939 views
Actul modificat |
Actul modificator | Sumar |
Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal
(M. Of. nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modif. și compl. ult.) Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală (M. Of. nr. 547 din 23 iulie 2015, cu modif. și compl. ult.) O.U.G. nr. 107/2024 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanţelor bugetare şi a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative (M. Of. nr. 905 din 6 septembrie 2024, cu modif. și compl. ult.) O.U.G. nr. 46/2024 privind unele măsuri bugetare şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative (M. Of. nr. 444 din 14 mai 2024) O.U.G. nr. 23/2023 privind instituirea unor măsuri de simplificare şi digitalizare pentru gestionarea fondurilor europene aferente Politicii de coeziune 2021-2027 (M. Of. nr. 319 din 13 aprilie 2023, aprobată prin Legea nr. 45/2024) O.U.G. nr. 74/2017 privind desemnarea Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă ca unitate de achiziţii centralizată pentru achiziţia centralizată de autospeciale/ambulanţe pentru Serviciul Mobil de Urgenţă, Reanimare şi Descarcerare din cadrul Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, pentru serviciile de ambulanţă judeţene şi pentru Serviciul de Ambulanţă Bucureşti-Ilfov (M. Of. nr. 817 din 16 octombrie 2017, aprobată prin Legea nr. 77/2018) |
O.U.G. nr. 132/2024 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal şi pentru completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative
(M. Of. nr. 1169 din 22 noiembrie 2024) |
Cod fiscal: – introduce: art. 342 alin. (1^9). – modifică: anexa nr. 1 de la titlul VIII – Accize şi alte taxe speciale, nr. curente 2-5, coloanele 4 şi 5. Prevederile intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2025. Cod procedură fiscală: – introduce: art. 83 alin. (4^1). O.U.G. nr. 107/2024: – modifică: termenul de 25 noiembrie 2024 se înlocuieşte cu termenul de 19 decembrie 2024 în cuprinsul art. I alin. (4), art. II, art. III alin. (1) lit. a) şi b), art. VI alin. (5) lit. c), art. VI alin. (7) lit. b), art. VII alin. (1) şi (2), art. XII, precum şi art. XVI alin. (1) lit. a) şi alin. (2) lit. a); art. IX alin. (2) teza a doua; art. XXI alin. (1) lit. b); art. XXXVI alin. (5). – introduce: art. XVI^1, art. XXII alin. (9) lit. j). O.U.G. nr. 46/2024: – modifică: art. I alin. (1), art. II alin. (3). O.U.G. nr. 23/2023: – modifică: art. 15 alin. (11). O.U.G. nr. 74/2017: – modifică: art. 3. |
În M. Of. nr. 1169 din data de 22 noiembrie 2024 s-a publicat O.U.G. nr. 132/2024 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal şi pentru completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative.
Vă prezentăm, în continuare, completarea adusă respectivului act normativ.
Cod fiscal
Art. 342 alin. (1^9)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la articolul 342, după alineatul (1^8) se introduce un nou alineat, alin. (1^9), cu următorul cuprins:
„(1^9) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), pentru vinuri, băuturi fermentate, altele decât bere şi vinuri, produse intermediare şi alcool etilic, nivelul accizelor este cel prevăzut în anexa nr. 1”.
Anexa nr. 1
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la anexa nr. 1 de la titlul VIII – Accize şi alte taxe speciale, numerele curente 2-5, coloanele 4 şi 5 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
Nr crt. | Denumirea produsului sau a grupei de produse | U.M. | Acciza (lei/U.M.) | ||
2024 | 2025 | 2026 | |||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Alcool şi băuturi alcoolice | |||||
2 | Vinuri | hl de produs | |||
2.1. vinuri liniştite | 0,00 | 0,00 | 0,00 | ||
2.2. vinuri spumoase | 66,34 | 69,26 | 72,72 | ||
3 | Băuturi fermentate, altele decât bere şi vinuri | hl de produs | |||
3.1. liniştite, din care: | 555,58 | 580,03 | 609,03 | ||
3.1.1. cidru de mere şi de pere | 0,00 | 0,00 | 0,00 | ||
3.1.2. hidromel obţinut prin fermentarea unei soluţii de miere în apă | 0,00 | 0,00 | 0,00 | ||
3.1.3. obţinute din fructe de pădure, fără alte adaosuri de arome sau alcool | 0,00 | 0,00 | 0,00 | ||
3.2. spumoase | 66,34 | 69,26 | 72,72 | ||
3.2.1. cidru de mere şi de pere | 0,00 | 0,00 | 0,00 | ||
4 | Produse intermediare | hl de produs | 555,58 | 580,03 | 609,03 |
5 | Alcool etilic, din care: | hl de alcool pur | 4.629,75 | 4.833,46 | 5.075,13 |
5.1. alcool etilic produs de micile distilerii | 2.314,87 | 2.416,72 | 2.537,56 |
Cod procedură fiscală
Art. 83 alin. (4^1)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la articolul 83 după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (4^1), cu următorul cuprins:
„(4^1) Organul fiscal central trebuie să înregistreze fiscal la solicitarea unui notar public, în scopul îndeplinirii atribuţiilor prevăzute de lege, o persoană nerezidentă care nu deţine cod de identificare fiscală în sensul dispoziţiilor art. 82. Procedura de înregistrare fiscală a persoanei nerezidente se aprobă prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, pe baza consultării Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din România”.
O.U.G. nr. 107/2024
Art. XVI^1
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, după articolul XVI se introduce un nou articol, art. XVI^1, cu următorul cuprins:
„Art. XVI^1
(1) Prin excepţie de la art. II lit. d), în cazul în care debitorul depune notificare potrivit art. VI alin. (1) până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, dar nu depune cererea de anulare până la 19 decembrie 2024 inclusiv şi îndeplineşte la această dată celelalte condiţii prevăzute de art. I-XVI şi/sau XVIII, după caz, acesta beneficiază de anularea unor obligaţii bugetare, prin emiterea, din oficiu, de către organul fiscal a deciziei de anulare a unor obligaţii bugetare după constatarea îndeplinirii acestor condiţii.
(2) În cazul în care debitorul depune cererea de anulare a unor obligaţii bugetare anterior îndeplinirii condiţiilor prevăzute de art. I-XVI şi/sau XVIII, după caz, pentru care nu a fost emisă decizia de respingere, dar îndeplineşte condiţiile la data de 19 decembrie 2024 inclusiv, organul fiscal emite decizia de anulare a unor obligaţii bugetare după constatarea îndeplinirii acestor condiţii”.
Alte reglementări
Art. X
Autorităţile de reglementare din domeniul financiar pot înfiinţa şi ocupa prin concurs, în cadrul fiecăreia dintre acestea până la 49 de posturi, în vederea punerii în aplicare a prevederilor Regulamentului (UE) 2023/1.114 al Parlamentului European şi al Consiliului din 31 mai 2023 privind pieţele criptoactivelor şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.093/2010 şi (UE) nr. 1.095/2010 şi a Directivelor 2013/36/UE şi (UE) 2019/1.937 şi Regulamentului (UE) 2022/2.554 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 decembrie 2022 privind rezilienţa operaţională digitală a sectorului financiar şi de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.060/2009, (UE) nr. 648/2012, (UE) nr. 600/2014, (UE) nr. 909/2014 şi (UE) 2016/2.011.
Art. XI
(1) Sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale prevăzute la art. 16 alin. (1) lit. d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 113/2024 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2024, cu modificările ulterioare, rămase nerepartizate la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, se alocă pe judeţe şi municipiul Bucureşti, în scopul achitării:
a) plăţilor restante înregistrate în contabilitatea unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, inclusiv a instituţiilor publice finanţate integral sau parţial din bugetul local şi a spitalelor publice din reţeaua autorităţilor administraţiei publice locale, la data de 31 octombrie 2024 inclusiv, raportate potrivit legii, rezultate din relaţii cu furnizorii de bunuri, servicii şi lucrări;
b) sumelor certe şi exigibile datorate de unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale furnizorilor care prestează serviciul public de producere, transport şi distribuţie a energiei termice în sistem centralizat pe baza deconturilor justificative, înregistrate în contabilitate la data de 31 octombrie 2024 inclusiv, pentru acoperirea diferenţei dintre preţul reglementat al energiei termice livrate populaţiei şi preţul de facturare al energiei termice livrate populaţiei, diminuate cu plăţile efectuate la data cererii;
c) plăţilor restante, precum şi obligaţiilor fiscale care reprezintă condiţie de achitare pentru înlesnirea la plată acordată, potrivit legii, către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale, înregistrate în contabilitatea unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, inclusiv a instituţiilor publice finanţate integral sau parţial din bugetul local şi a spitalelor publice din reţeaua autorităţilor administraţiei publice locale, la data de 31 octombrie 2024 inclusiv, raportate potrivit legii, după caz.
(2) În înţelesul prezentei ordonanţe de urgenţă, plăţile restante şi datoriile prevăzute la alin. (1) lit. a) şi c), înregistrate în contabilitatea instituţiilor publice finanţate parţial din bugetul local şi a spitalelor publice din reţeaua autorităţilor administraţiei publice locale, sunt numai cele aferente cheltuielilor care pot fi finanţate din bugetele locale.
(3) Prin derogare de la prevederile art. 33 alin. (2) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, repartizarea pe judeţe şi municipiul Bucureşti a sumelor alocate în condiţiile prevăzute la alin. (1) se face în scopul achitării plăţilor restante şi datoriilor prevăzute la respectivul alineat, la data de 31 octombrie 2024 inclusiv, înregistrate în contabilitatea unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, instituţiilor publice finanţate integral sau parţial din bugetul local şi spitalelor publice din reţeaua autorităţilor administraţiei publice locale, reprezentând:
a) obligaţii de plată rezultate din relaţiile cu furnizorii de bunuri, servicii şi lucrări;
b) sume certe şi exigibile neachitate de unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale furnizorilor care prestează serviciul public de producere, transport şi distribuţie a energiei termice în sistem centralizat pe baza deconturilor justificative, înregistrate în contabilitate la data de 31 octombrie 2024 inclusiv, pentru acoperirea diferenţei dintre preţul local al energiei termice facturate populaţiei şi preţul de producere, transport, distribuţie şi furnizare a energiei termice livrate populaţiei, diminuate cu plăţile efectuate la data cererii;
c) obligaţii de plată faţă de bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale.
(4) Suma repartizată potrivit alin. (1) va fi utilizată exclusiv pentru:
a) stingerea obligaţiilor fiscale restante, precum şi a celor care reprezintă condiţie de achitare pentru înlesnirea la plată acordată/planul de reorganizare aprobat, potrivit legii, cuprinse în certificatul de atestare fiscală, la data de 31 octombrie 2024 inclusiv, către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale ale furnizorilor de bunuri, servicii şi lucrări ai unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale şi instituţiilor publice finanţate integral sau parţial din bugetul local şi spitalelor publice din reţeaua autorităţilor administraţiei publice locale;
b) stingerea obligaţiilor fiscale restante, precum şi a celor care reprezintă condiţie de achitare pentru înlesnirea la plată acordată/planul de reorganizare aprobat, potrivit legii, cuprinse în certificatul de atestare fiscală, la data de 31 octombrie 2024 inclusiv, către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale ale furnizorilor care prestează serviciul public de producere, transport şi distribuţie a energiei termice în sistem centralizat;
c) stingerea obligaţiilor fiscale restante, precum şi a celor care reprezintă condiţie de achitare pentru înlesnirea la plată acordată/planul de reorganizare aprobat, potrivit legii, cuprinse în certificatul de atestare fiscală, la data de 31 octombrie 2024 inclusiv, către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale ale furnizorilor de bunuri, servicii şi lucrări care au de încasat sume restante de la furnizorii care prestează serviciul public de producere, transport şi distribuţie a energiei termice în sistem centralizat;
d) stingerea obligaţiilor fiscale restante, precum şi a celor care reprezintă condiţie de achitare pentru înlesnirea la plată acordată, potrivit legii, cuprinse în certificatul de atestare fiscală, la data de 31 octombrie 2024 inclusiv, către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale ale unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale şi ale instituţiilor publice finanţate integral sau parţial din bugetul local şi spitalelor publice din reţeaua autorităţilor administraţiei publice locale.
(5) Prevederile alin. (4) se aplică în mod corespunzător şi pentru contribuabilii care se află sub incidenţa Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, cu modificările şi completările ulterioare, cu autorizarea judecătorului-sindic sau avizul administratorului judiciar.
(6) În scopul alocării sumelor în condiţiile prevăzute la alin. (1), unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale pot depune, până la data de 29 noiembrie 2024 inclusiv, la direcţiile generale regionale ale finanţelor publice/administraţiile judeţene ale finanţelor publice cereri scrise însoţite de documentele prevăzute la art. 17 alin. (6) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 113/2024, cu modificările ulterioare.
(7) Sumele rămase neutilizate din cele repartizate potrivit prevederilor prezentului articol se comunică Ministerului Finanţelor de către direcţiile generale regionale ale finanţelor publice/administraţiile judeţene ale finanţelor publice până la data de 20 decembrie 2024 inclusiv, în vederea retragerii lor.
(8) Ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale răspund de realitatea şi exactitatea sumelor înscrise în documentele prevăzute la art. 17 alin. (6) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 113/2024, cu modificările ulterioare, de corespondenţa acestora cu sumele înregistrate în contabilitate la data de 31 octombrie 2024, precum şi de conformitatea datelor înscrise în aceste documente cu cele din documentele justificative care au stat la baza întocmirii lor.
(9) Răspunderea pentru stabilirea sumelor solicitate care fac obiectul cererilor depuse, precum şi pentru utilizarea acestora în conformitate cu prevederile prezentului articol revine ordonatorilor principali de credite ai bugetelor locale.
(10) Repartizarea pe judeţe şi municipiul Bucureşti, alocarea şi utilizarea sumelor prevăzute la alin. (1) se efectuează conform mecanismului stabilit la art. 17 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 113/2024, cu modificările ulterioare, şi în Ordinul ministrului finanţelor nr. 6.239/2024 pentru punerea în aplicare a prevederilor art. 17 alin. (3)-(18) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 113/2024 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2024.
(…)
Art. XIII
Procesul de achiziţie publică de autospeciale/ambulanţe aflat în desfăşurare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă la nivelul Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, în calitate de unitate de achiziţii centralizată desemnată potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 74/2017 privind desemnarea Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă ca unitate de achiziţii centralizată pentru achiziţia centralizată de autospeciale/ambulanţe, aprobată prin Legea nr. 77/2018, pentru Serviciul Mobil de Urgenţă, Reanimare şi Descarcerare din cadrul Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, pentru serviciile de ambulanţă judeţene şi pentru Serviciul de Ambulanţă Bucureşti-Ilfov, în baza necesarului actualizat de autospeciale/ambulanţe pe tipuri şi cantităţi, avizat anterior de Comisia interministerială pentru suport tehnic, se continuă potrivit prevederilor legale în vigoare în domeniul achiziţiilor publice, inclusiv în baza acordurilor-cadru existente.
Art. XIV
(1) Se autorizează Ministerul Educaţiei să menţină, în perioada decembrie 2024-noiembrie 2025, Unitatea de management al proiectelor cu finanţare externă pentru derularea activităţilor de închidere a Acordului de împrumut dintre România şi Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, semnat la Washington la 17 aprilie 2015, referitor la Proiectul privind învăţământul secundar, inclusiv auditarea situaţiilor financiare, în conformitate cu regulamentele şi procedurile Băncii Internaţionale pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare.
(2) Cheltuielile care derivă din activităţile de închidere a acordului prevăzut mai sus, inclusiv salarizarea personalului unităţii de management al proiectului implicat în finalizarea respectivului proiect, se vor asigura pe perioada respectivă din sume alocate de la bugetul de stat în bugetul Ministerului Educaţiei, la capitolul 65.01 „Învăţământ”, titlul 65 „Cheltuieli aferente programelor cu finanţare rambursabilă”.