1.285 views
Actul normativ publicat în Monitorul Oficial | Sumar |
OMFP nr. 1489/2018 (M. Of. nr. 205 din 7 martie 2018) |
Se aprobă Procedura de stabilire a schimbului de informaţii între Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, Uniunea Naţională a Notarilor Publici din România şi Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, prevăzută în anexa care face parte integrantă din respectivul ordin. |
În M. Of. nr. 205 din 7 martie 2018, a fost publicat Ordinul Ministerului Finanțelor Publice (OMFP) nr. 1489/2018 privind Procedura de stabilire a schimbului de informaţii între Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, Uniunea Naţională a Notarilor Publici din România şi Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară.
În continuare, vom prezenta dispozițiile respectivului ordin.
Art. 1 din OMFP nr. 1489/2018 prevede că se aprobă Procedura de stabilire a schimbului de informaţii între Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, Uniunea Naţională a Notarilor Publici din România şi Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, prevăzută în anexa care face parte integrantă din respectivul ordin.
Art. 2 din OMFP nr. 1489/2018 dispune că prelucrările de date cu caracter personal efectuate potrivit scopului prevăzut la art. 1 se fac cu respectarea dispoziţiilor Legii nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu modificările şi completările ulterioare.
În accepţiunea art. 3 lit. e) din Legea nr. 677/2001, cu modificările şi completările ulterioare, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală este operator de date cu caracter personal pentru prelucrările efectuate în baza schimbului de informaţii cu Uniunea Naţională a Notarilor Publici din România şi Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară care face obiectul procedurii prevăzute la art. 1.
Art. 3 din OMFP nr. 1489/2018 stabilește faptul că Direcţia generală de informaţii fiscale şi Direcţia generală de reglementare a colectării creanţelor bugetare, împreună cu Centrul Naţional pentru Informaţii Financiare, vor asigura gestionarea datelor şi informaţiilor obţinute de la Uniunea Naţională a Notarilor Publici din România şi de la Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară potrivit respectivului ordin.
Art. 4 din OMFP nr. 1489/2018 dispune că Direcţiile de specialitate din cadrul aparatului central al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală vor lua măsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor respoectivului ordin.
Art. 5 din OMFP nr. 1489/2018 prevede că respectivul ordin se publică în Monitorul Oficial al României.
Redăm în continuare conținutul anexei din OMFP nr. 1489/2018, referitor la Procedura de stabilire a schimbului de informaţii între Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, Uniunea Naţională a Notarilor Publici din România şi Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară.
Art. 1 din Procedura de stabilire a schimbului de informaţii
Art. 1 prevede faptul că respectiva procedură reglementează:
a) solicitarea de către notarul public a certificatului de atestare fiscală în cazul în care se dezbate succesiunea unei persoane fizice decedate, precum şi transmiterea de către organul fiscal central a certificatului de atestare fiscală;
b) transmiterea de către notarul public a copiei certificatului de moştenitor sau, după caz, a certificatului de moştenitor suplimentar, a certificatului de legatar sau a certificatului de vacanţă succesorală, în cazul în care în masa succesorală nu sunt cuprinse bunuri imobile, dar sunt cuprinse obligaţii fiscale restante şi alte creanţe bugetare;
c) transmiterea de către oficiul de cadastru şi publicitate imobiliară, care are în subordine biroul de cadastru şi publicitate imobiliară care a dispus înscrierea bunului în cartea funciară, a copiei certificatului de moştenitor sau, după caz, a certificatului de moştenitor suplimentar, a certificatului de legatar sau a certificatului de vacanţă succesorală, împreună cu încheierea de intabulare a acestuia, în cazul în care în masa succesorală sunt cuprinse bunuri imobile, precum şi obligaţii fiscale restante şi alte creanţe bugetare;
d) solicitarea de către organul fiscal central a informaţiilor din registrele naţionale notariale şi transmiterea acestora de către Centrul Naţional de Administrare a Registrelor Naţionale Notariale din cadrul Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din România, denumit în continuare CNARNN – Infonot.
Art. 2 din Procedura de stabilire a schimbului de informaţii
Art. 2 dispune că în vederea transmiterii informaţiilor, Uniunea Naţională a Notarilor Publici din România şi oficiile de cadastru şi publicitate imobiliară din subordinea Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară se înscriu în sistemul informatic PatrimVen, potrivit Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 2.632/2016 pentru dezvoltarea serviciilor Ministerului Finanţelor Publice puse la dispoziţia autorităţilor şi instituţiilor publice prin sistemul informatic propriu.
Art. 3 din Procedura de stabilire a schimbului de informaţii
Art. 3 stabilește faptul că datele şi informaţiile furnizate de părţi, conform respectivei proceduri, sunt confidenţiale, se utilizează şi se păstrează conform prevederilor legale şi normelor legale în vigoare.
Art. 4 din Procedura de stabilire a schimbului de informaţii
În art. 4 se prevede faptul că ori de câte ori se dezbate succesiunea unei persoane fizice decedate, cu excepţia situaţiilor prevăzute la art. 160 alin. (3) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Codul de procedură fiscală, notarul public transmite o solicitare CNARNN – Infonot în scopul obţinerii certificatului de atestare fiscală.
[Codul de procedură fiscală
Art. 160 („Solicitarea certificatului de atestare fiscală de către alte persoane decât contribuabilul”)
(…)
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), ori de câte ori se dezbate succesiunea unei persoane fizice decedate, notarul public are obligaţia de a solicita organului fiscal central şi organului fiscal local, certificatul de atestare fiscală pentru persoana fizică pentru care se dezbate succesiunea.
(3) Certificatul de atestare fiscală prevăzut la alin. (2) nu se solicită în următoarele situaţii:
a) în cazul contribuabililor care la data decesului nu au avut alocat codul numeric personal;
b) în cazul în care se solicită eliberarea de către notarul public a unui certificat de calitate de moştenitor.]
Solicitarea certificatului de atestare fiscală, denumit în continuare CAF, şi emiterea acestuia se realizează prin mijloace electronice de comunicare.
Modelul formularului certificat de atestare fiscală este prevăzut în anexa nr. 2 la OPANAF nr. 3.654/2015 privind aprobarea procedurii de eliberare a certificatului de atestare fiscală, a certificatului de obligaţii bugetare, precum şi a modelului şi conţinutului acestora.
Pentru solicitarea CAF-ului, persoana desemnată în acest scop din cadrul CNARNN – Infonot, denumită în continuare expeditor, accesează platforma PatrimVen la adresa web https://epatrim.fiscnet.ro/ şi descarcă formularul şi completează informaţiile, astfel cum sunt solicitate de aplicaţia informatică, completând următoarele informaţii:
A. Datele de identificare ale solicitantului:
a) Id solicitare;
b) Codul de identificare fiscală al Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din România;
c) Denumirea „Uniunea Naţională a Notarilor Publici din România”;
d) Tip de document – alege CAF;
e) Nr. operator de date cu caracter personal.
B. Datele de identificare ale contribuabilului pentru care se doreşte CAF:
a) Nume şi prenume;
b) Codul de identificare fiscală potrivit dispoziţiilor art. 82 din Codul de procedură fiscală;
c) Se bifează căsuţele, dacă este cazul;
d) Motivul solicitării.
C. Datele de identificare ale expeditorului:
a) Nume;
b) Prenume;
c) Funcţie.
Formularul prevăzut anterior se validează şi se semnează electronic cu certificat, conform Procedurii privind aprobarea accesului la serviciile disponibile în cadrul sistemului informatic PatrimVen, prevăzută în anexa nr. 2 la OMFP nr. 2.632/2016.
Informaţiile completate în formularul mai sus menționat sunt direcţionate automat prin sistemul informatic către organul fiscal competent.
[Codul de procedură fiscală
Art. 82 („Obligaţia de înregistrare fiscală”)
(1) Orice persoană sau entitate care este subiect într-un raport juridic fiscal se înregistrează fiscal primind un cod de identificare fiscală. Codul de identificare fiscală este:
a) pentru persoanele juridice, precum şi pentru asocieri şi alte entităţi fără personalitate juridică, cu excepţia celor prevăzute la lit. b), codul de înregistrare fiscală atribuit de organul fiscal;
b) pentru persoanele fizice şi juridice, precum şi pentru alte entităţi care se înregistrează potrivit legii speciale la registrul comerţului, codul unic de înregistrare atribuit potrivit legii speciale;
c) pentru persoanele fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere, cu excepţia celor prevăzute la lit. b), codul de înregistrare fiscală atribuit de organul fiscal;
d) pentru persoanele fizice, altele decât cele prevăzute la lit. c), codul numeric personal atribuit potrivit legii speciale;
e) pentru persoanele fizice care nu deţin cod numeric personal, numărul de identificare fiscală atribuit de organul fiscal.
(2) În scopul administrării impozitului pe venit şi contribuţiilor sociale, în cazul persoanelor fizice care sunt contribuabili potrivit Codului fiscal, codul de identificare fiscală este codul numeric personal.
(3) Prin excepţie de la dispoziţiile art. 18 alin. (1), pentru persoanele fizice prevăzute la alin. (1) lit. e), precum şi pentru persoanele juridice nerezidente, care realizează numai venituri supuse regulilor de impunere la sursă, iar impozitul reţinut este final, atribuirea codului de identificare fiscală se poate face de organul fiscal, la solicitarea plătitorului de venit.
(4) Au obligaţia depunerii declaraţiei de înregistrare fiscală şi persoanele prevăzute la alin. (1) lit. d) şi e) care au calitatea de angajator.
(5) Persoanele fizice care deţin cod numeric personal şi sunt supuse impozitului pe venit se înregistrează fiscal la data depunerii primei declaraţii fiscale.
(6) Declaraţia de înregistrare fiscală se depune în termen de 30 de zile de la:
a) data înfiinţării potrivit legii, în cazul persoanelor juridice, asocierilor şi al altor entităţi fără personalitate juridică;
b) data stabilirii în România, în cazul persoanelor juridice străine care au locul exercitării conducerii efective în România;
c) data începerii activităţii pentru persoanele fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere, cu excepţia celor care se înregistrează, potrivit legii speciale, la registrul comerţului;
d) data obţinerii primului venit sau dobândirii calităţii de angajator, după caz, în cazul persoanelor fizice, altele decât cele de la lit. c);
e) data obţinerii primului venit, în cazul persoanelor fizice şi juridice nerezidente care nu au un sediu permanent sau o reprezentanţă în România.
(7) În scopul administrării creanţelor fiscale, organul fiscal central poate să înregistreze, din oficiu sau la cererea altei autorităţi care administrează creanţe fiscale, un subiect de drept fiscal care nu şi-a îndeplinit obligaţia de înregistrare fiscală, potrivit legii. Procedura de înregistrare din oficiu sau la cererea altei autorităţi care administrează creanţe fiscale se aprobă prin ordin al preşedintelui A.N.A.F.
(8) În cazul contribuabililor nerezidenţi care desfăşoară activităţi pe teritoriul României prin unul sau mai multe sedii permanente, odată cu depunerea declaraţiei de înregistrare fiscală, aceştia au obligaţia să indice sediul permanent desemnat potrivit dispoziţiilor din Codul fiscal. În cazul înregistrării fiscale declaraţia de înregistrare fiscală se depune la organul fiscal în raza căruia se află sediul permanent ce urmează a fi desemnat.
Aplicare.
(9) În cazurile prevăzute la alin. (3) şi (7), atribuirea codului de identificare fiscală se face pe baza cererii depuse de solicitant, cu excepţia cazului în care înregistrarea fiscală se efectuează din oficiu.
(10) Declaraţia de înregistrare fiscală depusă potrivit prezentului articol trebuie însoţită de copii ale documentelor doveditoare ale informaţiilor înscrise în aceasta.
(11) Data înregistrării fiscale este:
a) data depunerii declaraţiei fiscale, în cazul contribuabililor prevăzuţi la alin. (5);
b) data atribuirii codului de identificare fiscală, în celelalte cazuri.]
Art. 5 din Procedura de stabilire a schimbului de informaţii
Art. 5 dispune că în baza cererii primite pe această cale, organul fiscal eliberează CAF conform dispoziţiilor OPANAF nr. 3.654/2015 şi transpune CAF-ul, fără semnătură şi ştampilă, într-un fişier electronic de tip pdf. Fişierul tip pdf se afişează în platforma PatrimVen, secţiunea „Mesaje”, şi este disponibil o perioadă de 60 de zile.
După primirea solicitărilor, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, denumită în continuare A.N.A.F., comunică CAF în termen de maximum 3 zile lucrătoare, potrivit dispoziţiilor art. 158 alin. (5) din Codul de procedură fiscală.
[Codul de procedură fiscală
Art. 158 („Certificatul de atestare fiscală emis de organul fiscal central”)
(…)
(5) Certificatul de atestare fiscală se emite în maximum 3 zile lucrătoare de la data depunerii cererii şi poate fi utilizat de persoana interesată, pe o perioadă de până la 30 de zile de la data eliberării. În cazul certificatului de atestare fiscală eliberat pentru persoanele fizice care nu desfăşoară activităţi economice în mod independent sau nu exercită profesii libere, perioada în care poate fi utilizat este de până la 90 de zile de la data eliberării. Pe perioada de utilizare, certificatul poate fi prezentat de contribuabil/plătitor, în original sau în copie legalizată, oricărui solicitant.]
CAF-ul comunicat de A.N.A.F. prin platforma PatrimVen se semnează de către Ministerul Finanţelor Publice cu semnătura electronică extinsă bazată pe un certificat calificat obţinut de Ministerul Finanţelor Publice în condiţiile Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică, republicată, şi ale Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă şi de abrogare a Directivei 1999/93/CE.
Art. 6 din Procedura de stabilire a schimbului de informaţii
Potrivit art. 6, utilizatorii platformei din cadrul CNARNN – Infonot au obligaţia să descarce mesajele ce conţin CAF-ul în format electronic şi să le distribuie notarilor publici, conform solicitărilor făcute de aceştia.
În situaţia în care apar incidente în funcţionarea sistemului informatic, persoana care le-a sesizat anunţă imediat Centrul Naţional pentru Informaţii Financiare prin formularul de contact disponibil la adresa web https://www.anaf.ro/asistpublic/.
Art. 7 din Procedura de stabilire a schimbului de informaţii
Art. 7 stabilește faptul că după încheierea procedurii succesorale, în cazul în care în masa succesorală sunt cuprinse obligaţii fiscale restante şi alte creanţe bugetare şi nu sunt cuprinse bunuri imobile, notarul public trebuie să transmită CNARNN – Infonot o copie a certificatului de moştenitor sau, după caz, a certificatului de moştenitor suplimentar, a certificatului de legatar sau a certificatului de vacanţă succesorală.
În termen de 30 de zile de la încheierea procedurii succesorale, CNARNN – Infonot transmite copia certificatului de moştenitor sau, după caz, a certificatului de moştenitor suplimentar, a certificatului de legatar sau a certificatului de vacanţă succesorală către A.N.A.F. prin mijloace electronice de comunicare.
Certificatul de moştenitor sau, după caz, certificatul de moştenitor suplimentar, certificatul de legatar sau certificatul de vacanţă succesorală se transmite în format electronic, scanat sub forma unui fişier tip pdf.
Art. 8 din Procedura de stabilire a schimbului de informaţii
Art. 8 prevede că A.N.A.F. poate solicita CNARNN – Infonot informaţii din registrele naţionale notariale, în cazurile prevăzute de lege şi cu respectarea condiţiilor prevăzute de aceasta.
După primirea solicitării, CNARNN – Infonot transmite informaţiile şi documentele din registrele naţionale notariale în termen de maximum 5 zile lucrătoare.
Solicitarea informaţiilor din registrele naţionale notariale şi transmiterea acestora se realizează prin mijloace electronice de comunicare.
A.N.A.F. transmite CNARNN – Infonot informaţiile cuprinse în lista debitorilor, persoane fizice care înregistrează obligaţii fiscale restante ulterior publicării acesteia pe site-ul A.N.A.F., în vederea înscrierii în Registrul Naţional Notarial de Evidenţă a Creditorilor Persoanelor Fizice şi pentru formularea opoziţiei la partaj sau la donaţie, după caz.
Lista prevăzută anterior cuprinde menţiuni referitoare la formularea de către A.N.A.F. a opoziţiei la partajul dezbătut de persoanele fizice cuprinse în aceasta sau la donaţie, după caz.
Art. 9 din Procedura de stabilire a schimbului de informaţii
Conform art. 9, în termen de 30 de zile de la înscrierea bunului în cartea funciară, oficiul de cadastru şi publicitate imobiliară transmite A.N.A.F., prin mijloace electronice de comunicare, certificatul de moştenitor sau, după caz, certificatul de moştenitor suplimentar, certificatul de legatar sau certificatul de vacanţă succesorală, împreună cu încheierea de intabulare a acestuia, scanate sub forma unui fişier tip pdf.
Art. 10 din Procedura de stabilire a schimbului de informaţii
Art. 10 dispune că începând cu data de 1 ianuarie 2019, CAF-ul comunicat de A.N.A.F. prin platforma PatrimVen se semnează cu sigiliu electronic calificat, emis în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 910/2014.