341 views
Actul public în Monitorul Oficial |
Sumar |
O.U.G. nr. 70/2024 privind unele măsuri de implementare şi utilizare a decontului precompletat RO e-TVA şi valorificarea datelor şi informaţiilor prin implementarea unui sistem de guvernanţă specific, precum şi alte măsuri fiscale
(M. Of. nr. 582 din 21 iunie 2024) |
Se reglementează decontul de TVA precompletat RO e-TVA şi modalitatea de valorificare a datelor şi informaţiilor din Sistemul informatic naţional RO e-TVA, precum şi sistemul de guvernanţă specific, respectiv obiectivele implementării, atribuţiile şi responsabilităţile structurilor organizatorice din cadrul Ministerului Finanţelor implicate în procesul de dezvoltare, operaţionalizare, administrare şi utilizare a Sistemului informatic naţional RO e-TVA.
Se modifică art. 325 din Codul fiscal. |
În M. Of. nr. 582 din data de 21 iunie 2024 s-a publicat O.U.G. nr. 70/2024 privind unele măsuri de implementare şi utilizare a decontului precompletat RO e-TVA şi valorificarea datelor şi informaţiilor prin implementarea unui sistem de guvernanţă specific, precum şi alte măsuri fiscale.
Vă prezentăm, în cele ce urmează, cele mai importante dispoziții din respectivul act normativ:
Structură
CAPITOLUL I: Măsuri de implementare şi utilizare a decontului precompletat RO e-TVA şi valorificarea datelor şi informaţiilor prin implementarea unui sistem de guvernanţă specific
CAPITOLUL II: Măsuri fiscale
Art. 2
(1) Decontul precompletat RO e-TVA conţine date şi informaţii privind operaţiunile economice declarate de către persoanele impozabile şi transmise în sistemele informatice ale Ministerului Finanţelor şi Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, respectiv:
a) Sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura, prevăzut la art. 3 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, funcţionarea şi implementarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura şi factura electronică în România, precum şi pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărţii de identitate a vehiculului şi certificarea autenticităţii vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piaţă, punerii la dispoziţie pe piaţă, înmatriculării sau înregistrării în România, precum şi supravegherea pieţei pentru acestea, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 139/2022, cu modificările şi completările ulterioare;
b) Sistemul naţional RO e-Transport, prevăzut la art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului naţional privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport şi de abrogare a art. XXVIII din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 130/2021 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată prin Legea nr. 375/2023, cu modificările şi completările ulterioare;
c) Sistemul naţional RO e-Sigiliu, reprezentând sigiliul electronic al mărfurilor, prevăzut la art. LVII din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilităţii financiare a României pe termen lung, cu modificările şi completările ulterioare;
d) Sistemul informatic naţional RO e-SAF-T, reprezentând fişierul standard de control fiscal, reglementat prin art. 59^1 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare;
e) Sistemul informatic naţional RO e-Case de marcat electronice, reprezentând Registrul naţional de evidenţă a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate în judeţe şi în sectoarele municipiului Bucureşti, prevăzut la art. 31 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
f) sistemul informatic integrat vamal;
g) alte sisteme informatice proprii ale Ministerului Finanţelor.
(2) Modelul şi conţinutul decontului precompletat RO e-TVA se aprobă prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală în termen de 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(3) Modelul decontului precompletat RO e-TVA se poate modifica şi completa dacă:
a) sunt operate modificări ale Codului fiscal cu incidenţă asupra categoriilor de operaţiuni impozabile ce intră în sfera de aplicare a TVA;
b) sunt necesare modificări pentru simplificarea cadrului procedural de completare a decontului precompletat RO e-TVA sau ca urmare a unor îmbunătăţiri necesare conţinutului informaţional al decontului precompletat RO e-TVA.
(4) În situaţia în care nu sunt identificate date şi informaţii pentru precompletarea tuturor rubricilor din decontul precompletat RO e-TVA sau acestea rezultă din operaţiuni pentru care nu există obligativitatea transmiterii de informaţii către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, aceste rubrici rămân necompletate.
(5) Decontul precompletat RO e-TVA conţine informaţii privind sursele de date utilizate pentru precompletare. Persoanele impozabile pot solicita electronic rapoarte privind datele şi informaţiile din sursele de date utilizate.
Art. 3
(1) Decontul precompletat RO e-TVA se implementează cu data de 1 august 2024 pentru operaţiunile efectuate începând cu data de 1 iulie 2024 de persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA.
(2) Decontul precompletat RO e-TVA se transmite, pentru fiecare perioadă fiscală de raportare, persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA, prin intermediul Spaţiului privat virtual, până la data de 20 inclusiv a fiecărei luni următoare încheierii perioadei fiscale.
(3) Dacă Sistemul informatic naţional RO e-TVA nu funcţionează din motive tehnice, termenul prevăzut la alin. (2) se prelungeşte corespunzător cu durata de timp în care acesta nu funcţionează la parametrii tehnici şi de calitate care să asigure funcţionarea continuă a acestuia.
(4) În situaţia prevăzută la alin. (3) se afişează un anunţ pe portalul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală pe perioada în care aceasta nu funcţionează sau înregistrează întreruperi.
(5) Decontul precompletat RO e-TVA nu constituie titlu de creanţă în sensul Legii nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
(6) După primirea decontului precompletat RO e-TVA, persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA verifică datele şi informaţiile precompletate în concordanţă cu operaţiunile impozabile realizate şi starea de fapt fiscală.
Art. 4
(1) Valorificarea datelor şi informaţiilor din decontul precompletat RO e-TVA se realizează de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, prin identificarea diferenţelor dintre datele şi informaţiile din decontul precompletat RO e-TVA şi cele din decontul de taxă pe valoarea adăugată, astfel cum este prevăzut în Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare (Codul fiscal), prin intermediul Modulului de valorificare a datelor şi informaţiilor RO e-TVA.
(2) Modulul de valorificare a datelor şi informaţiilor RO e-TVA este parte componentă a Sistemului informatic naţional RO eTVA, iar datele şi informaţiile furnizate de către acesta sunt necesare pentru asigurarea unui cadru de conformare voluntară al persoanelor impozabile şi contribuie la prevenirea, reducerea şi combaterea evaziunii fiscale şi fraudelor fiscale.
Art. 5
(1) În situaţia în care după depunerea decontului de taxă pe valoarea adăugată de către persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA se identifică diferenţe semnificative între valorile precompletate prin intermediul decontului precompletat RO e-TVA şi valorile completate de
către persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA prin decontul de taxă pe valoarea adăugată, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală notifică persoana impozabilă prin intermediul Spaţiului privat virtual. Prin diferenţe semnificative se înţeleg valorile care depăşesc pragul de semnificaţie ce îndeplineşte condiţiile cumulative de minimum 20% în cotă procentuală şi o valoare absolută de minimum 1.000 lei, rezultate din compararea valorilor înscrise în rândurile din decontul de taxă pe valoarea adăugată depus de persoana impozabilă cu cele corespunzătoare rândurilor din decontul precompletat RO e-TVA.
(2) Identificarea diferenţelor semnificative se realizează pe baza sumelor înscrise în coloana „TVA” din decontul de taxă pe valoarea adăugată depus de persoana impozabilă şi decontul precompletat. În situaţia în care nu există obligaţia completării taxei pe valoarea adăugată din decontul de taxă pe valoarea adăugată, verificările se realizează prin compararea sumelor înscrise în coloana „Valoare”.
(3) Prevederile alin. (1) nu se aplică în cazul rândurilor de regularizări din decontul de taxă pe valoarea adăugată.
(4) Pragul de semnificaţie se poate modifica periodic prin ordin de preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, în funcţie de:
a) categoriile de operaţiuni impozabile;
b) categoriile de persoane impozabile înregistrate în scopuri de TVA;
c) alte situaţii în vederea îndeplinirii obiectivelor prezentului act normativ.
(5) După identificarea diferenţelor semnificative, transmiterea acestora se realizează până la data de 5 a lunii următoare termenului legal de depunere a decontului de taxă pe valoarea adăugată prin intermediul formularului electronic de notificare „Diferenţe operaţiuni impozabile RO e-TVA” în Spaţiul privat virtual. Modelul formularului este aprobat prin ordin de preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală în termen de 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(6) În situaţia în care se identifică diferenţe sub pragul de semnificaţie, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, în baza analizei de risc, poate transmite notificarea „Diferenţe operaţiuni impozabile RO e-TVA”.
Art. 6
(1) Persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA are obligaţia transmiterii Notei justificative privind diferenţe RO e-TVA prin mijloacele electronice, ca rezultat al verificărilor realizate asupra diferenţelor comunicate prin notificarea „Diferenţe operaţiuni impozabile RO e-TVA”, în situaţiile prevăzute la art. 5.
(2) Agenţia Naţională de Administrare Fiscală analizează Nota justificativă privind diferenţe RO e-TVA şi dispune măsurile legale în conformitate cu competenţele atribuite şi obiectivele prezentului act normativ.
(3) Nota justificativă privind diferenţe RO e-TVA reprezintă formularul electronic pus la dispoziţia persoanei impozabile înregistrate în scopuri de TVA pentru justificarea diferenţelor prevăzute la art. 5, căruia îi sunt aplicabile prevederile Legii nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, al cărui model se aprobă prin ordin de preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală în termen de 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(4) Modelul Notei justificative privind diferenţe RO e-TVA se poate modifica şi completa prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală dacă:
a) sunt operate modificări ale Codului fiscal cu incidenţă asupra categoriilor de operaţiuni impozabile ce intră în sfera de aplicare a TVA;
b) sunt necesare modificări pentru simplificarea cadrului procedural de completare a decontului precompletat RO e-TVA sau ca urmare a unor îmbunătăţiri necesare conţinutului informaţional al decontului precompletat RO e-TVA.
(5) Termenul de transmitere a Notei justificative privind diferenţe RO e-TVA este de 10 zile de la data primirii notificării „Diferenţe operaţiuni impozabile RO e-TVA”.
*) N.R. Prevederile art. 6-8 intră în vigoare pe 19 septembrie 2024.
Art. 7
(1) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 2.000 lei la 10.000 lei, dacă, potrivit legii, nu este săvârşită în astfel de condiţii încât să constituie infracţiune, neîndeplinirea obligaţiilor persoanei impozabile, prevăzute la art. 6 alin. (1) şi (5).
(2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de către persoanele împuternicite din cadrul organelor fiscale centrale.
(3) Contravenţiei prevăzute la alin. (1) îi sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
*) N.R. Prevederile art. 6-8 intră în vigoare pe 19 septembrie 2024.
Art. 8
(1) Nefurnizarea sau furnizarea parţială a informaţiilor solicitate prin Nota justificativă privind diferenţe RO e-TVA pentru clarificarea diferenţelor între valorile precompletate prin intermediul decontului precompletat RO e-TVA şi valorile completate de către persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA prin decontul de taxă pe valoarea adăugată reprezintă indicator de risc fiscal privind nivelul de declarare al taxei pe valoarea adăugată.
(2) Selectarea persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA ce urmează a fi supuse inspecţiei fiscale sau controlului antifraudă se realizează în funcţie de nivelul riscului fiscal stabilit pe baza analizei de risc.
(3) Se consideră că persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA prezintă un risc de rambursare necuvenită a TVA şi dacă se regăsesc în cel puţin una dintre următoarele situaţii:
a) nu depun în termenul legal Nota justificativă privind diferenţe RO e-TVA;
b) există diferenţe semnificative, astfel cum sunt prevăzute la art. 5 alin. (1), şi nu au fost prezentate informaţii şi date complete şi/sau concludente prin intermediul documentului „Nota justificativă privind diferenţe RO e-TVA”, ce pot conduce la restituirea unor sume necuvenite şi concomitent existenţa riscului unor fapte de evaziune fiscală.
*) N.R. Prevederile art. 6-8 intră în vigoare pe 19 septembrie 2024.
(…)
Art. 17
Articolul 325 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La alineatul (1), partea introductivă va avea următorul cuprins:
„Art. 325
(1) Orice persoană impozabilă înregistrată în scopuri de TVA conform art. 316 sau 317 trebuie să întocmească şi să depună la organele fiscale competente o declaraţie recapitulativă în care menţionează:”
2. Alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Termenul de depunere al declaraţiei recapitulative şi modelul acesteia se stabilesc prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală. Declaraţia se întocmeşte pentru fiecare lună calendaristică în care ia naştere exigibilitatea taxei pentru operaţiunile prevăzute la alin. (1), respectiv pentru fiecare lună calendaristică în care sunt expediate sau transportate bunuri în cadrul regimului de stocuri la dispoziţia clientului sau în care intervin modificări ale informaţiilor furnizate, conform alin. (11)”.
Art. 18
Prin derogare de la prevederile art. 4 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile art. 17 intră în vigoare la data de 1 iulie 2024.
Art. 19
Prin excepţie de la prevederile art. 17, declaraţia recapitulativă aferentă lunii iunie 2024 se depune la organele fiscale competente, până la data de 25 iulie 2024 inclusiv, potrivit modelului în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei ordonanţe de urgenţă.