Regulamentul de organizare şi funcţionare a penitenciarelor (OMJ nr. 2724/C/2018)

Actul publicat în Monitorul Oficial

Sumar

Ordinul Ministerului Justiției nr. 2724/2018 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a penitenciarelor

(M. Of. nr.  715 din 17 august 2018)

Se aprobă Regulamentul de organizare și funcționare a penitenciarelor, ale cărui prevederi sunt aplicabile atât penitenciarelor pentru tineri, cât și celor pentru femei.

 

 

În M. Of. nr. 715 din 17 august 2018 a fost publicat Ordinul Ministerului Justiției nr. 2724/2018 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a penitenciarelor.

Respectivul Regulament reglementează organizarea și funcționarea penitenciarelor, inclusiv a celor pentru tineri și celor pentru femei. Art. 1 alin. (1), definește penitenciarele ca fiind instituţii publice cu personalitate juridică, care se află în subordinea Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor și sunt înfiinţate prin hotărâre a Guvernului. Acestea fac parte din instituţiile publice de apărare, ordine publică şi securitate naţională, fiind unitățile ce asigură executarea pedepselor privative de libertate şi a măsurii arestării preventive, în condiţii care garantează respectarea demnităţii umane. Astfel, actul normativ include dispoziții cu privire la funcțiile de conducere din penitenciare, între care se numără și cea de director, dar și prevederi având ca obiect structurile unităților. Activitatea desfășurată în penitenciare se realizează de către funcționarii publici cu statut special, dar și de către personalul contractual angajat prin contractul individual de muncă.

 

În continuare, vom reda structura Regulamentului de organizare și funcționare a penitenciarelor, sens în care avem în vedere atât titlurile componente, cât și capitolele parte a acestora. De asemenea, includem și anexele la actul normativ prezentat.

 

Structura Regulamentului de organizare și funcționare a penitenciarelor

 

– Titlul I („Dispoziţii generale”);

– Titlul II („Personalul cu funcţii de conducere din penitenciare”);

Cap. I („Directorul penitenciarului”);

Cap. II („Directorul adjunct siguranţa deţinerii şi regim penitenciar”);

Cap. III („Directorul adjunct economico-administrativ”);

Cap. IV („Directorul adjunct reintegrare socială”);

Cap. V („Şefii de servicii şi şefii de birouri. Coordonatorii compartimentelor”);

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

– Titlul III („Categoriile de personal din cadrul penitenciarului”);

Titlul IV („Structurile penitenciarului”);

Cap. I („Dispoziţii comune”);

Cap. II („Compartimentul juridic”);

Cap. III („Compartimentul secretariat”);

Cap. IV („Compartimentul informații clasificate”);

Cap. V („Compartimentul managementul situațiilor de urgență”);

Cap. VI („Compartimentul sănătate şi securitate în muncă şi protecţia mediului”);

Cap. VII („Biroul/Compartimentul tehnologia informaţiei şi comunicaţii”);

Cap. VIII („Sectorul reintegrare socială”);

Cap. IX („Biroul prevenirea criminalităţii şi terorismului”);

Cap. X („Biroul resurse umane şi formare profesională”);

Cap. XI („Psihologul de personal”);

Cap. XII („Responsabilul cu difuzarea informaţiilor de interes public”);

Cap. XIII („Sectorul economico-administrativ”);

Cap. XIV („Sectorul siguranţa deţinerii şi regim penitenciar”);

Cap. XV („Cabinetul medical”);

Cap. XVI („Compartimentul cooperare și programe”);

Titlul V („Structuri permanente de lucru la nivelul penitenciarului”);

Cap. I („Consiliul de conducere al penitenciarului”);

Cap. II („Comitetul de securitate și sănătate în muncă”);

Cap. III („Comisia de disciplină”);

Cap. IV („Comisia pentru atribuirea locuințelor de serviciu”);

Cap. V („Comisia de monitorizare, coordonare şi îndrumare metodologică a implementării şi dezvoltării sistemului de control intern managerial”);

Cap. VI („Purtătorul de cuvânt”);

Titlul VI („Colaborarea penitenciarului cu celelalte unități din sistemul penitenciar”);

Titlul VII („Înregistrarea şi circuitul documentelor”);

Titlul VIII („Dispoziţii finale”);

Anexa nr. 1 („Penitenciarele cu rol de coordonare a locurilor de detenţie, pe zone geografice”);

Anexa nr. 2 (modelul pentru Fișa postului).

 

Vă vom prezenta, în continuare,  unele dintre cele mai importante prevederi identificate în cadrul Regulamentului de organizare și funcționare a penitenciarelor.

 

Prezentarea generală

 

Titlul I („Dispoziții generale”)

Conform art. 1 alin. (1), penitenciarele sunt instituţii publice cu personalitate juridică, care se află în subordinea Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor și sunt înfiinţate prin hotărâre a Guvernului. Acestea fac parte din instituţiile publice de apărare, ordine publică şi securitate naţională, fiind unitățile ce asigură executarea pedepselor privative de libertate şi a măsurii arestării preventive, în condiţii care garantează respectarea demnităţii umane. În desfășurarea activității lor, penitenciarele au obligația să faciliteze responsabilizarea şi reintegrarea în societate a persoanelor private de libertate şi să contribuie la creşterea gradului de siguranţă a comunităţii, menţinerea ordinii publice şi securităţii naţionale. În acest scop, penitenciarele sunt chemate să asigure, între altele, și custodia persoanelor condamnate la pedeapsa închisorii, precum şi a persoanelor arestate preventiv în unităţile din subordinea Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, precum și evaluarea nevoilor educative, de asistenţă psihologică şi asistenţă socială ale persoanelor private de libertate, organizarea şi derularea de programe şi activităţi specifice pentru o cât mai eficientă reintegrare socială după punerea în libertate. De asemenea, în atribuțiile penitenciarelor sunt incluse: paza şi apărarea locului de deţinere şi a punctelor de lucru, escortarea şi supravegherea persoanelor private de libertate în scopul preîntâmpinării sustragerii acestora de la executarea pedepsei închisorii sau a măsurii arestării preventive, aplicarea diferențiată a regimului pedepsei cu închisoare și a măsurii arestării preventive, precum și acordarea drepturilor recunoscute de lege persoanelor private de libertate.

În ceea ce privește activitatea profesională a personalului din penitenciare, aceasta trebuie să se desfășoare în interesul comunității și în limitele competențelor stabilite prin lege, precum și în baza indicatorilor de performanţă stabiliţi prin decizie a directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, în vreme ce activitățile organizatorice și funcționale sunt reglementate de legislația specifică sistemului administrației penitenciare, potrivit alin. (1) al art. 2 din respectivul regulament.

 

Titlul II („Personalul cu funcţii de conducere din penitenciare”)

Cel de-al doilea titlul al Regulamentului de organizare și funcționare a penitenciarelor are ca obiect de reglementare personalul cu funcții de conducere din penitenciare, categorie în care se încadrează următoarele poziții: directorul penitenciarului, directorul adjunct siguranţa deţinerii şi regim penitenciar, directorul adjunct economico-administrativ, directorul adjunct reintegrare socială, șefii de servicii şi şefii de birouri și coordonatorii compartimentelor.

Astfel, directorul penitenciarului exercită conducerea unității, cu respectarea prevederilor legale și în baza fișei postului, aceasta fiind aprobată de ministrul justiției. De asemenea, numirea, revocarea, dar și restul modificărilor raporturilor de serviciu pentru funcția de director, trebuie să fie dispuse numai prin ordinul ministrului justiției, conform art. 3 alin. (1). În sarcina directorului intră conducerea întregii activități a penitenciarului și reprezentarea unității în raporturile sale cu Administrația Națională a Penitenciarelor, Ministerul Justiţiei, alte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale, alte autorităţi şi instituţii publice, precum şi cu persoane juridice şi fizice, din ţară şi din străinătate,. Această activitate se va desfășura în limita competenţelor stabilite de lege, de directorul general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi de ministrul justiţiei.

Directorul este subordonat directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi răspunde de întreaga activitate desfăşurată de unitate, iar în îndeplinirea atribuţiilor de serviciu, el emite decizii şi instrucţiuni cu caracter intern, având și calitatea de ordonator terțiar de credite. În considerarea acestei calități, directorul își poate delega dreptul e a aproba folosirea creditelor de angajament şi a creditelor bugetare altor persoane desemnate în acest scop, în condiţiile legii. În cele din urmă, art. 6 reglementează atribuțiile generale ale directorului penitenciarului.

O altă funcție de conducere este ce a directorului adjunct siguranța deținerii și regim penitenciar, în atribuțiile căruia sunt date organizarea și coordonarea activităților referitoare la modul de executare a pedepselor privative de libertate și a măsurii arestării preventive, pronunțate de instanțele judecătorești, precum și organizarea și coordonarea activității sectorului și siguranţa deţinerii şi regim penitenciar.

Pe de altă parte, printre atribuțiile directorului adjunct reintegrare socială se numără și organizarea, coordonarea și răspunderea pentru activitatea sectorului reintegrare socială. În acest sens, el asigură planificarea, organizarea, coordonarea, controlul şi evaluarea demersurilor educative, de asistenţă psihologică şi asistenţă socială desfăşurate la nivelul unităţii.

 

Titlul III („Categoriile de personal din cadrul penitenciarului”)

Potrivit art. 14, în cadrul penitenciarelor își desfășoară activitatea următoarele categorii de personal: funcționarii publici cu statut special și personalul contractual. Astfel, activitatea funcționarilor publici cu statut special se desfășoară conform Statutului funcționarilor publici cu statut special din Administrația Națională a Penitenciarelor, iar personalul contractual este angajat cu contract individual de muncă, desfășurându-și activitatea în conformitate cu legislația muncii.

 

Titlul IV („Structurile penitenciarului”)

Titlul IV reglementează structurile penitenciarelor, iar potrivit art. 17 alin. (1), acestea sunt organizate în sectoare de activitate și în alte structuri, între care se numără serviciile, birourile sau compartimentele, astfel:

a) Sectorul siguranţa deţinerii şi regim penitenciar include:

(i) Serviciul/Biroul siguranţa deţinerii;

(ii) Serviciul/Biroul regim penitenciar;

(iii) Serviciul/Biroul evidenţă şi organizarea muncii;

(iv) Compartimentul şef de tură.

b) Sectorul reintegrare socială include:

(i) Serviciul/Biroul asistenţă psihosocială;

(ii) Serviciul/Biroul educaţie;

c) Sectorul economico-administrativ include:

(i) Serviciul/Biroul financiar-contabilitate;

(ii) Serviciul/Biroul logistică;

(iii) Serviciul/Biroul/Compartimentul producţie;

d) Biroul/Compartimentul resurse umane şi formare profesională;

e) Compartimentul juridic;

f) Biroul/Compartimentul prevenirea criminalităţii şi terorismului;

g) Biroul/Compartimentul tehnologia informaţiei şi comunicaţii;

h) Compartimentul managementul situaţiilor de urgenţă;

i) Compartimentul sănătate şi securitate în muncă şi protecţia mediului;

j) Compartimentul informaţii clasificate;

k) Cabinetul medical;

l) Compartimentul cooperare şi programe;

m) Compartimentul secretariat.

Atribuțiile sectoarelor de activitate, precum și ale fiecăreia dintre structurile menționate anterior sunt stabilite prin respectivul regulament, acestea având totuși un set comun de atribuții, după cum urmează:

a) participă la perfecţionarea pregătirii de specialitate a funcţionarilor publici cu statut special din domeniul de competenţă şi la evaluarea pregătirii profesionale a personalului debutant;

b) păstrează corespondenţa şi documentaţiile structurii potrivit Nomenclatorului de documente referitoare la fondul arhivistic şi materiale preconstituite;

c) întocmesc proceduri operaţionale sau propun modificarea lor, după caz;

d) furnizează, spre a fi comunicate din oficiu de către unitate, informaţiile de interes public stabilite în conformitate cu prevederile Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public.

 

Titlul V („Structuri permanente de lucru la nivelul penitenciarului”)

După cum stabilește art. 76 alin. (1), principala atribuție a structurilor permanente de lucru constituite la nivelul penitenciarului este aceea de a desemna reprezentanții unității în comisii, comitete, consilii sau grupuri de lucru în care este implicată aceasta. Această desemnare se realizează cu respectarea prevederilor legale în vigoare. De asemenea, reprezentanții au obligația să prezint periodic, la cererea directorului unităţii sau superiorilor ierarhici din cadrul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor rapoarte privind activitatea comisiei în care au fost desemnaţi.

În categoria structurilor permanente de lucru la nivelul penitenciarului sunt incluse următoarele: consiliul de conducere al penitenciarului, comitetul de securitate și sănătate în muncă, comisia de disciplină, comisia pentru atribuirea locuințelor de serviciu, comisia de monitorizare, coordonare şi îndrumare metodologică a implementării şi dezvoltării sistemului de control intern managerial, precum și purtătorul de cuvânt.

Consiliul de conducere a penitenciarului funcționează ca organ consultativ, componența sa fiind aprobată prin decizie a directorului general al Administrației Naționale a Penitenciarelor, iar poziția de președinte al său o ocupă directorul penitenciarului. Acest consiliu se întrunește regulat, fie lunar fie ori de câte ori situația o impune, la solicitarea oricărui membru, pentru a dezbate chestiuni referitoare la activitatea penitenciarului.

 

Titlul VI („Colaborarea penitenciarului cu celelalte unități din sistemul penitenciar”)

Conform prevederilor art. 88 alin. (1), în vederea îndeplinirii atribuțiilor lor, structurile din penitenciar, potrivit specificului propriu stabilit prin regulament și cu respectarea legii, colaborează direct, prin şefii structurilor ori prin angajaţi desemnaţi de aceştia, cu celelalte structuri de specialitate din cadrul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi din unităţile subordonate acesteia.

Această colaborare se realizează prin corespondenţă semnată de şefii structurilor respective.

 

Titlul VII („Înregistrarea şi circuitul documentelor”)

Coordonarea și îndrumarea circuitului corespondenței în penitenciar se realizează de către structura secretariat, corespondența intrată sau întocmită în penitenciar înregistrându-se în aplicaţia de evidenţă a documentelor de către lucrătorii Compartimentului secretariat din plaja de numere rezervată anual pentru toate categoriile de documente.

Pe de altă parte, este interzisă înregistrarea documentelor la solicitare telefonică, fără vizualizarea acestora de către lucrătorii Compartimentului secretariat, corespondența intrată pe circuitul de soluționare păstrându-și numărul de înregistrare alocat primului document iniţiat/primit până la definitivarea soluţionării şi clasării acesteia. De asemenea, documentele cu caracter intern se vor emite în două exemplare, dintre care unul se păstrează la structura emitentă, iar celălalt la structura căreia i se adresează.

Conform art. 91, structurile penitenciare utilizează următoarele documente:

a) note de informare;

b) note de fundamentare;

c) corespondenţă cu petiţionari sau instituţii;

d) rapoarte;

e) referate de necesitate;

f) răspunsuri la petiţii şi memorii;

g) solicitări ale personalului;

h) note interne;

i) circulare;

j) decizii ale directorului unităţii, ale directorului general, ordine şi instrucţiuni ale ministrului justiţiei;

k) alte documente ce se întocmesc conform reglementărilor legale în vigoare.

 

Titlul VIII („Dispoziții finale”)

Art. 96 stabilește faptul că structurile penitenciarelor au obligația de a întocmi, conform specificului lor de activitate, răspunsurile la întrebările şi solicitările adresate directorului unităţii de către directorul general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, ministrul justiţiei, autorităţile şi instituţiile publice, mass-media sau persoanele fizice şi răspund de exactitatea datelor şi informaţiilor pe care aceste lucrări le cuprind.

Totodată, potrivit art. 99 alin. (3), evidenţa ordinelor, deciziilor, instrucţiunilor şi a dispoziţiilor emise de directorul general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor şi de ministrul justiţiei, care reglementează activitatea sistemului penitenciar, revine structurii secretariat sau responsabilului cu informaţiile clasificate din cadrul penitenciarului, în funcţie de nivelul de clasificare al acestora.