254 views
Actul modificat | Actul modificator | Modificări |
Regulamentul ASF nr. 27/2010 privind supravegherea electronică prin raportări, aprobat prin Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 100/2010 (M. Of. nr. 227 din 5 martie 2021)
|
Regulamentul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) nr. 5/2021 pentru modificarea şi completarea Regulamentului nr. 27/2010 privind supravegherea electronică prin raportări, aprobat prin Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 100/2010
(M. Of. nr. 283 din 22 martie 2021) |
– modifică: art. 1, art. 2 lit. a)-d), lit. f) și lit. h), art. 3 alin. (1)-(3) și alin. (5), art. 5, art. 6 alin. (1), art. 7 alin. (1)-(5), art. 8, art. 10 alin. (1)-(3), art. 10 alin. (6)-(7) și alin. (9), art. 11 alin. (1) și alin. (3), art. 12, art. 14, anexa nr. 1, anexa nr. 2 partea introductivă a convenției, anexa nr. 2 art. 3, anexa nr. 2 partea referitoare la semnături, anexa nr. 3 partea introductivă a convenției, anexa nr. 3 art. 3, anexa nr. 3 art. 4 lit. f), anexa nr. 3 art. 5 alin. (3), anexa nr. 3 partea referitoare la semnături, sintagmele „A.S.F.”, „SIR”, „SSER”, „ReSE”, „site”, „ semnătură electronică calificată”; – introduce: art. 7 alin. (5^1)-(5^2), art. 7 alin. (7), art. 11 alin. (4)-(6); – abrogă: art. 9 alin. (3), art. 10 alin. (4), art. 10 alin. (10). |
În M. Of. nr. 283 din 22 martie 2021 s-a publicat Regulamentul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) nr. 5/2021 pentru modificarea şi completarea Regulamentului nr. 27/2010 privind supravegherea electronică prin raportări, aprobat prin Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 100/2010.
Astfel, prin respectivul act normativ se aduce unele modificări și completări Regulamentului ASF nr. 27/2010 privind supravegherea electronică prin raportări, aprobat prin Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 100/2010.
Vă prezentăm, în continuare, modificările și completările aduse Regulamentului ASF nr. 27/2010 privind supravegherea electronică prin raportări, aprobat prin Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 100/2010.
Art. 1 din Regulamentul ASF nr. 27/2010 privind supravegherea electronică prin raportări (modificat prin Regulamentul ASF nr. 5/2021)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 1 prevedea:
„Art. 1
Prezentul regulament stabileşte procedura de transmitere electronică a raportărilor de către entităţile reglementate şi supravegheate de Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare (C.N.V.M.)”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 1 se modifică și va avea următorul conținut:
„Art. 1
Prezentul regulament stabileşte procedura de transmitere electronică către Autoritatea de Supraveghere Financiară, prin intermediul unor sisteme de raportare electronică, a raportărilor prevăzute de legislaţia pieţei de capital de către entităţile reglementate şi supravegheate de Autoritatea de Supraveghere Financiară, denumită în continuare A.S.F.”.
Art. 2 lit. a)-d), lit. f) și lit. h) din Regulamentul ASF nr. 27/2010 privind supravegherea electronică prin raportări (modificat prin Regulamentul ASF nr. 5/2021)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 2, lit. a)-d), lit. f) și lit. h) prevedeau:
„În sensul prezentului regulament, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) destinatar este C.N.V.M., către care entităţile aflate sub incidenţa Legii nr. 297/2004 privind piaţa de capital, cu modificările şi completările ulterioare (Legea nr. 297/2004) sau a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare (OUG nr. 99/2006), au obligaţia de a transmite raportări;
b) entitate raportoare este o persoană fizică sau juridică aflată sub incidenţa Legii nr. 297/2004 sau OUG nr. 99/2006 care are obligaţia de a întocmi şi de a trimite la C.N.V.M. raportările prevăzute de reglementările în vigoare;
c) sistemul de raportare electronică SIR@CNVM este un sistem informatic cu arhitectură „client-server” şi interfaţă de tip web. Pentru a transmite documentele elaborate în conformitate cu reglementările în vigoare şi în formatele compatibile sistemului, entitatea raportoare se conectează la acesta prin intermediul internetului, prin accesarea locului dedicat de pe website-ul C.N.V.M. (www.cnvmr.ro sau www.rnsc.ro);
d) sistemul de raportare electronică SSER@CNVM este un sistem informatic cu arhitectură „client-server”. Componenta de tip „server” a sistemului rulează pe o staţie de lucru dedicată, din dotarea C.N.V.M. Pentru a transmite documentele elaborate în conformitate cu reglementările în vigoare şi în formatele compatibile sistemului, entitatea raportoare se conectează la acesta prin intermediul aplicaţiei „Raportări Piaţa Capital Client”, care este componenta de tip „client” a sistemului. Entitatea raportoare trebuie să instaleze aplicaţia menţionată pe o staţie de lucru locală şi să asigure dotarea tehnică necesară funcţionării aplicaţiei. Instalarea aplicaţiei se face de pe website-ul C.N.V.M.;
(…)
f) depunere pe cale electronică – procesul de transmitere către C.N.V.M., prin intermediul sistemelor informatice SIR@CNVM, SSER@CNVM şi ReSE@CNVM, a documentelor specificate de reglementările emise de C.N.V.M.;
(…)
h) semnătură electronică extinsă – modalitatea de semnare a unui document, bazată pe Certificat Calificat şi generată prin intermediul unor dispozitive securitizate, în conformitate cu Legea nr. 455/2001 privind semnătura electronică şi cu precizările din Hotărârea Guvernului nr. 1.259/2001 privind aprobarea Normelor tehnice şi metodologice pentru aplicarea Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică, cu modificările ulterioare”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 2, lit. a)-d), lit. f) și lit. h) se modifică și vor avea următorul conținut:
„În sensul prezentului regulament, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) destinatar – A.S.F., către care entităţile menţionate la art. 1, aflate sub incidenţa Legii nr. 74/2015 privind administratorii de fonduri de investiţii alternative, cu modificările şi completările ulterioare (Legea nr. 74/2015), Legii nr. 24/2017 privind emitenţii de instrumente financiare şi operaţiuni de piaţă, cu modificările şi completările ulterioare (Legea nr. 24/2017), Legii nr. 126/2018 privind pieţele de instrumente financiare, cu modificările şi completările ulterioare (Legea nr. 126/2018), Legii nr. 243/2019 privind reglementarea fondurilor de investiţii alternative şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative (Legea nr. 243/2019), a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 32/2012 privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare şi societăţile de administrare a investiţiilor, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 297/2004 privind piaţa de capital, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 10/2015, cu modificările şi completările ulterioare, (OUG nr. 32/2012) sau a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare (OUG nr. 99/2006), au obligaţia de a transmite raportări;
b) entitate raportoare – persoană fizică ori persoană juridică, precum şi orice entitate fără personalitate juridică înregistrată conform legii, aflată sub incidenţa Legii nr. 74/2015, a Legii nr. 24/2017, a Legii nr. 126/2018, a Legii nr. 243/2019, a OUG nr. 32/2012 sau a OUG nr. 99/2006, care are obligaţia de a întocmi şi, după caz, de a transmite la A.S.F. raportările prevăzute de reglementările în vigoare;
c) sistem de raportare electronică SIR – sistem informatic cu arhitectură „client-server” şi interfaţă de tip web; pentru a transmite documentele elaborate în conformitate cu reglementările în vigoare şi în formatele compatibile sistemului, entitatea raportoare se conectează la acesta prin intermediul internetului, prin accesarea portalului/paginii dedicat/dedicate de pe site-ul A.S.F. (www.asfromania.ro);
d) sistem de raportare electronică SSER – sistem informatic cu arhitectură «client-server»; componenta de tip «server» a sistemului funcţionează pe infrastructura informatică a A.S.F.; pentru a transmite documentele elaborate în conformitate cu reglementările în vigoare şi în formatele compatibile sistemului, entitatea raportoare se conectează la acesta prin intermediul aplicaţiei «Raportări Piaţa Capital Client», care este componenta de tip «client» a sistemului; entitatea raportoare trebuie să instaleze aplicaţia menţionată pe o staţie de lucru locală şi să asigure dotarea tehnică necesară funcţionării aplicaţiei; instalarea aplicaţiei se face de pe site-ul A.S.F.;
(…)
f) depunere prin mijloace electronice – procesul de transmitere către A.S.F., prin intermediul sistemelor informatice SIR, SSER şi ReSE, a documentelor prevăzute de actele normative menţionate la lit. a) şi b), de reglementările emise de A.S.F. în aplicarea acestora, precum şi de reglementările europene incidente;
(…)
h) semnătură electronică calificată – semnătura definită la art. 3 pct. 12 din Regulamentul (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă şi de abrogare a Directivei 1999/93/CE, cu modificările şi completările ulterioare”.
Art. 3 alin. (1)-(3) și (5) din Regulamentul ASF nr. 27/2010 privind supravegherea electronică prin raportări (modificat prin Regulamentul ASF nr. 5/2021)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 3, alin. (1)-(3) și (5) prevedeau:
„(1) C.N.V.M. emise în aplicarea acestora, următoarele entităţi raportoare au obligaţia de a transmite la C.N.V.M. raportări pe cale electronică:
a) societăţi de servicii de investiţii financiare;
b) instituţii de credit;
c) traderi;
d) consultanţi de investiţii;
e) societăţi de administrare a investiţiilor;
f) depozitari;
g) societăţi de investiţii care se autoadministrează;
h) operatori de piaţă;
i) operatori de sistem;
j) societăţi de investiţii de tip închis care se autoadministrează;
k) depozitari centrali;
l) case de compensare;
m) contraparte centrală;
n) societăţi de investiţii financiare;
o) emitenţi ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată;
p) emitenţi ale căror valori mobiliare sunt tranzacţionate pe piaţa RASDAQ, la categoriile I şi II, cu respectarea prevederilor art. 10 alin. (4).
(2) Trimiterea pe cale electronică a documentelor specificate de Legea nr. 297/2004, OUG nr. 99/2006 şi de reglementările emise în aplicarea acestora se va face, în conformitate cu prezentul regulament, prin intermediul SIR@CNVM, SSER@CNVM şi ReSE@CNVM.
(3) Entităţile raportoare prevăzute la alin. (1) au obligaţia să se prezinte la C.N.V.M. pentru a primi contul de acces, constituit din nume de utilizator şi parolă, cu respectarea următoarelor etape:
a) entităţile raportoare transmit la C.N.V.M. adresa de înaintare (anexa nr. 1), precum şi convenţiile pentru transmiterea raportărilor prin intermediul SIR@CNVM, respectiv SSER@CNVM, prevăzute în anexa nr. 2, respectiv în anexa nr. 3;
b) ulterior transmiterii documentelor prevăzute la lit. a), entităţile raportoare se prezintă la C.N.V.M. pentru a primi numele de utilizator şi parolă pentru SIR@CNVM şi SSER@CNVM.
(…)
(5) În situaţia în care entitatea raportoare nu mai deţine plicul conţinând contul de acces furnizat de C.N.V.M. sau dacă se constată că datele aferente contului de acces au intrat în posesia unei persoane neautorizate de către entitatea raportoare să folosească sistemul de raportare, respectiva entitate raportoare are obligaţia notificării C.N.V.M. şi solicitării emiterii unui nou cont de acces. C.N.V.M. va bloca contul de acces al entităţii raportoare imediat după notificare. Prevederile alin. (4) se aplică în mod corespunzător după obţinerea noului cont de acces”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 3, alin. (1)-(3) și (5) se modifică și vor avea următorul conținut:
„(1) În conformitate cu prevederile Legii nr. 74/2015, Legii nr. 24/2017, Legii nr. 126/2018, Legii nr. 243/2019, OUG nr. 32/2012, precum şi cu reglementările A.S.F. emise în aplicarea acestora, respectiv în conformitate cu prevederile regulamentelor europene incidente, următoarele entităţi raportoare au obligaţia de a transmite A.S.F. raportări pe cale electronică:
a) societăţi de servicii de investiţii financiare;
b) instituţii de credit;
c) consultanţi de investiţii, precum şi alte persoane reglementate la art. 7 din Legea nr. 126/2018;
d) societăţi de administrare a investiţiilor;
e) administratori de fonduri de investiţii alternative (AFIA);
f) depozitari;
g) societăţi de investiţii de tip OPCVM autoadministrate;
h) administratorul unui loc de tranzacţionare;
i) depozitari centrali;
j) contrapărţi centrale;
k) emitenţi ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată;
l) emitenţi ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare sau sunt tranzacţionate, cu acordul lor, în cadrul unui sistem multilateral de tranzacţionare sau, după caz, în cadrul unui sistem organizat de tranzacţionare;
m) mecanisme de raportare aprobate (ARM).
(2) Transmiterea pe cale electronică a documentelor prevăzute de Legea nr. 74/2015, Legea nr. 24/2017, Legea nr. 126/2018, Legea nr. 243/2019, OUG nr. 32/2012, OUG nr. 99/2006, precum şi de reglementările emise în aplicarea acestora, respectiv de reglementările europene incidente se face în conformitate cu prezentul regulament, prin intermediul SIR, SSER şi ReSE, după caz.
(3) Entităţile raportoare prevăzute la alin. (1) obţin de la A.S.F. contul de acces, constituit din nume de utilizator şi parolă, cu respectarea următoarelor etape:
a) entităţile raportoare transmit A.S.F. adresa de înaintare (anexa nr. 1), precum şi convenţiile pentru transmiterea raportărilor prin intermediul SIR, respectiv SSER, prevăzute în anexa nr. 2, respectiv în anexa nr. 3;
b) ulterior transmiterii documentelor prevăzute la lit. a), entităţile raportoare solicită de la A.S.F. numele de utilizator şi parolă pentru SIR şi SSER.
(…)
(5) În situaţia în care entitatea raportoare nu mai deţine datele aferente contului de acces furnizat de A.S.F. sau dacă se constată că datele aferente contului de acces au intrat în posesia unei persoane neautorizate de către entitatea raportoare să folosească sistemul de raportare, respectiva entitate raportoare are obligaţia notificării A.S.F. şi solicitării emiterii unui nou cont de acces. A.S.F. va bloca contul de acces al entităţii raportoare imediat după notificare. Prevederile alin. (4) se aplică în mod corespunzător după obţinerea noului cont de acces”.
Art. 5 din Regulamentul ASF nr. 27/2010 privind supravegherea electronică prin raportări (modificat prin Regulamentul ASF nr. 5/2021)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 5 prevedea:
„Art. 5
(1) Entităţile raportoare au obligaţia de a transmite prin intermediul SIR@CNVM raportările prevăzute de Legea nr. 297/2004, OUG nr. 99/2006 şi de reglementările C.N.V.M. emise în aplicarea acestora, respectiv Regulamentul Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 13/18/2006 privind determinarea cerinţelor minime de capital pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii, aprobat prin Ordinul Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 10/107/2006, cu modificările şi completările ulterioare, Regulamentul Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 25/30/2006 privind cerinţele de publicare pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii, aprobat prin Ordinul Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 22/119/2006, cu modificările şi completările ulterioare, Regulamentul C.N.V.M. nr. 32/2006 privind serviciile de investiţii financiare, aprobat prin Ordinul C.N.V.M. nr. 121/2006, cu modificările şi completările ulterioare (Regulamentul C.N.V.M. nr. 32/2006), Instrucţiunea C.N.V.M. nr. 8/2007 privind raportarea cerinţelor minime de capital, aprobată prin Ordinul C.N.V.M. nr. 149/2007, Ordinul C.N.V.M. nr. 75/2005 pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunităţilor Europene aplicabile entităţilor autorizate, reglementate şi supravegheate de Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare, cu modificările şi completările ulterioare, şi Regulamentul C.N.V.M. nr. 1/2006 privind emitenţii şi operaţiunile cu valori mobiliare, aprobat prin Ordinul C.N.V.M. nr. 23/2006, cu modificările şi completările ulterioare, după cum urmează:
a) societăţile de servicii de investiţii financiare (SSIF): raportările privind cerinţele minime de capital, raportările semestriale şi anuale, situaţia privind capitalul iniţial, precum şi alte situaţii solicitate de C.N.V.M.;
b) societăţile de administrare a investiţiilor (SAI): raportările semestriale şi anuale pentru organismele de plasament colectiv administrate de acestea, raportările privind adecvarea capitalului pentru societăţile care au în obiectul de activitate administrarea de portofolii individuale de investiţii, precum şi alte situaţii solicitate de C.N.V.M.;
c) organismele de plasament colectiv autoadministrate (OPC), exclusiv SIF: raportările anuale şi semestriale, precum şi alte situaţii solicitate de C.N.V.M.;
d) societăţile de investiţii financiare (SIF): raportările semestriale şi anuale, precum şi alte situaţii solicitate de C.N.V.M.;
e) emitenţii de valori mobiliare admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată: rapoarte curente şi rapoarte periodice (trimestriale, semestriale şi anuale). În sensul prezentului alineat, termenul „rapoarte curente” se referă la toate rapoartele sau comunicatele pe care emitenţii de valori mobiliare admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată trebuie să le întocmească în conformitate cu Legea nr. 297/2004 şi cu Regulamentul C.N.V.M. nr. 1/2006, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia rapoartelor trimestriale, semestriale şi anuale.
(2) Societăţile de investiţii financiare (SIF), precum şi societăţile de servicii de investiţii financiare (SSIF) vor transmite raportări atât în calitatea acestora de entităţi autorizate, reglementate şi supravegheate de C.N.V.M., cât şi în calitatea de emitent ale cărui valori mobiliare sunt tranzacţionate pe o piaţă reglementată”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 5 se modifică și va avea următorul conținut:
„Art. 5
(1) Entităţile raportoare au obligaţia de a transmite prin intermediul SIR raportările prevăzute de Legea nr. 74/2015, Legea nr. 24/2017, Legea nr. 126/2018, Legea nr. 243/2019, OUG nr. 32/2012, OUG nr. 99/2006, de reglementările A.S.F. incidente, respectiv, după caz, de reglementările europene incidente, după cum urmează:
a) societăţile de servicii de investiţii financiare (SSIF): raportările privind adecvarea capitalului şi cerinţele de fonduri proprii, raportările semestriale şi anuale, investiţiile de portofoliu, evidenţa operaţiunilor în marjă, precum şi alte situaţii şi evidenţe solicitate de A.S.F. în aplicarea reglementărilor în vigoare, după caz;
b) societăţile de administrare a investiţiilor (SAI)/administratorii de fonduri de investiţii alternative (AFIA): raportările semestriale şi anuale pentru organismele de plasament colectiv (OPCVM sau FIA) administrate de acestea, respectiv pentru activitatea proprie, raportările privind adecvarea capitalului şi cerinţele de fonduri proprii, precum şi alte situaţii solicitate de A.S.F., după caz;
c) societăţile de investiţii de tip OPCVM autoadministrate: raportările anuale şi semestriale, precum şi alte situaţii solicitate de A.S.F., după caz;
d) emitenţii de valori mobiliare admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată: informaţiile reglementate potrivit art. 2 alin. (1) pct. 14 din Legea nr. 24/2017 şi art. 94 alin. (2) din Regulamentul Autorităţii de Supraveghere Financiară nr. 5/2018 privind emitenţii de instrumente financiare şi operaţiuni de piaţă, cu modificările şi completările ulterioare (Regulamentul A.S.F. nr. 5/2018), inclusiv orice rapoarte curente şi rapoarte periodice (trimestriale, semestriale şi anuale). În sensul prezentului alineat, termenul «rapoarte curente» se referă la toate rapoartele sau comunicatele pe care emitenţii de valori mobiliare admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată trebuie să le întocmească în conformitate cu Legea nr. 24/2017 şi cu Regulamentul A.S.F. nr. 5/2018, precum şi, după caz, în conformitate cu reglementările europene incidente, cu excepţia rapoartelor trimestriale, semestriale şi anuale;
e) emitenţii ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare sau sunt tranzacţionate, cu acordul lor, în cadrul unui sistem multilateral de tranzacţionare sau, după caz, în cadrul unui sistem organizat de tranzacţionare: rapoarte curente şi raportări periodice (rapoarte semestriale şi rapoarte anuale). În sensul prezentului alineat, termenul «rapoarte curente» se referă la toate rapoartele sau comunicatele pe care emitenţii ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare sau sunt tranzacţionate, cu acordul lor, în cadrul unui sistem multilateral de tranzacţionare sau, după caz, în cadrul unui sistem organizat de tranzacţionare trebuie să le întocmească în conformitate cu Legea nr. 24/2017 şi cu Regulamentul A.S.F. nr. 5/2018, precum şi, după caz, în conformitate cu reglementările europene incidente, cu excepţia rapoartelor semestriale şi anuale.
(2) F.I.A.S./A.F.I.A. pentru F.I.A.S. administrate extern, precum şi societăţile de servicii de investiţii financiare (SSIF) ale căror acţiuni sunt tranzacţionate pe o piaţă reglementată/MTF/OTF vor transmite raportări atât în calitatea acestora de entităţi autorizate, reglementate şi supravegheate de A.S.F., cât şi în calitatea de emitent ale cărui valori mobiliare sunt tranzacţionate pe o piaţă reglementată/MTF/OTF”.