Norma ASF nr. 13/2020 privind autorizarea administratorilor de fonduri de pensii ocupaţionale – publicare

Actul publicat în Monitorul Oficial

Sumar
Norma Autorității Naționale de Supraveghere Financiară (ASF) nr. 13/2020 privind autorizarea administratorilor de fonduri de pensii ocupaţionale

(M. Of. nr. 239 din 24 martie 2020)

 

Se reglementează procedura, condiţiile de autorizare şi documentele care trebuie depuse la Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) în procesul de autorizare a constituirii societăţii de pensii şi de autorizare ca administrator a entităţilor prevăzute la art. 4 alin. (1) din Legea nr. 1/2020 privind pensiile ocupaţionale.

 

În M. Of. nr. 239 din 24 martie 2020 a fost publicat Norma ASF nr. 13/2020 privind autorizarea administratorilor de fonduri de pensii ocupaţionale.

Astfel, prin respectivul act normativ se reglementează procedura, condiţiile de autorizare şi documentele care trebuie depuse la Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) în procesul de autorizare a constituirii societăţii de pensii şi de autorizare ca administrator a entităţilor prevăzute la art. 4 alin. (1) din Legea nr. 1/2020 privind pensiile ocupaţionale.

 

Vă prezentăm, în continuare, cele mai importante dispoziții ale Normei ASF nr. 13/2020 privind autorizarea administratorilor de fonduri de pensii ocupaţionale.

 

Structura

 

– Cap. I („Dispoziţii generale”);

– Cap. II („Autorizarea de constituire a societăţii de pensii”);

Secț. 1 („Condiţii generale”);

Secț. 2 („Condiţii privind fondatorii”);

Secț. 3 („Documentaţia necesară pentru autorizarea de constituire a societăţii de pensii”);

Secț. 4 („Procedura de autorizare de constituire a societăţii de pensii”);

Subsecț. 4.1 („Autorizarea de constituire a societăţii de pensii”);

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Subsecț. 4.2 („Respingerea cererii pentru autorizarea de constituire a societăţii de pensii”);

– Cap. III („Autorizarea societăţii de pensii, a societăţii de administrarea investiţiilor şi a societăţii de asigurare de viaţă ca administrator de fonduri de pensii ocupaţionale”);

Secț. 1 („Condiţii generale”);

Secț. 2 („Condiţii privind acţionarii”);

Secț. 3 („Condiţii privind membrii propuşi pentru structura de conducere”);

Secț. 4 („Condiţii privind persoanele care deţin funcţii-cheie autorizate de către A.S.F.”);

Secț. 5 („Documentaţia necesară pentru obţinerea deciziei de autorizare de administrare”);

Secț. 6 („Procedura de aprobare sau de respingere a cererii pentru autorizarea de administrare de fonduri de pensii ocupaţionale”);

Subsecț. 6.1 („Autorizarea de administrare de fonduri de pensii ocupaţionale”);

Subsecț. 6.2 („Respingerea cererii pentru autorizarea de administrare de fonduri de pensii ocupaţionale”);

– Cap. IV („Procedura de autorizare a administratorilor de fonduri de pensii facultative şi/sau fonduri de pensii administrate privat pentru activitatea de administrare a fondurilor de pensii ocupaţionale”);

Secț. 1 („Autorizarea de administrare de fonduri de pensii ocupaţionale”);

Secț. 2 („Respingerea cererii pentru autorizarea de administrare de fonduri de pensii ocupaţionale”);

– Cap. V („Dispoziţii finale”);

– Anexele nr. 1-5.

 

Prezentare generală

 

Potrivit art. 2, pot administra fonduri:

– societăţile de pensii constituite în baza Legii;

– societăţile de pensii, societăţile de administrare a investiţiilor şi societăţile de asigurare de viaţă care sunt autorizate să administreze fonduri de pensii facultative şi/sau fonduri de pensii administrate privat, autorizate în condiţiile Legii de către A.S.F. pentru activitatea de administrare a fondurilor de pensii ocupaţionale;

– societăţile de administrare a investiţiilor şi societăţile de asigurare de viaţă, autorizate în condiţiile Legii de către A.S.F. pentru activitatea de administrare a fondurilor de pensii ocupaţionale.

În vederea obținerii deciziei de autorizare de constituire a societății de pensii, aceasta trebuie să îndeplinească în mod cumulativ, următoarele condiții:

– să se constituie sub forma unei societăţi pe acţiuni;

– să aibă ca obiect unic de activitate administrarea fondurilor de pensii private;

– denumirea societăţii de pensii să nu conţină elemente de natură să inducă în eroare participanţii, viitorii participanţi sau alte persoane şi să conţină sintagma „societate de administrare a fondurilor de pensii ocupaţionale”;

– capitalul social să fie reprezentat prin acţiuni nominative, care nu pot constitui garanţii şi nu pot fi utilizate pentru acordarea de credite;

– actul constitutiv trebuie să prevadă că acţionarii nu pot beneficia de drepturi preferenţiale sau de alte privilegii şi că se interzice limitarea drepturilor sau impunerea de obligaţii suplimentare acţionarilor;

– să aibă un consiliu de administraţie/supraveghere alcătuit dintr-un număr impar de membri, dar nu mai puţin de 3 persoane fizice;

– fondatorii să facă dovada vărsării integrale şi în formă bănească a capitalului social, care trebuie să îndeplinească condiţiile prevăzute de Lege şi de reglementările incidente.

De asemenea, au fost stabilite seturi de condiții cumulative atât pentru persoanele juridice, cât și pentru cele fizice, în ipoteza în care acestea ar dori să fondeze societăți de pensii.

În ceea ce privește proiectul regulamentului de organizare şi funcţionare a societăţii de pensii, acesta va conține cel puţin următoarele:

– structura organizatorică, atribuţiile, competenţele structurilor din cadrul societăţii de pensii, nivelurile de autoritate, responsabilităţile, mecanismele de relaţii şi raportare ale acestora;

– activităţile desfăşurate în cadrul sediilor secundare ale societăţii de pensii, după caz;

– atribuţiile şi răspunderea conducerii executive, inclusiv ale persoanelor care asigură, de fapt sau de drept, conducerea în cadrul sediilor secundare;

– atribuţiile şi răspunderile persoanelor care deţin funcţii-cheie autorizate şi notificate;

– persoanele/structurile responsabile cu aprobarea procedurilor interne.

Conform art. 15, ASF analizează documentaţia depusă în baza cererii de autorizare de constituire a societăţii de pensii în termen de 30 de zile calendaristice de la înregistrarea cererii şi a documentaţiei complete ale solicitantului şi aprobă sau respinge cererea prin decizie scrisă şi motivată. Decizia de autorizare de constituire a societăţii de pensii se comunică solicitantului în termen de 10 zile lucrătoare de la adoptarea acesteia de către ASF.