Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului Superior al Magistraturii – modificări (Hotărârea CSM nr. 155/2020)

Actul modificat

Actul modificator Sumar
Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului Superior al Magistraturii, aprobat prin Hotărârea Plenului Consiliului Superior al Magistraturii nr. 1.073/2018

(M. Of. nr. 1044 din 10 decembrie 2018; cu modif. ult.)

 

 

Hotărârea Plenului Consiliului Superior al Magistraturii nr. 155/2020 pentru modificarea şi completarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Consiliului Superior al Magistraturii, aprobat prin Hotărârea Plenului Consiliului Superior al Magistraturii nr. 1.073/2018

(M. Of. nr. 697 din 4 august 2020)

modificăart. 16 alin. (1) pct. 1, art. 40 alin. (2), art. 40 alin. (3), art. 66 alin. (3);

introduceart. 26^1, art. 40 alin. (2^1)-(2^2), art. 40 alin. (9)-(10).

 

În M. Of. nr. 697 din 4 august 2020 s-a publicat Hotărârea CSM nr. 155/2020 pentru modificarea şi completarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Consiliului Superior al Magistraturii, aprobat prin Hotărârea CSM nr. 1.073/2018.

Respectivul ordin aduce unele modificări, dar și completări Regulamentului de organizare şi funcţionare a Consiliului Superior al Magistraturii, aprobat prin Hotărârea CSM nr. 1.073/2018.

Vă prezentăm, în continuare, modificările, dar și completările aduse Regulamentului de organizare şi funcţionare a Consiliului Superior al Magistraturii.

 

Art. 16 alin. (1) pct. 1 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului Superior al Magistraturii (modificat prin Hotărârea CSM nr. 155/2020)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, la art. 16 alin. (1), pct. 1 prevedea:

„(1) Plenul are următoarele atribuții:

1. apără independența autorității judecătorești în ansamblul său, în condițiile art. 30 din Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, republicată, cu modificările și completările ulterioare. Dispozițiile art. 40 alin. (3)-(5) și (7) se aplică în mod corespunzător;”.

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, la art. 16 alin. (1), pct. 1 se modifică și va avea următorul conținut:

„(1) Plenul are următoarele atribuții:

1. apără independenţa autorităţii judecătoreşti în ansamblul său, în condiţiile art. 30 din Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Cererile având ca obiect apărarea independenţei autorităţii judecătoreşti în ansamblul său pot fi formulate de orice persoană interesată;”.

 

Art. 26^1 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului Superior al Magistraturii (introdus prin Hotărârea CSM nr. 155/2020)

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, după art. 26 se introduce un nou articol, art. 26^1, cu următorul conținut:

Art. 26^1

(1) Cererile/Sesizările prevăzute la art. 16 alin. (1) pct. 1 formulate de un judecător sau procuror ori de o altă persoană fizică interesată sunt analizate mai întâi în comisia de specialitate a Consiliului Superior al Magistraturii, care, după caz, va dispune:

a) înaintarea cererii preşedintelui sau vicepreşedintelui Consiliului, pentru a sesiza Inspecţia Judiciară în vederea efectuării de verificări;

b) înaintarea cererii Plenului Consiliului, în vederea soluţionării sale, dacă nu este necesară efectuarea de verificări de către Inspecţia Judiciară;

c) înaintarea cererii preşedintelui Consiliului, pentru a aprecia asupra clasării, în cazul în care nu există minime indicii privind existenţa unor fapte de natură a afecta independenţa autorităţii judecătoreşti.

(2) Dispoziţiile art. 40 alin. (3)-(5), (7), (9) şi (10) se aplică în mod corespunzător”.

 

Art. 40 alin. (2) din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului Superior al Magistraturii (modificat prin Hotărârea CSM nr. 155/2020)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, la art. 40, alin. (2) prevedea:

„(2) Judecătorul care consideră că independența, imparțialitatea sau reputația profesională îi este afectată în orice mod se poate adresa Consiliului”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, la art. 40, alin. (2) se modifică și va avea următorul conținut:

(2) Judecătorul care consideră că independenţa, imparţialitatea sau reputaţia profesională îi este afectată în orice mod se poate adresa Consiliului Superior al Magistraturii. Preşedintele Consiliului dispune înaintarea cererii astfel formulate Inspecţiei Judiciare, în vederea efectuării de verificări sau, dacă acest lucru nu este necesar, Secţiei pentru judecători, în vederea soluţionării sale. În cazul în care este evident că aspectele invocate în cuprinsul cererii nu vizează activitatea profesională a judecătorului, lucrarea este analizată mai întâi în comisia de specialitate a Consiliului Superior al Magistraturii, care o înaintează preşedintelui Consiliului, pentru a aprecia asupra clasării”.

 

Art. 40 alin. (2^1)-(2^2) din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului Superior al Magistraturii (introdus prin Hotărârea CSM nr. 155/2020)

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, la art. 40, după alin. (2) se introduc două noi alineate, alin. (2^1)-(2^2), cu următorul conținut:

(2^1) Cererea de apărare a imparţialităţii sau a reputaţiei profesionale a unui judecător poate fi formulată doar de judecătorul vizat. Cererea cu acest obiect formulată de o altă persoană se clasează de preşedintele Consiliului Superior al Magistraturii.

(2^2) Cererea de apărare a independenţei unui judecător formulată de o altă persoană decât judecătorul vizat este analizată mai întâi în comisia de specialitate a Consiliului Superior al Magistraturii, care, după caz, va dispune:

a) înaintarea cererii preşedintelui Consiliului pentru a sesiza Inspecţia Judiciară în vederea efectuării de verificări;

b) înaintarea cererii Secţiei pentru judecători a Consiliului, în vederea soluţionării sale, dacă nu este necesară efectuarea de verificări de către Inspecţia Judiciară;

c) înaintarea cererii preşedintelui Consiliului, pentru a aprecia asupra clasării, în cazul în care este evident că aspectele invocate în cuprinsul cererii nu vizează activitatea profesională a judecătorului”.

 

Art. 40 alin. (3) din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului Superior al Magistraturii (modificat prin Hotărârea CSM nr. 155/2020)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, la art. 40, alin. (3) prevedea:

„(3) Plenul, Secția pentru judecători, președintele și vicepreședintele Consiliului, din oficiu sau la sesizarea judecătorului, sesizează Inspecția Judiciară pentru efectuarea de verificări, în vederea apărării independenței, imparțialității și reputației profesionale a judecătorilor”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, la art. 40, alin. (3) se modifică și va avea următorul conținut:

(3) Înaintarea cererilor/sesizărilor de apărare a independenţei, imparţialităţii sau a reputaţiei profesionale a judecătorilor către Inspecţia Judiciară, în vederea efectuării de verificări, se poate dispune de către Plenul Consiliului Superior al Magistraturii, Secţia pentru judecători sau de preşedintele Consiliului Superior al Magistraturii”.

 

Art. 40 alin. (9)-(10) din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului Superior al Magistraturii (introdus prin Hotărârea CSM nr. 155/2020)

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, la art. 40, după alin. (8) se introduc două noi alineate, alin. (9)-(10), cu următorul conținut:

(9) În cazul în care se formulează cereri repetitive, respectiv în cazul în care aspectele invocate în cuprinsul unor cereri/sesizări de apărare a independenţei, imparţialităţii sau reputaţiei profesionale a unui judecător fac obiectul unei alte cereri/sesizări, preşedintele Consiliului dispune conexarea acestora. Dacă cererea/sesizarea anterioară a fost deja soluţionată, lucrarea este analizată mai întâi în comisia de specialitate a Consiliului Superior al Magistraturii, care va dispune înaintarea acesteia preşedintelui Consiliului pentru a aprecia asupra clasării.

(10) În cazul în care aspectele invocate în cuprinsul unor cereri/sesizări de apărare a independenţei, imparţialităţii sau reputaţiei profesionale a unui judecător fac obiectul unor proceduri disciplinare sau al unei cauze penale în care a fost dispusă continuarea urmăririi penale, în condiţiile prevăzute de Codul de procedură penală, soluţionarea cererii/sesizării poate fi amânată până la definitivarea cauzei disciplinare sau penale”.

 

Art. 66 alin. (3) din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului Superior al Magistraturii (modificat prin Hotărârea CSM nr. 155/2020)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, la art. 66, alin. (3) prevedea:

„(3) Dispozițiile art. 40, 41, 43 și 44 se aplică în mod corespunzător.”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, la art. 66, alin. (3) se modifică și va avea următorul conținut:

(3) Dispoziţiile art. 40, 41, 43 şi 44 se aplică în mod corespunzător. În acest caz, atribuţiile prevăzute la art. 40 pentru preşedintele Consiliului Superior al Magistraturii sunt exercitate de vicepreşedintele Consiliului”.