1.223 views
Actul normativ publicat în Monitorul Oficial | Sumar |
O.U.G. nr. 62/2016 (M. Of. nr. 798 din 11 octombrie 2016) |
Art. 1 – art. 11 |
În M. Of. nr. 798 din 11 octombrie 2016, a fost publicată O.U.G. nr. 62/2016 privind înfiinţarea Autorităţii de Reformă Feroviară.
În continuare, vom prezenta dispozițiile respectvei ordonanțe de urgență.
Art. 1 din O.U.G. nr. 62/2016Art. 1 prevede faptul că în subordinea Ministerului Transporturilor se înfiinţează Autoritatea de Reformă Feroviară denumită în continuare A.R.F., ca instituţie publică, cu personalitate juridică, finanţată integral de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor, prin preluarea activităţilor prevăzute la art. 2 alin. (1) şi atribuţiilor corespunzătoare acestora, din cadrul aparatului propriu al Ministerului Transporturilor.
A.R.F. are sediul în Bucureşti, bd. Dinicu Golescu nr. 38, care poate fi schimbat prin hotărâre a Guvernului, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
Art. 2 din O.U.G. nr. 62/2016Art. 2 stabilește faptul că scopul înfiinţării A.R.F. este de a desfăşura următoarele categorii de activităţi:
a) stabilirea şi implementarea măsurilor necesare pentru concentrarea reţelei de transport feroviar pe o reţea care poate fi administrată eficient de către administratorul infrastructurii feroviare, astfel cum aceasta va rezulta din strategia de eficientizare în domeniul reţelei feroviare, care va fi elaborată în acest sens;
b) stabilirea, derularea şi implementarea măsurilor necesare, în condiţiile Regulamentului (CE) nr. 370/2007 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind serviciile publice de transport feroviar şi rutier de călători şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 1.191/69 şi nr. 1.107/70 ale Consiliului, pentru atribuirea contractelor de servicii publice destinate serviciului public de transport feroviar de călători pentru toţi operatorii de transport feroviar de călători, în condiţiile prevăzute de lege;
c) achiziţionarea, potrivit prevederilor legale în vigoare, de material rulant, destinat închirierii în condiţiile art. 7, pentru prestarea serviciilor publice de transport public feroviar de călători pe bază de proceduri aprobate conform prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, care se fundamentează pe criterii de transparenţă şi eficienţă, care să asigure o piaţă competitivă în domeniul transportului feroviar de călători;
d) stabilirea, implementarea şi monitorizarea indicatorilor de performanţă pentru prestarea serviciilor de transport public feroviar de călători care vor sta la baza atribuirii contractelor de servicii publice, în condiţiile prevăzute de lege;
e) elaborarea şi implementarea de programe necesare pentru eficientizarea şi îmbunătăţirea calităţii serviciilor publice prestate pentru transportul public pe calea ferată, inclusiv programe de eficientizare şi restructurare destinate administratorului de infrastructură feroviară;
f) promovarea de reglementări în domeniul subvenţionării serviciilor publice de transport feroviar de călători şi alocarea acestor subvenţii către operatorii acestor servicii pentru a asigura o administrare eficientă a resurselor financiare alocate sectorului de transport feroviar;
g) promovarea de reglementări în domeniul utilizării eficiente a resurselor financiare alocate programelor de întreţinere destinate infrastructurii publice de transport feroviar;
h) asigurarea, în limita fondurilor aprobate din bugetul de stat, a subvenţiilor prevăzute în contractele de servicii publice, încheiate cu operatorii de transport feroviar de călători şi răspunderea privind alocarea acestora;
i) încheierea şi gestionarea contractelor de servicii publice cu operatorii de transport feroviar de călători;
j) asigurarea alocării, în limita fondurilor bugetare aprobate din bugetul de stat, a sumelor necesare pentru acordarea facilităţilor prevăzute pentru anumite categorii sociale destinate transportului public feroviar de călători potrivit legislaţiei în vigoare;
k) propunerea către Ministerul Transporturilor a regulilor specifice de acces pe infrastructura căilor ferate române pentru operatorii de transport feroviar de călători şi marfă, în condiţiile legii;
l) realizarea oricăror altor activităţi necesare scopului pentru care a fost înfiinţată.
A.R.F. realizează, cu aprobarea ordonatorului principal de credite, studii, strategii, prognoze, precum şi alte documente strategice necesare, care să fundamenteze deciziile de reformă în sectorul feroviar şi contractează, în cazuri justificate, servicii de consultanţă pentru realizarea scopului său.
Pentru realizarea scopului prevăzut la alin. (1) A.R.F. poate colabora cu instituţiile financiare internaţionale (I.F.I.), sens în care poate beneficia de expertiză din partea acestora, poate încheia protocoale de colaborare, acorduri de parteneriat, precum şi alte documente necesare colaborării cu mediul academic, asociaţiile profesionale în domeniul transportului feroviar, în condiţiile prevăzute de lege.
Pentru realizarea scopului său A.R.F. colaborează, în condiţiile legii, cu toate companiile care se află în coordonarea şi/sau sub autoritatea Ministerului Transporturilor din domeniul transportului feroviar şi/sau structurile de specialitate din cadrul Ministerului Transporturilor şi va încheia protocoale cu alte entităţi din domeniul transportului feroviar, după caz.
Companiile/Instituţiile publice care se află în coordonarea şi/sau sub autoritatea/subordinea Ministerului Transporturilor din domeniul transportului feroviar şi/sau structurile din cadrul Ministerului Transporturilor, precum şi operatorii privaţi de transport public feroviar de călători au obligaţia să pună la dispoziţia A.R.F. datele şi informaţiile necesare fundamentării deciziilor de reformă feroviară, în condiţiile legii.
Art. 3 din O.U.G. nr. 62/2016Art. 3 dispune faptul că A.R.F. are calitatea de beneficiar direct în cadrul Programului operaţional Infrastructură mare pentru perioada de programare 2014-2020, în condiţiile prevăzute în Ghidul solicitantului, pentru fondurile alocate sectorului de transport feroviar. Cheltuielile eligibile aferente proiectelor ce pot fi decontate în cadrul Programului operaţional Infrastructură mare pentru perioada de programare 2014-2020 sunt:
a) cheltuieli de personal, funcţionare şi cheltuieli de investiţii necesare pentru realizarea scopului său;
b) realizarea de studii, strategii, prognoze, studii de fezabilitate, precum şi alte documente strategice necesare pentru fundamentarea deciziilor de reformă în sectorul feroviar;
c) achiziţionarea de material rulant destinat închirierii operatorilor de transport public feroviar de călători;
d) alte cheltuieli aferente materialului rulant până la data închirierii către operatorii de transport public feroviar de călători.
În aplicarea alin. (1) lit. a) şi b), A.R.F. poate încheia contracte de finanţare, în condiţiile prevăzute de Ghidul solicitantului, cu Autoritatea de management pentru Programul operaţional Infrastructură mare/organismul intermediar pentru transport şi utilizează resursele alocate din fonduri structurale în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
Cheltuielile prevăzute la alin. (1) lit. c) şi d) se finanţează numai în condiţiile încheierii de către A.R.F. de contracte de finanţare, în condiţiile prevăzute de Ghidul solicitantului, cu Autoritatea de management pentru Programul operaţional Infrastructură mare/organismul intermediar pentru transport, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
Art. 4 din O.U.G. nr. 62/2016Art. 4 stabilește faptul că A.R.F. este condusă de un preşedinte cu rang de secretar de stat numit şi eliberat din funcţie prin decizie a prim-ministrului, la propunerea ministrului transporturilor.
Preşedintele A.R.F. îndeplineşte rolul de ordonator terţiar de credite pentru fondurile alocate în conformitate cu prevederile legale.
În exercitarea atribuţiilor sale preşedintele A.R.F. emite decizii în condiţiile legii.
Art. 5 din O.U.G. nr. 62/2016Art. 5 prevede faptul că deciziile de reformă feroviară pentru desfăşurarea categoriilor de activităţi prevăzute la art. 2 alin. (1), lit. a), b), d), e) şi f) se fundamentează numai pe bază de studii de specialitate, contractate conform legii, sau realizate prin structurile de specialitate din cadrul A.R.F., care sunt supuse dezbaterii publice.
Pentru implementarea măsurilor de reformă feroviară, cu excepţia celor care se referă la scoaterea din funcţiune a unor sectoare de transport feroviar, preşedintele A.R.F. emite decizii, cu avizul prealabil al ministrului transporturilor, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, fiind obligatorii pentru companiile/operatorii de transport feroviar de călători care au contract de servicii publice legal încheiat.
Măsurile de reformă feroviară care se referă la scoaterea din funcţiune a unor sectoare de transport feroviar se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Transporturilor.
Pentru tronsoanele de cale ferată care sunt scoase din funcţiune nu se mai alocă fonduri din bugetul de stat destinate activităţii de mentenanţă, întreţinere sau reparaţii curente şi nici subvenţii destinate transportului public feroviar de călători.
Înainte de adoptarea măsurilor de reformă feroviară prevăzute la alin. (3), dacă din studiile de specialitate realizate pentru concentrarea reţelei de transport feroviar pe o reţea care poate fi administrată eficient de către administratorul infrastructurii feroviare rezultă că există perspectiva unui potenţial de valorificare ulterioară a sectoarelor de cale ferată pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare, administratorul de infrastructură feroviară poate decide trecerea acestora în conservare pe o perioadă de maximum 5 ani. Cheltuielile de conservare se suportă exclusiv din veniturile proprii ale administratorului de infrastructură feroviară.
Prin excepţie de la prevederile alin. (3), la solicitarea autorităţilor administraţiei publice locale, prin hotărâre a Guvernului, tronsoanele de cale ferată scoase din funcţiune pot fi transferate din domeniul public al statului român şi administrarea Ministerului Transporturilor în domeniul public al unităţilor administrativ-teritoriale pentru dezvoltarea unor proiecte de interes public local.
Odată cu scoaterea din funcţiune a unor sectoare de transport feroviar, componentele bunurilor ce alcătuiesc domeniul public al statului care sunt parte a sectoarelor de transport feroviar sunt trecute în domeniul privat al statului.
Compania Naţională de Căi Ferate „C.F.R.” – S.A. gestionează componentele prevăzute la alin. (7), la valorile din fişele de mijloace fixe, reactualizate, conform prevederilor legale în vigoare, sortează componentele şi stabileşte care dintre acestea pot fi reutilizate şi care se vor casa şi procedează după cum urmează:
a) componentele reutilizabile se vor înregistra în contabilitatea Companiei Naţionale de Căi Ferate „C.F.R.” – S.A., conform prevederilor legale în vigoare;
b) pentru celelalte componente care nu mai pot fi reutilizate se va trece la procedura de casare, conform prevederilor legale în vigoare.
Componentele prevăzute la alin. (8) lit. a) se vor utiliza pentru lucrări de reparaţii sau întreţinere ale elementelor căii ferate în vederea menţinerii acesteia la parametrii de funcţionare şi siguranţă a circulaţiei prevăzuţi de actele normative în vigoare.
Modul de reutilizare a componentelor prevăzute la alin. (8) lit. a) se aprobă, cu respectarea prevederilor legale în vigoare, prin dispoziţie a directorului general al Companiei Naţionale de Căi Ferate „C.F.R.” – S.A.
Componentele prevăzute la alin. (8) lit. b) se vor valorifica conform prevederilor legale în vigoare.
Prin derogare de la prevederile art. 4 din O.G. nr. 112/2000 pentru reglementarea procesului de scoatere din funcţiune, casare şi valorificare a activelor corporale care alcătuiesc domeniul public al statului şi al unităţilor administrativ-teritoriale, aprobată prin Legea nr. 246/2001, sumele provenite din vânzările prevăzute la alin. (11) se constituie venituri proprii ale Companiei Naţionale de Căi Ferate „C.F.R.” – S.A. şi se vor utiliza pentru exercitarea prerogativelor statului în vederea executării lucrărilor de reparaţii, întreţinere, modernizare, reparaţii capitale, mentenanţă şi alte categorii de lucrări necesare reţelei de linie de cale ferată.
Compania Naţională de Căi Ferate „C.F.R.” – S.A. va ţine evidenţa sumelor prevăzute la alin. (12) în conturi separate şi le va utiliza numai pentru lucrările de întreţinere şi reparaţii ale infrastructurii feroviare publice din România.
Utilizarea sumelor prevăzute la alin. (12) în alte scopuri decât cele prevăzute la alin. (13) se pedepseşte conform legislaţiei în vigoare.
- 1
- 2