2.481 views
În M. Of. nr. 135 din 23 februarie 2015, s-a publicat Ordinul președintelui ANAf nr. 468/2015 pentru aprobarea Procedurii de administrare şi monitorizare a contribuabililor mijlocii.
Vom prezenta, în continuarea conținutul respectivei proceduri:
Procedura de administrare şi monitorizare a contribuabililor mijlociiPotrivit dipozițiilor respectivului act normativ, organele fiscale competente pentru administrarea contribuabililor mijlocii sunt administraţiile judeţene ale finanţelor publice şi Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Bucureşti, prin Administraţia fiscală pentru contribuabilii mijlocii pentru:
– contribuabilii persoane juridice care îşi au domiciliul fiscal pe raza teritorială a judeţului sau a municipiului Bucureşti, după caz;
– sediile secundare înfiinţate de contribuabilii mijlocii care îşi au domiciliul fiscal pe raza teritorială a judeţului sau a municipiului Bucureşti, după caz, chiar dacă locul de desfăşurare a activităţii sediilor secundare se află pe raza teritorială a altor judeţe/municipiul Bucureşti;
– contribuabilii nerezidenţi pentru care contribuabilii mijlocii au calitatea de reprezentanţi sau reprezentanţi fiscali, potrivit titlului VI din Codul fiscal.
A. Procedura de înregistrare fiscală
Lit. A intitulată „Procedura de înregistrare fiscală” prevede următoarele:
1. Modificările intervenite în datele declarate iniţial de contribuabilii mijlocii şi înscrise în certificatul de înregistrare se fac prin depunerea cererii de preschimbare a certificatului de înregistrare la biroul unic din cadrul oficiului registrului comerţului de pe lângă tribunal, în a cărui rază teritorială contribuabilul mijlociu îşi are sediul social.
2. Modificările intervenite în datele declarate iniţial de contribuabilii mijlocii în vectorul fiscal vor fi declarate de către aceştia la organul fiscal competent.
3. La primirea de la oficiul registrului comerţului de pe lângă tribunal a modificărilor menţionate la pct. 1, Direcţia generală de tehnologia informaţiei va actualiza cu aceste date Registrul contribuabililor al administraţiilor judeţene ale finanţelor publice din cadrul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice sau al Administraţiei fiscale pentru contribuabili mijlocii din cadrul Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice Bucureşti, după caz.
4. Înregistrarea sediilor secundare ale contribuabililor mijlocii ca plătitoare de salarii şi de venituri asimilate salariilor, cu excepţia sucursalelor care se înregistrează conform procedurilor speciale în materie de înregistrare a comercianţilor, se face prin completarea şi depunerea formularului „Declaraţie de înregistrare fiscală/Declaraţie de menţiuni pentru sediile secundare (060)”, aprobat prin OMFP nr. 262/2007 pentru aprobarea formularelor de înregistrare fiscală a contribuabililor (M. Of. nr. 175 din 13 martie 2007; cu modif. şi compl. ult.), la organul fiscal în a cărui rază teritorială se află situate sediile secundare.
5. Scoaterea din evidenţa fiscală a sediilor secundare ale contribuabililor mijlocii se face prin depunerea formularului (060), menţionat mai sus, la organul fiscal competent, împreună cu certificatul de înregistrare fiscală, în vederea anulării.
6. Informaţiile referitoare la înfiinţarea şi scoaterea din evidenţă a sediilor secundare ale contribuabililor mijlocii, care îşi desfăşoară activitatea pe raza altor judeţe, se transmit administraţiilor judeţene ale finanţelor publice din cadrul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice sau Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice Bucureşti – Administraţiei fiscale pentru contribuabili mijlocii, după caz, în a căror rază teritorială îşi are domiciliul fiscal contribuabilul care le-a înfiinţat, prin Direcţia generală de tehnologia informaţiei, şi se evidenţiază într-o secţiune separată a Registrului contribuabililor.
B. Obligaţii declarative
Lit. B, care reglementează obligațiile declarative, are următorul conținut:
1. Contribuabilii mijlocii depun declaraţii fiscale la organul fiscal competent prevăzut în prezenta procedură.
2. În cazul contribuabililor mijlocii care au sedii secundare înregistrate ca plătitori de impozit pe veniturile din salarii, conform legii, declararea impozitului pe veniturile din salarii pentru activitatea sediilor secundare se face de către contribuabilul persoană juridică română care le-a înfiinţat la organul fiscal competent în administrarea acestuia.
3.
(1) Declararea impozitelor, taxelor şi contribuţiilor sociale datorate de contribuabilii mijlocii se face prin modalităţile de declarare prevăzute de lege.
(2) Formatul hârtie al declaraţiei fiscale se arhivează la organul fiscal care a primit declaraţia.
4.
(1) În situaţia în care contribuabilul a utilizat mai multe căi de transmitere a declaraţiei fiscale, va fi înregistrată prima declaraţie depusă, conform legii.
(2) Orice corecţie ulterioară a unei declaraţii fiscale, cu excepţia decontului de TVA, se face prin depunerea unei declaraţii fiscale rectificative, în condiţiile legii.
C. Soluţionarea deconturilor cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare
Lit. C, care conține prevederi cu privire la soluţionarea deconturilor cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare are următorul conținut:
1. Deconturile cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare depuse de contribuabilii mijlocii se soluţionează potrivit art. 1171 C. pr. fisc şi potrivit procedurii aprobate prin OMFP nr. 263/2010 pentru aprobarea Procedurii de soluţionare a deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare (M. Of. nr. 131 din 26 februarie 2010; cu modif. şi compl. ult.).
2. Deconturile cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare depuse în termenul legal de declarare, inclusiv solicitările de rambursare aferente lunii noiembrie a anului anterior celui în care persoanele impozabile au dobândit calitatea de contribuabili mijlocii, depuse de către contribuabilii care devin contribuabili mijlocii începând cu data de 1 ianuarie şi nesoluţionate până la data preluării de către administraţiile judeţene ale finanţelor publice din cadrul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice/Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Bucureşti – Administraţia fiscală pentru contribuabilii mijlocii, se soluţionează după cum urmează:
2.1. în cazul deconturilor de TVA pentru care s-au emis deciziile de rambursare a TVA şi nu a fost finalizată etapa de compensare/restituire până la data predării, se transferă dosarul solicitării, inclusiv Decizia de rambursare a TVA aprobată, administraţiilor judeţene ale finanţelor publice din cadrul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice/Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice Bucureşti – Administraţiei fiscale pentru contribuabilii mijlocii în vederea finalizării procedurii;
2.2. deconturile pentru care nu s-au emis deciziile de rambursare a TVA până la data predării se transferă administraţiilor judeţene ale finanţelor publice din cadrul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice/Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice Bucureşti – Administraţiei fiscale pentru contribuabilii mijlocii, în vederea soluţionării.
Pentru soluţionarea acestor deconturi, administraţiile judeţene ale finanţelor publice din cadrul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice/Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Bucureşti – Administraţia fiscală pentru contribuabilii mijlocii aplică procedura corespunzătoare categoriei de contribuabili din care făcea parte respectivul contribuabil la data depunerii decontului de TVA.
Organul fiscal, competent la data depunerii decontului, transmite administraţiilor judeţene ale finanţelor publice din cadrul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice/Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice Bucureşti – Administraţiei fiscale pentru contribuabilii mijlocii, deconturile cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare nesoluţionate, însoţite, în mod obligatoriu, de următoarele:
a) pentru deconturile cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare, depuse de contribuabilii care, la data depunerii acestora, se încadrau în categoria contribuabililor mari:
– referatul privind analiza decontului cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare depus de contribuabilii mari;
– orice alte acte procedurale întocmite potrivit procedurii de soluţionare, până la data predării;
b) pentru deconturile cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare, depuse de contribuabilii care, la data depunerii acestora, beneficiau de regimul special de rambursare pentru exportatori:
– decizia privind regimul special de rambursare a taxei pe valoarea adăugată pentru exportatori;
– referatul privind analiza decontului cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare depus de exportatori;
– orice alte acte procedurale întocmite potrivit procedurii de soluţionare, până la data predării;
c) pentru deconturile cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare depuse de contribuabilii care, la data depunerii acestora, nu erau consideraţi mari contribuabili, contribuabili mijlocii sau exportatori:
– fişa de calcul al Standardului Individual Negativ (SIN);
– fişa indicatorilor de inspecţie fiscală;
– fişa de analiză de risc;
– referatul pentru analiză documentară;
– orice alte acte procedurale întocmite potrivit procedurii de soluţionare, până la data predării.
Organul fiscal, competent la data depunerii decontului, transmite administraţiilor judeţene ale finanţelor publice din cadrul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice/Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice Bucureşti – Administraţiei fiscale pentru contribuabilii mijlocii şi informaţiile înscrise în baza de date cuprinzând persoanele impozabile, care devin contribuabili mijlocii începând cu data de 1 ianuarie, ale căror deconturi se încadrează în categoria de risc fiscal mare, ca urmare a informaţiilor primite de la organele fiscale, în condiţiile prevăzute de OMFP nr. 263/2010, cu modificările şi completările ulterioare.
3. Deconturile cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare depuse, în termenul legal de declarare, de către contribuabilii care începând cu data de 1 ianuarie nu mai îndeplinesc criteriile pentru a fi contribuabili mijlocii, inclusiv solicitările de rambursare aferente lunii noiembrie a ultimului an în care aceste persoane au avut calitatea de contribuabili mijlocii, şi nesoluţionate până la data preluării de către noul organ de administrare, se soluţionează după cum urmează:
3.1. în cazul deconturilor de TVA pentru care s-au emis deciziile de rambursare a TVA şi nu a fost finalizată etapa de compensare/restituire până la data predării, se transferă dosarul solicitării, inclusiv Decizia de rambursare a TVA aprobată, noului organ fiscal competent, în vederea finalizării procedurii;
3.2. deconturile de TVA pentru care nu s-au emis deciziile de rambursare a TVA până la data predării se transferă noului organ fiscal competent, în vederea soluţionării.
Pentru soluţionarea acestor deconturi, noul organ fiscal competent aplică procedura corespunzătoare categoriei de contribuabili mijlocii, din care făcea parte respectivul contribuabil la data depunerii decontului de TVA. Administraţiile judeţene ale finanţelor publice din cadrul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice/Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Bucureşti – Administraţia fiscală pentru contribuabilii mijlocii transmit/transmite noului organ fiscal deconturile de TVA nesoluţionate, însoţite în mod obligatoriu de Referatul privind analiza decontului cu sume negative de TVA cu opţiune de rambursare depus de contribuabilii mijlocii şi de orice alte acte procedurale întocmite potrivit procedurii de soluţionare, până la data predării.
Administraţiile judeţene ale finanţelor publice din cadrul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice/Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Bucureşti – Administraţia Fiscală Pentru contribuabilii mijlocii transmit/transmite noului organ fiscal şi informaţiile înscrise în baza de date cuprinzând persoanele impozabile, care nu mai îndeplinesc criteriile pentru a fi contribuabili mijlocii după data de 1 ianuarie, ale căror deconturi se încadrează în categoria de risc fiscal mare, ca urmare a informaţiilor primite de la organele fiscale, în condiţiile prevăzute de OMFP nr. 263/2010, cu modificările şi completările ulterioare.
D. Solicitarea documentelor de către contribuabilii mijlocii administraţi la administraţiile judeţene ale finanţelor publice din cadrul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice/Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Bucureşti, prin Administraţia fiscală pentru contribuabilii mijlocii
Lit. D, privind solicitarea documentelor de către contribuabilii mijlocii administraţi la administraţiile judeţene ale finanţelor publice din cadrul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice/Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Bucureşti, prin Administraţia fiscală pentru contribuabilii mijlocii prevede faptul că solicitarea documentelor de către contribuabilii mijlocii se face prin cerere adresată administraţiilor judeţene ale finanţelor publice din cadrul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice, astfel:
a) depusă la registratură;
b) transmisă prin poştă;
c) transmisă prin alte mijloace, cum sunt fax, e-mail.
E. Eliberarea documentelor solicitate de contribuabilii mijlocii administraţi la administraţiile judeţene ale finanţelor publice din cadrul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice/Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Bucureşti, prin Administraţia fiscală pentru contribuabilii mijlocii
Potrivit lit. E, eliberarea documentelor solicitate de contribuabilii mijlocii administraţi la administraţiile judeţene ale finanţelor publice din cadrul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice/Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Bucureşti, prin Administraţia fiscală pentru contribuabilii mijlocii se face astfel:
1. la sediul administraţiilor judeţene ale finanţelor publice din cadrul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice/Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice Bucureşti, prin Administraţia fiscală pentru contribuabilii mijlocii, împuternicitului sau reprezentantului legal al contribuabilului;
2. prin transmitere poştală, la cererea contribuabilului, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire.
F. Procedura de plată a obligaţiilor fiscale la contribuabilii mijlocii administraţi de administraţiile judeţene ale finanţelor publice şi Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Bucureşti, prin Administraţia fiscală pentru contribuabilii mijlocii
La lit. F privind procedura de plată a obligaţiilor fiscale la contribuabilii mijlocii administraţi de administraţiile judeţene ale finanţelor publice şi Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Bucureşti, prin Administraţia fiscală pentru contribuabilii mijlocii se prevăd următoarele:
1. Contribuabilii mijlocii administraţi de administraţiile judeţene ale finanţelor publice efectuează plata obligaţiilor fiscale reprezentând impozite, taxe, contribuţii şi alte venituri fiscale, cu excepţia impozitului pe venitul din salarii pentru activitatea sediilor secundare ale acestora, la unitatea de trezorerie a statului cu rol de municipiu reşedinţă de judeţ.