270 views
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 8^1 prevedea:
„Articolul 8^1
(1) În vederea planificării strategice, a monitorizării permanente şi evaluării factorilor de risc, ameninţărilor şi vulnerabilităţilor, precum şi pentru coordonarea gestionării situaţiilor de urgenţă determinate de tipurile de risc stabilite prin hotărâre a Guvernului, se constituie şi funcţionează Comitetul naţional pentru situaţii speciale de urgenţă, denumit în continuare Comitetul naţional, sub conducerea viceprim-ministrului pentru securitate naţională, în calitate de preşedinte.
(2) Vicepreşedintele Comitetului naţional pentru situaţii speciale de urgenţă este ministrul afacerilor interne.
(3) Comitetul naţional pentru situaţii speciale de urgenţă este un organism interministerial format din miniştri şi conducători ai instituţiilor publice centrale, în funcţie de tipurile de risc gestionate sau funcţiile de sprijin repartizate în competenţă în cadrul Sistemului Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă.
(4) Suportul decizional al Comitetului naţional pentru situaţii speciale de urgenţă se asigură prin Centrul operaţional de comandă al Guvernului, care are în compunere experţi şi specialişti din cadrul componentelor Sistemului Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă şi subordonează operaţional toate centrele operative şi operaţionale constituite la nivel central şi local.
(5) Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă, prin Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă, asigură secretariatul tehnic permanent al Comitetului naţional”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 8^1 se modifică și va avea următorul conținut:
„Art. 8^1
(1) În vederea adoptării deciziilor strategice necesare pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă determinate de tipurile de risc stabilite prin hotărâre a Guvernului, se constituie şi funcţionează Comitetul naţional pentru situaţii de urgenţă, denumit în continuare Comitetul naţional, sub conducerea nemijlocită a prim-ministrului, în calitate de preşedinte.
(2) Comitetul naţional are trei vicepreşedinţi, după cum urmează:
a) ministrul cu atribuţii în domeniul afacerilor interne;
b) ministrul cu atribuţii în domeniul administraţiei publice;
c) şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă din cadrul Ministerului Afacerilor Interne.
(3) Comitetul naţional este un organism interinstituţional format din miniştri sau secretari de stat desemnaţi de aceştia şi conducători ai instituţiilor publice centrale sau persoane cu drept de decizie desemnate de aceştia, în funcţie de tipurile de risc gestionate sau funcţiile de sprijin repartizate în competenţă în cadrul Sistemului Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă.
(4) În cazul situaţiilor de urgenţă de amploare şi intensitate deosebită sau în cazul dezastrelor, suportul decizional al Comitetului naţional se asigură prin Centrul naţional de coordonare şi conducere a intervenţiei.
(5) Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă, prin Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă, asigură secretariatul tehnic permanent al Comitetului naţional”.
Art. 8^1 alin. (6)-(7) din O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă (introdus prin O.U.G. nr. 68/2020)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 8^1, după alin. (5) se introduc două noi alineate, alin. (6)-(7), cu următorul conținut:
„(6) Directorul general al Direcţiei generale management operaţional din cadrul Ministerului Afacerilor Interne şi inspectorul general al Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă au calitatea de membri ai Comitetului naţional.
(7) Organizarea, funcţionarea şi componenţa Comitetului naţional se stabilesc prin hotărâre a Guvernului”.
Art. 15 alin. (1)-(2) din O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă (modificat prin O.U.G. nr. 68/2020)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 15, alin. (1)-(2) prevedeau:
„(1) La nivelul ministerelor, al altor instituţii publice centrale cu atribuţii în gestionarea situaţiilor de urgenţă, al municipiilor – cu excepţia municipiului Bucureşti -, oraşelor, sectoarelor municipiului Bucureşti şi comunelor se constituie centre operative pentru situaţii de urgenţă, denumite în continuare centre operative.
(2) La ministerele şi instituţiile publice centrale cu atribuţii şi funcţii de sprijin complexe în prevenirea şi gestionarea situaţiilor de urgenţă, stabilite prin hotărâre a Guvernului, centrele operative se constituie ca structuri cu activitate permanentă”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 15, alin. (1)-(2) se modifică și vor avea următorul conținut:
„(1) La nivelul Secretariatului General al Guvernului, al ministerelor, al altor instituţii publice centrale cu atribuţii în gestionarea situaţiilor de urgenţă, al municipiilor – cu excepţia municipiului Bucureşti -, oraşelor, sectoarelor municipiului Bucureşti şi comunelor se constituie centre operative pentru situaţii de urgenţă, denumite în continuare centre operative.
(2) La Secretariatul General al Guvernului, precum şi la ministerele şi instituţiile publice centrale cu atribuţii şi funcţii de sprijin complexe în prevenirea şi gestionarea situaţiilor de urgenţă, stabilite prin hotărâre a Guvernului, centrele operative se constituie ca structuri cu activitate permanentă”.
Art. 15^1 din O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă (modificat prin O.U.G. nr. 68/2020)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 15^1 prevedea:
„Art. 15^1
Gestionarea operaţională a situaţiilor de urgenţă la nivel naţional se realizează prin Centrul naţional de coordonare şi conducere a intervenţiei, constituit la nivelul Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, care asigură permanent fluxul informaţional pentru Centrul operaţional de comandă al Guvernului”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 15^1 se modifică și va avea următorul conținut:
„Art. 15^1
(1) Atunci când comandantul acţiunii este şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă sau persoana desemnată de acesta, coordonarea operaţională a situaţiilor de urgenţă la nivel naţional se realizează prin Centrul naţional de coordonare şi conducere a intervenţiei, care asigură suportul decizional pentru comandantul acţiunii la nivel naţional şi pentru Comitetul naţional.
(2) Organizarea, funcţionarea şi componenţa Centrului naţional de coordonare şi conducere a intervenţiei se stabilesc prin hotărâre a Guvernului”.
Art. 20 lit. a) și lit. c) din O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă (abrogat prin O.U.G. nr. 68/2020)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 20, lit. a) și lit. c) prevedeau:
„Comitetul naţional are următoarele atribuţii principale:
a) examinează şi propune spre adoptare Guvernului Planul naţional de asigurare cu resurse umane, materiale şi financiare pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă;
(…)
c) declara, cu acordul primului-ministru, starea de alerta la nivel naţional sau la nivelul mai multor judeţe, coordonează gestionarea situaţiilor de urgenţă şi declara încetarea stării de alerta;”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 20, lit. a) și lit. c) se abrogă.
Art. 20 lit. o) din O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă (introdus prin O.U.G. nr. 68/2020)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 20, după lit. n) se introduce o nouă literă, lit. o), cu următorul conținut:
„Comitetul naţional are următoarele atribuţii principale:
(…)
o) propune Guvernului spre aprobare Metodologia unitară de evaluare a pagubelor în situaţii de urgenţă/la dezastre, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului”.
Art. 20 lit. f) din O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă (modificat prin O.U.G. nr. 68/2020)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 20, lit. f) prevedea:
„Comitetul naţional are următoarele atribuţii principale:
(…)
f) propune Guvernului solicitarea/acordarea de asistenţă umanitara internaţională în cazul situaţiilor de urgenţă cu impact deosebit de grav, pe baza analizelor întocmite de Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă;”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 20, lit. f) se modifică și va avea următorul conținut:
„Comitetul naţional are următoarele atribuţii principale:
(…)
f) hotărăşte, în baza propunerii şefului Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, solicitarea/acordarea de asistenţă internaţională în cazul situaţiilor de urgenţă cu impact deosebit de grav, potrivit angajamentelor internaţionale asumate de România, cu avizul prim-ministrului şi informarea prealabilă a Preşedintelui României”.
Art. 22 lit. c) din O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă (abrogat prin O.U.G. nr. 68/2020)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 22, lit. c) prevedea:
„Comitetele judeţene au următoarele atribuţii principale:
(…)
c) declara, cu acordul ministrului administraţiei şi internelor, starea de alerta la nivel judeţean sau în mai multe localităţi ale judeţului şi propun instituirea stării de urgenţă;”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 22, lit. c) se abrogă.
Art. 23 lit. c) din O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă (abrogat prin O.U.G. nr. 68/2020)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 23, lit. c) prevedea:
„Comitetul Municipiului Bucureşti pentru Situaţii de Urgenţă are următoarele atribuţii principale:
(…)
c) declara, cu acordul ministrului administraţiei şi internelor, starea de alerta pe teritoriul municipiului Bucureşti şi propune instituirea stării de urgenţă;”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 23, lit. c) se abrogă.
Art. 24 lit. c) din O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă (abrogat prin O.U.G. nr. 68/2020)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 24, lit. c) prevedea:
„Comitetele locale au următoarele atribuţii principale:
(…)
c) declara, cu acordul prefectului, starea de alerta pe teritoriul unităţii administrativ-teritoriale;”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 24, lit. c) se abrogă.
Art. 24^1 din O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă (introdus prin O.U.G. nr. 68/2020)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, după art. 24 se introduce un nou articol, art. 24^1, cu următorul conținut:
„Art. 24^1
Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă îndeplineşte următoarele atribuţii principale:
a) coordonarea, în sistem integrat, a acţiunilor de gestionare a situaţiilor de urgenţă;
b) informarea operativă a ministrului afacerilor interne, a prim-ministrului României şi a preşedintelui României, după caz, asupra stărilor potenţial generatoare de situaţii de urgenţă sau a producerii situaţiilor de urgenţă;
c) monitorizarea, controlul operaţional şi inspecţia activităţii structurilor aflate în coordonare sau coordonare operaţională;
d) coordonarea activităţilor, la nivel naţional, în domeniul rezilienţei comunităţilor;
e) integrarea acţiunilor de prevenire, pregătire şi răspuns în situaţii de urgenţă;
f) implementarea proiectelor cu finanţare externă în domeniul situaţiilor de urgenţă, protecţiei civile şi al cooperării civil-militare;
g) implementarea managementului calităţii în sistemul naţional de urgenţă;
h) coordonarea metodologică şi evaluarea activităţii de formare profesională şi de educaţie continuă în domeniul asistenţei medicale de urgenţă şi a primului ajutor calificat, în colaborare cu Ministerul Sănătăţii;
i) colaborarea cu instituţiile abilitate în asigurarea coordonării metodologice şi evaluării activităţilor de formare profesională şi de educaţie continuă în domeniul intervenţiilor de salvare montană şi în mediul subteran speologic;
j) coordonarea activităţilor de acordare, solicitare şi/sau primire a asistenţei/sprijinului internaţional în cazul situaţiilor de urgenţă de amploare;
k) elaborarea şi supunerea spre aprobarea organismelor competente a strategiei naţionale de dezvoltare a Sistemului Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă;
l) coordonarea activităţii metodologice de formare în unităţile de învăţământ din cadrul structurilor aflate în coordonare;
m) comunicarea publică în domeniul situaţiilor de urgenţă şi al dezastrelor, sub coordonarea ministrului afacerilor interne, potrivit domeniilor de competenţă ale structurilor aflate în coordonare sau coordonare operaţională”.
Art. 25 lit. o) din O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă (modificat prin O.U.G. nr. 68/2020)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 25, lit. o) prevedea:
„Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă are următoarele atribuţii principale:
(…)
o) coordonează planificarea resurselor necesare gestionării situaţiilor de urgenţă la nivel naţional şi elaborează proiectul planului de asigurare cu resurse umane, materiale şi financiare pentru astfel de situaţii;”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 25, lit. o) se modifică și va avea următorul conținut:
„Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă are următoarele atribuţii principale:
(…)
o) coordonează planificarea resurselor necesare gestionării situaţiilor de urgenţă la nivel naţional”.
Art. 31 alin. (1)-(2) din O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă (abrogat prin O.U.G. nr. 68/2020)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 31, alin. (1)-(2) prevedeau:
„(1) Numărul de posturi al Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă se stabileşte prin organigrama şi regulamentul de organizare şi funcţionare ale acestuia, aprobate prin hotărâre a Guvernului, şi se asigură prin redistribuire în cadrul numărului de posturi aprobat Ministerului Afacerilor Interne prin legile bugetare anuale.
(2) Numărul de posturi pentru centrele operaţionale din structura serviciilor de urgenţă profesioniste judeţene şi al municipiului Bucureşti se stabileşte prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor la propunerile prefecţilor, în limitele stabilite prin regulamentul-cadru prevăzut la art. 17”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 31, alin. (1)-(2) se abrogă.
Art. 35 alin. (2) din O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă (abrogat prin O.U.G. nr. 68/2020)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 35, alin. (2) prevedea:
„(2) Finanţarea participării Ministerului Apărării Naţionale la acţiunile de înlăturare a efectelor şi consecinţelor situaţiilor de urgenţă se asigură de la bugetul de stat, printr-un capitol/subcapitol bugetar distinct”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 35, alin. (2) se abrogă.
Art. 42 din O.U.G. nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă (modificat prin O.U.G. nr. 68/2020)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 42 prevedea:
„Art. 42
Declararea stării de alerta în cazul situaţiilor de urgenţă la nivel naţional sau pe teritoriul mai multor judeţe se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, iar la nivel judeţean sau al municipiului Bucureşti, în Monitorul Oficial al autorităţii administrativ-teritoriale respective”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 42 se modifică și va avea următorul conținut:
„Art. 42
(1) Hotărârile prin care se declară, se prelungeşte sau încetează starea de alertă, precum şi cele prin care se stabileşte aplicarea unor măsuri pe durata stării de alertă, la nivel naţional sau pe teritoriul mai multor judeţe, se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, iar cele prin care se declară, se prelungeşte sau încetează starea de alertă, precum şi cele prin care se stabileşte aplicarea unor măsuri pe durata stării de alertă, la nivel judeţean sau al municipiului Bucureşti, se publică în Monitorul Oficial al autorităţii administrativ-teritoriale respective şi intră în vigoare la data publicării.
(2) Hotărârile prevăzute la alin. (1) se aduc neîntârziat la cunoştinţă populaţiei prin mijloacele de comunicare în masă, se difuzează pe posturile de radio şi de televiziune în cel mult două ore de la adoptare şi sunt retransmise în mod repetat în primele 24 de ore de la instituirea stării de alertă.
(3) Hotărârile prevăzute la alin. (1) pot fi atacate în condiţiile Legii nr. 554/2004 privind contenciosul administrativ”.
O.G. nr. 88/2001 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea serviciilor publice comunitare pentru situaţii de urgenţă
Art. 8 alin. (2) din O.G. nr. 88/2001 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea serviciilor publice comunitare pentru situaţii de urgenţă (modificat prin O.U.G. nr. 68/2020)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 8, alin. (2) prevedea:
„(2) Inspectoratul General este condus de un inspector general, numit prin decizie a primului-ministru, la propunerea ministrului administrației și internelor, și este ajutat de un prim-adjunct și un adjunct, numiți prin ordin al ministrului administrației și internelor”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 8, alin. (2) se modifică și va avea următorul conținut:
„(2) Inspectoratul General este condus de un inspector general, numit prin decizie a prim-ministrului, la propunerea ministrului afacerilor interne, care este ajutat de un prim-adjunct şi doi adjuncţi, numiţi prin ordin al ministrului afacerilor interne”.
Art. 10 din O.G. nr. 88/2001 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea serviciilor publice comunitare pentru situaţii de urgenţă (modificat prin O.U.G. nr. 68/2020)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 10 prevedea:
„Art. 10
În subordinea Inspectoratului General funcționează instituții de învățământ, studii și experimentări, unități și subunități specializate, baze, ateliere și depozite de asigurare tehnica, logistica și de reparații”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 10 se modifică și va avea următorul conținut:
„Art. 10
(1) În subordinea Inspectoratului funcţionează instituţii de învăţământ, studii şi experimentări, unităţi şi subunităţi specializate, baze, ateliere şi depozite de asigurare tehnică, logistică şi de reparaţii.
(2) În structura serviciilor de urgenţă profesioniste sau a unităţilor prevăzute la alin. (1) pot funcţiona unităţi de cazare a personalului şi a membrilor lor de familie pe timpul cât se află în misiune, concedii de odihnă sau tratament medical.
(3) Unităţile prevăzute la alin. (1), care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 187 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, pot dobândi personalitate juridică prin ordin al ministrului afacerilor interne”.
Legea nr. 481/2004 privind protecţia civilă
Art. 7 din O.G. nr. 88/2001 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea serviciilor publice comunitare pentru situaţii de urgenţă (modificat prin O.U.G. nr. 68/2020)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 7 prevedea:
„Art. 7
Coordonarea, controlul și acordarea asistenței tehnice de specialitate în domeniul protecției civile se asigură, la nivel central, de către Ministerul Internelor și Reformei Administrative, prin Inspectoratul General pentru Situații de Urgență, iar la nivel local, de către inspectoratele județene și Inspectoratul Municipiului București pentru Situații de Urgență”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 7 se modifică și va avea următorul conținut:
„Art. 7
(1) Coordonarea în domeniul protecţiei civile se asigură de către Ministerul Afacerilor Interne, prin Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă.
(2) Controlul şi acordarea asistenţei tehnice de specialitate în domeniul protecţiei civile se asigură, la nivel central, prin Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă, iar la nivel local, de către inspectoratele judeţene şi Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă Bucureşti Ilfov”.
- 1
- 2