739 views
Actul normativ |
Sumar |
Ordinul ministrului apărării naționale (OMAPN) nr. M.13/2013 pentru aprobarea P.M.-1, Regulamentul structurilor de poliţie militară, aprobat prin Ordinul M.207/2020
(M. Of. nr. 1281 din 23 decembrie 2020) |
Se aprobă P.M.-1, Regulamentul structurilor de poliţie militară, aprobat prin Ordinul M.207/2020.
|
În M. Of. nr. 1281 din 23 decembrie 2020 s-a publicat OMAPN nr. M.13/2013 pentru aprobarea P.M.-1, Regulamentul structurilor de poliţie militară, aprobat prin Ordinul M.207/2020.
Prin respectivul ordin se aprobă P.M.-1, Regulamentul structurilor de poliţie militară, aprobat prin Ordinul M.207/2020.
Vă prezentăm, în continuare, cele mai importante dispoziții ale P.M.-1, Regulamentul structurilor de poliţie militară, aprobat prin Ordinul M.207/2020.
Structură
– Cap. I („Dispoziţii generale”);
– Cap. II („Misiunile structurilor de poliţie militară”);
– Secț. 1 („Misiunile structurilor de poliţie militară pe timp de pace”);
– Secț. 2 („Misiunile structurilor de poliţie militară pe timpul situaţiilor de urgenţă, stării de mobilizare sau al stării de război”);
– Secț. 3 („Misiunile structurilor de poliţie militară pe timpul participării la operaţii multinaţionale”);
– Cap. III („Conducerea şi întrebuinţarea structurilor de poliţie”);
– Secț. 1 („Planificarea misiunilor de poliţie militară”);
– Secț. 2 („Comanda şi controlul structurilor de poliţie militară”);
– Secț. 3 („Întrebuinţarea forţelor şi mijloacelor de poliţie militară”);
– Secț. 4 („Responsabilităţile poliţiei militare în domeniul asigurării protecţiei forţei”);
– Secț. 5 („Cooperarea structurilor de poliţie militară cu celelalte unităţi/subunităţi/structuri militare care pot participa la desfăşurarea acţiunilor militare”);
– Cap. IV („Instrucţia structurilor de poliţie militară”);
– Cap. V („Instrucţia structurilor de poliţie militară”);
– Anexa nr. 1 („DELEGAŢII utilizate de militarii din structurile de poliţie militară – Model -”);
– Anexa nr. 2 („SEMNE DISTINCTIVE ale poliţiei militare”);
– Anexa nr. 3 („PROCEDURĂ pentru cercetarea împrejurărilor producerii accidentelor de circulaţie săvârşite de personalul armatei”);
– Anexa nr. 4 („AGENDA militarului din structura de poliţie militară”);
– Anexa nr. 5 („FORMA ŞI CONŢINUTUL documentelor de conducere şi rapoartelor de informare”).
Prezentare generală
Potrivit art. 1 alin. (1), Regulamentul structurilor de poliţie militară reprezintă un ansamblu de reguli care definesc rolul, locul, structura, responsabilităţile, competenţele, misiunile şi modul de planificare a operaţiilor pentru structurile de poliţie militară, necesare acestora în vederea îndeplinirii misiunilor specifice. Acest regulament se aplică pe timp de pace, situaţii de urgenţă, stare de mobilizare sau stare de război.
În vederea îndeplinirii misiunilor, militarii din structurile de poliţie militară se deplasează cu autovehicule militare din dotare, inscripţionate şi echipate conform modelului prezentat în anexa nr. 2, folosesc în trafic dispozitive de semnalizare acustică şi optică, precum şi semnalele stabilite prin legislaţia în vigoare, care sunt obligatorii pentru toţi conducătorii de autovehicule aflate în trafic. De asemenea, pe timpul misiunii de control al traficului auto, militarii din structurile de poliţie militară sunt autorizaţi să verifice documentele conducătorilor auto şi ale autovehiculelor militare, documentele de însoţire a încărcăturii transportate, starea de întreţinere şi funcţionare a mijloacelor auto, iar când situaţia impune, să utilizeze mijloacele din dotare pentru stabilirea vitezei de deplasare a autovehiculului militar, concentraţiei de alcool în aerul respirat al conducătorilor auto şi şefilor de autovehicule, deţinerea sau consumul de substanţe psihotrope sau medicamente cu efecte similare acestora.
Conform art. 12, structurile de poliţie militară asigură sprijinul activităţilor militare prin îndeplinirea următoarelor misiuni de bază:
– sprijinul manevrei şi mobilităţii;
– asigurarea securităţii;
– stabilirea şi menţinerea ordinii şi disciplinei militare.
Astfel, în vederea îndeplinirii misiunii, comandantul/şeful structurii de poliţie militară decide desfăşurarea acţiunilor, pe baza ordinului de acţiune al eşalonului superior, forţelor şi mijloacelor la dispoziţie, caracteristicilor şi modalităţilor specifice de acţiune.
După cum dispune art. 21, pe timpul gestionării situaţiilor de urgenţă şi stării de mobilizare, structurile de poliţie militară execută misiunile prevăzute la pace şi, suplimentar, în funcţie de situaţia creată, în acord cu prevederile legislaţiei în vigoare şi ordinele primite, desfăşoară următoarele misiuni:
– limitează sau interzic accesul vehiculelor sau persoanelor în anumite zone ori între anumite ore şi eliberează, în cazuri justificate, permise de liberă trecere;
– participă la evacuarea persoanelor a căror prezenţă nu se justifică în zona de responsabilitate supusă regimului stării de mobilizare;
– participă la îndrumarea persoanelor evacuate sau refugiate pe direcţiile şi către zonele stabilite pentru grupare/regrupare şi ţine evidenţa acestora;
– participă, după caz, la asigurarea pazei sediilor autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, a staţiilor de alimentare cu apă, energie, gaze, staţiilor de radio şi televiziune, precum şi a unor operatori economici sau obiective de importanţă naţională;
– asigură paza obiectivelor militare, participă la realizarea protecţiei antiteroriste şi participă cu forţe la sprijinul acţiunilor contrateroriste desfăşurate la obiectivele militare de structurile specializate ale autorităţilor şi instituţiilor publice din competenţa Sistemului naţional de prevenire şi combatere a terorismului;
– supraveghează, la ordin, zonele cu grad de risc ridicat.
Conform prevederilor incluse în anexa nr. 3, la ordin sau datorită împrejurărilor, la cercetarea accidentelor de circulaţie în care sunt implicate autovehicule militare sau personal din Ministerul Apărării Naţionale pot participa şi militari din structurile de poliţie militară. Așadar, în aceste situaţii, militarii din structurile de poliţie militară au următoarele obligaţii:
– să ofere primul ajutor persoanelor accidentate, să cheme imediat ambulanţa şi, eventual, echipele de descarcerare;
– să noteze ora la care a fost anunţată ambulanţa, ora sosirii şi cea a plecării, numărul de înmatriculare al acesteia, numele şi adresa spitalului la care vor fi sau au fost transportaţi răniţii, numele şi prenumele medicului care a participat la acţiune;
– să nu cauzeze alte vătămări, asigurându-se că implicarea lor în rezolvarea situaţiei este cea corespunzătoare;
– să poarte întotdeauna echipament corespunzător, vizibil de la distanţă;
– să întocmească un plan/schiţă al/a accidentului, inclusiv cu poziţia finală a autovehiculelor şi persoanelor accidentate;
– să nu permită mişcarea autovehiculelor implicate în accidente soldate cu victime decât pentru acordarea primului ajutor persoanelor imobilizate şi numai după ce poziţia iniţială a fost marcată cu cretă.
În acest context, în vederea executării cercetării şi întocmirea planului sau schiţei accidentului, militarii din structurile de poliţie militară/echipa de poliţie militară notează următoarele aspecte:
– data, locul, ora şi ce fel de accident a fost produs;
– datele personale ale victimelor;
– numele şi adresele martorilor, poziţia lor faţă de locul accidentului;
– ora la care a/au sosit echipajul/echipajele poliţiei rutiere;
– tipul, anul de fabricaţie şi numărul de înmatriculare al autovehiculelor implicate;
– detalii despre încărcătură şi pasageri;
– numele şi prenumele şoferilor, unităţile militare din care fac parte, tipul permisului de conducere, seria, numărul şi cine l-a eliberat;
– date despre foile de parcurs şi certificatele de înmatriculare ale autovehiculelor;
– avariile produse în urma accidentului şi eventualele avarii existente anterior producerii acestuia;
– datele privind existenţa asigurărilor autovehiculelor;
– dacă s-a executat reconstituirea şi constatările rezultate în urma acesteia.