care se distrug.

(4) Fiecare membru al comisiei de examinare evaluează şi notează candidaţii în baza grilei de evaluare elaborate de comisie, prin acordarea unui punctaj de maximum 30 de puncte.

(5) Nota pentru proba interviului reprezintă media aritmetică a notelor acordate de fiecare membru al comisiei.

(6) Grila de evaluare în baza căreia se face aprecierea probei interviului se publică pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii, după susţinerea probei de către toţi candidaţii.

Art. 16

(1) Rezultatele la proba interviului se publică pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii.

(2) În vederea publicării rezultatelor prevăzute la alin. (1), fiecărui candidat îi va fi atribuit un cod numeric.

(3) Candidaţii pot formula contestaţii împotriva rezultatelor la proba interviului, în termen de 48 de ore de la data publicării rezultatelor pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii.

(4) Contestaţiile se soluţionează de comisia de soluţionare a contestaţiilor, în termen de 3 zile de la expirarea termenului de contestare a rezultatelor, pe baza înregistrării audio-video a probei.

(5) Nota acordată în urma soluţionării contestaţiei este definitivă şi nu poate fi mai mică decât nota contestată.

Art. 17

Proba scrisă constă într-un test-grilă prin care sunt verificate cunoştinţele la materiile prevăzute la art. 4.

Art. 18

(1) Cu 24 de ore înainte de desfăşurarea probei scrise, comisia de examinare elaborează subiectele de concurs şi baremul de evaluare şi notare şi stabileşte timpul necesar pentru formularea răspunsurilor la întrebările din testul-grilă.

(2) Subiectele şi baremele de evaluare şi notare se predau comisiei de organizare a concursului, cu cel puţin 12 ore înainte de data şi ora susţinerii probei scrise.

(3) Comisia de organizare asigură randomizarea subiectelor în 4 variante şi multiplicarea acestora în funcţie de numărul candidaţilor, sigilând apoi plicurile care conţin necesarul de subiecte pentru fiecare sală. Plicurile se deschid în ziua probei, în prezenţa reprezentanţilor candidaţilor, după expirarea termenului de acces în sălile de concurs.

(…)

Art. 31

Înscrierea candidaţilor, depunerea documentelor prevăzute de lege şi de prezentul regulament, formularea contestaţiilor, precum şi orice alte aspecte stabilite de comisia de organizare a concursului se pot realiza şi prin intermediul mijloacelor de comunicare electronică, inclusiv prin intermediul unei platforme informatice puse la dispoziţie de Consiliul Superior al Magistraturii, în condiţiile anunţate de comisia de organizare a concursului.