Regulamentul de organizare şi funcţionare a Ministerului Justiţiei (OMJ nr. 1.973/C/2022)

 

Actul publicat în Monitorul Oficial

Preambul Sumar
 

Ordinul ministrului justiției (OMJ) nr. 1.973/C/2022 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Ministerului Justiţiei

 

(M. Of. nr. 496 din 19 mai 2022)

În temeiul:

  art. 13 şi ale art. 23 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 652/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Justiţiei.

Se aprobă Regulamentul de organizare şi funcţionare a Ministerului Justiţiei, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

 

 

În M. Of. nr. 496 din 19 mai 2022 s-a publicat Ordinul ministrului justiției (OMJ) nr. 1.973/C/2022 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Ministerului Justiţiei.

Prezentăm, în cele ce urmează, cele mai importante dispoziții din respectivul Regulament.

 

Structura

TITLUL I: Dispoziţii generale

TITLUL II: Conducerea ministerului

CAPITOLUL I: Ministrul justiţiei

CAPITOLUL II: Secretarii de stat, secretarul general şi secretarul general adjunct

Conferința națională „Prevenirea și combaterea spălării banilor”. Impactul noii legi asupra profesiilor liberale

CAPITOLUL III: Colegiul ministerului

TITLUL III: Corpul de consilieri al ministrului, consilierii onorifici, cabinetele demnitarilor şi Consiliul consultativ ştiinţific

CAPITOLUL I: Corpul de consilieri al ministrului

CAPITOLUL II: Cabinetele demnitarilor

CAPITOLUL III: Consiliul consultativ ştiinţific

TITLUL IV: Structuri permanente de lucru la nivelul ministerului

CAPITOLUL 0:

CAPITOLUL I: Comitetul de securitate şi sănătate în muncă

CAPITOLUL II: Sistemul de management al calităţii şi Sistemul de control intern managerial

CAPITOLUL III: Comitetul ministerial pentru situaţii de urgenţă şi Centrul operativ pentru situaţii de urgenţă cu activitate temporară

CAPITOLUL IV: Alte structuri permanente de lucru

SECŢIUNEA 1: Comisiile de disciplină

SECŢIUNEA 2: Comisia pentru atribuirea locuinţelor de serviciu

SECŢIUNEA 3: Secretariatul Comisiei de actualizare a nomenclatoarelor aferente aplicaţiei ECRIS şi celorlalte aplicaţii IT cu specific judiciar

SECŢIUNEA 4: Unitatea de incluziune socială

SECŢIUNEA 5: Consiliul tehnico-economic

SECŢIUNEA 6: Structura de informare publică

SECŢIUNEA 7: Comisia pentru analizarea sesizărilor formulate în materia răspunderii disciplinare a procurorilor

CAPITOLUL V: Responsabilul pentru implementarea prevederilor legale privind declaraţiile de avere şi de interese

CAPITOLUL VI: Persoana desemnată cu atribuţii în domeniul egalităţii de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi şi persoana responsabilă cu protecţia datelor cu caracter personal

TITLUL V: Personalul cu funcţii de conducere din minister

CAPITOLUL I: Directorii şi ceilalţi conducători ai compartimentelor din structura organizatorică a ministerului

CAPITOLUL II: Alte funcţii de conducere sau cu atribuţii de conducere

SECŢIUNEA 1: Şefii de serviciu din cadrul direcţiilor din minister

SECŢIUNEA 2: Şefii de birou din cadrul direcţiilor din minister

SECŢIUNEA 3: Managerul de contract

SECŢIUNEA 4: Managerul/Coordonatorul de proiect şi echipa de implementare/management de proiect

TITLUL VI: Categoriile de personal din cadrul ministerului

TITLUL VII: Norme privind conduita personalului

TITLUL VIII: Compartimentele din cadrul ministerului

CAPITOLUL I: Dispoziţii comune

CAPITOLUL II: Direcţia Corpul de control al ministrului

CAPITOLUL III: Compartimentul pentru comunicare

CAPITOLUL IV: Serviciul de audit public intern

CAPITOLUL V: Serviciul informaţii clasificate

CAPITOLUL VI: Compartimentul publicitate mobiliară

CAPITOLUL VII: Pilonul I – Calitatea legislaţiei şi afaceri judiciare

SECŢIUNEA 1: Direcţia elaborare acte normative

SECŢIUNEA 2: Direcţia avizare acte normative

SECŢIUNEA 3: Direcţia contencios

CAPITOLUL VIII: Pilonul II – Sistemul judiciar, politici publice şi relaţia cu Ministerul Public

SECŢIUNEA 1: Unitatea de management public

SECŢIUNEA 2: Direcţia de prevenire a criminalităţii

SECŢIUNEA 3: Serviciul profesii juridice conexe

CAPITOLUL IX: Pilonul III – Afaceri internaţionale şi programe

SECŢIUNEA 1: Direcţia drept internaţional şi cooperare judiciară

SECŢIUNEA 2: Direcţia afaceri europene şi drepturile omului

SECŢIUNEA 3: Direcţia de implementare a proiectelor finanţate din împrumuturi externe

SECŢIUNEA 4: Direcţia programe europene

CAPITOLUL X: Pilonul IV – Resurse şi sprijin logistic

SECŢIUNEA 1: Direcţia resurse umane

SECŢIUNEA 2: Direcţia economică

SECŢIUNEA 3: Direcţia tehnologia informaţiei

SECŢIUNEA 4: Serviciul relaţii cu publicul

TITLUL IX: Direcţia Naţională de Probaţiune

TITLUL X: Colaborarea dintre compartimentele din minister

TITLUL XI: Înregistrarea şi circuitul lucrărilor

TITLUL XII: Dispoziţii finale

 

Dispoziții relevante

Art. 3:

(1) Conducerea ministerului se exercită de ministrul justiţiei.

(2) Ministrul justiţiei îndeplineşte, în domeniile de competenţă ale ministerului, atribuţiile generale prevăzute de lege, în special la art. 56 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi atribuţiile specifice prevăzute în Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în Legea nr. 304/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în Legea nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea şi al personalului care funcţionează în cadrul Institutului Naţional de Expertize Criminalistice, cu modificările şi completările ulterioare, şi în Legea nr. 145/2019 privind statutul poliţiştilor de penitenciare, cu modificările şi completările ulterioare.

 

Art. 6:

(1) Ministrul justiţiei este ajutat în activitatea de conducere şi reprezentare a ministerului de 5 secretari de stat, de secretarul general şi de un secretar general adjunct.

(2) Secretarii de stat sunt numiţi prin decizie a prim-ministrului şi desfăşoară activităţile stabilite prin ordin sau instrucţiune de către ministrul justiţiei, realizând operaţiunile care decurg implicit din acestea.

 

Art. 12:

(1) Principalele atribuţii şi responsabilităţi ale secretarului general sunt următoarele:

a) coordonează buna funcţionare a compartimentelor şi activităţilor cu caracter funcţional din cadrul ministerului şi asigură legătura operativă dintre ministrul justiţiei şi conducătorii tuturor compartimentelor din minister şi unităţile subordonate, precum şi legătura cu celelalte autorităţi şi organe ale administraţiei publice;

b) primeşte şi transmite spre avizare ministerelor proiectele de acte normative iniţiate de minister şi asigură avizarea proiectelor actelor normative primite de la alţi iniţiatori;

c) urmăreşte şi gestionează procedurile de avizare, aprobare şi publicare, după caz, ale actelor normative aprobate de Guvern, care au fost iniţiate de minister;

d) îndeplineşte, în condiţiile prevăzute de art. 20 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, sau, după caz, de art. 61 alin. (2) lit. c1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, calitatea de ordonator principal de credite;

e) monitorizează elaborarea raportărilor periodice prevăzute de reglementările în vigoare în sarcina ministerului şi dispune măsuri pentru realizarea lor conform normelor specifice;

f) monitorizează implementarea politicilor de personal şi respectarea principiilor privind managementul resurselor umane în cadrul instituţiei;

g) informează ministrul justiţiei asupra modului de îndeplinire a sarcinilor transmise de Secretariatul General al Guvernului;

h) organizează evidenţa şi constituirea structurilor din minister şi a celor care se constituie de alte autorităţi publice centrale cu participarea ministrului justiţiei;

i) reprezintă ministerul, pe baza împuternicirii date de ministrul justiţiei, în relaţiile cu alte autorităţi şi instituţii publice şi cu persoanele fizice şi juridice;

j) coordonează Programul naţional de consolidare a infrastructurii instanţelor de judecată aflate în municipiile reşedinţă de judeţ şi Programul „Cartierul pentru justiţie” – complex urbanistic destinat sediilor unor instituţii aparţinând sistemului judiciar.

(2) Secretarul general îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin acte normative sau, după caz, prin ordin al ministrului justiţiei.

(3) Secretarul general adjunct îndeplineşte atribuţiile stabilite, prin ordin, de ministrul justiţiei.

 

Art. 23:

Comitetul de securitate şi sănătate în muncă îndeplineşte următoarele atribuţii:

a) analizează şi face propuneri privind politica de securitate şi sănătate în muncă şi planul de prevenire şi protecţie;

b) urmăreşte realizarea planului de prevenire şi protecţie, inclusiv alocarea mijloacelor necesare realizării prevederilor lui şi eficienţa acestora din punctul de vedere al îmbunătăţirii condiţiilor de muncă;

c) analizează introducerea de noi tehnologii şi alegerea echipamentelor, luând în considerare consecinţele asupra securităţii şi sănătăţii lucrătorilor şi face propuneri în situaţia constatării anumitor deficienţe;

d) analizează modul de îndeplinire a atribuţiilor care revin serviciului extern de prevenire şi protecţie, precum şi menţinerea sau, dacă este cazul, înlocuirea acestuia;

e) propune măsuri de amenajare a locurilor de muncă, ţinând seama de prezenţa grupurilor sensibile la riscuri specifice;

f) analizează cererile formulate de angajaţi privind condiţiile de muncă şi modul în care îşi îndeplinesc atribuţiile persoanele desemnate şi/sau serviciul extern;

g) urmăreşte modul în care se aplică şi se respectă reglementările legale privind securitatea şi sănătatea în muncă, măsurile dispuse de inspectorul de muncă şi inspectorii sanitari;

h) analizează propunerile angajaţilor privind prevenirea accidentelor de muncă şi a îmbolnăvirilor profesionale, precum şi pentru îmbunătăţirea condiţiilor de muncă şi propune introducerea acestora în planul de prevenire şi protecţie;

i) analizează cauzele producerii accidentelor de muncă, a îmbolnăvirilor profesionale şi a evenimentelor produse şi poate propune măsuri tehnice în completarea măsurilor dispuse în urma cercetării;

j) efectuează verificări proprii privind aplicarea instrucţiunilor proprii şi a celor de lucru şi întocmeşte un raport scris privind constatările făcute;

k) dezbate raportul scris, prezentat Comitetului de securitate şi sănătate în muncă de către conducătorul unităţii cel puţin o dată pe an, cu privire la situaţia securităţii şi sănătăţii în muncă, la acţiunile care au fost întreprinse şi la eficienţa acestora în anul încheiat, precum şi propunerile pentru planul de prevenire şi protecţie ce se va realiza în anul următor.

 

Art. 45:

(1) Sesizările formulate în materia răspunderii disciplinare a procurorilor trebuie să cuprindă următoarele menţiuni:

a) numele, prenumele şi domiciliul persoanei care formulează sesizarea;

b) numele, prenumele, funcţia deţinută şi instituţia în care îşi desfăşoară activitatea persoana împotriva căreia este formulată sesizarea;

c) descrierea faptei ce constituie abatere disciplinară;

d) indicarea, cel puţin cu aproximaţie, a datei la care fapta a fost săvârşită;

e) arătarea dovezilor pe care se sprijină sesizarea;

f) semnătura persoanei care formulează sesizarea.

(2) Sesizarea se formulează în scris şi va fi însoţită, în măsura în care este posibil, de înscrisurile care o susţin.

(3) Dacă sesizarea nu conţine elementele prevăzute la alin. (1) sau, după caz, din conţinutul acesteia nu rezultă indicii privind săvârşirea unei abateri disciplinare, lucrarea se clasează, Comisia urmând a informa, după caz, persoana care a formulat sesizarea în termen de 30 de zile de la înregistrare.

(4) În situaţia în care din sesizare rezultă că, pentru faptele la care aceasta se referă, s-a împlinit termenul de prescripţie a aplicării unei sancţiuni disciplinare, sesizarea va fi clasată, Comisia urmând a informa persoana care a formulat sesizarea în termen de 30 de zile de la înregistrare.

(5) Dacă în cuprinsul sesizării nu sunt relevate aspecte din domeniul răspunderii disciplinare a procurorilor, aceasta va fi soluţionată ca o petiţie în cadrul Serviciului relaţii cu publicul, în baza atribuţiilor acestui compartiment.

 

Art. 60:

Şefii de serviciu îndeplinesc următoarele atribuţii:

a) repartizează lucrările şi îndrumă personalul din subordine în soluţionarea acestora;

b) avizează toate documentele elaborate în cadrul serviciului;

c) participă, verifică şi răspund de realizarea în cele mai bune condiţii şi la termenele stabilite a lucrărilor repartizate serviciului;

d) realizează efectiv o parte din lucrările repartizate serviciului, precum şi pe cele de o complexitate şi importanţă deosebită;

e) prezintă şi susţin, după caz, directorilor lucrările elaborate la nivelul serviciului;

f) evaluează, în condiţiile legii, în mod obiectiv, activitatea profesională a personalului din cadrul serviciului, pe baza criteriilor de performanţă stabilite pentru îndeplinirea obiectivelor specifice domeniului de activitate pe care îl coordonează, după caz;

g) duc la îndeplinire sarcinile încredinţate de conducerea ministerului sau a direcţiei şi răspund pentru modul de îndeplinire a acestora, în domeniul de competenţă.

 

Art. 81:

În minister sunt încadrate următoarele categorii de personal:

a) demnitari;

b) personal de specialitate juridică asimilat, potrivit legii, judecătorilor şi procurorilor;

c) funcţionari publici;

d) manageri publici;

e) poliţişti de penitenciare;

f) consilieri pentru afaceri europene;

g) personal contractual.

 

Art. 108:

Compartimentele de specialitate juridică din structura organizatorică a ministerului sunt următoarele:

a) Direcţia Corpul de control al ministrului;

b) Compartimentul publicitate mobiliară;

c) Direcţia elaborare acte normative;

d) Direcţia avizare acte normative;

e) Direcţia contencios;

f) Direcţia de prevenire a criminalităţii;

g) Serviciul profesii juridice conexe;

h) Direcţia drept internaţional şi cooperare judiciară;

i) Direcţia afaceri europene şi drepturile omului;

j) Direcţia programe europene;

k) Direcţia resurse umane;

l) Serviciul relaţii cu publicul.