Planul naţional de cercetare-dezvoltare şi inovare pentru perioada 2015-2020 (H.G. nr. 583/2015)

11 aug. 2015
Vizualizari: 3747

Despre

  • M. Of. nr. 594 din 6 august 2015
  • H.G. nr. 583/2015
  • Planul naţional de cercetare-dezvoltare şi inovare pentru perioada 2015-2020 (PNCDI III)
Implementarea PNCDI III

Art. 9 la primul alineat prevede faptul că implementarea PNCDI III se face prin contracte de finanțare a proiectelor de cercetare-dezvoltare, cu respectarea legislației în vigoare.

De asemenea, la al doilea alineat stabilește faptul că atribuirea contractelor de finanțare pentru conducerea și execuția proiectelor se realizează conform Normelor metodologice privind contractarea, finanțarea, monitorizarea și evaluarea programelor, proiectelor de cercetare-dezvoltare și inovare și a acțiunilor cuprinse în Planul național de cercetare-dezvoltare și inovare, aprobate prin H.G. nr. 1.265/2004, cu modificările și completările ulterioare.

Finanțarea PNCDI III

Art. 10 stabilește următoarele: „(1) Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare stabilește plafoanele de angajare ale fondurilor bugetare pe programele componente ale PNCDI III și, după caz, pe subprograme și domenii prioritare, pe perioade multianuale, cu respectarea modelului investițional asociat PNCDI III.

(2) Sumele alocate de la bugetul de stat pentru finanțarea PNCDI III și a programelor componente se repartizează astfel:

a) minimum 95% pentru finanțarea activităților de cercetare, desfășurate în cadrul proiectelor de cercetare-dezvoltare și inovare, în scopul realizării obiectivelor planului;

b) maximum 5% pentru conducerea PNCDI III și a programelor componente.

(3) Pentru proiectele de cercetare științifică din cadrul PNCDI III se pot efectua plăți în avans de maximum 90% la începutul fiecărei etape de cercetare, cu recuperarea acestora, în condițiile legii.

(4) Pentru conducerea PNCDI III și a programelor componente, autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare și, respectiv, conducătorii de programe efectuează cheltuieli pentru activitățile prevăzute la art. 8 alin. (1) și, după caz, la art. 8 alin. (4).

(5) Autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare stabilește modalitățile de plată și cuantumurile sumelor reprezentând indemnizații, cheltuieli de diurnă și transport, precum și alte cheltuieli necesare pentru activitățile de evaluare independentă realizate de experții individuali, inclusiv din străinătate, utilizați de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare sau de instituțiile și unitățile care asigură conducerea programelor componente, în condițiile legii.

(6) Finanțarea programelor și proiectelor din cadrul PNCDI III se efectuează cu respectarea normelor metodologice privind contractarea, finanțarea, monitorizarea și evaluarea programelor, proiectelor de cercetare-dezvoltare și inovare în vigoare.

(7) Plafoanele salariale pentru venitul brut cumulat de o persoană participantă la proiectele și acțiunile realizate în cadrul PNCDI III sunt prevăzute în anexă”.

Regimul rezultatelor

Potrivit art. 11, regimul de proprietate asupra rezultatelor cercetărilor obținute în urma derulării unui contract de finanțare a unui proiect de cercetare-dezvoltare sau inovare din cadrul PNCDI III se stabilește conform legislației în vigoare referitoare la titlurile de proprietate industrială și drepturile de autor.

Alocări anuale diminuate și rectificări bugetare negative

Art. 12 prevede următoarele: „(1) În cazul unor alocări anuale diminuate față de prevederile multianuale sau al rectificărilor bugetare negative, autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare poate decide diminuarea sumelor pentru finanțarea PNCDI III și, respectiv, a programelor componente, până la încadrarea în limita sumelor alocate.

(2) În condițiile în care diminuarea prevăzută la alin. (1) atrage reduceri ale bugetelor pentru proiectele CDI aflate în desfășurare, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a diminuării sau a rectificării negative, se va relua procedura de negociere, pentru fiecare proiect aflat în derulare, cu încadrarea în una dintre următoarele situații:

a) proiectul va continua cu un buget diminuat și cu ajustarea în consecință a obiectivelor și a planului de realizare, iar modificările se vor face prin act adițional la contractul de finanțare;

b) în cazul în care, în condițiile unui buget diminuat, proiectul nu mai poate fi continuat și finalizat, finanțarea proiectului se sistează, indicându-se modul de utilizare a rezultatelor obținute până la acea dată, iar contractul de finanțare încetează pe cale amiabilă, caz în care nu există obligativitatea recuperării fondurilor cheltuite de la buget, până la momentul renegocierii.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

(3) Diminuarea bugetară va fi prevăzută ca o clauză obligatorie în contractul de finanțare, la secțiunea privind răspunderea contractuală”.

Eșecul în cercetare

Art. 13 dispune: „(1) Statul acceptă existența eșecului în cercetare și preia riscul producerii acestuia în cadrul contractelor de finanțare a proiectelor care se desfășoară în cadrul programelor PNCDI III, în condițiile prevăzute de lege.

(2) Criteriile în funcție de care statul acceptă eșecul în cercetare, pentru care nu există obligativitatea recuperării fondurilor cheltuite de la buget, sunt precizate în pachetele de informații, la fiecare tip de proiect.

(3) Eșecul în cercetare este identificat în procesul de evaluare și monitorizare a proiectelor din cadrul fiecărui program sau subprogram.

(4) Cauzele și responsabilitatea în privința producerii eșecului în cercetare și, după caz, obligativitatea recuperării fondurilor cheltuite de la buget se stabilesc de către comisii de evaluare constituite în acest scop de către conducătorii de programe”.

Planul național de cercetare-dezvoltare și inovare pentru perioada 2015-2020 (H.G. nr. 583/2015) was last modified: august 10th, 2015 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.