Norma ASF nr. 1/2015 privind aderarea şi evidenţa participanţilor la fondurile de pensii administrate privat – modificări (Norma ASF nr. 13/2021)

Actul modificat

Actul modificator Sumar
Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) nr. 1/2015 privind aderarea şi evidenţa participanţilor la fondurile de pensii administrate privat

 

(M. Of. nr. 31 din 14 ianuarie 2015)

Norma (ASF) nr.  13/2021 pentru modificarea Normei ASF nr. 1/2015 privind aderarea şi evidenţa participanţilor la fondurile de pensii administrate privat

 

(M. Of. nr. 711 din 19 iulie 2021)

–  modifică: art. 2 alin. (1), art. 6 alin. (3), art. 7 alin. (3), art. 8 alin. (3), art. 10 alin. (2), art. 10 alin. (3) lit. b), b^1), e), g), art. 10 alin. (8), art. 11^1 alin. (1), art. 13 alin. (2) și (7), art. 14 alin. (1), art. 17 alin. (1) lit. e) și f), art. 17 alin. (3), art. 37 alin. (1) lit. c), art. 38 alin. (5), art. 39 alin. (1) și (4), art. 45.

În M. Of. nr. 711 din 19 iulie 2021 s-a publicat Norma Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) nr.  13/2021 pentru modificarea Normei ASF nr. 1/2015 privind aderarea şi evidenţa participanţilor la fondurile de pensii administrate privat. 

Vă prezentăm, în continuare, cele mai importante modificări aduse respectivei norme.

Art. 6 alin. (3)

Vechea reglementare

„(3) În perioada menționată la alin. (2) se pot primi contribuții și se pot efectua regularizări”.

Noua reglementare

La articolul 6, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„(3) În perioada menţionată la alin. (2) se pot primi contribuţii şi se pot efectua regularizări, care vor fi plătite participantului pensionat de invaliditate după primirea raportului prevăzut la art. 5 alin. (3), cu respectarea prevederilor alin. (5)”.

 

Art. 8 alin. (3)

Vechea reglementare

„(3) În perioada menționată la alin. (2) se pot primi contribuții și se pot efectua regularizări”.

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

Noua reglementare

La articolul 8, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„(3) În perioada menţionată la alin. (2) se pot primi contribuţii şi se pot efectua regularizări, care vor fi plătite participantului pensionat după primirea raportului prevăzut la art. 5 alin. (3), cu respectarea prevederilor alin. (5)”.

 

Art. 10 alin. (2)

Vechea reglementare

„(2) Actul individual de aderare este completat de către persoana eligibilă care aderă sau de către agentul de marketing persoană fizică pe baza informațiilor furnizate de către persoana eligibilă și este semnat în fața acestuia, cu excepția actelor individuale de aderare încheiate în vederea transferului către un alt fond de pensii administrat privat”.

Noua reglementare

La articolul 10, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„(2) Actul individual de aderare este completat de către persoana eligibilă care aderă sau de către agentul de marketing persoană fizică pe baza informaţiilor furnizate de către persoana eligibilă şi este semnat în faţa acestuia, cu excepţia actelor individuale de aderare încheiate în vederea transferului către un alt fond de pensii administrat privat şi a celor semnate cu semnătura electronică calificată”.

 

Art. 11^1 alin. (1)

Vechea reglementare

„(1) Actul individual de aderare se poate completa prin folosirea unor dispozitive electronice și semna prin utilizarea semnăturii biometrice, în cazul în care administratorul fondului de pensii administrat privat la care persoana eligibilă dorește să adere deține sistemele informatice necesare utilizării semnăturii biometrice în cadrul procesului de aderare”.

Noua reglementare

La articolul 11^1 alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„(1) Actul individual de aderare se poate completa prin folosirea unor dispozitive electronice şi se poate semna prin utilizarea semnăturii biometrice, în cazul în care administratorul fondului de pensii administrat privat la care persoana eligibilă doreşte să adere deţine sistemele informatice necesare utilizării semnăturii biometrice în cadrul procesului de aderare, precum şi prin folosirea mijloacelor de comunicare electronice şi se poate semna prin utilizarea semnăturii electronice calificate”.

 

Art. 17 alin. (3)

Vechea reglementare

„(3) Odată cu transmiterea raportului prevăzut la alin. (1) lit. d), administratorii au obligația să transmită Autorității, în format electronic, sub semnătură electronică extinsă, copiile scanate ale actelor individuale de aderare și ale actelor de identitate ale persoanelor ale căror date au fost înregistrate în raport, însoțite de un centralizator”.

Noua reglementare

La articolul 17, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„(3) Odată cu transmiterea raportului prevăzut la alin. (1) lit. d), administratorii au obligaţia să transmită Autorităţii, în format electronic, sub semnătură electronică calificată:

a) copiile scanate ale actelor individuale de aderare, în cazul în care au fost semnate cu semnătură olografă;

b) actele individuale de aderare, în cazul în care au fost semnate cu semnătură biometrică sau semnătură electronică calificată;

c) actele de identitate ale persoanelor ale căror date au fost înregistrate în raport;

d) un centralizator al documentelor prevăzute la lit. a)-c)”.

 

Art. 38 alin. (5)

Vechea reglementare

„(5) Administratorul, în baza informării din partea instituției de evidență, operează modificarea codului numeric personal al participantului în evidențele proprii și îl informează pe acesta cel puțin cu privire la data efectuării modificării și numărul total de unități de fond deținute, în termen de 5 zile lucrătoare de la finalizarea operațiunilor”.

Noua reglementare

La articolul 38, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:

„(5) Administratorul, în baza informării din partea instituţiei de evidenţă, operează modificarea codului numeric personal al participantului în evidenţele proprii, în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea informării, şi îl informează pe acesta cel puţin cu privire la data efectuării modificării şi numărul total de unităţi de fond deţinute, în termen de 5 zile lucrătoare de la finalizarea operaţiunilor”.

 

Art. 39 alin. (1) și (4)

Vechea reglementare

„(1) Participantul are obligația de a transmite angajatorului și administratorului o copie de pe noul act de identitate, cu semnătură în original pe aceeași pagină cu imaginea reprodusă prin copiere, în cazul în care din evidențele DEPABD rezultă că a fost modificat codul numeric personal și are un nou act de identitate, în termen de 30 de zile calendaristice de la eliberarea noului document.

(…)

(4) Administratorul, în baza informării din partea instituției de evidență, operează modificarea codului numeric personal al participantului în evidențele proprii și îl informează pe acesta cel puțin cu privire la data efectuării modificării și numărul total de unități de fond deținute, în termen de 5 zile lucrătoare de la finalizarea operațiunilor”.

Noua reglementare

La articolul 39, alineatele (1) şi (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:

(1) Participantul transmite angajatorului şi administratorului o copie de pe noul act de identitate, inclusiv prin mijloace de comunicare electronice, în cazul în care din evidenţele DEPABD rezultă că a fost modificat codul numeric personal şi are un nou act de identitate, în termen de 30 de zile calendaristice de la eliberarea noului document.

(…)

(4) Administratorul, în baza informării din partea instituţiei de evidenţă, operează modificarea codului numeric personal al participantului în evidenţele proprii, în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea informării, şi îl informează pe acesta cel puţin cu privire la data efectuării modificării şi numărul total de unităţi de fond deţinute, în termen de 5 zile lucrătoare de la finalizarea operaţiunilor”.