[Transcript integral] DigitALLizare – „Piața globală și locală de aplicații dedicate domeniului juridic – prezent și perspective”

24 iul. 2020
Vizualizari: 2490

Vasile Țiple: Da, mulțumesc mult pentru introducere Adrian. Da, trebuie să recunosc că este altceva, este mult, mult mai complicat să vezi exact cum construiești un produs cap-coadă și cum răspunzi la anumite nevoi de pe piață, și dacă în esență tu ai instrumentele potrivite ca să rezolve anumite probleme. Ca să fac așa o mică introducere în subiect, probabil că majoritatea dintre voi sau poate chiar toată lumea, sper, a auzit deja de UiPath și este cât de cât familiarizată cu ceea ce facem noi, și aș putea să spun chiar importanța companiei pentru România și pentru ceea ce pot să facă companiile din România cu abordarea potrivită, adică fără să se autolimiteze la România, ci, mai degrabă, să gândească global cu produsele pe care le dezvoltă, mai ales că, am mai zis asta de multe ori, atunci când suntem în această zonă de software, e mult mai ușor să te duci global. Și atunci cumva și această mișcare pe care am făcut-o mai nou este cumva o continuare a aceleiași viziuni a companiei, de a dezvolta o soluție care să răspundă nevoilor oamenilor din industria aceasta de legal și de compliance, pentru că oportunitățile sunt imense, și ai zis acum și de cifra de 1,2 miliarde doar pe 2019. Nici nu o să mă gândesc că dacă, nu știu, ne gândim la ultimii 5 ani sau la ultimii 4 ani la ce sume ajungem, și rezultatul, cu puține excepții, nu este atât de vizibil neapărat. Și când mă refer la puține excepții, mă refer la providerii, printre care și Wolters se include, este inclus, și mai sunt câțiva. Dar nu suntem încă acolo unde am putea să fim, și cumva revenind înapoi la mica mea istorioară, noi am început cu această idee de automatizare cum a zis și George, și mă bucur că am cumva, fără să fi vorbit înainte, pot să confirm că am respectat foarte mulți din pașii pe care i-a indicat aici, și anume când ne-am gândit noi la automatizare, nu ne-am gândit neapărat poate la o soluție tehnică, la ceva foarte deosebit, dedicat pentru legal, ci mai degrabă am început cu chestii mici, adică am simplificat contractul: de la 50 de pagini l-am făcut la 5, de la un limbaj foarte complicat, l-am făcut la un limbaj foarte simplu, pe înțelesul tuturor. De la semnat contractul pe hârtie cu pix, transferat în întregime în format digital și semnat prin semnătură electronică. Aceștia sunt doar câțiva dintre pașii pe care i-am făcut de la începuturi, cred că de prin 2016. Ulterior, în 2017, sunt mândru să vă spun că am implementat chiar primul roboțel juridic, și nu știu dacă mai sunt echipe de legal care ar putea să spună acest lucru, dar, începând din acel an, noi am continuat să identificăm zonele unde am putea să ne folosim propria platformă și să putem ajuta compania, practic, să se dezvolte în ritmul amețitor în care a făcut-o, pentru că, vă dați seama, nu poți să crești atât de mult fără să ai un produs bun, fără să ai toate funcționalitățile astea din spate, care nu se rezumă doar la platformă, ci și la aspectele operaționale – cum anume negociezi contractele, cât de repede le semnezi, cât de customer friendly ești în atitudinea ta, și, cumva, toate aceste lucruri bineînțeles că și-au adus contribuția la succesul companiei, care, ca să fim foarte sinceri, este fără precedent, în mai puțin de 4 ani să devenim o companie la peste 10 miliarde este totuși unic, aș putea să spun, într-o companie de software. Și cumva, din 2017, primul robot pe care l-am făcut noi a fost o chestie care ne-a ajutat să verifice foarte multe baze de date online, lucru care ar fi trebuit făcut de, nu știu, un foarte mare număr de oameni cred, ca să putem asigura o anumită conformitate cu niște prevederi legale din Statele Unite, deoarece din acel moment noi ne-am mutat sediul la New York, și practic am rămas cu două sedii centrale, București și New York, dar cu un set dublu de legi de urmărit și de respectat și de implementat. Practic aici roboții noștri au fost vitali. Un alt exemplu în care am reușit, la fel, să ne folosim soluția, a fost cu GDPR-ul, cu marea problemă și cu ce o să se întâmple, care a fost un moment de cotitură pentru noi, a fost încă o dovadă pe care am reușit să transformăm practic o, hai să spunem așa, o problemă juridică într-o oportunitate de a o rezolva, dar și de a împărtăși această rezolvare cu ceilalți. Noi, de exemplu, avem un robot de GDPR care procesează cererile de acces la date, caută informațiile și le prezintă utilizatorului. Și, cumva, având în vedere acest succes, pentru că și pentru mine a fost o surpriză, adică vă dați seama, să vezi pentru prima oară roboțelul cum face treabă, îți imaginezi tot felul de alte lucruri, dar nimic nu se compară cu primul moment în care îl vezi că efectiv execută ceea ce ar trebui să facă practic un om. Și, în esență eu nu văd asta ca pe un pericol, că o să dispară munca de avocat, profesia de avocat sau lucruri de acest gen, ci mai degrabă că se ridică cumva nivelul de așteptări de la munca pe care o să o depună un avocat sau poate chiar un student, care de pe băncile facultății nu o să mai, așteptarea de la o firmă de avocatură pentru el nu o să mai facă poate xeroxuri sau research standard sau alte lucruri de acest gen, ci o să fie o așteptare mult mai mare pentru că aceste lucruri simple sunt deja foarte-foarte ușor de făcut de către niște roboței. Înainte să mă iau cu alte idei, profit de ocazie să le spun tuturor că noi avem și o versiune gratis a platformei pentru companiile mici și mijlocii, și practic sunt acolo vreo 5 licențe care pot fi accesate gratis și invit pe toată lumea să se joace și să învețe cum să automatizeze anumite lucruri. Revenind la programul acesta intern pe care l-am dezvoltat în departamentul juridic, ne-am gândit ulterior, băi, cum facem să împărtășim cu lumea această posibilitate, faptul că RPA-ul și roboțeii aceștia din platforma noastră pot fi folosiți foarte ușor în automatizarea unor procese repetitive inclusiv din domeniul juridic și proceselor de conformitate. Pentru că lumea de obicei nu se gândește neapărat acolo, și mai mult poate la anumite procese de finance care presupun foarte multe facturi și lucruri de acest gen. Și noi când am dezvoltat acest program intern, după aia am zis ok, hai să vedem dacă lumea este interesată și în afară de el, și așa a apărut frumoasa colaborare și cu Delloite Legal, când în urmă cu mai.

Cristian Pavel: Exact. Mă scuzați că intervin. Exact asta voiam să vă rog, să subliniați, că am o datorie morală față de prietenii de la Delloite Legal.

Vasile Țiple: Da, da.

Cristian Pavel: Spunea domnul Barcun adineaori că există hub-uri create de the Big four, de firmele care au investiții, bugete pentru așa ceva. Iată că unul dintre ele este Delloite Legal, și Delloite Legal s-a uitat bine unde s-a uitat, a văzut un nume ca al dumneavoastră și iată că rezultatele unei alianțe se și văd. Ei, voiam să vă întreb, câte astfel de firme vă curtează, dacă faceți față tuturor cererilor, dacă reușiți să îi mulțumiți pe toți?

Vasile Țiple: Da, o întrebare foarte bună și sper că o să pot să vă răspund. Înainte însă vreau doar să precizez că nu este atât de ușor. Ați crede că este ușor să automatizezi anumite lucruri în domeniul juridic, dar, în primul rând, îți trebuie oameni care gândesc la fel și care sunt dispuși să își asume această, de a automatiza lucruri, pentru că în general și acest domeniu nu doar în România, dar la nivel global din multele discuții pe care le-am avut cu departamente juridice, cu firme de avocatură globale, aici sunt un pic mai risk adverse, tocmai prin prisma profesiei, dar ce a zis și George este total adevărat. Firmele mari și medii, ca să zic așa, au început foarte mult să își dezvolte aceste brațe de tehnologie, poate start-up-uri sau să investească în ele, tocmai în ideea de a rezolva anumite probleme de natură IT, dar totuși de a și aduce o inovație în domeniul juridic, și aici cred că a fost lucrul cel mai interesant pe care l-am făcut în urmă cu un an și ceva cu Delloite, pentru că Simina care din păcate nu este aici a fost cumva și ea la fel a gândit în aceeași direcție, faptul că RPA și roboțeii aceștia software nu sunt limitați doar la anumite domenii și pot fi foarte ușor extinși și pe alte subiecte, pe content review, de înțelegere a anumitor documente, și în esență de a le procesa. Mai ales că vorbim de industrii unde, nu știu, domeniul bancar unde sunt o grămadă de documente tipizate și mii de pagini pe care oricum nu le negociezi și care trebuie procesate. Noi, de exemplu, putem să vorbim și de roboți care, și chiar avem roboți care îți pot face și o revizuire a contractului și să Îl dea mai departe conform unor parametri prestabiliți. Și cumva atunci din 2019, ideea a apărut de a încerca să găsim oameni care gândesc cumva ca noi și să identificăm mai multe scenarii unde putem să ne implicăm, pentru că ceea ce am reușit noi să automatizăm la noi, a fost pentru că noi ne-am cunoscut propriile operațiuni și am știut ce putem să automatizăm. Ca să mergem mai departe să automatizăm avem nevoie de informații specifice de la acei oameni, pentru că nimeni nu își cunoaște mai bine procesele decât oamenii care le execută, și atâta timp cât o anumită parte operațională poate fi făcută de către un robot, un om nu trebuie să își piardă timpul cu acel lucru. Și cumva revenind la alianța noastră care a început regional și sunt bucuros să zic că este una globală, cu Delloite a fost exact, a fost cumva în continuarea aceleiași idei, să discutăm împreună, să înțelegem exact care sunt cazurile și scenariile unde putem să ne implicăm și să îi eficientizăm munca, dar să și venim în sprijinul clienților noștri cu acest tip de soluții, pentru că na, nu toată lumea se gândește neapărat că un roboțel ar putea să revizuiască un contract sau ar putea să răspundă la anumite cereri de acces la date, sau ar putea să facă anumite verificări cap-coadă, ceea ce este totuși o realizare enormă. Asta a fost la nivelul de program intern, și cumva cea precizat Adrian foarte bine, noi în UiPath ne-am dat seama că, să înțelegem cu adevărat nevoile acestei industrii și cum putem exact să ne implicăm și să continuăm să dezvoltăm și platforma noastră ca să vină în sprijinul profesioniștilor din acest domeniu, ne-am hotărât să înființăm practic o nouă linie de business, pe automatizări juridice de care mă ocup începând cu luna trecută, și practic munca mea cam asta presupune acum mai nou, pe lângă mult stress, și identificarea funcționalităților tehnice pe care le putem adăuga sau modifica la platforma noastră existentă ca să răspundă mai bine nevoilor specifice industriei juridice, și aici mă refer la document understanding, la machine learning, la diferite tipuri de modele pe care le putem dezvolta pe partea asta de analiză contractuală și de interpretare contextuală a unor clauze. Și pe lângă dezvoltarea acestor aspecte tehnice ale platformei, o componentă importantă este și dezvoltarea acestor parteneriate cu Big four, cu firmele de avocatură care sunt dornice să încerci acest nou mod de a lucra, pentru că intima mea convingere este că RPA-ul și platforma noastră practic deschide drumul spre noi modele de business pentru marile firme de avocatură, unde poți să vii nu doar cu un simplu sfat juridic dar tu chiar poți să vii și cu o soluție tehnică pentru acel sfat juridic, astfel încât clientul beneficiază de tot de la partenerul lui de încredere practic, și nu vine poate avocatul sau firma doar cu sfatul și după îi spune, sunt pe piață chestii, nu știu, descurcă-te, vezi cum poți să rezolvi, poate îți fac o politică de privacy, de protecția datelor, dar cum aici s-a oprit munca mea. Și cu acest gen de proiecte noi putem merge mai departe, unde o firmă de avocatură poate să implementeze politica, poate să sugereze metode de a o implementa, efectiv de a implementa practic pentru client, adică să ofere acel end-to end advice ca să zic așa, și cumva asta este cea de-a doua componentă majoră a rolului meu și a noii echipe pe care o facem aici la UiPath, la nivel global practic și suntem primii, ca la multe alte lucruri, și dintre competitorii noștri, care facem asta, și sunt sigur că o să fie de succes.

Cristian Pavel: Este foarte, foarte bine venită intervenția dumneavoastră, toate precizările au fost lămuritoare și cred că cei mai mulți dintre noi, dacă nu toți, suntem extrem de mulțumiți, am înțeles mult mai bine câte ceva din bucătăria internă a UiPath și mai ales preocupările care, știu eu, dinamizează în zona asta de juridic, o zonă cu care e de lucru, cu care e de luptat, e o zonă, să zic așa, prețioasă, conservatoare, destul de, știu eu, plină de umori, așa cum știm, că în general juriștii sunt oameni mai complicați.

Vasile Țiple: Și îi ai alături de tine.

Cristian Pavel: UiPath face niște lucruri extraordinar de spectaculoase și ne bucurăm că am aflat despre ele. Dacă tot vorbim despre lucruri care se petrec la nivel global și uite, iată, chiar european, nouă ne-au reținut atenția și alte aspecte. De pildă există, pentru cei care nu știu, o inițiativă la nivel european, la Viena, o inițiativă lansată de nu mai puțin de șapte firme importante de avocatură din Austria, care au niște falange, niște capilare să zicem, și în România. Două dintre aceste firme sunt și în România, iar una dintre ele, este vorba de Wolf Theiss București, reprezentanța sau biroul din București al Wolf Theiss, reprezentată aici de doamna Claudia Chiper care este partener și coordonator al departamentului de banking and finance, este dispusă să ne spună câteva lucruri despre acest legal tech hub Viena, în care, iată, firmele mari, importante, de avocatură sunt parte, contribuie, au idei, probabil că există, știu eu, o rețetă de-asta, un soi de brainstorming prin care în sistem colaborativ se ajunge la niște rezultate foarte bune. Doamna Chiper, încă o dată vă spun bine ați venit și vă invit să ne povestiți despre acest legal tech hub Viena și despre rolul pe care îl au casele de avocatură și nu în ultimul rând Wolf Theiss București. Vă rog.


Transcrierile oferite de The Department sunt realizate de către lingviști profesioniști, cu experiență în transcrieri audio din domenii diverse. The Department, cu experiență din anul 2008, oferă varii servicii lingvistice. Mai multe informații aici: www.thedepartment.ro.

[Transcript integral] DigitALLizare – „Piața globală și locală de aplicații dedicate domeniului juridic – prezent și perspective” was last modified: august 14th, 2020 by Universul Juridic

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor: