Procedura de efectuare a investigaţiilor – aprobare (Decizia ANSPSCP nr. 161/2018)

Actul publicat în Monitor

Sumar

Decizia ANSPSCP nr. 161/2018  privind aprobarea Procedurii de efectuare a investigaţiilor

(M. Of. nr. 892 din 23 octombrie 2018)

Cap. I („Dispoziţii generale”)

Cap. II („Efectuarea investigaţiilor pe teren”)

Cap. III („Efectuarea investigaţiilor la sediul ANSPDCP”)

Cap. IV („Efectuarea investigaţiilor în scris”)

Cap. V („Efectuarea investigaţiilor la autorităţile/organismele publice”)

Cap. VI („Dispoziţii finale”)

Anexa nr. 1 („Legitimaţie de control”)

Anexa nr. 4 („Proces-verbal de constatare/sancţionare”)

 

În M. Of. nr. 892 din 23 octombrie 2018 a fost publicată Decizia Autorității Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPSCP) nr. 161/2018 privind aprobarea Procedurii de efectuare a investigaţiilor.

Astfel, prin respectiva decizie, a fost aprobată procedura ce trebuie urmată în vederea efectuării investigațiilor de către ANSPDCP. Această procedură este structurată în șase capitole, iar cele două anexe includ și modelele pentru legitimația de control și procesul-verbal de constatare/sancționare.

 

Structura Procedurii de efectuare a investigaţiilor

 

Cap. I („Dispoziţii generale”);

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Cap. II („Efectuarea investigaţiilor pe teren”);

Cap. III („Efectuarea investigaţiilor la sediul ANSPDCP”);

Cap. IV („Efectuarea investigaţiilor în scris”);

Cap. V („Efectuarea investigaţiilor la autorităţile/organismele publice”);

Cap. VI („Dispoziţii finale”);

Anexa nr. 1 („Legitimaţie de control”);

Anexa nr. 4 („Proces-verbal de constatare/sancţionare”).

 

Prezentare generală

 

Potrivit art. 2, investigațiile se pot efectua fie din oficiu, fie la plângere. Astfel, efectuarea din oficiu a investigațiilor intervine în următoarele cazuri:

– la propunerea compartimentelor cu atribuţii de control ale ANSPDCP;

– la propunerea preşedintelui sau vicepreşedintelui ANSPDCP, printr-o rezoluţie scrisă;

– la propunerea celorlalte compartimente din cadrul ANSPDCP;

– ca urmare a transmiterii notificărilor de încălcare a securităţii datelor cu caracter personal;

– pentru verificarea unor date şi informaţii cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal, obţinute de către ANSPDCP din alte surse decât cele care fac obiectul unor plângeri, inclusiv pe baza sesizărilor sau a informaţiilor primite de la o altă autoritate de supraveghere sau de la o altă autoritate publică;

– în vederea cooperării internaţionale, precum şi cu celelalte autorităţi de supraveghere din statele membre, în domeniul protecţiei datelor cu caracter personal, inclusiv în cadrul operaţiunilor comune şi al acordării de asistenţă reciprocă.

Dacă în cazul investigațiilor din oficiu este necesară o propunere făcută printr-o notă motivată, avizată de şeful ierarhic şi aprobată de preşedintele ANSPDCP  și care să cuprindă entitatea supusă investigaţiei, în situația plângerilor, efectuarea investigaţiilor realizate în vederea soluționării se aprobă prin rezoluţia scrisă a preşedintelui ANSPDCP care poate delega această atribuţie şefului compartimentului de specialitate.

Conform art. 8, în cadrul investigaţiilor pot fi verificate orice aspecte privind respectarea regulilor de prelucrare a datelor cu caracter personal, iar personalul de control al ANSPDCP are dreptul să efectueze investigaţii şi este împuternicit prin decizie a preşedintelui ANSPDCP.

De asemenea, personalul de control al ANSPDCP se va legitima pe baza legitimaţiei de control, fiindu-i interzis să utilizeze legitimaţia de control în afara atribuţiilor de serviciu pentru care a fost desemnat.

În ceea ce privește investigațiile pe teren, acestea reprezintă verificări efectuate la sediul/domiciliul/punctul de lucru sau alte locaţii unde îşi desfăşoară activitatea entitatea controlată sau locaţii care au legătură cu prelucrarea în cauză. În acest caz, dacă reprezentantul legal al entităţii controlate nu este prezent în timpul efectuării investigaţiei, el  are obligaţia de a desemna în scris sau de a împuterniciuna sau mai multe persoane care să reprezinte acea entitate.

În acest sens, art. 19 stabilește obligațiile entității controlate, după cum urmează:

a) să permită personalului de control, fără întârziere, începerea şi derularea investigaţiei şi să asigure suportul necesar personalului de control;

b) să asigure accesul personalului de control în incintele în care îşi desfăşoară activitatea, la orice echipament, mijloc sau suport de prelucrare/stocare a datelor, în vederea efectuării verificărilor necesare desfăşurării investigaţiei, inclusiv la cele care pot fi accesate la distanţă;

c) să pună la dispoziţia personalului de control orice informaţii şi documente indiferent de suportul de stocare, necesare desfăşurării investigaţiei, inclusiv copii de pe acestea;

d) să pună la dispoziţia ANSPDCP documentele solicitate, certificate pentru conformitate cu originalul;

e) să furnizeze într-o formă completă documentele, informaţiile, înregistrările şi evidenţele solicitate, precum şi orice lămuriri necesare, fără a putea opune caracterul confidenţial al acestora, în condiţiile legii;

f) să permită personalului de control utilizarea echipamentelor de înregistrare şi stocare audiovideo/foto ori de câte ori echipa de control consideră că este necesar în cadrul derulării activităţii de control.

Conform art. 23, rezultatul investigaţiei se consemnează în procesul-verbal de constatare/sancţionare încheiat de personalul de control și întocmit într-un singur exemplar, o copie a acestuia înmânându-se reprezentantului legal sau desemnat al entităţii controlate.

Principalele sancțiuni contravenţionale aplicate de ANSPDCP sunt avertismentul şi amenda, aplicarea lor făcându-se prin procesul-verbal de constatare/sancţionare încheiat de personalul de control sau prin decizie a preşedintelui ANSPDCP.

Pe de altă parte, investigațiile pot fi efectuate și la sediul ANSPDCP, context în care personalul de control desemnat transmite o adresă de convocare a reprezentanţilor entităţii controlate, cu precizarea datei şi orei de începere a investigaţiei. În adresă se menţionează obligaţia entităţii controlate de a se prezenta la sediul ANSPDCP, după caz, cu documente, înregistrări relevante, echipamente informatice în funcţie de obiectul controlului, actele de identitate ale reprezentantului legal/persoanei împuternicite şi ale entităţii controlate, inclusiv cu ştampila în cazul autorităţilor publice şi registrul de control, dacă este cazul.

Potrivit art. 33, în cazul investigaţiilor în scris, se transmite o adresă către entitatea controlată, întocmită de titularul de lucrare şi semnată, după caz, de către şeful ierarhic sau preşedintele ANSPDCP/înlocuitorii acestora, prin care se solicită informaţii, date şi documente necesare soluţionării cazului supus investigaţiei. În adresă se menţionează obligaţia entităţii controlate de a răspunde în scris, cu anexarea de dovezi în copii certificate pentru conformitate cu originalul şi în cadrul termenului stabilit de ANSPDCP.

Pe de altă parte, efectuarea investigaţiilor se poate realiza și la autorităţile/organismele publice, iar în cazul constatării încălcării prevederilor legale de către acestea, echipa de control încheie un proces-verbal de constatare/sancţionare prin care se aplică sancţiunea avertismentului şi la care anexează un plan de remediere.