Normele privind recoltarea, depozitarea şi transportul probelor biologice în vederea probaţiunii judiciare – modificări (OMS nr. 277/2015)

24 mart. 2015
Vizualizari: 7928

Despre

  • M. Of. nr. 185 din 18 martie
  • OMS nr. 277/2015
  • Normele metodologice privind recoltarea, depozitarea şi transportul probelor biologice în vederea probaţiunii judiciare

Actul modificatActul modificatorSumar
Normele privind recoltarea, depozitarea și transportul probelor biologice în vederea probațiunii judiciare,
aprobate prin OMS nr. 1.512/2013 (M. Of. nr. 812 din 20 decembrie 2013; cu modif. și compl. ult.)
 OMS nr. 277/2015 (M. Of. nr. 185 din 18 martie 2015) introduce: art. 101 și 102
modifică: art. 10, art. 14 alin. (2)

În M. Of. nr. 185 din 18 martie, s-a publicat Ordinul ministrului sănătății (OMS) nr. 277/2015 pentru modificarea și completarea Normelor metodologice privind recoltarea, depozitarea și transportul probelor biologice în vederea probațiunii judiciare prin stabilirea alcoolemiei sau a prezenței în organism a substanțelor sau produselor stupefiante ori a medicamentelor cu efecte similare acestora în cazul persoanelor implicate în evenimente sau împrejurări în legătură cu traficul rutier, aprobate prin OMS nr. 1.512/2013 (M. Of. nr. 812 din 20 decembrie 2013; cu modif. și compl. ult.).

Art. 10 din Normele metodologice

Vechea reglementare

În vechea reglementare, art. 10 alin. (1) prevedea faptul că pentru determinarea alcoolemiei se recolta o singură mostră de sânge în cantitate de 10 ml.

De asemenea, art. 10 alin. (2) dispunea faptul că, imediat după recoltare, mostra de sânge se distribuia în mod egal, în cantități de câte 5 ml, în două tuburi speciale de recoltare vidate, care conțin o substanță anticoagulantă.

Potrivit art. 10 alin. (3), imediat după introducerea cantității de sânge în tubul special de recoltare vidat, personalul medical care efectuase recoltarea agita conținutul tubului respectiv în vederea omogenizării.

În sfârșit, art. 10 alin. (4) prevedea faptul că mostra biologică recoltată conform alin. (1) și (2) se introducea în containerul trusei standard adecvate, care ulterior se va fi securizat.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 10 are următorul conținut: „(1) Pentru determinarea alcoolemiei se recoltează două mostre de sânge la interval de o oră una față de cealaltă, fiecare mostră fiind reprezentată de o cantitate de 10 ml.

(2) Atunci când rezultatul testării cu un mijloc tehnic certificat nu indică prezența alcoolului în aerul expirat, recoltarea celei de-a doua mostre de sânge nu mai este necesară, putând fi efectuată numai la cererea persoanei implicate în evenimente sau împrejurări în legătură cu traficul rutier.

(3) Imediat după recoltare mostra de sânge se distribuie în mod egal, în cantități de câte 5 ml, în două tuburi speciale de recoltare vidate, care conțin o substanță anticoagulantă.

(4) Imediat după introducerea cantității de sânge în tubul special de recoltare vidat, personalul medical care a efectuat recoltarea agită conținutul tuburilor respective în vederea omogenizării.

(5) Mostrele de sânge recoltate în conformitate cu prevederile alin. (1), (2) și (3) se introduc în containerul trusei standard adecvate, care ulterior se va securiza”.

Art. 101 și 102 din Normele metodologice

Noua reglementare

După art. 10, se introduc două noi articole, art. 101 și 102.

Potrivit noii reglementări, art. 101 prevede: „Supravegherea persoanei implicate în evenimente sau împrejurări în legătură cu traficul rutier în intervalul de timp de o oră dintre cele două recoltări de sânge revine polițistului rutier”.

De asemenea, art. 102 dispune: „În cazul în care nu au fost recoltate două mostre de sânge, la un interval de o oră una față de cealaltă, nu se va putea efectua estimarea retroactivă a alcoolemiei”.

Art. 14 alin. (2) din Normele metodologice

Vechea reglementare

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

În vechea reglementare, art. 14 alin. (2) prevedea faptul că în situația prevăzută la alin. (1) [În cazul în care persoana de la care sunt recoltate probele biologice solicită și recoltarea contraprobelor biologice se vor utiliza concomitent două truse standard, costurile aferente fiind suportate de solicitant] se vor fi recoltat cantități duble de probe biologice, care vor fi fost repartizate în cele două truse standard, dispozițiile art. 10-13 fiind aplicate în mod corespunzător.

Noua reglementare

Potrivit noii reglementări, art. 14 alin. (2) prevede: „În situația prevăzută la alin. (1) [În cazul în care persoana de la care sunt recoltate probele biologice solicită și recoltarea contraprobelor biologice se vor utiliza concomitent două truse standard, costurile aferente fiind suportate de solicitant] se recoltează cantități duble de mostre biologice care se repartizează în cele două truse standard, prevederile art. 10-13 fiind aplicate corespunzător”.

Anexele nr. 1-3 la Normele metodologice

Anexele nr. 2, 3 și 4 se modifică și se înlocuiesc cu anexele nr. 1-3 care fac parte integrantă din respectivul ordin.

Alte prevederi ale OMS nr. 277/2015

Potrivit art. II OMS nr. 277/2015, următoarele instituții vor duce la îndeplinire prevederile respectivului ordin:

– Direcțiile din cadrul Ministerului Sănătății;

– Direcțiile de sănătate publică județene și a municipiului București;

– Institutul Național de Medicină Legală „Mina Minovici” București;

– Institutele de medicină legală din Iași, Cluj-Napoca, Timișoara, Târgu-Mureș și Craiova;

– Serviciile județene de medicină legală;

– Structurile M.A.I. abilitate potrivit legii;

– Structurile abilitate ale M.A.P.N.

Normele privind recoltarea, depozitarea și transportul probelor biologice în vederea probațiunii judiciare – modificări (OMS nr. 277/2015) was last modified: martie 8th, 2018 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.