504 views
Actul publicat în Monitorul Oficial |
Sumar |
Hotărârea Secţiei pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) nr. 960/2021 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea şi desfăşurarea concursului de promovare în funcţia de judecător la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (ÎCCJ)
(M. Of. nr. 717 din 21 iulie 2021)
|
Se aprobă Regulamentul privind organizarea şi desfăşurarea concursului de promovare în funcţia de judecător la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
|
În M. Of. nr. 717 din 21 iulie 2021 s-a publicat Hotărârea Secţiei pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) nr. 960/2021 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea şi desfăşurarea concursului de promovare în funcţia de judecător la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (ÎCCJ).
Redăm, în cele ce urmează, cele mai importante dispoziții regăsite în respectivul act normativ.
Structura
CAPITOLUL I: Dispoziţii generale
CAPITOLUL II: Condiţii pentru înscrierea la concurs
CAPITOLUL III: Organizarea şi desfăşurarea concursului
SECŢIUNEA 1: Comisiile de concurs
SECŢIUNEA 2: Desfăşurarea concursului
CAPITOLUL IV: Dispoziţii finale
Art. 5
„(1) Pot participa la concursul de promovare în funcţia de judecător la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie judecătorii care au îndeplinit efectiv cel puţin 3 ani funcţia de judecător la curtea de apel, au obţinut calificativul „foarte bine” la ultimele 3 evaluări, nu au fost sancţionaţi disciplinar în ultimii 3 ani şi au o vechime de cel puţin 18 ani în funcţiile prevăzute la art. 44 alin. (1) din Legea nr. 303/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) La calcularea condiţiei minime de vechime pentru a participa la concursul de promovare nu se ia în considerare perioada în care judecătorul a avut calitatea de auditor de justiţie.
(3) Condiţiile de vechime prevăzute de alin. (1) trebuie să fie îndeplinite la data expirării perioadei de depunere a cererilor de înscriere.”
Art. 7
„(1) Comisia de organizare a concursului este condusă de un preşedinte, care este secretarul general al Consiliului Superior al Magistraturii. În cazul imposibilităţii îndeplinirii funcţiei de către acesta, comisia este condusă de directorul Direcţiei resurse umane şi organizare.
(2) Membrii comisiei de organizare se desemnează de către preşedintele acesteia dintre personalul de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii şi al Institutului Naţional al Magistraturii, cu funcţii de conducere şi execuţie, funcţionarii publici şi personalul contractual din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii şi al Institutului Naţional al Magistraturii.
(3) Nu pot fi numite în comisia de organizare persoanele care au soţul sau soţia, rude ori afini până la gradul al patrulea inclusiv în rândul candidaţilor. Toţi membrii comisiei completează declaraţii în acest sens. Dacă incompatibilitatea se iveşte ulterior desemnării membrilor comisiei, persoana în cauză are obligaţia să se retragă şi să comunice de îndată această situaţie preşedintelui comisiei în vederea înlocuirii sale.”
Art. 13
„(1) Centralizarea cererilor de înscriere la concurs ale judecătorilor şi verificarea îndeplinirii condiţiilor legale de participare la concurs se realizează de comisia de organizare a concursului.
(2) Comisia de organizare a concursului întocmeşte lista candidaţilor care îndeplinesc condiţiile legale de participare la concurs şi o publică pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii şi Institutului Naţional al Magistraturii.
(3) Candidaţii respinşi în urma verificării pot formula contestaţii în termen de 48 de ore de la publicarea listei prevăzute la alin. (2). Contestaţiile se depun la Consiliul Superior al Magistraturii.
(4) Contestaţiile se soluţionează de Secţia pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii.
(5) În termenul prevăzut de calendarul concursului, comisia de organizare întocmeşte lista finală a candidaţilor care îndeplinesc condiţiile de participare la concurs şi o publică în condiţiile alin. (2).
(6) Cererile de înscriere la concurs ale candidaţilor care îndeplinesc condiţiile de participare la concurs se publică pe paginile de internet ale Consiliului Superior al Magistraturii şi Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, însoţite de un anunţ prin care se aduce la cunoştinţa publică posibilitatea oricărei persoane de a transmite comisiilor de concurs hotărâri judecătoreşti pronunţate şi redactate de candidaţi, precum şi termenul în care acestea pot fi transmise.”
Art. 14
„Concursul de promovare în funcţia de judecător la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie constă în:
a) o probă având ca obiect evaluarea actelor întocmite de candidaţi sau care privesc activitatea acestora;
b) un interviu susţinut în faţa de Secţiei pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii.”
Art. 15
„(1) În cadrul probei prevăzute la art. 14 lit. a) sunt evaluate hotărâri judecătoreşti pronunţate şi redactate de candidaţi în perioada în care au îndeplinit funcţia de judecător la curtea de apel.
(2) În cadrul probei prevăzute la alin. (1) pot fi analizate şi hotărârile prevăzute la art. 6 alin. (6) şi la art. 13 alin. (6).
(3) Hotărârile judecătoreşti prevăzute la alin. (1) trebuie să fie reprezentative pentru activitatea profesională a candidatului, să aibă obiecte diferite şi să fie întocmite în faze procesuale diferite, în măsura în care este posibil.
(4) Printre actele prevăzute la alin. (1) se pot regăsi şi hotărâri judecătoreşti desfiinţate sau casate.
(5) La actele prevăzute la alin. (4) se ataşează hotărârile judecătoreşti prin care s-a dispus asupra soluţiei candidatului.
(6) De îndată după afişarea listei finale a candidaţilor care îndeplinesc condiţiile de participare la concurs, comisia de organizare solicită curţilor de apel transmiterea documentelor necesare pentru verificarea respectării termenelor de soluţionare a lucrărilor, cu privire la întreaga perioadă supusă evaluării.
(7) În vederea verificării respectării termenelor rezonabile de soluţionare a cauzelor şi de redactare a hotărârilor, se solicită curţii de apel la care îşi desfăşoară activitatea candidatul date statistice sau orice documente necesare privind:
a) activitatea candidatului, precum: numărul de şedinţe de judecată, numărul de cauze la care a participat la judecată, numărul de cauze soluţionate, numărul de hotărâri motivate, numărul de hotărâri nemotivate în termen, numărul mediu de zile cu care a fost depăşit acest termen, perioada medie de soluţionare a cauzelor de către candidat, alte activităţi desfăşurate în exercitarea atribuţiilor de serviciu;
b) activitatea instanţei la secţia la care a funcţionat judecătorul, precum: încărcătura medie de cauze pe judecător, numărul mediu de participări în şedinţe de judecată, timpul mediu de soluţionare pe tipuri de cauze, numărul mediu de hotărâri redactate de judecători, numărul mediu de hotărâri neredactate în termen.
(8) Primind solicitarea comisiei de organizare prevăzută la alin. (6), preşedintele curţii de apel ia măsurile necesare pentru strângerea informaţiilor prevăzute la alin. (7) şi pentru transmiterea acestora în termenul indicat.
(9) În cazul candidaţilor care şi-au desfăşurat activitatea la mai multe curţi de apel, datele statistice şi documentele prevăzute la alin. (7) sunt solicitate de la fiecare dintre instanţele respective, dispoziţiile alin. (8) fiind aplicabile în mod corespunzător.
(10) Datele statistice şi documentele prevăzute la alin. (7) sunt anonimizate de comisia de organizare, dispoziţiile art. 16 alin. (2) aplicându-se în mod corespunzător.”
Art. 22
„(1) Candidaţii admişi după prima probă de concurs sunt programaţi pentru proba interviului. Anunţul privind programarea interviului şi ordinea susţinerii lui de către candidaţi, stabilită în funcţie de secţiile pentru care se organizează concursul, se publică cu cel puţin 24 de ore înainte de data şedinţei Secţiei pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii în care are loc interviul.
(2) Desemnarea psihologului care participă la interviu cu rol consultativ se face de către Secţia pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii cu cel puţin 5 zile înainte de data stabilită pentru interviu, din rândul specialiştilor din cadrul Consiliului, al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, al curţilor de apel, precum şi dintre psihologii acreditaţi, propuşi de Colegiul Psihologilor din România. Dispoziţiile art. 10 alin. (4) se aplică în mod corespunzător.
(3) În cadrul probei interviului, Secţia pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii evaluează aspecte referitoare la integritatea şi conduita candidaţilor, având în vedere şi rapoartele de evaluare întocmite în procedurile similare anterioare.
(4) Psihologul desemnat de Secţia pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii poate adresa întrebări candidaţilor, în scopul evaluării motivaţiei şi competenţelor umane şi sociale ale acestora.
(5) Evaluarea candidaţilor se face pe baza raportului întocmit de Inspecţia Judiciară, precum şi a răspunsurilor primite de la candidat la întrebările puse acestuia pe baza acestui raport, a datelor existente la dosarul profesional, a documentelor depuse de candidat, a modului în care candidatul se raportează la valori precum independenţa justiţiei şi imparţialitatea judecătorilor, a motivaţiei candidatului şi a competenţelor umane şi sociale ale acestuia, precum şi a aspectelor ridicate în cadrul discuţiilor.
(6) Raportul întocmit de Inspecţia Judiciară se trimite comisiei de organizare a concursului cu cel puţin 10 zile înainte de data stabilită pentru proba interviului.
(7) Anterior probei interviului, comisia de organizare a concursului comunică raportul prevăzut la alin. (6) candidatului, împreună cu traseul profesional întocmit de direcţia de specialitate din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii.”
Art. 25
„(1) Punctajul final obţinut la concurs reprezintă suma punctajelor obţinute la cele două probe prevăzute la art. 14.
(2) Pentru a fi declarat admis la concurs, candidatul trebuie să obţină minimum 70 de puncte, echivalentul notei 7.”
Art. 27
„(1) Rezultatele finale se prezintă Secţiei pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii, în vederea validării.
(2) Secţia pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii poate invalida, în tot sau în parte, concursul de promovare în cazurile în care constată că nu au fost respectate condiţiile prevăzute de lege ori de regulament cu privire la organizarea concursului sau că există dovada unei fraude.
(3) În termen de cel mult 15 zile de la comunicarea rezultatelor concursului de promovare în funcţia de judecător la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, Secţia pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii dispune, prin hotărâre, promovarea candidaţilor declaraţi admişi.
(4) Promovarea candidaţilor declaraţi admişi la concurs se face în ordinea punctajelor finale obţinute, în limita numărului de posturi scoase la concurs pentru fiecare secţie a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.
(5) Promovarea se face numai la secţia pentru care candidatul a susţinut concursul.”