Cod fiscal și Cod de procedură fiscală – modificări (O.U.G. nr. 132/2024)
Actul modificat |
Actul modificator | Sumar |
Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal
(M. Of. nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modif. și compl. ult.) Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală (M. Of. nr. 547 din 23 iulie 2015, cu modif. și compl. ult.) O.U.G. nr. 107/2024 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanțelor bugetare și a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative (M. Of. nr. 905 din 6 septembrie 2024, cu modif. și compl. ult.) O.U.G. nr. 46/2024 privind unele măsuri bugetare și pentru modificarea și completarea unor acte normative (M. Of. nr. 444 din 14 mai 2024) O.U.G. nr. 23/2023 privind instituirea unor măsuri de simplificare și digitalizare pentru gestionarea fondurilor europene aferente Politicii de coeziune 2021-2027 (M. Of. nr. 319 din 13 aprilie 2023, aprobată prin Legea nr. 45/2024) O.U.G. nr. 74/2017 privind desemnarea Inspectoratului General pentru Situații de Urgență ca unitate de achiziții centralizată pentru achiziția centralizată de autospeciale/ambulanțe pentru Serviciul Mobil de Urgență, Reanimare și Descarcerare din cadrul Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, pentru serviciile de ambulanță județene și pentru Serviciul de Ambulanță București-Ilfov (M. Of. nr. 817 din 16 octombrie 2017, aprobată prin Legea nr. 77/2018) |
O.U.G. nr. 132/2024 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal și pentru completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative
(M. Of. nr. 1169 din 22 noiembrie 2024) |
Cod fiscal: – introduce: art. 342 alin. (1^9). – modifică: anexa nr. 1 de la titlul VIII – Accize și alte taxe speciale, nr. curente 2-5, coloanele 4 și 5. Prevederile intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2025. Cod procedură fiscală: – introduce: art. 83 alin. (4^1). O.U.G. nr. 107/2024: – modifică: termenul de 25 noiembrie 2024 se înlocuiește cu termenul de 19 decembrie 2024 în cuprinsul art. I alin. (4), art. II, art. III alin. (1) lit. a) și b), art. VI alin. (5) lit. c), art. VI alin. (7) lit. b), art. VII alin. (1) și (2), art. XII, precum și art. XVI alin. (1) lit. a) și alin. (2) lit. a); art. IX alin. (2) teza a doua; art. XXI alin. (1) lit. b); art. XXXVI alin. (5). – introduce: art. XVI^1, art. XXII alin. (9) lit. j). O.U.G. nr. 46/2024: – modifică: art. I alin. (1), art. II alin. (3). O.U.G. nr. 23/2023: – modifică: art. 15 alin. (11). O.U.G. nr. 74/2017: – modifică: art. 3. |
În M. Of. nr. 1169 din data de 22 noiembrie 2024 s-a publicat O.U.G. nr. 132/2024 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal și pentru completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative.
Vă prezentăm, în continuare, completarea adusă respectivului act normativ.
Cod fiscal
Art. 342 alin. (1^9)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la articolul 342, după alineatul (1^8) se introduce un nou alineat, alin. (1^9), cu următorul cuprins:
„(1^9) Prin excepție de la prevederile alin. (1), pentru vinuri, băuturi fermentate, altele decât bere și vinuri, produse intermediare și alcool etilic, nivelul accizelor este cel prevăzut în anexa nr. 1”.
Anexa nr. 1
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la anexa nr. 1 de la titlul VIII – Accize și alte taxe speciale, numerele curente 2-5, coloanele 4 și 5 se modifică și vor avea următorul cuprins:
Nr crt. | Denumirea produsului sau a grupei de produse | U.M. | Acciza (lei/U.M.) | ||
2024 | 2025 | 2026 | |||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Alcool și băuturi alcoolice | |||||
2 | Vinuri | hl de produs | |||
2.1. vinuri liniștite | 0,00 | 0,00 | 0,00 | ||
2.2. vinuri spumoase | 66,34 | 69,26 | 72,72 | ||
3 | Băuturi fermentate, altele decât bere și vinuri | hl de produs | |||
3.1. liniștite, din care: | 555,58 | 580,03 | 609,03 | ||
3.1.1. cidru de mere și de pere | 0,00 | 0,00 | 0,00 | ||
3.1.2. hidromel obținut prin fermentarea unei soluții de miere în apă | 0,00 | 0,00 | 0,00 | ||
3.1.3. obținute din fructe de pădure, fără alte adaosuri de arome sau alcool | 0,00 | 0,00 | 0,00 | ||
3.2. spumoase | 66,34 | 69,26 | 72,72 | ||
3.2.1. cidru de mere și de pere | 0,00 | 0,00 | 0,00 | ||
4 | Produse intermediare | hl de produs | 555,58 | 580,03 | 609,03 |
5 | Alcool etilic, din care: | hl de alcool pur | 4.629,75 | 4.833,46 | 5.075,13 |
5.1. alcool etilic produs de micile distilerii | 2.314,87 | 2.416,72 | 2.537,56 |
Cod procedură fiscală
Art. 83 alin. (4^1)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la articolul 83 după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (4^1), cu următorul cuprins:
„(4^1) Organul fiscal central trebuie să înregistreze fiscal la solicitarea unui notar public, în scopul îndeplinirii atribuțiilor prevăzute de lege, o persoană nerezidentă care nu deține cod de identificare fiscală în sensul dispozițiilor art. 82. Procedura de înregistrare fiscală a persoanei nerezidente se aprobă prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală, pe baza consultării Uniunii Naționale a Notarilor Publici din România”.
O.U.G. nr. 107/2024
Art. XVI^1
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, după articolul XVI se introduce un nou articol, art. XVI^1, cu următorul cuprins:
„Art. XVI^1
(1) Prin excepție de la art. II lit. d), în cazul în care debitorul depune notificare potrivit art. VI alin. (1) până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, dar nu depune cererea de anulare până la 19 decembrie 2024 inclusiv și îndeplinește la această dată celelalte condiții prevăzute de art. I-XVI și/sau XVIII, după caz, acesta beneficiază de anularea unor obligații bugetare, prin emiterea, din oficiu, de către organul fiscal a deciziei de anulare a unor obligații bugetare după constatarea îndeplinirii acestor condiții.
(2) În cazul în care debitorul depune cererea de anulare a unor obligații bugetare anterior îndeplinirii condițiilor prevăzute de art. I-XVI și/sau XVIII, după caz, pentru care nu a fost emisă decizia de respingere, dar îndeplinește condițiile la data de 19 decembrie 2024 inclusiv, organul fiscal emite decizia de anulare a unor obligații bugetare după constatarea îndeplinirii acestor condiții”.
Alte reglementări
Art. X
Autoritățile de reglementare din domeniul financiar pot înființa și ocupa prin concurs, în cadrul fiecăreia dintre acestea până la 49 de posturi, în vederea punerii în aplicare a prevederilor Regulamentului (UE) 2023/1.114 al Parlamentului European și al Consiliului din 31 mai 2023 privind piețele criptoactivelor și de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.093/2010 și (UE) nr. 1.095/2010 și a Directivelor 2013/36/UE și (UE) 2019/1.937 și Regulamentului (UE) 2022/2.554 al Parlamentului European și al Consiliului din 14 decembrie 2022 privind reziliența operațională digitală a sectorului financiar și de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.060/2009, (UE) nr. 648/2012, (UE) nr. 600/2014, (UE) nr. 909/2014 și (UE) 2016/2.011.
Art. XI
(1) Sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale prevăzute la art. 16 alin. (1) lit. d) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 113/2024 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2024, cu modificările ulterioare, rămase nerepartizate la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, se alocă pe județe și municipiul București, în scopul achitării:
a) plăților restante înregistrate în contabilitatea unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, inclusiv a instituțiilor publice finanțate integral sau parțial din bugetul local și a spitalelor publice din rețeaua autorităților administrației publice locale, la data de 31 octombrie 2024 inclusiv, raportate potrivit legii, rezultate din relații cu furnizorii de bunuri, servicii și lucrări;
b) sumelor certe și exigibile datorate de unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale furnizorilor care prestează serviciul public de producere, transport și distribuție a energiei termice în sistem centralizat pe baza deconturilor justificative, înregistrate în contabilitate la data de 31 octombrie 2024 inclusiv, pentru acoperirea diferenței dintre prețul reglementat al energiei termice livrate populației și prețul de facturare al energiei termice livrate populației, diminuate cu plățile efectuate la data cererii;
c) plăților restante, precum și obligațiilor fiscale care reprezintă condiție de achitare pentru înlesnirea la plată acordată, potrivit legii, către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale, înregistrate în contabilitatea unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, inclusiv a instituțiilor publice finanțate integral sau parțial din bugetul local și a spitalelor publice din rețeaua autorităților administrației publice locale, la data de 31 octombrie 2024 inclusiv, raportate potrivit legii, după caz.
(2) În înțelesul prezentei ordonanțe de urgență, plățile restante și datoriile prevăzute la alin. (1) lit. a) și c), înregistrate în contabilitatea instituțiilor publice finanțate parțial din bugetul local și a spitalelor publice din rețeaua autorităților administrației publice locale, sunt numai cele aferente cheltuielilor care pot fi finanțate din bugetele locale.
(3) Prin derogare de la prevederile art. 33 alin. (2) din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, repartizarea pe județe și municipiul București a sumelor alocate în condițiile prevăzute la alin. (1) se face în scopul achitării plăților restante și datoriilor prevăzute la respectivul alineat, la data de 31 octombrie 2024 inclusiv, înregistrate în contabilitatea unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, instituțiilor publice finanțate integral sau parțial din bugetul local și spitalelor publice din rețeaua autorităților administrației publice locale, reprezentând:
a) obligații de plată rezultate din relațiile cu furnizorii de bunuri, servicii și lucrări;
b) sume certe și exigibile neachitate de unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale furnizorilor care prestează serviciul public de producere, transport și distribuție a energiei termice în sistem centralizat pe baza deconturilor justificative, înregistrate în contabilitate la data de 31 octombrie 2024 inclusiv, pentru acoperirea diferenței dintre prețul local al energiei termice facturate populației și prețul de producere, transport, distribuție și furnizare a energiei termice livrate populației, diminuate cu plățile efectuate la data cererii;
c) obligații de plată față de bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale.
(4) Suma repartizată potrivit alin. (1) va fi utilizată exclusiv pentru:
a) stingerea obligațiilor fiscale restante, precum și a celor care reprezintă condiție de achitare pentru înlesnirea la plată acordată/planul de reorganizare aprobat, potrivit legii, cuprinse în certificatul de atestare fiscală, la data de 31 octombrie 2024 inclusiv, către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale ale furnizorilor de bunuri, servicii și lucrări ai unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale și instituțiilor publice finanțate integral sau parțial din bugetul local și spitalelor publice din rețeaua autorităților administrației publice locale;
b) stingerea obligațiilor fiscale restante, precum și a celor care reprezintă condiție de achitare pentru înlesnirea la plată acordată/planul de reorganizare aprobat, potrivit legii, cuprinse în certificatul de atestare fiscală, la data de 31 octombrie 2024 inclusiv, către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale ale furnizorilor care prestează serviciul public de producere, transport și distribuție a energiei termice în sistem centralizat;
c) stingerea obligațiilor fiscale restante, precum și a celor care reprezintă condiție de achitare pentru înlesnirea la plată acordată/planul de reorganizare aprobat, potrivit legii, cuprinse în certificatul de atestare fiscală, la data de 31 octombrie 2024 inclusiv, către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale ale furnizorilor de bunuri, servicii și lucrări care au de încasat sume restante de la furnizorii care prestează serviciul public de producere, transport și distribuție a energiei termice în sistem centralizat;
d) stingerea obligațiilor fiscale restante, precum și a celor care reprezintă condiție de achitare pentru înlesnirea la plată acordată, potrivit legii, cuprinse în certificatul de atestare fiscală, la data de 31 octombrie 2024 inclusiv, către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale ale unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale și ale instituțiilor publice finanțate integral sau parțial din bugetul local și spitalelor publice din rețeaua autorităților administrației publice locale.
(5) Prevederile alin. (4) se aplică în mod corespunzător și pentru contribuabilii care se află sub incidența Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență, cu modificările și completările ulterioare, cu autorizarea judecătorului-sindic sau avizul administratorului judiciar.
(6) În scopul alocării sumelor în condițiile prevăzute la alin. (1), unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale pot depune, până la data de 29 noiembrie 2024 inclusiv, la direcțiile generale regionale ale finanțelor publice/administrațiile județene ale finanțelor publice cereri scrise însoțite de documentele prevăzute la art. 17 alin. (6) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 113/2024, cu modificările ulterioare.
(7) Sumele rămase neutilizate din cele repartizate potrivit prevederilor prezentului articol se comunică Ministerului Finanțelor de către direcțiile generale regionale ale finanțelor publice/administrațiile județene ale finanțelor publice până la data de 20 decembrie 2024 inclusiv, în vederea retragerii lor.
(8) Ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale răspund de realitatea și exactitatea sumelor înscrise în documentele prevăzute la art. 17 alin. (6) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 113/2024, cu modificările ulterioare, de corespondența acestora cu sumele înregistrate în contabilitate la data de 31 octombrie 2024, precum și de conformitatea datelor înscrise în aceste documente cu cele din documentele justificative care au stat la baza întocmirii lor.
(9) Răspunderea pentru stabilirea sumelor solicitate care fac obiectul cererilor depuse, precum și pentru utilizarea acestora în conformitate cu prevederile prezentului articol revine ordonatorilor principali de credite ai bugetelor locale.
(10) Repartizarea pe județe și municipiul București, alocarea și utilizarea sumelor prevăzute la alin. (1) se efectuează conform mecanismului stabilit la art. 17 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 113/2024, cu modificările ulterioare, și în Ordinul ministrului finanțelor nr. 6.239/2024 pentru punerea în aplicare a prevederilor art. 17 alin. (3)-(18) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 113/2024 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2024.
(…)
Art. XIII
Procesul de achiziție publică de autospeciale/ambulanțe aflat în desfășurare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență la nivelul Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, în calitate de unitate de achiziții centralizată desemnată potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 74/2017 privind desemnarea Inspectoratului General pentru Situații de Urgență ca unitate de achiziții centralizată pentru achiziția centralizată de autospeciale/ambulanțe, aprobată prin Legea nr. 77/2018, pentru Serviciul Mobil de Urgență, Reanimare și Descarcerare din cadrul Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, pentru serviciile de ambulanță județene și pentru Serviciul de Ambulanță București-Ilfov, în baza necesarului actualizat de autospeciale/ambulanțe pe tipuri și cantități, avizat anterior de Comisia interministerială pentru suport tehnic, se continuă potrivit prevederilor legale în vigoare în domeniul achizițiilor publice, inclusiv în baza acordurilor-cadru existente.
Art. XIV
(1) Se autorizează Ministerul Educației să mențină, în perioada decembrie 2024-noiembrie 2025, Unitatea de management al proiectelor cu finanțare externă pentru derularea activităților de închidere a Acordului de împrumut dintre România și Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare, semnat la Washington la 17 aprilie 2015, referitor la Proiectul privind învățământul secundar, inclusiv auditarea situațiilor financiare, în conformitate cu regulamentele și procedurile Băncii Internaționale pentru Reconstrucție și Dezvoltare.
(2) Cheltuielile care derivă din activitățile de închidere a acordului prevăzut mai sus, inclusiv salarizarea personalului unității de management al proiectului implicat în finalizarea respectivului proiect, se vor asigura pe perioada respectivă din sume alocate de la bugetul de stat în bugetul Ministerului Educației, la capitolul 65.01 „Învățământ”, titlul 65 „Cheltuieli aferente programelor cu finanțare rambursabilă”.