[Transcript integral] DigitALLizare – „Piața globală și locală de aplicații dedicate domeniului juridic – prezent și perspective”

24 iul. 2020
Vizualizari: 2459

George Barcun: Mulțumesc mult, mulțumesc Adrian. Aveam și eu o întrebare înainte, dacă se poate, adresată, nu știu, Guvernului și administrației publice, dacă ei intenționează în viitorul apropiat să implementeze o soluție de genul acesta, de justiție bazată pe inteligență artificială, așa cum se întâmplă, de exemplu, în țările nordice, unde toate aceste dosare despre care vorbeai sunt procesate în proporție covârșitoare de către un sistem de inteligență artificială, și doar cazurile mai complicate ajung către oameni să spunem, deci există și la noi un plan în acest sens, în viitorul apropiat?

Adrian Măntoiu: Cred că domnul Sarman nu mai este cu noi, că altfel noi nu putem să îți răspundem ce îți dorești, nu?

George Barcun: Ok, bun, era o întrebare interesantă, și mă pasionează și pe mine într-adevăr acest subiect, dar, ok.

Vasile Țiple: O introducem printr-o ordonanță de urgență.

George Barcun: Nu cred. Ar fi frumos să apară printr-o ordonanță de urgență, dar cred că implică resurse mult mai vaste decât o simplă ordonanță de urgență și ceva din pix, ca să spunem așa. Bun, haideți să vorbim un pic. Eu am două topic-uri astăzi. Primul este top legal tech trends to follow in 2020, adică care sunt trend-urile pe anul acesta pe tot ce înseamnă soluții de legal tech. Îmi face mare plăcere să vorbesc despre acest topic și voi aborda două subiecte. În primul rând, care sunt trendurile pentru piața serviciilor juridice determinate de tehnologie și care sunt trendurile de tehnologie aferente pieței de servicii juridice. Știu că sună un pic ciudat, dar am ales să aleg, să iau această abordare tocmai din cauza unei spirale de cauzalitate care se întâmplă în acest moment, cu tehnologia existentă care determină schimbări majore în piața tradițională a serviciilor juridice, iar aceste schimbări, la rândul lor, provoacă și cer inovație din partea tehnologiei, și atunci poți să îi spui că este o simbioză între cele două și se completează una pe cealaltă. Haideți să începem cu prima, pe partea de trenduri pe piața de servicii juridice. Cel mai și cel mai important mi se pare la acest moment virtualizarea firmelor de avocatură. Știu că sună puțin abstract, dar doar considerați că în ultimele luni am descoperit cu toții că se poate lucra de acasă, și este o realitate, poate nu avem, nu este la fel ca la birou, nu avem aceeași performanță, dar trebuie să ne obișnuim cu noua realitate, și există în momentul de față tehnologie relativ ieftină, care poate să faciliteze această tranziție și care ne poate transforma, dintr-o firmă de avocatură care se identifică și se definește fizic printr-un sediu, cu întâlniri față în față cu fiecare client sau întâlniri între membrii echipei respective, în ceva mult mai flexibil, în care fiecare lucrează din diverse locații, lucrează de acasă, lucrează din alt oraș, de exemplu, sau lucrează de pe o plajă din Hawaii, nu contează, dar pot folosi soluții de videoconferință, care sunt gratuite sau care costă foarte puțin, dacă se dorește un nivel de digitalizare și un nivel de criptare ceva mai avansate. Din punctul meu de vedere, este posibil să ajungem, până la finalul anului, să avem biroul fizic transformat într-un simplu hub de suport pentru avocații sau consultanții care au nevoie de activități de genul, am un scan de documente, o transmitere fizică de plicuri și așa mai departe, în rest, totul se poate face online. În plus, noile generații care vin din urmă au din start un apetit major pentru tehnologie și pentru un program flexibil. Este un fapt, și cumva este inevitabil să ajungem la această soluție de virtualizare, sau era inevitabil, și pandemia, din punctul meu de vedere, doar a acționat ca un fel de catalizator. Și voi vorbi în continuare și despre uneltele necesare virtualizării, în topicul următor, dar acest trend, din punctul meu de vedere, va deveni o situație obișnuită, una de facto, exact ca tranziția, de exemplu, de la fax la e-mail. Deci nu ne vom mai întoarce niciodată la ce a fost, vom rămâne într-o situație, dacă nu exact cum este acum, dar foarte flexibilă. Ok, acesta a fost primul trend. Al doilea, care este iarăși foarte interesant și se întâmplă de ceva ani în vest, este cel de servicii juridice alternative. Acesta este un fenomen în creștere, și cum în trecut marile corporații au externalizat, de exemplu, serviciile de IT, în acest moment se externalizează frecvent serviciile juridice, și noțiunea de servicii juridice alternative include un panel foarte larg de activități, dar de principiu se pune accentul pe servicii juridice de top, dar on demand, și de principiu toate aceste firme care asigură genul de servicii alternative se bazează pe o platformă tehnologică și această platformă permite avocaților care pleacă, de exemplu, din firme de top, să lucreze în diverse corporații, în regim project based, remote sau parte a echipelor in-house legal de la diverși clienți. Și ca să vă dau un simplu exemplu, Axiom Block, care este printre primii cei care au oferit astfel de servicii, are în momentul de față un venit anual de aproximativ 360 de milioane de dolari și trendul pe această zonă este unul crescător, în ultimii ani a crescut cu aproximativ 50%, se apropie de 10 miliarde de dolari această piață, iar în ultimele luni, ca să vă dați seama, cererea de înscriere, adică tu ca avocat cererea de înscriere în platforma Axiom s-a dublat. Ei aveau înainte în jur de 250 de cereri pe săptămână, acum au peste 500 de cereri pe săptămână, cereri de înscrieri, astfel încât să te detașezi practic de serviciul standard în care prestezi un serviciu juridic în cadrul unei firme de avocatură și ajungi te consolidezi în jurul unui hub bazat pe tehnologie care oferă astfel de servicii. Bun, un alt trend iarăși foarte important se referă la Big four. Practic toate firmele acestea din Big four investesc masiv, constant în tehnologie la nivel internațional, și cu bugete internaționale, și mă aștept în viitorul apropiat să dispună de o tehnologie suficient de avansată astfel încât să le permită servicii juridice de top dar la costuri sub concurență, și acest lucru va avea un impact să spunem nimicitor asupra pieței, și există în momentul de față chiar o efervescență în această zonă, pe care unii chiar o consideră exagerată, în sensul în care se investește foarte mult în startup-uri și în fiecare an apar zeci de startup-uri susținute de diverse hub-uri, de exemplu, de Deloitte sau de Ernst & Young, practic fiecare jucător, fiecare mare jucător, face coaching și dezvoltă platforme de genul acesta, care la un moment dat îi vor direcționat spre această zonă în care vor oferi servicii mult mai bune și mult mai ieftine, și dacă piața nu ajunge sau nu recuperează, la un moment dat o să ajungă o ruptură cumva, și se va vedea masiv. Bun. Un alt aspect este cel legate de educație, și iarăși se referă cumva, trebuie să răspundem la întrebarea, ce înseamnă un avocat în zilele noastre? Pentru că nu mai este același lucru ca acum 20 de ani, astăzi nu mai este suficient să studiezi doar dreptul, pentru că tehnologia ne înconjoară, și rata redusă de adopție a tehnologiei în momentul de față frustrează atât avocații cât și clienții, și cum noua generație vine cu un pachet tehnologic destul de puternic, sistemul de educație observ că începe să cupleze la acest trend, și din acest punct de vedere Oxford, de exemplu, este prima universitate care oferă studii, un curriculum compus din studii de drept și studii de IT, și este foarte, foarte interesant, mi se pare fantastică ideea, și cred că este viitorul, ca un proaspăt avocat să aibă cunoștințe solidă de tot ce înseamnă blockchain sau inteligență artificială sau baza de programare, este foarte important, și pe viitor acest lucru va face din nou diferența, pentru că deja firmele mari au deschise poziții de IT, fie au avocați care au dublă specializare, drept și tehnologie, și în mod similar sunt foarte mulți avocați care fac tranziția către legal tech. Deci practic trendul este foarte clar din acest punct de vedere. Acestea sunt în mare trendurile pentru piața de servicii juridice. Pentru ce înseamnă trenduri pentru legal tech lucrurile stau un pic mai simplu să spunem. În primul rând, piața pentru soluții de practice management, așa cum se numesc ele, adică soluții de timp, facturare, nu știu, instanță și așa mai departe, este în momentul de față, mi se pare destul de saturată, atât la nivel național cât și la nivel internațional. Și aici vom vedea probabil mici modificări, probabil consolidări în această direcție. Accentul, așa cum îl simt eu în momentul de față, se pune pe digitalizare, se pune pe automatizare, inteligență artificială, și, foarte important, o îmbunătățire a relației cu clientul. Și haideți să le luăm pe fiecare în parte. În primul rând, digitalizarea. Este un subiect foarte larg, adică și această conferință se învârte în jurul digitalizării, și în mod clar a fost accelerată de pandemie, și voi atinge momentan un aspect care mie mi se pare, sau o bucățică care mie mi se pare extrem de importantă, o platformă de management a documentelor, pentru că astăzi, dacă nu ai documentele în cloud, și dacă nu ai o platformă care să le țină și care să te ajute să regăsești documentele respective, să le organizezi, ajungi să lucrezi extrem de greu și nu poți să lucrezi la 100%. Cu ce te ajută o astfel de platformă? În primul rând, poți să îți scanezi toate documentele, îți oferă indexare, îți oferă clasificare, de exemplu, ce este contract, ce este o întâmpinare, poate faci un contract de tip vânzare-cumpărare în limba engleză, și așa mai departe. Deci toate aceste clasificări te ajută pe tine ulterior să regăsești informația, și poți să transformi această bază de date într-o bază de cunoștințe, astfel încât, să spunem, peste un an poți să cauți ceva de genul, vreau să văd și eu un contract pe care l-am făcut în limba engleză, de vânzare-cumpărare dar pe o industrie specifică, de, nu știu să spunem, oil and gas, și atunci din cauză că tu ai toate aceste tag-uri deja marcate la nivel de document este extrem de simplu să regăsești această informație punctuală. În al doilea rând, poți să aplici o soluție de OCR, așa se numește, prin care se transformă un scan, care este de fapt o poză, se transformă într-un text căutabil, ceea ce înseamnă că dintr-un scan de contract fizic tu poți să copiezi, de exemplu, text, sau poți să cauți în textul respectiv, și sunt foarte multe platforme care îți oferă această facilitate. Apoi, ai opțiunea de a aplica securitate, și o securitate mult mai puternică, de exemplu, bazată pe roluri sau bazată pe nivel de senioritate, poți să ai o versionare la documente și să vezi exact ce conține fiecare versiune, pot să faci revert la o anumită versiune, ai log-uri de activitate și trasabilitate completă, ai fluxuri de lucru, notificări, și așa mai departe. Pot să dau, și voi da mai multe exemple în următoarea sesiune când vom discuta concret despre cum te poate ajuta un astfel de sistem. Deci practic pe partea de digitalizare, trendul din punctul meu de vedere ar trebui să fie cumva focusat pe transformarea dintr-un birou bazat pe hârtii, într-un birou bazat pe documente electronice și stocat undeva în cloud, accesibile de oriunde, și este foarte important, accesibile de o oriunde și pe orice fel de platformă, și de pe desktop, și de pe web, și de pe un telefon, de exemplu. Un alt trend foarte important pentru 2020, așa cum spune și domnul Măntoiu înainte, cel de inteligență artificială și automatizare. Aș vrea să mă concentrez un pic pe partea de automatizare pentru că mi se pare foarte interesantă și reachable ca să spun, within reach. Este o foarte mare diferență între a folosi o automatizare sau un sistem de inteligență artificială care presupune să construiești neuroni, să îi antrenezi și să obții un rezultat fără intervenție umană, more or less, pe când automatizarea este o chestie foarte practică, de exemplu, ai template-ul de documente și pre-completezi informațiile în acel document pe baza unor surse de date care pot să fie publice, de exemplu, de la Ministerul de Finanțe, sau pot să fie surse Interne, din ERP-ul tău sau din propriul tău sistem de practice management. Sau, vrei să generezi în masă sute de documente, vrei să faci sute de notificări, și aici e două posibilități, work hard sau work smart. Pe varianta work smart pot să folosești unelte și poți să folosești aplicații care știu să genereze astfel de documente automat, bazate pe un Excel sau bazate pe diverse alte surse externe. Iarăși, poți să folosești contracte, să le spunem, inteligente, de genul, în funcție de dacă ești o persoană, sau dacă partenerul tău este o persoană fizică sau o persoană juridică se schimbă clauzele, sau se schimbă structura contractului. Dacă, de exemplu, ai o plată lunară sau o plată globală, iarăși poți să ai clauze diferite, și genul acesta de tehnologie este deja disponibilă și face parte dintr-un fel de automatizare. Nu are legătură în mod neapărat cu inteligență artificială care este foarte costisitoare, să spunem, în acest moment și nu și-o permite toată lumea, dar această automatizare este disponibilă as is now. M-am entuziasmat un pic. Ce mai avem? Foarte important, s-au făcut în ultimul timp investiții majore în platformele de contract management. Așa cum am auzit spus și anterior, sunt câteva etape în managementul contractelor sau managementul documentelor, care pot fi organizate și urmărite prin astfel de platforme, și aici sunt, de exemplu, totul pleacă de la drafting, adică sunt soluții care te ajută să construiești documentul respectiv, fie din bucăți, fie să pleci de la template-uri, fie să completezi diverse clauze și așa mai departe. Odată ce ai finalizat documentul, el poate să treacă într-o fază de review prin care, de exemplu, fie îl trimiți către un responsabil, fie îl trimiți către șeful tău, fie îl trimiți către client și clientul îl aprobă sau nu îl aprobă, și iarăși există aplicații dedicate pe această zonă care îți permit un flux de documente și nu mai trebuie să trimiți documentul pe e-mail, și să faci un ping-pong între client și cabinetul tău. Există soluții de e-signing care te ajută să semnezi electronic documente. UiTag de exemplu are și el așa ceva. Există soluții de e-discovery care odată ce ai urcat un document scanat în această aplicație, știe să o citească, știe să o înțeleagă, și, de exemplu, știe să seteze un reminder că un anumit contract va expira peste șase luni sau că se termină o perioadă de garanție, sau că nu ți-ai respectat NDA-ul. Totul se face prin inteligență artificială aici, și există soluții de stocare, prin care toate documentele pe care le-ai generat, le stochezi, le arhivezi, le clasifici, folosind o soluție de document management cum am menționat mai sus. Deci se fac investiții majore în aceste platforme, tot tocmai pentru că ușor, ușor se pleacă de la noțiunea de a lucrat pe hârtie și se merge în lucru colaborativ, lucru on-line. Și ultimul, dar nu cel din urmă, ca să spun așa, asistenții virtuali. Deci aici este un trend clar, boții și firmele care fac chatbots sunt din ce în ce mai dese, și există și un studiu de la Gerber care spune, de exemplu, că până în 2023 aproximativ o treime din departamentele legal din marile corporații vor folosi boți pentru a le crește capacitatea operațională. De ce nu pentru a-i înlocui și pur și simplu pentru a putea face mai mult cu mai puține resurse. Ok, cam asta a fost. În concluzie eu unul sunt optimist în ceea ce privește Toate aceste schimbări determinate de către tehnologie, deci chiar sunt foarte optimist, și contrar zvonului popular prin care tehnologia și inteligența artificială va duce la dispariția a profesiei de avocat, eu sunt total împotrivă, eu chiar cred că toate aceste mișcări și toate aceste tehnologii care se dezvoltă doar ne vor face viața mai ușoară și similar cum mail-ul a ușurat comunicarea și cum calculatorul ne-a ușurat redactarea unui document, gândiți- vă înainte că trebuia să îl bați la o mașină de scris, nu puteai să corectezi, deci calculatorul a însemnat un pas tehnologic fantastic pentru această profesie, la fel toată această tehnologie, tot ce există acum, este pentru avocați un lucru foarte benefic pentru că veți putea oferi aceleași servicii juridice dar într-un timp mult redus și cu o calitate crescută. Asta este părerea mea.

Cristian Pavel: Mulțumim, domnule Barcun, foarte mult. Cred că a fost o abordare electrizantă, ca să zic așa, spectaculoasă și foarte aplicată asupra a ceea ce trăim, asupra a ceea ce ne așteaptă și asupra lucrurilor care se petrec în laboratoarele fiecărui jucător din această piață. Sunt multe lucruri importante și bine subliniate, bine articulate, în ceea ce ați spus. O să fac o trecere lină, așa, către una dintre tendințele amintite, e vorba de automatizare, da, și o să îl invit pe domnul Iulian Băbeanu să ne spună mai mult din perspectiva dânsului și a celor de la Wolters Kluwer, despre legal tech automation. Domnule Băbeanu, vă rugăm.


Transcrierile oferite de The Department sunt realizate de către lingviști profesioniști, cu experiență în transcrieri audio din domenii diverse. The Department, cu experiență din anul 2008, oferă varii servicii lingvistice. Mai multe informații aici: www.thedepartment.ro.

[Transcript integral] DigitALLizare – „Piața globală și locală de aplicații dedicate domeniului juridic – prezent și perspective” was last modified: august 14th, 2020 by Universul Juridic

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor: