9.330 views
Actul modificat | Actul modificator | Sumar |
O.G. nr. 119/1999 (rep. M. Of. nr. 799 din 12 noiembrie 2003; cu modif. şi compl. ult.) | O.U.G. nr. 2/2015 (M. Of. nr. 176 din 13 martie 2015) | – abrogă: art. 2 lit. a), f) g), art. 5, alin. (3), art. 19 alin. (8), lit. i) şi j) – modifică: art. 4, titlu articolului şi alin. (1) şi (3)-(5), art. 5, alin. (2), art. 10 alin. (2), art. 12 alin. (7), art. 13 alin. (1), (5) şi (6), art. 19, alin. (5), art. 19 alin. (8) lit. c) şi h), art. 20, alin. (1), Art. 28, art. 29 alin. (1), – introduce: art. 5 alin. (21), art. 27 lit. k) |
În M. Of. nr. 176 din 13 martie 2015, s-a publicat O.U.G. nr. 2/2015 pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi alte măsuri. O.U.G. nr. 2/2015 modifică mai multe acte normative printre care și O.G. nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial şi controlul financiar preventiv (rep. M. Of. nr. 799 din 12 noiembrie 2003; cu modif. şi compl. ult.).
Vom prezenta, în continuare, modificările aduse O.G. nr. 119/1999 prin O.U.G. nr. 2/2015:
Art. 2 lit. a), f) și g) O.G. nr. 119/1999 (modificată prin O.U.G. nr. 2/2015)Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 2 lit. a) explica angajamentul legal ca fiind orice act cu efect juridic, din care rezultă sau ar putea rezulta o obligaţie pe seama fondurilor publice sau a patrimoniului public;
De asemenea, art. 2 lit. f) explica sintagma credit de angajament ca fiind limita maximă a cheltuielilor ce pot fi angajate în timpul exerciţiului bugetar, în limitele aprobate;
În sfârșit, art. 2 lit. g) definea creditul bugetar ca fiind suma aprobată prin buget, reprezentând limita maximă până la care se pot ordonanţa şi efectua plăţi în cursul anului bugetar pentru angajamentele contractate în cursul exerciţiului bugetar şi/sau din exerciţii anterioare pentru acţiuni multianuale, respectiv se pot angaja, ordonanţa şi efectua plăţi din buget pentru celelalte acţiuni;
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 2 lit. a), f) şi g) se abrogă.
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 4 avea următorul titlu: „Obligaţiile conducătorului instituţiei publice în domeniul controlului intern; cerinţele controlului intern”.
De asemenea, art. 4 alin. (1) prevedea: Conducătorul instituţiei publice trebuie să asigure elaborarea, aprobarea, aplicarea şi perfecţionarea structurilor organizatorice, reglementărilor metodologice, procedurilor şi criteriilor de evaluare, pentru a satisface cerinţele generale şi specifice de control intern.
(…)
Art. 4 alin. (3) avea următorul conținut: Conducătorul entităţii publice elaborează anual un raport asupra sistemului de control intern/managerial, care se prezintă ca anexă la situaţia financiară a exerciţiului bugetar încheiat.
Art. 4 alin. (4) stabilea faptul că instrucţiunile privind întocmirea, aprobarea şi prezentarea raportului conducătorului entităţii publice asupra sistemului de control intern/managerial prevăzut la alin. (3) se aprobă prin ordin al ministrului finanţelor publice.
În sfârșit, art. 4 alin. (5) prevedea faptul că Ministerul Finanţelor Publice prezintă Guvernului, până la sfârşitul semestrului I al anului curent, pentru anul precedent, un raport privind stadiul implementării sistemului de control intern/managerial la nivelul instituţiilor publice la care se exercită funcţia de ordonator principal de credite al bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat şi al bugetului oricărui fond special.
Noua reglementare
La art. 4, titlu articolului şi alin. (1) şi (3)-(5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
Potrivit noii reglementări, art. 4 are următorul titlu: „Obligaţiile conducătorului entităţii publice în domeniul controlului intern/managerial; cerinţele controlului intern/managerial”.
De asemenea, art. 4 alin. (1) prevede: „Conducătorul entităţii publice trebuie să asigure elaborarea, aprobarea, aplicarea şi perfecţionarea structurilor organizatorice, reglementărilor metodologice, procedurilor şi criteriilor de evaluare, pentru a satisface cerinţele generale şi specifice de control intern/managerial”.
(…)
Art. 4 alin. (3) prevede: „Conducătorul entităţii publice elaborează anual un raport asupra sistemului de control intern/managerial, care se transmite Secretariatului General al Guvernului”.
Art. 4 alin. (4) stabilește: „Instrucţiunile privind întocmirea, aprobarea şi prezentarea raportului conducătorului entităţii publice asupra sistemului de control intern/managerial prevăzut la alin. (3) se aprobă prin ordin al secretarului general al Guvernului”.
Art. 4 alin. (5) prevede: „Secretariatul General al Guvernului prezintă Guvernului, până la sfârşitul semestrului I al anului curent, pentru anul precedent, un raport privind stadiul implementării sistemului de control intern/managerial la nivelul instituţiilor publice la care se exercită funcţia de ordonator principal de credite al bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat şi al bugetului oricărui fond special”.
Art. 5 alin. (2) O.G. nr. 119/1999 (modificată prin O.U.G. nr. 2/2015)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 5 alin. (2) prevedea faptul că Ministerul Finanţelor Publice este autoritatea administraţiei publice centrale de specialitate care are responsabilitatea elaborării şi implementării politicii în domeniul sistemelor de control intern/managerial, precum şi al gestiunii financiare. Ministerul Finanţelor Publice îndrumă metodologic, coordonează şi supraveghează implementarea sistemelor de control intern/managerial, precum şi asigurarea bunei gestiuni financiare în utilizarea fondurilor publice şi în administrarea patrimoniului public.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 5 alin. (2) prevede: „Ministerul Finanţelor Publice este autoritatea administraţiei publice centrale de specialitate care are responsabilitatea elaborării şi implementării politicii în domeniul gestiunii financiare. Ministerul Finanţelor Publice îndrumă metodologic şi coordonează implementarea controlului financiar preventiv”.
Art. 5 alin. (21) O.G. nr. 119/1999 (modificată prin O.U.G. nr. 2/2015)
Noua reglementare
La art. 5, după alin. (2) se introduce un nou alineat, alin. (21), cu următorul cuprins:
Potrivit noii reglementări, art. 5 alin. (21) prevede: „Secretariatul General al Guvernului are responsabilitatea elaborării şi implementării politicii în domeniul sistemelor de control intern/managerial. Secretariatul General al Guvernului îndrumă metodologic, coordonează şi supraveghează implementarea sistemelor de control intern/managerial”.
Art. 5 alin. (3) O.G. nr. 119/1999 (modificată prin O.U.G. nr. 2/2015)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 5 alin. (3) prevedea: Competenţele Ministerului Finanţelor Publice prevăzute la alin. (2) sunt exercitate de către Unitatea centrală de armonizare a sistemelor de management financiar şi control, organizată ca direcţie generală şi condusă de un controlor financiar-şef şi de adjuncţii acestuia, în condiţiile prevăzute de prezenta ordonanţă.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 5 alin. (3) se abrogă.
Art. 10 alin. (2) O.G. nr. 119/1999 (modificată prin O.U.G. nr. 2/2015)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 10 alin. (2) prevedea faptul că viza de control financiar preventiv propriu se exercită prin semnătura persoanelor în drept, competente în acest sens potrivit prezentei ordonanţe, şi prin aplicarea de către acestea a sigiliului personal”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 10 alin. (2) prevede: „Viza de control financiar preventiv propriu se exercită prin semnătura persoanelor în drept, competente în acest sens potrivit prezentei ordonanţe, şi prin aplicarea de către acestea a sigiliului personal şi atestă îndeplinirea condiţiilor legale, a regularităţii şi încadrării în limitele creditelor bugetare sau creditelor de angajament aprobate, după caz, a proiectelor de operaţiuni supuse aprobării ordonatorului de credite”.
Art. 12 alin. (7) O.G. nr. 119/1999 (modificată prin O.U.G. nr. 2/2015)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 12 alin. (7) prevedea faptul că în cazul absenţei temporare de la post a unui controlor delegat, ministrul finanţelor publice numeşte un alt controlor delegat care să îndeplinească atribuţiile celui dintâi pe durata absenţei acestuia.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 12 alin. (7) prevede: „În cazul absenţei temporare de la post a unui controlor delegat, ministrul finanţelor publice numeşte un alt controlor delegat. Prin ordin al ministrului finanţelor publice se stabilesc care dintre atribuţiile controlorului delegat înlocuit se exercită de către noul controlor delegat”.
Art. 13, alin. (1), (5) şi (6) O.G. nr. 119/1999 (modificată prin O.U.G. nr. 2/2015)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 13 alin. (1) prevedea faptul că operaţiunile care, potrivit art. 12 alin. (3) şi (4), fac obiectul controlului financiar preventiv delegat se supun aprobării ordonatorului de credite numai însoţite de viza de control financiar preventiv delegat.
(…)
De asemenea, art. 13 alin. (5) prevedea faptul că dacă ordonatorul de credite prezintă în scris argumente în favoarea efectuării operaţiunii pentru care se intenţionează refuzul de viză, controlorul delegat poate consulta, înainte de a înregistra oficial refuzul de viză, opinia neutră asupra cazului. Pentru formularea opiniei neutre se constituie ad-hoc o comisie formată din 3 membri ai Corpului controlorilor delegaţi, prin decizie a controlorului financiar şef.
În sfârșit, art. 13 alin. (6) prevedea faptul că opinia neutră se motivează şi se formulează în scris şi are rol consultativ, soluţia finală fiind de competenţa exclusivă a controlorului delegat, potrivit principiului exercitării în mod independent a atribuţiilor de control financiar preventiv delegat.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 13 alin. (1) prevede: „Operaţiunile care, potrivit art. 12 alin. (3) şi (4), fac obiectul controlului financiar preventiv delegat se supun aprobării ordonatorului de credite numai însoţite de viza de control financiar preventiv delegat, care atestă îndeplinirea condiţiilor legale, a regularităţii şi încadrării în limitele creditelor bugetare sau creditelor de angajament aprobate, după caz, a acestor proiecte de operaţiuni”.
(…)
De asemenea, art. 13 alin. (5) dispune: „În cazul în care conducătorul entităţii publice prezintă în scris argumente în favoarea efectuării operaţiunii pentru care se intenţionează refuzul de viză, controlorul delegat consultă, înainte de a înregistra oficial refuzul de viză, opinia neutră asupra cazului. Pentru formularea opiniei neutre, prin decizie a controlorului financiar şef, se constituie ad hoc o comisie formată din 3 membri ai Corpului controlorilor delegaţi, din care cel puţin unul cu funcţie de conducere”.
În sfârșit, art. 13 alin. (6) prevede: „Opinia neutră se formulează şi se motivează în scris şi se transmite controlorului delegat în cel mult 3 zile lucrătoare de la solicitare. Opinia neutră are rol consultativ, soluţia finală fiind de competenţa exclusivă a controlorului delegat, potrivit principiului exercitării în mod independent a atribuţiilor de control financiar preventiv delegat. În cazul în care controlorul delegat emite refuz de viză, acesta are obligaţia de a transmite ordonatorului de credite şi o copie a opiniei neutre”.
Art. 17 alin. (6) O.G. nr. 119/1999 (modificată prin O.U.G. nr. 2/2015)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 17 alin. (6) prevedea faptul că evaluarea activităţii controlorului delegat se face anual prin calificative, pe baza informaţiilor cuprinse în rapoartele anuale privind activitatea controlorilor delegaţi, rapoartele structurilor de audit public intern ale Ministerului Finanţelor Publice şi în rapoartele Curţii de Conturi. Calificativele anuale primite de fiecare controlor delegat se păstrează pe toată durata exercitării de către acesta a atribuţiilor funcţiei. Ministrul finanţelor publice îl demite de îndată pe controlorul delegat care a înregistrat calificativul „insuficient” sau, de 3 ori consecutiv, calificativul „satisfăcător”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 17 alin. (6) prevede: „Evaluarea activităţii controlorului delegat se face anual prin calificative, pe baza informaţiilor cuprinse în rapoartele anuale privind controlul financiar preventiv, rapoartele structurilor de audit public intern şi de inspecţie economico-financiară din cadrul Ministerului Finanţelor Publice şi în rapoartele Curţii de Conturi. Calificativele anuale primite de fiecare controlor delegat se păstrează pe toată durata exercitării de către acesta a atribuţiilor funcţiei. Ministrul finanţelor publice îl demite de îndată pe controlorul delegat care a înregistrat calificativul «nesatisfăcător» sau, de 3 ori consecutiv, calificativul «satisfăcător»”.
Art. 19 alin. (5) O.G. nr. 119/1999 (modificată prin O.U.G. nr. 2/2015)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 19 alin. (5) prevedea faptul că tot în structura Ministerului Finanţelor Publice, pe lângă Corpul controlorilor delegaţi şi în subordinea controlorului financiar şef, funcţionează o direcţie de specialitate care asigură suportul metodologic şi informaţional necesar în activitatea Corpului controlorilor delegaţi şi ale cărei atribuţii se stabilesc prin ordin al ministrului finanţelor publice, la propunerea controlorului financiar şef.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, , art. 19 alin. (5) prevede: „Pe lângă Corpul controlorilor delegaţi şi în subordinea controlorului financiar şef funcţionează o structură de specialitate care asigură suportul informaţional necesar în activitatea Corpului controlorilor delegaţi”.
Art. 19 alin. (8) lit. c) şi h) O.G. nr. 119/1999 (modificată prin O.U.G. nr. 2/2015)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 19 alin. 8 lit. c) avea următorul conţinut: prezintă ministrului finanţelor publice, trimestrial, rapoarte privind activitatea controlorilor delegaţi, situaţia intenţiilor şi refuzurilor de viză, precum şi aspectele importante privind utilizarea fondurilor publice;
(…)
De asemenea, art. 19 alin. h) avea următorul conţinut: prezintă Guvernului, până la sfârşitul trimestrului I al anului curent pentru anul precedent, un raport anual privind activitatea controlorilor delegaţi, care trebuie să cuprindă, între altele, o analiză, din perspectiva anilor precedenţi, a modului de soluţionare a refuzurilor de viză de control financiar preventiv delegat, precum şi propuneri de îmbunătăţire a legislaţiei financiare;
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 19 alin. c) are următorul conţinut: „prezintă ministrului finanţelor publice informări asupra intenţiilor şi refuzurilor de viză, precum şi asupra aspectelor importante privind utilizarea fondurilor publice”;
(…)
De asemenea, art. 19 alin. h) are următorul conţinut: „prezintă Guvernului, odată cu conturile generale anuale de execuţie a bugetelor prevăzute de lege, un raport anual privind controlul financiar preventiv la nivelul instituţiilor publice la care se exercită funcţia de ordonator principal de credite al bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat şi al bugetului oricărui fond special”.
Art. 19 alin. (8), literele i) şi j) O.G. nr. 119/1999 (modificată prin O.U.G. nr. 2/2015)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 19 alin. (8) avea următorul conținut: i) elaborează raportul naţional anual privind controlul preventiv, pe care îl prezintă spre dezbatere Guvernului;
De asemenea, art. 19 alin. (8) lit. j) avea următorul conținut: evaluează activitatea fiecărui controlor delegat şi propune ministrului finanţelor publice acordarea aprecierilor anuale.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 19 alin. (8) lit. i) şi j) se abrogă.
Art. 20 alin. (1) O.G. nr. 119/1999 (modificată prin O.U.G. nr. 2/2015)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 20 alin. (1) prevedea faptul că persoana în drept să exercite viza de control financiar preventiv are dreptul şi obligaţia de a refuza viza de control financiar preventiv în toate cazurile în care, în urma verificărilor, apreciază că proiectul de operaţiune care face obiectul controlului financiar preventiv nu îndeplineşte condiţiile de legalitate, regularitate şi încadrare în limita creditelor bugetare sau creditelor de angajament, după caz, pentru acordarea vizei de control financiar preventiv.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 20 alin. (1) prevede: „Persoana în drept să exercite viza de control financiar preventiv are dreptul şi obligaţia de a refuza viza de control financiar preventiv în toate cazurile în care, în urma verificărilor, apreciază că proiectul de operaţiune care face obiectul controlului financiar preventiv nu îndeplineşte condiţiile de legalitate, regularitate şi încadrare în limitele şi destinaţia creditelor bugetare şi/sau de angajament, după caz, pentru acordarea vizei de control financiar preventiv”.
Art. 27 lit. k) O.G. nr. 119/1999 (modificată prin O.U.G. nr. 2/2015)
Noua reglementare
La art. 27, după lit. j) se introduce o nouă literă, lit. k).
Potrivit noii reglementări, art. 27 lit. k) are următorul conținut: „numirea, suspendarea, destituirea sau schimbarea personalului care desfăşoară activităţi de control financiar preventiv propriu fără acordul entităţii publice superioare sau, după caz, al Ministerului Finanţelor Publice”.
Potrivit art. XXVII O.U.G. nr. 2/2015, respectiva dispoziție intră în vigoare în termen de 30 de zile de la publicarea prezentei ordonanţe de urgenţă în Monitorul Oficial.
Art. 28 O.G. nr. 119/1999 (modificată prin O.U.G. nr. 2/2015)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 28 prevedea: Contravenţiile prevăzute la art. 27 lit. a), b) şi d)- j) se sancţionează cu amendă de la 3.000 lei la 5.000 lei, iar contravenţia prevăzută la lit. c), cu amendă de la 1.000 lei la 2.000 lei.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 28 („Sancţionarea contravenţiilor”) prevede: „Contravenţiile prevăzute la art. 27 lit. a)-k) se sancţionează cu amendă de la 3.000 lei la 5.000 lei”.
Potrivit art. XXVII O.U.G. nr. 2/2015, respectiva dispoziție intră în vigoare în termen de 30 de zile de la publicarea respectivei ordonanţe de urgenţă în Monitorul Oficial.
Art. 29 alin. (1) O.G. nr. 119/1999 (modificată prin O.U.G. nr. 2/2015)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 29 alin. (1) prevedea: Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de către:
a) persoanele cu atribuţii de inspecţie din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, pentru contravenţiile prevăzute la art. 27;
b) controlorii din cadrul Corpului controlorilor delegaţi, pentru contravenţiile prevăzute la art. 27 lit. a) şi h).
c) persoanele cu atribuţii de inspecţie economico-financiară din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, pentru contravenţiile prevăzute la art. 27, cu excepţia celor de la lit. d), e) şi j).
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 29 alin. (1) prevede: „Constatarea contravenţiilor prevăzute la art. 27 şi aplicarea sancţiunilor se fac de către persoane cu atribuţii de inspecţie economico-financiară din cadrul Ministerului Finanţelor Publice”.
Potrivit art. XXVII O.U.G. nr. 2/2015, respectiva dispoziție intră în vigoare în termen de 30 de zile de la publicarea prezentei ordonanţe de urgenţă în Monitorul Oficial.