1.910 views
Actul modificat | Actul modificator | Sumar |
O.U.G. nr. 36/2013 (M. Of. nr. 251 din 30 aprilie 2013; cu modif. ult.) |
O.U.G. nr. 19/2015 (M. Of. nr. 433 din 17 iunie 2015) |
– introduce: art. 1 alin. (11), art. 33, anexa – modifică: art. 1 alin. (2), art. 2, art. 3 |
În M. Of. nr. 433 din 17 iunie 2015, s-a publicat O.U.G. nr. 19/2015 pentru modificarea şi completarea O.U.G. nr. 36/2013 privind aplicarea în perioada 2013-2018 a unor măsuri de protecţie socială acordată persoanelor disponibilizate prin concedieri colective efectuate în baza planurilor de disponibilizare (M. Of. nr. 251 din 30 aprilie 2013; cu modif. ult.).
Respectiva ordonanță a fost adoptată având în vedere:
– faptul că, prin O.U.G. nr. 36/2013 privind aplicarea în perioada 2013-2018 a unor măsuri de protecţie socială acordată persoanelor disponibilizate prin concedieri colective efectuate în baza planurilor de disponibilizare, aprobată cu completări prin Legea nr. 259/2013, au fost reglementate măsuri de protecţie socială de care beneficiază persoanele disponibilizate prin concedieri colective efectuate în baza unui plan de disponibilizare în vederea redresării activităţii, din cadrul unor societăţi naţionale, regii autonome, companii naţionale şi societăţi comerciale cu capital majoritar de stat, institute naţionale de cercetare-dezvoltare, precum şi al societăţilor comerciale şi regiilor autonome subordonate autorităţilor administraţiei publice locale;
– faptul că, pentru unii operatori economici prevăzuţi de O.U.G. nr. 36/2013, aprobată cu completări prin Legea nr. 259/2013, pentru care este necesară adoptarea de măsuri de disponibilizare colectivă, nu se pot întocmi, din motive independente, care ţin de specificul activităţii operatorului economic, planuri de disponibilizare în vederea redresării activităţii;
– necesitatea îndeplinirii scopului prevederilor O.U.G. nr. 36/2013, aprobată cu completări prin Legea nr. 259/2013, respectiv luarea unor măsuri urgente pentru atenuarea impactului social al proceselor de disponibilizare, pentru protecţia socială a salariaţilor operatorilor economici;
– faptul că, în situaţia în care nu se pot întocmi, din motive independente, care ţin de specificul operatorului economic, planuri de disponibilizare în vederea redresării activităţii se află un număr de doi operatori economici, respectiv Regia Autonomă pentru Activităţi Nucleare Drobeta-Turnu Severin, al cărei obiect principal de activitate este producerea de apă grea, şi Societatea Naţională Închideri de Mine Valea Jiului – S.A., a cărei durată este limitată în timp, până la închiderea definitivă în anul 2018 a exploatărilor de cărbune;
– faptul că, pentru Regia Autonomă pentru Activităţi Nucleare Drobeta-Turnu Severin odată cu atingerea nivelului maxim de constituire a stocurilor de rezervă de stat la produsul apă grea destinată Centralei nuclearo-electrice Cernavodă, atât pentru primele încărcături, cât şi pentru consumul tehnologic al unităţilor 1-4 pe întreaga perioadă de exploatare a acestora, Administraţia Naţională a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale nu va mai prelua la rezerva de stat cantităţi de apă grea, cu consecinţa reducerii activităţii ca urmare a opririi controlate şi în siguranţă a activităţii de producere de apă grea şi, implicit, a personalului regiei;
– faptul că salariaţii Regiei Autonome pentru Activităţi Nucleare Drobeta-Turnu Severin pot beneficia, în baza prevederilor O.G. nr. 13/2014 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare, aprobată prin Legea nr. 85/2015, de măsurile de protecţie socială de care beneficiază persoanele disponibilizate prin concedieri colective efectuate în baza unui plan de disponibilizare întocmit cu respectarea prevederilor O.U.G. nr. 36/2013, aprobată cu completări prin Legea nr. 259/2013;
– asigurarea premiselor necesare pentru ca salariaţii Regiei Autonome pentru Activităţi Nucleare Drobeta-Turnu Severin să poată beneficia de măsurile de protecţie socială prevăzute de O.U.G. nr. 36/2013, aprobată cu completări prin Legea nr. 259/2013, în situaţia reducerii activităţii regiei ca urmare a opririi controlate şi în condiţii de maximă Siguranţă a producţiei de apă grea, situaţie specifică activităţii acestei regii autonome, ce nu permite întocmirea unui plan de disponibilizare care să conducă la redresarea activităţii regiei;
– faptul că în această situaţie subzistă dificultatea de a crea noi locuri de muncă la nivel local, cel puţin pe termen scurt şi mediu;
– Decizia Comisiei Europene nr. C (2012) 1.020 final privind ajutorul de stat pentru facilitarea închiderii minelor de cărbune necompetitive, a fost întocmit Planul de închidere pentru accesarea ajutorului de stat care prevede concedieri colective în perioada 2013-2018;
– faptul că, în vederea îndeplinirii obiectivelor cuprinse în Planul de închidere întocmit conform Deciziei Comisiei Europene nr. C (2012) 1.020 final, se va realiza o reducere progresivă a activităţii Societăţii Naţionale Închideri de Mine Valea Jiului – S.A. până la închiderea definitivă a unităţii producătoare de cărbune;
– faptul că până la 31 decembrie 2015 urmează a înceta activitatea de exploatare pentru unitatea Petrila, fapt ce presupune efectuarea de disponibilizări pentru personalul societăţii, fără ca aceste disponibilizări să aibă ca efect redresarea activităţii Societăţii Naţionale Închideri de Mine Valea Jiului – S.A.;
– faptul că neadoptarea acestor măsuri poate genera probleme sociale cu impact major în plan social la nivel local, fapt ce conduce la creşterea ratei şomajului la nivelul judeţului Mehedinţi şi al judeţului Hunedoara, efect social negativ amplificat de faptul că zonele unde activează cei doi operatori economici – Regia Autonomă pentru Activităţi Nucleare Drobeta-Turnu Severin şi Societatea Naţională Închideri de Mine Valea Jiului – S.A., sunt zone monoindustriale, iar operatorul Regia Autonomă pentru Activităţi Nucleare Drobeta-Turnu Severin deţine un rol sistemic pentru susţinerea economiei locale;
– faptul că disponibilizarea unui număr semnificativ de salariaţi de la operatorii economici menţionaţi Iară asigurarea unui sprijin financiar temporar, cu luarea în considerare a faptului că mulţi dintre aceştia sunt unici întreţinători ai familiilor, conduce la adâncirea fenomenului de sărăcie la nivel local;
– în vederea atingerii obiectivului reprezentat de atenuarea impactului social al proceselor de disponibilizare, pentru protecţia socială a salariaţilor operatorilor economici pentru care nu se pot întocmi, din motive independente, care ţin de specificul activităţii operatorului economic, planuri de disponibilizare în vederea redresării activităţii, se impune adoptarea de urgenţă a unor măsuri care să permită acordarea pentru aceste persoane a măsurilor de protecţie socială prevăzute de O.U.G. nr. 36/2013, aprobată cu completări prin Legea nr. 259/2013.
Vă prezentăm, în continuare, modificările aduse O.U.G. nr. 36/2013 prin O.U.G. nr. 19/2015:
Art. 1 alin. (11) O.U.G. nr. 36/2013 (modificată prin O.U.G. nr. 19/2015)
Noua reglementare
La art. 1, după alin. (1) se introduce un nou alineat, alin. (11).
Potrivit noii reglementări, art. 1 alin. (11) dispune: „Prevederile alin. (1) se aplică şi persoanelor disponibilizate prin concedieri colective efectuate în baza unui plan de disponibilizare, din cadrul operatorilor economici care îşi reduc activitatea, prevăzuţi în anexă”.
Art. 1 alin. (2) O.U.G. nr. 36/2013 (modificată prin O.U.G. nr. 19/2015)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 1 alin. (2) prevedea faptul că prin planul de disponibilizare prevăzut la alin. (1) se înţelegea documentul ce cuprindea măsurile necesare în vederea redresării activităţii şi programul concedierii colective elaborat de angajator, care se putea desfăşura în una sau mai multe etape.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 1 alin. (2) prevede: „Prin planul de disponibilizare prevăzut la alin. (1) se înţelege documentul ce cuprinde măsurile necesare în vederea redresării activităţii şi programul concedierii colective elaborat de angajator, care se poate desfăşura în una sau mai multe etape, sau, în situaţia operatorilor economici prevăzuţi la alin. (11), numai programul concedierilor colective elaborat de angajator”.
Art. 2 O.U.G. nr. 36/2013 (modificată prin O.U.G. nr. 19/2015)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 2 stabilea faptul că prin hotărâre a Guvernului, la propunerea ministerelor de resort, se aprobau sumele din bugetul asigurărilor pentru şomaj ce se alocau pentru plata drepturilor prevăzute la art. 7 lit. b) în beneficiul persoanelor disponibilizate de la operatorii economici prevăzuţi la art. 1 alin. (1) care puteau efectua concedieri colective în condiţiile în care exista un plan de disponibilizare aprobat, potrivit legii.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 2 stabilește: „Prin hotărâre a Guvernului, la propunerea ministerelor de resort, se vor aproba sumele din bugetul asigurărilor pentru şomaj ce se vor aloca pentru plata drepturilor prevăzute la art. 7 lit. b) [venit lunar de completare] în beneficiul persoanelor disponibilizate de la operatorii economici prevăzuţi la art. 1 [(1) Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă reglementează măsurile de protecţie socială de care beneficiază persoanele disponibilizate prin concedieri colective efectuate în baza unui plan de disponibilizare, din cadrul unor societăţi naţionale, regii autonome, companii naţionale şi societăţi comerciale cu capital majoritar de stat, institute naţionale de cercetare-dezvoltare, precum şi al societăţilor comerciale şi regiilor autonome subordonate autorităţilor administraţiei publice locale, denumite în continuare operatori economici. (11) Prevederile alin. (1) se aplică şi persoanelor disponibilizate prin concedieri colective efectuate în baza unui plan de disponibilizare, din cadrul operatorilor economici care îşi reduc activitatea, prevăzuţi în anexă. (2) Prin planul de disponibilizare prevăzut la alin. (1) se înţelege documentul ce cuprinde măsurile necesare în vederea redresării activităţii şi programul concedierii colective elaborat de angajator, care se poate desfăşura în una sau mai multe etape, sau, în situaţia operatorilor economici prevăzuţi la alin. (11), numai programul concedierilor colective elaborat de angajator. (3) Planul de disponibilizare prevăzut la alin. (1) cuprinde în mod obligatoriu: a) numărul total de salariaţi existent la data întocmirii acestora; b) motivele care determină aplicarea măsurilor din planul de disponibilizare; c) numărul de salariaţi necesar pentru desfăşurarea activităţii în urma aplicării măsurilor din planul de disponibilizare; d) numărul de salariaţi care vor fi afectaţi de concedieri colective; e) data de la care sau perioada în care vor avea loc, potrivit legii, concedierile colective. (4) Dacă disponibilizarea se desfăşoară în etape, planul prevăzut la alin. (1) va cuprinde şi numărul de salariaţi care vor fi afectaţi de concedieri în fiecare dintre etape, stabilit cu respectarea condiţiilor de concediere colectivă prevăzute de dispoziţiile legale în vigoare, precum şi perioada în care va avea loc fiecare etapă] care pot efectua concedieri colective în condiţiile în care există un plan de disponibilizare aprobat, potrivit legii”.
Art. 3 O.U.G. nr. 36/2013 (modificată prin O.U.G. nr. 19/2015)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 3 prevedea faptul că planurile de disponibilizare prevăzute la art. 1 alin. (3) întocmite de operatorii economici prevăzuţi la art. 1 alin. (1) se aprobau în condiţiile legii.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 3 prevede: „Planurile de disponibilizare prevăzute la art. 1 alin. (3) [Planul de disponibilizare prevăzut la alin. (1) cuprinde în mod obligatoriu: a) numărul total de salariaţi existent la data întocmirii acestora; b) motivele care determină aplicarea măsurilor din planul de disponibilizare; c) numărul de salariaţi necesar pentru desfăşurarea activităţii în urma aplicării măsurilor din planul de disponibilizare; d) numărul de salariaţi care vor fi afectaţi de concedieri colective; e) data de la care sau perioada în care vor avea loc, potrivit legii, concedierile colective] întocmite de operatorii economici prevăzuţi la art. 1 [(1) Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă reglementează măsurile de protecţie socială de care beneficiază persoanele disponibilizate prin concedieri colective efectuate în baza unui plan de disponibilizare, din cadrul unor societăţi naţionale, regii autonome, companii naţionale şi societăţi comerciale cu capital majoritar de stat, institute naţionale de cercetare-dezvoltare, precum şi al societăţilor comerciale şi regiilor autonome subordonate autorităţilor administraţiei publice locale, denumite în continuare operatori economici. (11) Prevederile alin. (1) se aplică şi persoanelor disponibilizate prin concedieri colective efectuate în baza unui plan de disponibilizare, din cadrul operatorilor economici care îşi reduc activitatea, prevăzuţi în anexă. (2) Prin planul de disponibilizare prevăzut la alin. (1) se înţelege documentul ce cuprinde măsurile necesare în vederea redresării activităţii şi programul concedierii colective elaborat de angajator, care se poate desfăşura în una sau mai multe etape, sau, în situaţia operatorilor economici prevăzuţi la alin. (11), numai programul concedierilor colective elaborat de angajator. (3) Planul de disponibilizare prevăzut la alin. (1) cuprinde în mod obligatoriu: a) numărul total de salariaţi existent la data întocmirii acestora; b) motivele care determină aplicarea măsurilor din planul de disponibilizare; c) numărul de salariaţi necesar pentru desfăşurarea activităţii în urma aplicării măsurilor din planul de disponibilizare; d) numărul de salariaţi care vor fi afectaţi de concedieri colective; e) data de la care sau perioada în care vor avea loc, potrivit legii, concedierile colective. (4) Dacă disponibilizarea se desfăşoară în etape, planul prevăzut la alin. (1) va cuprinde şi numărul de salariaţi care vor fi afectaţi de concedieri în fiecare dintre etape, stabilit cu respectarea condiţiilor de concediere colectivă prevăzute de dispoziţiile legale în vigoare, precum şi perioada în care va avea loc fiecare etapă] se aprobă în condiţiile legii”.
Art. 33 O.U.G. nr. 36/2013 (modificată prin O.U.G. nr. 19/2015)
Noua reglementare
După art. 32 se introduce un nou articol, art. 33.
Potrivit noii reglementări, art. 33 prevede: „Anexa face parte integrantă din prezenta ordonanţă de urgenţă”.
Anexa la O.U.G. nr. 36/2013 (modificată prin O.U.G. nr. 19/2015)
Noua reglementare
După art. 33 se introduce o anexă, având cuprinsul prevăzut în anexa care face parte integrantă din respectiva ordonanţă de urgenţă.
ISTORIC
Act modificat | Acte modificatoare |
O.U.G. nr. 36/2013 (M. Of. nr. 251 din 30 aprilie 2013; cu modif. ult.) |
Legea nr. 259/2013 (M. Of. nr. 612 din 2 octombrie 2013) |
O.U.G. nr. 19/2015 (M. Of. nr. 433 din 17 iunie 2015) |