O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă și alte acte normative – modificări (O.U.G. nr. 68/2020)

15 mai 2020
Vizualizari: 1121
Art. 8^1 din O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență (modificat prin O.U.G. nr. 68/2020)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, art. 8^1 prevedea:

„Articolul 8^1

(1) În vederea planificării strategice, a monitorizării permanente și evaluării factorilor de risc, amenințărilor și vulnerabilităților, precum și pentru coordonarea gestionării situațiilor de urgență determinate de tipurile de risc stabilite prin hotărâre a Guvernului, se constituie și funcționează Comitetul național pentru situații speciale de urgență, denumit în continuare Comitetul național, sub conducerea viceprim-ministrului pentru securitate națională, în calitate de președinte.

(2) Vicepreședintele Comitetului național pentru situații speciale de urgență este ministrul afacerilor interne.

(3) Comitetul național pentru situații speciale de urgență este un organism interministerial format din miniștri și conducători ai instituțiilor publice centrale, în funcție de tipurile de risc gestionate sau funcțiile de sprijin repartizate în competență în cadrul Sistemului Național de Management al Situațiilor de Urgență.

(4) Suportul decizional al Comitetului național pentru situații speciale de urgență se asigură prin Centrul operațional de comandă al Guvernului, care are în compunere experți și specialiști din cadrul componentelor Sistemului Național de Management al Situațiilor de Urgență și subordonează operațional toate centrele operative și operaționale constituite la nivel central și local.

(5) Departamentul pentru Situații de Urgență, prin Inspectoratul General pentru Situații de Urgență, asigură secretariatul tehnic permanent al Comitetului național”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, art. 8^1 se modifică și va avea următorul conținut:

„Art. 8^1

(1) În vederea adoptării deciziilor strategice necesare pentru gestionarea situațiilor de urgență determinate de tipurile de risc stabilite prin hotărâre a Guvernului, se constituie și funcționează Comitetul național pentru situații de urgență, denumit în continuare Comitetul național, sub conducerea nemijlocită a prim-ministrului, în calitate de președinte.

(2) Comitetul național are trei vicepreședinți, după cum urmează:

a) ministrul cu atribuții în domeniul afacerilor interne;

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

b) ministrul cu atribuții în domeniul administrației publice;

c) șeful Departamentului pentru Situații de Urgență din cadrul Ministerului Afacerilor Interne.

(3) Comitetul național este un organism interinstituțional format din miniștri sau secretari de stat desemnați de aceștia și conducători ai instituțiilor publice centrale sau persoane cu drept de decizie desemnate de aceștia, în funcție de tipurile de risc gestionate sau funcțiile de sprijin repartizate în competență în cadrul Sistemului Național de Management al Situațiilor de Urgență.

(4) În cazul situațiilor de urgență de amploare și intensitate deosebită sau în cazul dezastrelor, suportul decizional al Comitetului național se asigură prin Centrul național de coordonare și conducere a intervenției.

(5) Departamentul pentru Situații de Urgență, prin Inspectoratul General pentru Situații de Urgență, asigură secretariatul tehnic permanent al Comitetului național”.

 

Art. 8^1 alin. (6)-(7) din O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență (introdus prin O.U.G. nr. 68/2020)

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, la art. 8^1, după alin. (5) se introduc două noi alineate, alin. (6)-(7), cu următorul conținut:

„(6) Directorul general al Direcției generale management operațional din cadrul Ministerului Afacerilor Interne și inspectorul general al Inspectoratului General pentru Situații de Urgență au calitatea de membri ai Comitetului național.

(7) Organizarea, funcționarea și componența Comitetului național se stabilesc prin hotărâre a Guvernului”.

 

Art. 15 alin. (1)-(2) din O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență (modificat prin O.U.G. nr. 68/2020)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, la art. 15, alin. (1)-(2) prevedeau:

„(1) La nivelul ministerelor, al altor instituții publice centrale cu atribuții în gestionarea situațiilor de urgență, al municipiilor – cu excepția municipiului București -, orașelor, sectoarelor municipiului București și comunelor se constituie centre operative pentru situații de urgență, denumite în continuare centre operative.

(2) La ministerele și instituțiile publice centrale cu atribuții și funcții de sprijin complexe în prevenirea și gestionarea situațiilor de urgență, stabilite prin hotărâre a Guvernului, centrele operative se constituie ca structuri cu activitate permanentă”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, la art. 15, alin. (1)-(2) se modifică și vor avea următorul conținut:

„(1) La nivelul Secretariatului General al Guvernului, al ministerelor, al altor instituții publice centrale cu atribuții în gestionarea situațiilor de urgență, al municipiilor – cu excepția municipiului București -, orașelor, sectoarelor municipiului București și comunelor se constituie centre operative pentru situații de urgență, denumite în continuare centre operative.

(2) La Secretariatul General al Guvernului, precum și la ministerele și instituțiile publice centrale cu atribuții și funcții de sprijin complexe în prevenirea și gestionarea situațiilor de urgență, stabilite prin hotărâre a Guvernului, centrele operative se constituie ca structuri cu activitate permanentă”.

 

Art. 15^1 din O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență (modificat prin O.U.G. nr. 68/2020)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, art. 15^1 prevedea:

„Art. 15^1

Gestionarea operațională a situațiilor de urgență la nivel național se realizează prin Centrul național de coordonare și conducere a intervenției, constituit la nivelul Inspectoratului General pentru Situații de Urgență, care asigură permanent fluxul informațional pentru Centrul operațional de comandă al Guvernului”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, art. 15^1 se modifică și va avea următorul conținut:

„Art. 15^1

(1) Atunci când comandantul acțiunii este șeful Departamentului pentru Situații de Urgență sau persoana desemnată de acesta, coordonarea operațională a situațiilor de urgență la nivel național se realizează prin Centrul național de coordonare și conducere a intervenției, care asigură suportul decizional pentru comandantul acțiunii la nivel național și pentru Comitetul național.

(2) Organizarea, funcționarea și componența Centrului național de coordonare și conducere a intervenției se stabilesc prin hotărâre a Guvernului”.

 

Art. 20 lit. a) și lit. c) din O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență (abrogat prin O.U.G. nr. 68/2020)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, la art. 20, lit. a) și lit. c) prevedeau:

„Comitetul național are următoarele atribuții principale:

a) examinează și propune spre adoptare Guvernului Planul național de asigurare cu resurse umane, materiale și financiare pentru gestionarea situațiilor de urgență;

(…)

c) declara, cu acordul primului-ministru, starea de alerta la nivel național sau la nivelul mai multor județe, coordonează gestionarea situațiilor de urgență și declara încetarea stării de alerta;”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, la art. 20, lit. a) și lit. c) se abrogă.

 

Art. 20 lit. o) din O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență (introdus prin O.U.G. nr. 68/2020)

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, la art. 20, după lit. n) se introduce o nouă literă, lit. o), cu următorul conținut:

„Comitetul național are următoarele atribuții principale:

(…)

o) propune Guvernului spre aprobare Metodologia unitară de evaluare a pagubelor în situații de urgență/la dezastre, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului”.

 

Art. 20 lit. f) din O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență (modificat prin O.U.G. nr. 68/2020)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, la art. 20, lit. f) prevedea:

„Comitetul național are următoarele atribuții principale:

(…)

f) propune Guvernului solicitarea/acordarea de asistență umanitara internațională în cazul situațiilor de urgență cu impact deosebit de grav, pe baza analizelor întocmite de Inspectoratul General pentru Situații de Urgență;”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, la art. 20, lit. f) se modifică și va avea următorul conținut:

„Comitetul național are următoarele atribuții principale:

(…)

f) hotărăște, în baza propunerii șefului Departamentului pentru Situații de Urgență, solicitarea/acordarea de asistență internațională în cazul situațiilor de urgență cu impact deosebit de grav, potrivit angajamentelor internaționale asumate de România, cu avizul prim-ministrului și informarea prealabilă a Președintelui României”.

 

Art. 22 lit. c) din O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență (abrogat prin O.U.G. nr. 68/2020)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, la art. 22, lit. c) prevedea:

„Comitetele județene au următoarele atribuții principale:

(…)

c) declara, cu acordul ministrului administrației și internelor, starea de alerta la nivel județean sau în mai multe localități ale județului și propun instituirea stării de urgență;”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, la art. 22, lit. c) se abrogă.

 

Art. 23 lit. c) din O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență (abrogat prin O.U.G. nr. 68/2020)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, la art. 23, lit. c) prevedea:

„Comitetul Municipiului București pentru Situații de Urgență are următoarele atribuții principale:

(…)

c) declara, cu acordul ministrului administrației și internelor, starea de alerta pe teritoriul municipiului București și propune instituirea stării de urgență;”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, la art. 23, lit. c) se abrogă.

 

Art. 24 lit. c) din O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență (abrogat prin O.U.G. nr. 68/2020)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, la art. 24, lit. c) prevedea:

„Comitetele locale au următoarele atribuții principale:

(…)

c) declara, cu acordul prefectului, starea de alerta pe teritoriul unității administrativ-teritoriale;”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, la art. 24, lit. c) se abrogă.

 

Art. 24^1 din O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență (introdus prin O.U.G. nr. 68/2020)

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, după art. 24 se introduce un nou articol, art. 24^1, cu următorul conținut:

„Art. 24^1

Departamentul pentru Situații de Urgență îndeplinește următoarele atribuții principale:

a) coordonarea, în sistem integrat, a acțiunilor de gestionare a situațiilor de urgență;

b) informarea operativă a ministrului afacerilor interne, a prim-ministrului României și a președintelui României, după caz, asupra stărilor potențial generatoare de situații de urgență sau a producerii situațiilor de urgență;

c) monitorizarea, controlul operațional și inspecția activității structurilor aflate în coordonare sau coordonare operațională;

d) coordonarea activităților, la nivel național, în domeniul rezilienței comunităților;

e) integrarea acțiunilor de prevenire, pregătire și răspuns în situații de urgență;

f) implementarea proiectelor cu finanțare externă în domeniul situațiilor de urgență, protecției civile și al cooperării civil-militare;

g) implementarea managementului calității în sistemul național de urgență;

h) coordonarea metodologică și evaluarea activității de formare profesională și de educație continuă în domeniul asistenței medicale de urgență și a primului ajutor calificat, în colaborare cu Ministerul Sănătății;

i) colaborarea cu instituțiile abilitate în asigurarea coordonării metodologice și evaluării activităților de formare profesională și de educație continuă în domeniul intervențiilor de salvare montană și în mediul subteran speologic;

j) coordonarea activităților de acordare, solicitare și/sau primire a asistenței/sprijinului internațional în cazul situațiilor de urgență de amploare;

k) elaborarea și supunerea spre aprobarea organismelor competente a strategiei naționale de dezvoltare a Sistemului Național de Management al Situațiilor de Urgență;

l) coordonarea activității metodologice de formare în unitățile de învățământ din cadrul structurilor aflate în coordonare;

m) comunicarea publică în domeniul situațiilor de urgență și al dezastrelor, sub coordonarea ministrului afacerilor interne, potrivit domeniilor de competență ale structurilor aflate în coordonare sau coordonare operațională”.

 

Art. 25 lit. o) din O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență (modificat prin O.U.G. nr. 68/2020)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, la art. 25, lit. o) prevedea:

„Inspectoratul General pentru Situații de Urgență are următoarele atribuții principale:

(…)

o) coordonează planificarea resurselor necesare gestionării situațiilor de urgență la nivel național și elaborează proiectul planului de asigurare cu resurse umane, materiale și financiare pentru astfel de situații;”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, la art. 25, lit. o) se modifică și va avea următorul conținut:

„Inspectoratul General pentru Situații de Urgență are următoarele atribuții principale:

(…)

o) coordonează planificarea resurselor necesare gestionării situațiilor de urgență la nivel național”.

 

Art. 31 alin. (1)-(2) din O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență (abrogat prin O.U.G. nr. 68/2020)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, la art. 31, alin. (1)-(2) prevedeau:

„(1) Numărul de posturi al Inspectoratului General pentru Situații de Urgență se stabilește prin organigrama și regulamentul de organizare și funcționare ale acestuia, aprobate prin hotărâre a Guvernului, și se asigură prin redistribuire în cadrul numărului de posturi aprobat Ministerului Afacerilor Interne prin legile bugetare anuale.

(2) Numărul de posturi pentru centrele operaționale din structura serviciilor de urgență profesioniste județene și al municipiului București se stabilește prin ordin al ministrului administrației și internelor la propunerile prefecților, în limitele stabilite prin regulamentul-cadru prevăzut la art. 17”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, la art. 31, alin. (1)-(2) se abrogă.

 

Art. 35 alin. (2) din O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență (abrogat prin O.U.G. nr. 68/2020)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, la art. 35, alin. (2) prevedea:

„(2) Finanțarea participării Ministerului Apărării Naționale la acțiunile de înlăturare a efectelor și consecințelor situațiilor de urgență se asigură de la bugetul de stat, printr-un capitol/subcapitol bugetar distinct”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, la art. 35, alin. (2) se abrogă.

 

Art. 42 din O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență (modificat prin O.U.G. nr. 68/2020)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, art. 42 prevedea:

„Art. 42

Declararea stării de alerta în cazul situațiilor de urgență la nivel național sau pe teritoriul mai multor județe se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, iar la nivel județean sau al municipiului București, în Monitorul Oficial al autorității administrativ-teritoriale respective”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, art. 42 se modifică și va avea următorul conținut:

„Art. 42

(1) Hotărârile prin care se declară, se prelungește sau încetează starea de alertă, precum și cele prin care se stabilește aplicarea unor măsuri pe durata stării de alertă, la nivel național sau pe teritoriul mai multor județe, se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, iar cele prin care se declară, se prelungește sau încetează starea de alertă, precum și cele prin care se stabilește aplicarea unor măsuri pe durata stării de alertă, la nivel județean sau al municipiului București, se publică în Monitorul Oficial al autorității administrativ-teritoriale respective și intră în vigoare la data publicării.

(2) Hotărârile prevăzute la alin. (1) se aduc neîntârziat la cunoștință populației prin mijloacele de comunicare în masă, se difuzează pe posturile de radio și de televiziune în cel mult două ore de la adoptare și sunt retransmise în mod repetat în primele 24 de ore de la instituirea stării de alertă.

(3) Hotărârile prevăzute la alin. (1) pot fi atacate în condițiile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ”.

 

O.G. nr. 88/2001 privind înființarea, organizarea și funcționarea serviciilor publice comunitare pentru situații de urgență

 

Art. 8 alin. (2) din O.G. nr. 88/2001 privind înființarea, organizarea și funcționarea serviciilor publice comunitare pentru situații de urgență (modificat prin O.U.G. nr. 68/2020)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, la art. 8, alin. (2) prevedea:

„(2) Inspectoratul General este condus de un inspector general, numit prin decizie a primului-ministru, la propunerea ministrului administrației și internelor, și este ajutat de un prim-adjunct și un adjunct, numiți prin ordin al ministrului administrației și internelor”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, la art. 8, alin. (2) se modifică și va avea următorul conținut:

„(2) Inspectoratul General este condus de un inspector general, numit prin decizie a prim-ministrului, la propunerea ministrului afacerilor interne, care este ajutat de un prim-adjunct și doi adjuncți, numiți prin ordin al ministrului afacerilor interne”.

 

Art. 10 din O.G. nr. 88/2001 privind înființarea, organizarea și funcționarea serviciilor publice comunitare pentru situații de urgență (modificat prin O.U.G. nr. 68/2020)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, art. 10 prevedea:

„Art. 10

În subordinea Inspectoratului General funcționează instituții de învățământ, studii și experimentări, unități și subunități specializate, baze, ateliere și depozite de asigurare tehnica, logistica și de reparații”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, art. 10 se modifică și va avea următorul conținut:

„Art. 10

(1) În subordinea Inspectoratului funcționează instituții de învățământ, studii și experimentări, unități și subunități specializate, baze, ateliere și depozite de asigurare tehnică, logistică și de reparații.

(2) În structura serviciilor de urgență profesioniste sau a unităților prevăzute la alin. (1) pot funcționa unități de cazare a personalului și a membrilor lor de familie pe timpul cât se află în misiune, concedii de odihnă sau tratament medical.

(3) Unitățile prevăzute la alin. (1), care îndeplinesc condițiile prevăzute la art. 187 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, pot dobândi personalitate juridică prin ordin al ministrului afacerilor interne”.

 

Legea nr. 481/2004 privind protecția civilă

 

Art. 7 din O.G. nr. 88/2001 privind înființarea, organizarea și funcționarea serviciilor publice comunitare pentru situații de urgență (modificat prin O.U.G. nr. 68/2020)

 

Vechea reglementare

 

În vechea reglementare, art. 7 prevedea:

„Art. 7

Coordonarea, controlul și acordarea asistenței tehnice de specialitate în domeniul protecției civile se asigură, la nivel central, de către Ministerul Internelor și Reformei Administrative, prin Inspectoratul General pentru Situații de Urgență, iar la nivel local, de către inspectoratele județene și Inspectoratul Municipiului București pentru Situații de Urgență”.

 

Noua reglementare

 

Potrivit noii reglementări, art. 7 se modifică și va avea următorul conținut:

„Art. 7

(1) Coordonarea în domeniul protecției civile se asigură de către Ministerul Afacerilor Interne, prin Departamentul pentru Situații de Urgență.

(2) Controlul și acordarea asistenței tehnice de specialitate în domeniul protecției civile se asigură, la nivel central, prin Inspectoratul General pentru Situații de Urgență, iar la nivel local, de către inspectoratele județene și Inspectoratul pentru Situații de Urgență București Ilfov”.

O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență și alte acte normative – modificări (O.U.G. nr. 68/2020) was last modified: mai 15th, 2020 by Redacția ProLege

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autor:

Redacția ProLege

Redacția ProLege

Rubrica ACTUALITATE LEGISLATIVĂ aduce la cunoştinţa utilizatorilor principalele schimbări legislative survenite recent în diverse domenii, înlesnind astfel activitatea de informare şi de cercetare desfăşurată de practicieni şi reducând semnificativ şi eficient timpul dedicat respectivei activităţi.