Aprobarea Procedurii de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanţă între organul fiscal central şi persoanele fizice (OPANAF nr. 1.090/2022)

Actul publicat în Monitorul Oficial

Preambul Sumar
 

Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (OPANAF) nr. 1.090/2022 privind aprobarea Procedurii de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanţă între organul fiscal central şi persoanele fizice, persoanele juridice şi alte entităţi fără personalitate juridică

(M. Of. nr. 585 din 16 iunie 2022)

În temeiul:

− art. 47 alin. (16) teza 1, art. 79 alin. (4), art. 80 alin. (1), art. 153 alin. (3) lit. a) şi ale art. 342 alin. (1) din Codul de procedură fiscală;

− art. 11 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.

Având în vedere:

− art. 342 alin. (5) din Codul de procedură fiscală, 

− avizul conform al Ministerului Finanţelor comunicat prin Adresa nr. 739.999 din 19.05.2022 şi avizul Autorităţii pentru Digitalizarea României comunicat prin Adresa nr. 1.355 din 13.04.2022.

 

 

Se aprobă Procedura de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanţă între organul fiscal central şi persoanele fizice, persoanele juridice şi alte entităţi fără personalitate juridică.

 

 

În M. Of. nr. 585 din 16 iunie 2022 s-a publicat Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (OPANAF) nr. 1.090/2022 privind aprobarea Procedurii de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanţă între organul fiscal central şi persoanele fizice, persoanele juridice şi alte entităţi fără personalitate juridică.

Redăm, în cele ce urmează, prevederile ordinului.

Art. 1

Se aprobă Procedura de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanţă între organul fiscal central şi persoanele fizice, persoanele juridice şi alte entităţi fără personalitate juridică, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

În scopul prezentului ordin, comunicarea prin mijloace electronice de transmitere la distanţă se realizează prin intermediul serviciului „Spaţiul privat virtual” – serviciu de distribuţie electronică înregistrată care permite transmiterea de date prin mijloace electronice şi furnizează dovezi referitoare la manipularea datelor transmise, inclusiv dovezi privind trimiterea şi primirea datelor, asigurând protejarea datelor transmise împotriva riscului de pierdere, furt, deteriorare sau orice modificare neautorizată.

Art. 3

Procedura de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanţă între organul fiscal central şi persoanele fizice, persoanele juridice şi alte entităţi fără personalitate juridică prevăzută la art. 1 se referă la:

a) mijloacele de identificare electronică a persoanelor fizice, persoanelor juridice şi altor entităţi fără personalitate juridică în mediul electronic;

b) comunicarea informaţiilor şi înscrisurilor prin serviciul „Spaţiul privat virtual”;

c) comunicarea informaţiilor şi înscrisurilor, după caz, prin serviciile „Buletinul informativ”, „Programare online” şi „Formularul de contact”;

d) condiţii de comunicare prin serviciile prevăzute la lit. b) şi c).

Art. 4

Documentele comunicate de organul fiscal central prin „Spaţiul privat virtual” se semnează de către Ministerul Finanţelor cu semnătură electronică extinsă bazată pe un certificat calificat obţinut de Ministerul Finanţelor în condiţiile Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică, republicată, cu completările ulterioare, sau ale Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă şi de abrogare a Directivei 1999/93/CE.

Art. 5

Pe portalul de internet al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală se publică materiale informative cu privire la serviciile prevăzute la art. 3 lit. b) şi c).

Art. 6

(1) Protecţia datelor cu caracter personal prelucrate se realizează în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE.

(2) În vederea asigurării unui cadru solid şi coerent în materie de protecţie a datelor, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală publică pe portalul de internet propriu o notă de informare privind protecţia datelor cu caracter personal conform prevederilor legale prevăzute de Regulamentul (UE) 2016/679.

(3) Datele cu caracter personal ale utilizatorului sunt prelucrate în temeiul art. 6 alin. (1) lit. c) din Regulamentul (UE) 2016/679 şi în temeiul prevederilor legale reglementate de dreptul intern privind legislaţia fiscală.

(4) Datele cu caracter personal pot fi comunicate de către organul fiscal central în conformitate cu prevederile legale şi altor autorităţi/instituţii publice, abilitate prin lege să prelucreze date cu caracter personal, cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679, şi sunt păstrate în conformitate cu prevederile legale în vigoare privind păstrarea şi arhivarea documentelor.

(5) Datele cu caracter personal sunt prelucrate de organul fiscal central în „Spaţiul privat virtual” în scopul comunicării prin mijloace electronice de transmitere la distanţă cu persoanele fizice, persoanele juridice şi alte entităţi fără personalitate juridică potrivit art. 47, art. 79 şi art. 80 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.

(6) Datele cu caracter personal sunt prelucrate de organul fiscal central în serviciile „Programare online” şi „Formularul de contact” pentru ca utilizatorii să beneficieze de acestea.

Art. 7

Documentele comunicate de organul fiscal central prin serviciul „Spaţiul privat virtual” se semnează potrivit art. 4 sau cu sigiliu electronic calificat, emis în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 910/2014.

Procedura din 9 iunie 2022 de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanţă între organul fiscal central şi persoanele fizice, persoanele juridice şi alte entităţi fără personalitate juridică

Structura

CAPITOLUL I: Reguli generale

CAPITOLUL II: Mijloacele de identificare electronică a persoanelor fizice, persoanelor juridice şi a altor entităţi fără personalitate juridică în mediul electronic

CAPITOLUL III: Identificarea în mediul electronic şi înregistrarea ca utilizator SPV a persoanelor fizice, persoanelor juridice şi a altor entităţi fără personalitate juridică, precum şi a reprezentanţilor sau împuterniciţilor acestora

CAPITOLUL V: Renunţarea, oprirea accesului şi modificarea termenilor şi condiţiilor de utilizare a SPV

CAPITOLUL VI: Funcţionalităţi ale SPV

CAPITOLUL VII: Reguli privind furnizarea şi utilizarea serviciilor prevăzute la cap. VI disponibile pe portalul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală

Art. 1: Comunicarea prin „Spaţiul privat virtual”

(1) Actele administrative fiscale emise în formă electronică de către organul fiscal central se comunică prin mijloace electronice de transmitere la distanţă prin intermediul serviciului „Spaţiul privat virtual”, denumit în continuare SPV, disponibil pe portalul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.

(2) SPV constă în punerea la dispoziţia persoanelor fizice, persoanelor juridice şi altor entităţi fără personalitate juridică a unui spaţiu virtual, aflat pe serverele Ministerului Finanţelor, prin intermediul căruia se efectuează comunicarea electronică a informaţiilor şi înscrisurilor între organul fiscal central şi persoana fizică, persoana juridică sau altă entitate fără personalitate juridică în legătură cu situaţia financiară sau fiscală proprie a acesteia.

(3) Prin SPV se pot comunica de către organul fiscal central documente sau informaţii, altele decât cele prevăzute la alin. (1), în măsura în care acestea sunt deţinute şi sunt prevăzute în prezenta procedură.

(4) În cazul utilizării SPV nu se mai utilizează şi altă modalitate de comunicare a actului administrativ-fiscal.

(5) Prin SPV persoanele fizice, persoanele juridice şi alte entităţi fără personalitate juridică pot transmite organului fiscal central cereri, înscrisuri sau orice alte documente.

(6) În SPV sunt puse la dispoziţia utilizatorilor sub formă de funcţionalităţi şi alte servicii disponibile pe portalul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, astfel cum sunt prevăzute la art. 28-30.

Art. 2: Accesul la SPV

(1) SPV este accesibil persoanei fizice direct sau prin împuternicit.

(2) SPV este accesibil persoanei juridice sau entităţii fără personalitate juridică prin reprezentant legal, prin reprezentant desemnat sau prin împuternicit.

(3) Accesul la SPV se realizează după înregistrarea ca utilizator SPV conform prevederilor cap. III, în baza mijloacelor de identificare prevăzute la cap. II şi aprobarea cererii de înregistrare ca utilizator SPV.

(4) Acţiunile asigurate şi permise de SPV sunt:

a) modificarea datelor de identificare a utilizatorului şi schimbarea modalităţii de primire a atenţionărilor;

b) comunicarea actelor administrative fiscale, cererilor, precum şi a altor documente şi informaţii;

c) descărcări de documente;

d) renunţarea la folosirea SPV;

e) monitorizarea istoricului accesului şi acţiunilor prevăzute la lit. a)-d).

(5) SPV este accesibil persoanei fizice, persoanei juridice sau entităţii fără personalitate juridică dacă sunt îndeplinite, cumulativ, următoarele condiţii:

a) acceptă condiţiile de comunicare prevăzute la art. 24;

b) utilizează pentru identificarea electronică în vederea accesului propriu-zis unul dintre mijloacele de identificare electronică prevăzute la art. 6.

(…)

Art. 6: Mijloacele de identificare electronică

(1) Persoanele juridice sau alte entităţi fără personalitate juridică se identifică electronic cu certificate calificate.

(2) Persoanele fizice care au calitatea de reprezentant sau de împuternicit al unei persoane fizice, persoane juridice sau al altei entităţi fără personalitate juridică se identifică electronic cu certificate calificate.

(3) Persoanele fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent ori exercită profesii liberale se identifică electronic cu certificate calificate numai pentru obligaţiile fiscale pentru care, în relaţia cu organul fiscal central, se identifică prin codul de înregistrare fiscală sau codul unic de înregistrare, după caz.

(4) Persoanele fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent ori exercită profesii liberale, pentru obligaţiile fiscale, altele decât cele prevăzute la alin. (3), precum şi celelalte persoane fizice se identifică electronic prin oricare dintre următoarele dispozitive:

a) certificate calificate;

b) NPOTP.

(5) Mijloacele de identificare prevăzute la alin. (1)-(3) şi alin. (4) lit. a) asigură un nivel de încredere încadrat în categoria ridicat, iar mijloacele de identificare prevăzute la alin. (4) lit. b) asigură un nivel de încredere încadrat în categoria substanţial. Nivelurile de încredere pentru mijloacele de identificare electronică sunt stabilite prin raportare la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/1.502 de stabilire a unor specificaţii şi proceduri tehnice minime pentru nivelurile de asigurare a încrederii ale mijloacelor de identificare electronică în temeiul art. 8 alin. (3) din Regulamentul (UE) nr. 910/2014.

(…)

Art. 22: Efectuarea plăţilor de către persoanele fizice, persoanele juridice şi alte entităţi fără personalitate juridică

Contribuabilii pot efectua plăţi în sistem online pentru tipurile de creanţe fiscale stabilite prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2.809/2020 privind tipurile de creanţe fiscale care pot fi plătite prin intermediul cardurilor bancare în sistem online prin intermediul Sistemului Naţional Electronic de Plăţi.

(…)