Regulamentul de organizare şi funcţionare a penitenciarelor (OMJ nr. 2724/C/2018)

21 aug. 2018
Vizualizari: 2131

Actul publicat în Monitorul Oficial

Sumar

Ordinul Ministerului Justiției nr. 2724/2018 pentru aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a penitenciarelor

(M. Of. nr.  715 din 17 august 2018)

Se aprobă Regulamentul de organizare și funcționare a penitenciarelor, ale cărui prevederi sunt aplicabile atât penitenciarelor pentru tineri, cât și celor pentru femei.

 

 

În M. Of. nr. 715 din 17 august 2018 a fost publicat Ordinul Ministerului Justiției nr. 2724/2018 pentru aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a penitenciarelor.

Respectivul Regulament reglementează organizarea și funcționarea penitenciarelor, inclusiv a celor pentru tineri și celor pentru femei. Art. 1 alin. (1), definește penitenciarele ca fiind instituții publice cu personalitate juridică, care se află în subordinea Administrației Naționale a Penitenciarelor și sunt înființate prin hotărâre a Guvernului. Acestea fac parte din instituțiile publice de apărare, ordine publică și securitate națională, fiind unitățile ce asigură executarea pedepselor privative de libertate și a măsurii arestării preventive, în condiții care garantează respectarea demnității umane. Astfel, actul normativ include dispoziții cu privire la funcțiile de conducere din penitenciare, între care se numără și cea de director, dar și prevederi având ca obiect structurile unităților. Activitatea desfășurată în penitenciare se realizează de către funcționarii publici cu statut special, dar și de către personalul contractual angajat prin contractul individual de muncă.

 

În continuare, vom reda structura Regulamentului de organizare și funcționare a penitenciarelor, sens în care avem în vedere atât titlurile componente, cât și capitolele parte a acestora. De asemenea, includem și anexele la actul normativ prezentat.

 

Structura Regulamentului de organizare și funcționare a penitenciarelor

 

– Titlul I („Dispoziții generale”);

– Titlul II („Personalul cu funcții de conducere din penitenciare”);

Cap. I („Directorul penitenciarului”);

Cap. II („Directorul adjunct siguranța deținerii și regim penitenciar”);

Cap. III („Directorul adjunct economico-administrativ”);

Cap. IV („Directorul adjunct reintegrare socială”);

Cap. V („Șefii de servicii și șefii de birouri. Coordonatorii compartimentelor”);

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

– Titlul III („Categoriile de personal din cadrul penitenciarului”);

Titlul IV („Structurile penitenciarului”);

Cap. I („Dispoziții comune”);

Cap. II („Compartimentul juridic”);

Cap. III („Compartimentul secretariat”);

Cap. IV („Compartimentul informații clasificate”);

Cap. V („Compartimentul managementul situațiilor de urgență”);

Cap. VI („Compartimentul sănătate și securitate în muncă și protecția mediului”);

Cap. VII („Biroul/Compartimentul tehnologia informației și comunicații”);

Cap. VIII („Sectorul reintegrare socială”);

Cap. IX („Biroul prevenirea criminalității și terorismului”);

Cap. X („Biroul resurse umane și formare profesională”);

Cap. XI („Psihologul de personal”);

Cap. XII („Responsabilul cu difuzarea informațiilor de interes public”);

Cap. XIII („Sectorul economico-administrativ”);

Cap. XIV („Sectorul siguranța deținerii și regim penitenciar”);

Cap. XV („Cabinetul medical”);

Cap. XVI („Compartimentul cooperare și programe”);

Titlul V („Structuri permanente de lucru la nivelul penitenciarului”);

Cap. I („Consiliul de conducere al penitenciarului”);

Cap. II („Comitetul de securitate și sănătate în muncă”);

Cap. III („Comisia de disciplină”);

Cap. IV („Comisia pentru atribuirea locuințelor de serviciu”);

Cap. V („Comisia de monitorizare, coordonare și îndrumare metodologică a implementării și dezvoltării sistemului de control intern managerial”);

Cap. VI („Purtătorul de cuvânt”);

Titlul VI („Colaborarea penitenciarului cu celelalte unități din sistemul penitenciar”);

Titlul VII („Înregistrarea și circuitul documentelor”);

Titlul VIII („Dispoziții finale”);

Anexa nr. 1 („Penitenciarele cu rol de coordonare a locurilor de detenție, pe zone geografice”);

Anexa nr. 2 (modelul pentru Fișa postului).

 

Vă vom prezenta, în continuare,  unele dintre cele mai importante prevederi identificate în cadrul Regulamentului de organizare și funcționare a penitenciarelor.

 

Prezentarea generală

 

Titlul I („Dispoziții generale”)

Conform art. 1 alin. (1), penitenciarele sunt instituții publice cu personalitate juridică, care se află în subordinea Administrației Naționale a Penitenciarelor și sunt înființate prin hotărâre a Guvernului. Acestea fac parte din instituțiile publice de apărare, ordine publică și securitate națională, fiind unitățile ce asigură executarea pedepselor privative de libertate și a măsurii arestării preventive, în condiții care garantează respectarea demnității umane. În desfășurarea activității lor, penitenciarele au obligația să faciliteze responsabilizarea și reintegrarea în societate a persoanelor private de libertate și să contribuie la creșterea gradului de siguranță a comunității, menținerea ordinii publice și securității naționale. În acest scop, penitenciarele sunt chemate să asigure, între altele, și custodia persoanelor condamnate la pedeapsa închisorii, precum și a persoanelor arestate preventiv în unitățile din subordinea Administrației Naționale a Penitenciarelor, precum și evaluarea nevoilor educative, de asistență psihologică și asistență socială ale persoanelor private de libertate, organizarea și derularea de programe și activități specifice pentru o cât mai eficientă reintegrare socială după punerea în libertate. De asemenea, în atribuțiile penitenciarelor sunt incluse: paza și apărarea locului de deținere și a punctelor de lucru, escortarea și supravegherea persoanelor private de libertate în scopul preîntâmpinării sustragerii acestora de la executarea pedepsei închisorii sau a măsurii arestării preventive, aplicarea diferențiată a regimului pedepsei cu închisoare și a măsurii arestării preventive, precum și acordarea drepturilor recunoscute de lege persoanelor private de libertate.

În ceea ce privește activitatea profesională a personalului din penitenciare, aceasta trebuie să se desfășoare în interesul comunității și în limitele competențelor stabilite prin lege, precum și în baza indicatorilor de performanță stabiliți prin decizie a directorului general al Administrației Naționale a Penitenciarelor, în vreme ce activitățile organizatorice și funcționale sunt reglementate de legislația specifică sistemului administrației penitenciare, potrivit alin. (1) al art. 2 din respectivul regulament.

 

Titlul II („Personalul cu funcții de conducere din penitenciare”)

Cel de-al doilea titlul al Regulamentului de organizare și funcționare a penitenciarelor are ca obiect de reglementare personalul cu funcții de conducere din penitenciare, categorie în care se încadrează următoarele poziții: directorul penitenciarului, directorul adjunct siguranța deținerii și regim penitenciar, directorul adjunct economico-administrativ, directorul adjunct reintegrare socială, șefii de servicii și șefii de birouri și coordonatorii compartimentelor.

Astfel, directorul penitenciarului exercită conducerea unității, cu respectarea prevederilor legale și în baza fișei postului, aceasta fiind aprobată de ministrul justiției. De asemenea, numirea, revocarea, dar și restul modificărilor raporturilor de serviciu pentru funcția de director, trebuie să fie dispuse numai prin ordinul ministrului justiției, conform art. 3 alin. (1). În sarcina directorului intră conducerea întregii activități a penitenciarului și reprezentarea unității în raporturile sale cu Administrația Națională a Penitenciarelor, Ministerul Justiției, alte organe de specialitate ale administrației publice centrale și locale, alte autorități și instituții publice, precum și cu persoane juridice și fizice, din țară și din străinătate,. Această activitate se va desfășura în limita competențelor stabilite de lege, de directorul general al Administrației Naționale a Penitenciarelor și de ministrul justiției.

Directorul este subordonat directorului general al Administrației Naționale a Penitenciarelor și răspunde de întreaga activitate desfășurată de unitate, iar în îndeplinirea atribuțiilor de serviciu, el emite decizii și instrucțiuni cu caracter intern, având și calitatea de ordonator terțiar de credite. În considerarea acestei calități, directorul își poate delega dreptul e a aproba folosirea creditelor de angajament și a creditelor bugetare altor persoane desemnate în acest scop, în condițiile legii. În cele din urmă, art. 6 reglementează atribuțiile generale ale directorului penitenciarului.

O altă funcție de conducere este ce a directorului adjunct siguranța deținerii și regim penitenciar, în atribuțiile căruia sunt date organizarea și coordonarea activităților referitoare la modul de executare a pedepselor privative de libertate și a măsurii arestării preventive, pronunțate de instanțele judecătorești, precum și organizarea și coordonarea activității sectorului și siguranța deținerii și regim penitenciar.

Pe de altă parte, printre atribuțiile directorului adjunct reintegrare socială se numără și organizarea, coordonarea și răspunderea pentru activitatea sectorului reintegrare socială. În acest sens, el asigură planificarea, organizarea, coordonarea, controlul și evaluarea demersurilor educative, de asistență psihologică și asistență socială desfășurate la nivelul unității.

 

Titlul III („Categoriile de personal din cadrul penitenciarului”)

Potrivit art. 14, în cadrul penitenciarelor își desfășoară activitatea următoarele categorii de personal: funcționarii publici cu statut special și personalul contractual. Astfel, activitatea funcționarilor publici cu statut special se desfășoară conform Statutului funcționarilor publici cu statut special din Administrația Națională a Penitenciarelor, iar personalul contractual este angajat cu contract individual de muncă, desfășurându-și activitatea în conformitate cu legislația muncii.

 

Titlul IV („Structurile penitenciarului”)

Titlul IV reglementează structurile penitenciarelor, iar potrivit art. 17 alin. (1), acestea sunt organizate în sectoare de activitate și în alte structuri, între care se numără serviciile, birourile sau compartimentele, astfel:

a) Sectorul siguranța deținerii și regim penitenciar include:

(i) Serviciul/Biroul siguranța deținerii;

(ii) Serviciul/Biroul regim penitenciar;

(iii) Serviciul/Biroul evidență și organizarea muncii;

(iv) Compartimentul șef de tură.

b) Sectorul reintegrare socială include:

(i) Serviciul/Biroul asistență psihosocială;

(ii) Serviciul/Biroul educație;

c) Sectorul economico-administrativ include:

(i) Serviciul/Biroul financiar-contabilitate;

(ii) Serviciul/Biroul logistică;

(iii) Serviciul/Biroul/Compartimentul producție;

d) Biroul/Compartimentul resurse umane și formare profesională;

e) Compartimentul juridic;

f) Biroul/Compartimentul prevenirea criminalității și terorismului;

g) Biroul/Compartimentul tehnologia informației și comunicații;

h) Compartimentul managementul situațiilor de urgență;

i) Compartimentul sănătate și securitate în muncă și protecția mediului;

j) Compartimentul informații clasificate;

k) Cabinetul medical;

l) Compartimentul cooperare și programe;

m) Compartimentul secretariat.

Atribuțiile sectoarelor de activitate, precum și ale fiecăreia dintre structurile menționate anterior sunt stabilite prin respectivul regulament, acestea având totuși un set comun de atribuții, după cum urmează:

a) participă la perfecționarea pregătirii de specialitate a funcționarilor publici cu statut special din domeniul de competență și la evaluarea pregătirii profesionale a personalului debutant;

b) păstrează corespondența și documentațiile structurii potrivit Nomenclatorului de documente referitoare la fondul arhivistic și materiale preconstituite;

c) întocmesc proceduri operaționale sau propun modificarea lor, după caz;

d) furnizează, spre a fi comunicate din oficiu de către unitate, informațiile de interes public stabilite în conformitate cu prevederile Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public.

 

Titlul V („Structuri permanente de lucru la nivelul penitenciarului”)

După cum stabilește art. 76 alin. (1), principala atribuție a structurilor permanente de lucru constituite la nivelul penitenciarului este aceea de a desemna reprezentanții unității în comisii, comitete, consilii sau grupuri de lucru în care este implicată aceasta. Această desemnare se realizează cu respectarea prevederilor legale în vigoare. De asemenea, reprezentanții au obligația să prezint periodic, la cererea directorului unității sau superiorilor ierarhici din cadrul Administrației Naționale a Penitenciarelor rapoarte privind activitatea comisiei în care au fost desemnați.

În categoria structurilor permanente de lucru la nivelul penitenciarului sunt incluse următoarele: consiliul de conducere al penitenciarului, comitetul de securitate și sănătate în muncă, comisia de disciplină, comisia pentru atribuirea locuințelor de serviciu, comisia de monitorizare, coordonare și îndrumare metodologică a implementării și dezvoltării sistemului de control intern managerial, precum și purtătorul de cuvânt.

Consiliul de conducere a penitenciarului funcționează ca organ consultativ, componența sa fiind aprobată prin decizie a directorului general al Administrației Naționale a Penitenciarelor, iar poziția de președinte al său o ocupă directorul penitenciarului. Acest consiliu se întrunește regulat, fie lunar fie ori de câte ori situația o impune, la solicitarea oricărui membru, pentru a dezbate chestiuni referitoare la activitatea penitenciarului.

 

Titlul VI („Colaborarea penitenciarului cu celelalte unități din sistemul penitenciar”)

Conform prevederilor art. 88 alin. (1), în vederea îndeplinirii atribuțiilor lor, structurile din penitenciar, potrivit specificului propriu stabilit prin regulament și cu respectarea legii, colaborează direct, prin șefii structurilor ori prin angajați desemnați de aceștia, cu celelalte structuri de specialitate din cadrul Administrației Naționale a Penitenciarelor și din unitățile subordonate acesteia.

Această colaborare se realizează prin corespondență semnată de șefii structurilor respective.

 

Titlul VII („Înregistrarea și circuitul documentelor”)

Coordonarea și îndrumarea circuitului corespondenței în penitenciar se realizează de către structura secretariat, corespondența intrată sau întocmită în penitenciar înregistrându-se în aplicația de evidență a documentelor de către lucrătorii Compartimentului secretariat din plaja de numere rezervată anual pentru toate categoriile de documente.

Pe de altă parte, este interzisă înregistrarea documentelor la solicitare telefonică, fără vizualizarea acestora de către lucrătorii Compartimentului secretariat, corespondența intrată pe circuitul de soluționare păstrându-și numărul de înregistrare alocat primului document inițiat/primit până la definitivarea soluționării și clasării acesteia. De asemenea, documentele cu caracter intern se vor emite în două exemplare, dintre care unul se păstrează la structura emitentă, iar celălalt la structura căreia i se adresează.

Conform art. 91, structurile penitenciare utilizează următoarele documente:

a) note de informare;

b) note de fundamentare;

c) corespondență cu petiționari sau instituții;

d) rapoarte;

e) referate de necesitate;

f) răspunsuri la petiții și memorii;

g) solicitări ale personalului;

h) note interne;

i) circulare;

j) decizii ale directorului unității, ale directorului general, ordine și instrucțiuni ale ministrului justiției;

k) alte documente ce se întocmesc conform reglementărilor legale în vigoare.

 

Titlul VIII („Dispoziții finale”)

Art. 96 stabilește faptul că structurile penitenciarelor au obligația de a întocmi, conform specificului lor de activitate, răspunsurile la întrebările și solicitările adresate directorului unității de către directorul general al Administrației Naționale a Penitenciarelor, ministrul justiției, autoritățile și instituțiile publice, mass-media sau persoanele fizice și răspund de exactitatea datelor și informațiilor pe care aceste lucrări le cuprind.

Totodată, potrivit art. 99 alin. (3), evidența ordinelor, deciziilor, instrucțiunilor și a dispozițiilor emise de directorul general al Administrației Naționale a Penitenciarelor și de ministrul justiției, care reglementează activitatea sistemului penitenciar, revine structurii secretariat sau responsabilului cu informațiile clasificate din cadrul penitenciarului, în funcție de nivelul de clasificare al acestora.

Regulamentul de organizare și funcționare a penitenciarelor (OMJ nr. 2724/C/2018) was last modified: august 21st, 2018 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.