[Transcript integral] DigitALLizare – „Piața globală și locală de aplicații dedicate domeniului juridic – prezent și perspective”

24 iul. 2020
Vizualizari: 2495

Claudia Chiper: Mulțumesc frumos. Bună seara și bine v-am găsit! Mulțumesc frumos că mi-ați dat cuvântul. Au fost niște discursuri foarte interesante înainte și aș vrea să împart un pic intervenția într-o primă parte în care vă povestesc un pic despre Vienna Legal Tech Hub și într-o a doua parte în care aș vrea să răspund la câteva chestiuni care s-au ridicat și care mi se par interesante, mai ales că vin din zona chiar a avocatului care practic practică și o folosește, tehnologia despre care vorbeam mai devreme. Vienna Legal Tech Hub este o inițiativă pe care au pornit-o mai multe firme de avocatură, noi, împreună cu competitorii noștri, mai mult din Austria, pentru că acolo au reușit să se întâlnească mai bine, cred că este și o piață mai mică, și atunci poate că lucrurile sunt mai puțin adversariale între concurenți. Această inițiativă vine să pună împreună resursele pe care le au firmele de avocatură, dar nu numai, împreună cu coach, împreună cu advisori de business, astfel încât să ajute start-up-urile care sunt focusate pe legal tech să își dezvolte varii produse. Sinergia este oarecum de la sine înțeleasă, în sensul că aceste firme de avocatură practic susțin atât financiar, dar și cu experiență juridică start-up-urile respective, este ca un fel de Techsilvania la noi, dacă vreți, unde sunt aplicații și fiecare dintre aplicațiile respective este revizuită de către un panel, în urma revizuirii se aleg anumite aplicații, iar după aceea acele aplicații se dezvoltă mai departe cu ajutorul resurselor care sunt puse la dispoziție de firmele de avocatură. De ce se întâmplă asta, este pentru că ne-am dat seama și noi, și alte firme evident, că tehnologia ne ajută foarte mult, că este viitorul nostru, ne ajută foarte mult și pe noi ca oameni dar și din punct de vedere al afacerilor, mai ales că toată lumea lucrează pe bugete, pe costuri, și asta se va întâmpla din ce în ce mai mult. Asta este o alternativă, dar al doilea argument și mai puternic este faptul că noi ne dorim anumite lucruri și am considerat că este un bun mechanism să ne întâlnim noi, firme de avocatură, cu dezvoltatori de aplicații, astfel încât să ne punem mintea la contribuție cu ce ne mai dorim. Cumva ceva similar cu ce a făcut Delloite cu UiPath și cu ce mai fac și alte firme de avocatură cu UiPath. Practic vrem să avem aceste parteneriate, dar UiPath e deja dezvoltat, noi vrem să îi ajutăm și pe alții să se dezvolte, cumva să dăm înapoi din, să zicem, tot ceea ce s-a acumulat din cunoștințe, iar parteneriatul între toate aceste firme de avocatură la nivel european vine să pună împreună mai multe resurse, pentru că împreună suntem mai puternici decât o facem în mod individual. Și al treilea element care cred că susține această inițiativă foarte bine este că noi cu toții ne dorim ca anumite lucruri să fie disponibile la un nivel standardizat pentru toată lumea. Spre exemplu, un exemplu foarte simplu este să îți înființezi o firmă. Dacă te duci în Europa și vrei să îți înființezi mai multe firme în Europa, o să fie destul de distrugător pentru o companie care este mai mică. Și atunci, noi credem că aceasta este una dintre ariile care poate fi standardizată și nu există chiar un motiv să te duci să plătești avocați în șase țări ca să îți deschizi o firmă, care este un proces destul de simplificat, ar trebui să fie un proces destul de simplificat, e un exemplu. Inițiativa deja a avut în 2019 un prim lanț de aplicații pe care l-a susținut și care au fost dezvoltate cu succes. Aș vrea doar să menționez că în cadrul firmelor noi, ca firme mari de avocatură avem și departamente de IT, pentru că a fost necesar și pentru că avem tot felul de aplicații n-ea trebuit propriul nostru IT, și aici aș vrea să intru un pic în ceea ce a spus domnul Barcun mai devreme, apropo de joburile care se pot pierde sau se pot crea, și aș vrea să fac o paralelă în sensul că e posibil ca unii avocați să nu mai facă ce fac astăzi, dar Vasile este spre exemplu cel mai bun exemplu că la găsit o altă nișă și s-a axat pe joburile de viitor, iar pe de alta parte cei care făceau IT înainte doar în anumite companii își găsesc acum locul foarte ușor în alte companii. Deci eu văd un pic lucrurile ca într-o dimensiune și într-o dinamică se pot schimba un pic, adică vom migra dintr-un loc în altul dar sigur va fi ceva de făcut și cred că inițiativa aceasta atât la nivel european, care sper eu să se replice și în alte țări pentru că este foarte utilă din ce am văzut noi, sper să aducă împreună resurse care să ne ofere posibilitatea să standardizăm niște lucruri astfel încât să creștem un pic nivelul de educație și de acces la informație pe care îl au toți cei care sunt antreprenori sau toți cei care vor să își înceapă un business și care găsesc că este foarte greu, fie că este foarte costisitor, fie că nu își găsește avocatul care trebuie și așa mai departe. Acesta este practic în câteva minute un sumar, că îmi dau seama că suntem deja sub presiune de timp, în câteva minute un sumar al inițiativei de la Viena pe care noi am salutat-o și pe care noi continuăm să o susținem. Aș vrea să mă întorc un pic la partea a doua a ceea ce am zis mai devreme, apropo de ceea ce se întâmplă actualmente în firmele de avocatură, pentru că eu cred că există o disparitate foarte mare între ceea ce înseamnă firmă mare de avocatură și ceea ce înseamnă o firmă mai mică de avocatură. Firmele mari de avocatură au procese și documente, spre exemplu au platforme de management al documentelor încă din 2007. Noi lucrăm cu aceste platforme. Avem remote working, adică avem Cisco Citrix care ne permită să lucrăm de acasă, deci pentru noi când a venit pandemia nu a fost foarte greu pentru că noi puteam să lucrăm de oriunde, eu pot să văd desktopul meu de oriunde din lumea asta, tot ce trebuie să fac este să am internet. Dacă nu avem internet suntem cam morți și din punctul ăsta de vedere. Prin urmare cred că ce trebuie să se întâmple este că deocamdată din experiența noastră soluțiile tehnice sunt încă destul de scumpe pentru firme care nu își permit încă să facă asta. Noi plătim foarte mult, mare parte din costurile noastre sunt pe infrastructura de IT, și aici o problemă este și securitatea, pentru că noi trebuie să ne asigurăm, avem foarte multe atacuri cibernetice pentru furt de date și trebuie să ne asigurăm că clienții noștri să simt în siguranță și chiar clienții noștri, ca să putem să fim angajați, ne ceri niște chestionare de IT în care ne cer să le spunem exact cum ținem datele în cloud, care sunt our cyber security measures și așa mai departe. Prin urmare și aici cred că există o problemă, pentru că alte firme de avocatură nu pot să concureze în mod corect unele cu altele. Dacă ne gândim din nou la Big four noi putem să concurăm cu ei dar alte firme de avocatură nu ar putea-o face, și cred că și aici un pic trebuie gândit dacă asta este corect și atunci aici vin să aleg inițiativa care se întâmplă la nivel European, Vienna Legal Tech Hub, care practic creează o piață în care firmele de avocatură chiar pot să concureze în mod corect, pentru că pot fi membre în această inițiativă firme mari dar și firmei mici, și fiecare începe să contribuie cu ceea ce poate, dar poate să beneficieze de avantajele aplicațiilor care se dezvoltă prin această inițiativă sau cu suportul acestei inițiative, și eu cred că poate asta ar fi un exemplu, acesta ar fi un exemplu de urmat dacă ne uităm la ceea ce ar trebui să facem în viitor, pentru că firmele mici de avocatură vor avea de suferit, este clar, și asta nu pentru că nu ar avea voința sau dorința, ci pentru că pur și simplu pentru moment lucrurile vor fi inaccesibile. Asta este o chestiune. A doua chestiune, ați mai zis, apropo de serviciile alternative, de Axiom. Sunt mai multe platforme care sunt actualmente disponibile, cred că și foști colegi de-ai noștri lucrează chiar la Axiom și în alte astfel de platforme. Sunt foarte binevenite. Ceea ce am înțeles noi sau ceea ce știm noi este că, de fapt singurul dezavantaj este că uneori chiar ne place foarte mult în anumite corective și e greu să te desparți din șase în șase luni, să nu ai o echipă, să nu ai o continuitate și să te duci în altă parte și să începi cu un alt colectiv și practic tot timpul să fie într-o continuă integrare într-un nou colectiv, dar altfel da, este un sistem foarte bun. Și un ultim punct, apropo de lucratul de acasă și de firma de avocatură virtuală paperless, aș vrea să zic că cred că deja în toate firmele mari de avocatură există politica aceasta, nu printăm, nu prea avem printate, ce ne stă în cale însă sunt tot autoritățile, tot autoritățile române sau legea română care este foarte învechită și care deși avem un nou Cod civil din 2011 tot îmi cere originale sau tot îmi cere acte autentice acolo unde ar putea să nu fie autentice sau măcar ar putea să fie făcută pur și simplu printr-o identificare absolut digitală pentru că toată lumea are telefon și aici aș vrea să zic că uneori păstrăm hârtii doar pentru autorități sau doar pentru instanțe, ceea ce este încă trist și sper că acolo vom vedea o schimbare, adică acolo aș vrea să văd valul de schimbare care să ne permită să ne lăsăm hârtiile la o parte și să ne bazăm pe ce avem scanat, pe tot ce avem în sisteme și așa mai departe. Și un ultim punct înainte să închei, generația tânără este avidă să folosească tehnologia la cel mai mare nivel posibil. Sunt absolut de acord, dar și generația bătrână. Adică să nu ne imaginăm că, dacă sunt niște avocați care, nu știu, au profesat de 20 de ani, cum sunt eu, nu o să ne placă să nu mai facem 10 contracte care, de fapt, sunt identice, dar trebuie să schimbăm 10 chestii în ele. Nu le mai fac eu, pentru că le face juniorul, dar și juniorului aș putea să îi dau o muncă mult mai creativă decât să facă niște lucruri care sunt absolut repetitive, și cred că nimănui, adică din profesia asta, eu am rămas în profesia asta 20 de ani pentru că îmi place partea creativă. Când deja începem să facem niște lucruri absolutamente standard, dar nu am și eu ceva să mi le facă în computer? Și aici pe noi ne-a convins foarte mult Berkley Bridge și am lucrat cu ei ca să ne facem automatizarea documentelor și noi ne automatizări documentele standard, prin urmare putem să producem documente foarte rapid și avem o platformă HiQ care ne permite să interacționăm cu clienții printr-o platformă care arată cumva gen Facebook, pe care avem un wall, putem să comunicăm, putem să încărcăm documente, în fine, este un soft care ne ajută dar care ne și costă. Și atunci se regăsește în costurile noastre totuși tehnologia pe care am adoptat-o, dar cred că din ceea ce vedem noi ca trenduri în firmele mari de avocatură, este clar că suntem acolo, este clar că suntem deja la un nivel la care noi ne dorim artificial intelligence, vrem să avem niște roboței care să ne ajute din ce în ce mai mult la task-urile care sunt repetitive, vrem să avem niște roboței care să ne caute în portalul instanțelor să ne spună frumos care este ultimul caseload ca să nu stăm noi să ne uităm în 10.000 de locuri. Adică avem multe și cred că există acum cel mai bun moment în care cererea și oferta se întâlnesc foarte bine în sensul că vecinii noștri UiPath chiar sunt disponibili să facă asemenea produse, disponibili și deschiși, și în sensul ăsta cred că este foarte util mai ales când stai de vorbă cu oameni ca Vasile, care înțeleg și juridic, înțeleg și partea noastră despre ce vorbim, pentru că altfel ar fi foarte greu pentru noi să explicăm unui domn din IT uite, noi avem timesheet, care nu o să înțeleagă exact ce înseamnă că noi ne ținem timpii în fiecare zi, ce m-ar ajuta pe mine să fac asta mai ușor și așa mai departe.

Adrian Măntoiu: Încercați-ne.

Claudia Chiper: Nu am zis-o, adică știți cum e, este mult mai ușor când dumneavoastră vorbiți cu cineva care are aceeași profesie versus când nu, și atunci podul de trecere dintre cele două industrii e important și pe noi ne ajută foarte mult, că și noi de altfel, atunci când dăm sfaturi clienților, și noi trebuie să înțelegem la rândul nostru ce fac clienții noștri, dacă nu am înțelege atunci nu am putea să îi sfătuim în mod corect, cred că nimeni nu poate să dea un sfat corect în momentul în care nu înțelege ce sfat cere clientul și ce îl interesează. Atât cred că am avut de spus despre Vienna Legal Hub. Pentru mai multe informații despre Viena Legal Hub și despre raportul a ceea ce au făcut ei și aplicațiile pe care le-au dezvoltat există un site care se numește lthv.iu, și puteți să descărcați de acolo și raportul lor, ultimul lor raport de activitate cu niște poze, arată foarte drăguț, dar vă oferă un pic un sumar a ceea ce s-a întâmplat în anul care a trecut.

Cristian Pavel: Vă mulțumim foarte mult.

Claudia Chiper: Dacă aveți întrebări.

Cristian Pavel: Înainte de a-i da balonul, să zic, lui Adrian, am să vă spun că intervenția, eu socot că intervenția dumneavoastră a fost deopotrivă și aplaudabilă și plină de bun simț și foarte utilă, și mă bucur că ați subliniat niște lucruri de mare bun simț acolo. Cred că am tras cu urechea și am fost foarte atent, întrucât ne folosesc precizările făcute de dumneavoastră. E minunat să ai interlocutor pe cineva care, dacă tot pomeneam de minge, știe jocul cu mingea, și acesta este un lucru evident. Vă mulțumim și îi pasez balonul lui Adrian. Adrian, te rog.

Adrian Măntoiu: Sigur, într-adevăr, provocările, ați spus două industrii, eu voiam să spun două luni diferite, e adevărat, IT-iștii, la noi totul este pătrat, dreptunghi, unghiurile sunt unghiuri, în timp ce în lumea avocațială orice negru are griurile sale, astfel încât este evident că vom avea multe lucruri de discutat. Este unul dintre motivele pentru care implementările unor astfel de softuri nu se fac imediat, mai ales într-o organizație complexă cum e cea ca a dumneavoastră, și de aceea este nevoie de oameni care să aibă practic picioarele în cele două lumi. Este nevoie de așa ceva și da, într-adevăr, o companie mare are astfel de resurse, ca să spun așa. Ok, aș vrea acum să îl rog pe George dacă vrea să intervină din nou și să ne povestească cum au reușit ei să adune cele două lumi laolaltă.


Transcrierile oferite de The Department sunt realizate de către lingviști profesioniști, cu experiență în transcrieri audio din domenii diverse. The Department, cu experiență din anul 2008, oferă varii servicii lingvistice. Mai multe informații aici: www.thedepartment.ro.

[Transcript integral] DigitALLizare – „Piața globală și locală de aplicații dedicate domeniului juridic – prezent și perspective” was last modified: august 14th, 2020 by Universul Juridic

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor: